SAS brukte to dager å få hjem passasjerer fra London

Re: SAS brukte to dager å få hjem passasjerer fra London

Og hvis man leser hele artikkelen, så kan man lese ...

SAS’ danske pressesjef, Trine Kromann-Mikkelsen, bekrefter de faktiske forhold overfor Aftenposten. Hun sier at SAS forsøkte å få sendt passasjerene med andre flyselskaper, men at det var ferietid og fulle fly.

Å booke om passasjerer til første tilgjengelige fly er det første vi gjør, for å sikre at de har en avgang med SAS. Deretter begynner vi å lete etter muligheter for å få dem hjem tidligere. Jeg vet at vi søndag ettermiddag fikk et større fly inn i trafikken og dermed kunne få noen av de 70 hjem allerede søndag, forteller hun til Aftenposten.
 
Re: SAS brukte to dager å få hjem passasjerer fra London

Og hvis man leser hele artikkelen, så kan man lese ...

...men to dager fra London til København...? Det var tross alt ikke snakk om mer enn 70 personer. Min erfaring er at SK ikke booker om til f.eks. DY, selv om det er aktuelle avganger (som også har ledige seter).

I tillegg, og kanskje mest interessant, er det som står om manglende informasjon. Dette er jo noe vi hører så ofte at man nesten tror det er sant, nemlig at "noe slikt ville aldri skjedd om man reiser med et allianseselskap". Jeg antar imidlertid at kritikken av SAS knyttet til dette punktet kommer inn her i stort monn fra de som ellers påpeker dette i andre sammenhenger.
 
Last edited:
Re: SAS brukte to dager å få hjem passasjerer fra London

Til CPH finnes det jo mange muligheter for "omruting", med forbehold om ledig plass. Innenfor SAS er det blant annet mulig å benytte ARN, OSL, GOT og SVG. Om man utvider til andre "Star"-selskaper øker utvalget betraktelig, men igjen med forbehold om ledige plasser. Hjelper ikke med ledig plass til FRA dersom det ikke er noe ledig videre til CPH...

... og søndagsfly er ofte nokså fulle...
 
Re: SAS brukte to dager å få hjem passasjerer fra London

Jeg tror at sålenge man er statusløs så spiller det liten rolle om man flyr DY, SAS eller BA.
Når det gjelder informasjon tror jeg ofte problemet er at man ikke får den informasjonen man ønsker seg, heller enn at det ikke informasjon overhodet...
 
Re: SAS brukte to dager å få hjem passasjerer fra London

Jeg skulle likt å sett et eksempel der alle pax opplevde at de fikk all info de mener de har behov for:D.
 
Re: SAS brukte to dager å få hjem passasjerer fra London

Når det gjelder informasjon tror jeg ofte problemet er at man ikke får den informasjonen man ønsker seg, heller enn at det ikke informasjon overhodet...

Sikkert riktig, selv jeg har opplevd svært mangelfull informasjon fra LH ved irr (selv med status). Mitt poeng er nok mer at enkelte er veldig bastante når de leser om andre selskapers informasjonsstrømmer (eller mangelen på sådan), og det er alltid interessant å se bortforklaringene.
 
Re: SAS brukte to dager å få hjem passasjerer fra London

Det er umulig å gjøre alle til laks, eller ørret, elelr stingsild. Pressen skal også ha sine klikk og spisser overskriftene deretter og mange danner sine meninger av det.

Den dagen det skapes et IRR-system med 200 roboter som oppsøker hver enkelt kunde og gir informasjon både skriftlig og muntlig vil det likevel være noen som klager fordi denne informasjonen ikke kom på nynorsk. ....
 
Re: SAS brukte to dager å få hjem passasjerer fra London

London i Weekends er kritisk for alle...
Om handlingagenten, ikke SAS staff, har handlet iht til aftaler og procedurer skal jeg ikke
ind på, da jeg ikke kender den aktuelle sag..
Men min egen erfaring med aflysninger er at uanset hvor godt vi , altså os på jorden, informerer via evt. højtalere, så hører man kun det man ønsker at høre...At vi informerer generelt, det hører folk ikke....Information er vigtigt, men ofte vil folk ikke lytte...I aflysnings situationer, bliver folk meget egoistiske, desværre....
Den seneste aflysning jeg har været med til, indebar 4 timer i bus til CPH...Vi undersøgte alt...ikke plads fra på næste fly (overboked) ikke muligt at få større fly, ikke plads fra BLL eller AAL til CPH..derfor bus....Er det optimalt,,,ikke for pax, men for os eneste løsning.
Hilsen Ole
 
Re: SAS brukte to dager å få hjem passasjerer fra London

Sikkert riktig, selv jeg har opplevd svært mangelfull informasjon fra LH ved irr (selv med status). Mitt poeng er nok mer at enkelte er veldig bastante når de leser om andre selskapers informasjonsstrømmer (eller mangelen på sådan), og det er alltid interessant å se bortforklaringene.

Dette skjer alle selskaper, dessverre. Merk at jeg ikke er en av de som hyler om Norwegian her inne, men noe av forskjellen her ligger vel i at det er ca 1 SAS sak pr 10-15 Norwegian saker. Der ligger vel kanskje noe av poenget også.

