SAS brukte to dager å få hjem passasjerer fra London

Re: SAS brukte to dager å få hjem passasjerer fra London

Det kan vel også snus: SAS vil ikke kjøpe billetter hos Norwegian uten at de inngår en interline-avtale. Så dette handler vel strengt tatt mer om at de ikke vil kjøpe, enn at Norwegian ikke vil selge.

Ja, det er også en måte å se det på. Jeg antar at de drøyer dette i det lengste siden det er 10 ganger mer komplisert å gjøre det på den måten ifht. vanlige rebookinger. Da forsøker man andre løsninger først. I tillegg har antagelig ikke vanlige ansatte fullmakter/tilgang til SAS sitt brukernavn og kredittkort i Norwegians bedrifts-portal.

Det kan vel også snus: SAS vil ikke kjøpe billetter hos Norwegian uten at de inngår en interline-avtale. Så dette handler vel strengt tatt mer om at de ikke vil kjøpe, enn at Norwegian ikke vil selge.

Selvfølgelig står både SAS og Norwegian fritt til å velge hvilke leverandører de vil bruke, men at Norwegian nekter SAS å kjøpe billetter hos dem, er ei underlig framstilling av dette.

Dette gjaldt interlineavtaler - ikke sveiving av kredittkort, som vi vet forekommer fra tid til annen. Dog ikke ofte. (Ref. Discus' post #13 litt lenger opp).

Dette gjelder forøvrig også BA som sa opp sin interlineavtale med SAS, WF og mange andre selskaper for en tid siden.

Oppsummert så ser det ut som SAS fikk hjem flesteparten på søndag, men den danske fagforeningsmannen Vormsby (som gikk til pressen) var en av de som kom hjem på mandag. SAS forsøkte også å sende et ekstrafly for å hente pax, men fikk ikke slot. (Vormsby representerer Serviceforbundet, som organsierer en del folk i flybransjen, men ikke SAS og Norwegian så vidt jeg kan se)

SAS lykkedes faktisk med at ombooke alle passagerer. Flere kom hjem allerede dagen efter (om søndagen) via andre byer i Europa. De sidste af de 70 passagerer (og deriblandt denne fagforeningsmand i Ekstra Bladet) ankommer i Danmark mandag aften – to døgn forsinket.
...
Det som faktisk skete i dette tilfælde var at SAS forsøgte at få lov at sende et ekstra fly til London for at hente disse passagerer, men pga. travlheden i London-lufthavnen, så kunne de ikke få landings-/starttilladelse til en ekstra afgang. Desuden blev der på andre afgange flyttet et større fly til London-afgangen, som fik nogle (men altså ikke alle) af de strandede passagerer hjem tidligere end først frygtet.
http://bonusfeber.dk/forsinkelser-og-agurketid/

Last edited:

danske fagforeningsmannen

To ord som i sammeneheng ikke nødvendigvis vekker positive assosiasjoner blant alle....;):D

Oppsummert så ser det ut som SAS fikk hjem flesteparten på søndag, men den danske fagforeningsmannen Vormsby (som gikk til pressen) var en av de som kom hjem på mandag. SAS forsøkte også å sende et ekstrafly for å hente pax, men fikk ikke slot. (Vormsby representerer Serviceforbundet, som organsierer en del folk i flybransjen, men ikke SAS og Norwegian

http://bonusfeber.dk/forsinkelser-og-agurketid/

Interessant vinkling på artikkelen i bonusfeber.dk (men en del gode poenger likevel)... Man får et aldri så lite inntrykk av at alt er vel med SAS sin håndtering, og alt er galt med DYs håndtering. Ingen grunn til å klage når man er to døgn forsinket med SAS (underforstått, SAS gjør alltid sitt beste) - det er kanskje til og med i kategorien "agurk" i avisene. Skjer det samme med andre selskaper så berettiger det side opp & ned med avisoppslag (underforstått, de andre gjør ikke sitt beste).

Jeg kjenner f.eks. opptil flere som har fått dekket både hotell og mat ved forsinkelser hos både DY og DU, og jeg har da saktens også lagt ut for hotell når jeg har vært forsinket med SAS (de ville nok hjulpet meg til slutt, men når man står på LHR sent på kvelden og 1.3 personer i skranken som betjener køen så har man lite lyst å stå i en kø med 100+ andre som alle skal bookes inn på hotell + få matkuponger).

Også litt interessant å se at artikkelforforfatteren stiller spørsmål ved habiliteten til fagforeningsmannen her (og om det er en skjult agenda).

Last edited:
Back