SAS gjør feil, Norwegian gjør feil, Lufthansa gjør feil etc. Er det for dårlig å vente 2 døgn på å komme hjem fra London? Ja, absolutt. For dårlig info her? Sannsynligvis. Skjedde det uansett? Ja.
 
Re: SAS brukte to dager å få hjem passasjerer fra London

Så lenge det oppstår problemer med ettermiddagsflyet på lørdag er det knapt noen alternativer for å komme fram lørdag kveld.
Hvilke alternativer finnes i det hele tatt?
 
Re: SAS brukte to dager å få hjem passasjerer fra London

...men to dager fra London til København...? Det var tross alt ikke snakk om mer enn 70 personer. Min erfaring er at SK ikke booker om til f.eks. DY, selv om det er aktuelle avganger (som også har ledige seter).

Hovedproblemet er vel det som er omtalt tidligere, at DY ikke har interlining eller IATA-fares så SAS ikke kan trykke ut billetter selv på en enkel måte. SAS og BA har vel heller ikke interlining lenger så er usikker på hvordan det vil funke.


Forøvrig har det skjedd at selskapene (SK og DY) har kjøpt plasser hos hverandre, diskutert her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=122580
 
Re: SAS brukte to dager å få hjem passasjerer fra London

Hovedproblemet er vel det som er omtalt tidligere, at DY ikke har interlining eller IATA-fares så SAS ikke kan trykke ut billetter selv på en enkel måte. SAS og BA har vel heller ikke interlining lenger så er usikker på hvordan det vil funke.

Forøvrig har det skjedd at selskapene (SK og DY) har kjøpt plasser hos hverandre, diskutert her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=122580

Poenget er vel nettopp det: Det er mulig å ordne slikt, selv om de ikke kan trykke ut billetter direkte. I denne anledningen var det vel heller ingen SAS-representanter som var tilstede for å hjelpe de som ble rammet av kanselleringen, i alle fall om man skal tro fremstillingen i avisen.
 
Re: SAS brukte to dager å få hjem passasjerer fra London

Som nevnt - det forutsetter også at det finnes plasser å trykke billetter til .. dette er ikke som dollaren, hvor man bare trykker ivei .. ;)

Søndager er hælvete å finne seter inn til Skandinavia fra det meste av Europa. Og som sagt - man begynte med å sikre plasser på første mulighet og booket så om der man kunne finne seter på individuell basis.
 
Re: SAS brukte to dager å få hjem passasjerer fra London

Som nevnt - det forutsetter også at det finnes plasser å trykke billetter til .. dette er ikke som dollaren, hvor man bare trykker ivei .. ;)

Jeg forstår det.;) Jeg har imidlertid selv opplevd å stå i serviceskranken og fortelle at DY har ledig når SK har fulle fly, men beskjeden var at, nei, vi booker ikke om til DY. Alternativet de foreslo var fly dagen etter og overnatting for 4 stk.
 
Re: SAS brukte to dager å få hjem passasjerer fra London

Rart om SAS og DY ikke har en gjensidig avtale med hverandre (utenfor IATA). DY må vel være det mest aktuelle alternativet for SAS i de fleste tilfeller og omvendt.
 
Re: SAS brukte to dager å få hjem passasjerer fra London

DY vil ikke - på samme måte som de ikke vil ha avtale med WF på kortbane. Deres valg å stå utenfor, selv om ting tyder på at de er begynt å tenke tanken .. ihvertfall selektivt.
 
Last edited:
Re: SAS brukte to dager å få hjem passasjerer fra London

Jeg forstår det.;) Jeg har imidlertid selv opplevd å stå i serviceskranken og fortelle at DY har ledig når SK har fulle fly, men beskjeden var at, nei, vi booker ikke om til DY. Alternativet de foreslo var fly dagen etter og overnatting for 4 stk.

Men du kjøpte ikke de 4 selv og ba om refundering av SK billettene?

Men back on track, 2 dager er lenge, ja, altfor lenge, men tror de som satt på IRR-senteret har sett på alle mulige løsninger.
Har selv hatt pax som har vært innom alle 3 alliansene på en reise for å komme frem, og det var kun innen Europa, så de har nok lett i de fleste systemere, bortsett fra hos BA/DY for som nevnt, der er der ingen interline.
 
Re: SAS brukte to dager å få hjem passasjerer fra London

DY vil ikke - på samme måte som de ikke vil ha avtale med WF på kortbane. Deres valg å stå utenfor, selv om ting tyder på at de er begynt å tenke tanken .. ihvertfall selektivt.

Det kan vel også snus: SAS vil ikke kjøpe billetter hos Norwegian uten at de inngår en interline-avtale. Så dette handler vel strengt tatt mer om at de ikke vil kjøpe, enn at Norwegian ikke vil selge.

Selvfølgelig står både SAS og Norwegian fritt til å velge hvilke leverandører de vil bruke, men at Norwegian nekter SAS å kjøpe billetter hos dem, er ei underlig framstilling av dette.
 
Back
Top