SAS Braathens økte bestilingsgebyr

Re: SAS Braathens økte bestilingsgebyr

Originally posted by CK
noe av det jeg - og min bookende kollega - reagere på er ordbruken. Det blir veldig DRAMATISK når man skriver at gebyrene DOBLES, og det er kanskje det som må til for å skape oppmerksomhet.

Da regner jeg med at flyselskapene heller ikke skal få lov til å reklamere med at de DOBLER antallet daglige avganger når de øker fra en til to? For det kan jo gi inntrykk av at man har MANGE avganger? :D

Originally posted by CK
noe av det jeg - og min bookende kollega - reagere på er ordbruken. Det blir veldig DRAMATISK når man skriver at gebyrene DOBLES, og det er kanskje det som må til for å skape oppmerksomhet. Men, det skaper et inntrykk av at noe er dyrt, og blir veldig mye dyrere, enig? Når fakta er at servicefee'en øker fra 25 til 50 kroner per pax/bestilling er det ikke all verden. F.eks. for en familie (2 store + 2 små) OSL-LHR blir det 6836 med det nye DOBLE gebyret, mot 6736 med det gamle gebyret - altså en økning på sluttprisen på 100 kroner - eller én prosent! Flisespikeri.

Nei, det er ikke flisespikkeri, men en matematisk sannhet. Jeg mener vi må forutsette at voksne folk flest greier å skille gebyret fra billettprisen. Hva hadde du forresten sagt om saken om vi i dette tilfellet hadde byttet ut SAS Braathens med Ryanair?

Originally posted by EB
Kan det tenkes at gebyreene rett og slett har vært for lave?
Tydeligvis har dem vært for lave siden SAS ønsker å doble dem. Men sakens kjerne er at man kanskje burde INFORMERE om HVORFOR de er økt. For min del kunne de gjerne økt til 100,-kr slik KLM har, men det jeg reagerer på er altså måten dette gjøres på - ingen informasjon om at det gjøres eller hvorfor.
Men synes SAS nok engang forventer at dette skal gå uten at det blir kommentert i media - spørsmålet blir vel om de aldri lærer av dette. er jo ikke første gangen. Det er ikke summen en reagerer på i første omgang, men kanskje at man er nødt til å øke et gebyr med 100%....uten å forklare det.

Aftenposten side 3 idag (økonomidel)

"Nå forklarer salgsdirektør Robin Kamark i SAS Braathens den nye gebyrdoblingen med at selskapet har investert store penger i systemene som muliggjør billettsalg via nett. Vi må ha et servicehonorar på 50 kr for at vi skal ha en fornuftig kostnadsdekning på denne virksomheten"

Har forresten Widerøe økt sitt gebyr på utenlandsreiser? (var vel 25 kr der sist jeg booket)

Originally posted by GFL

"Nå forklarer salgsdirektør Robin Kamark i SAS Braathens den nye gebyrdoblingen med at selskapet har investert store penger i systemene som muliggjør billettsalg via nett. Vi må ha et servicehonorar på 50 kr for at vi skal ha en fornuftig kostnadsdekning på denne virksomheten"

Har forresten Widerøe økt sitt gebyr på utenlandsreiser? (var vel 25 kr der sist jeg booket)
Der kom forklaringen....hva om de hadde gått ut med dette LITT før.....en kan jo håpe at dem gjør det neste gang...men tviler.;)

Dette har nok skapt mest bråk i media og på dette forumet...har ikke hørt noen klager fra de som faktisk reiser rundt meg!!!

Originally posted by CK
Originally posted by Bengt
MEn även SAS måste väl annonsera ut pris inklusive de avgifter som man inte kan undvika. Det måste ju Ryanair och övriga lågprisflyg göra, åtminstone i Sverige.

Prisene som annonseres er laveste tilgjengelige pris - inkludert statlieg skatter & avgifter, fuelsurcharge (som i min mening like gjerne kan bakes inn i prisen, for jeg har ineg tro på at vi ser oljepriser under $40/fat snart), og service-fee på internett. I alle annonsene står det også klart at prisen gjelder ved kjøp på www.sasbraathens.no, og at andre gebyr kan komme på om man bestiller andre steder.

Om det nu är tvunget att ta differentiera priserna mot resebyråerna borde väl resebyråerna kunna erhålla bonus mot antalet sålda biljetter av SAS och övriga. Det blir i och för sig misstänkt likt provision, men definitivt konsumentvänligt.

Det er ikke tillat (ref. KT)
OK, då förstår även jag. Jag tycker fortsatt att det enda intressanta är totalpriset vilken flygbyrå jag än använder. Att annonserna inte innehåller resebyråernas eventuellt högre serviceavgift har jag full förståelse för.
Med så varierande priser som man ändå har skulle det väl inte vara något problem med att baka in bränslietillägget i priset från början. Nåja, det här är ett branschfenomen och inte något särskilt för SAS.
Häromdagen beställde jag biljetter till Spanien i oktober med Spanair. ARN-BCN tor i oktober för 97 Euro + 11 Euro i serviceavgift för E-ticket för fyra personer. Betalar med kreditkort. När jag kollar mitt kort så har man dragit 4*97, men ingen service fee alls. Kan det bero på att jag fyllde i Spanair+ nummer på alla resenärerna?
Jag bokade en likadan resa i mars för resa i maj för mig själv i arbetet, men då fick jag betala service fee. Underliga äro Spanairs vägar...

Originally posted by GFL

Joda, wideroe.no følger pent etter på denne økningen fra 25 til 50 kroner .. på samme måte som da vi senket fra 100 kr til 25 kr i fjor.
Det er riktig at servicehonoraret , som vi forøvrig benyttet anledningen til å endre navn på nå til det rette navn: Bestillingsgebyr , skal dekke de kostnader man har for å utvikle, drifte, drive support etc

Etter 10 dager med økt bestillingsgebyr er det interessant å se at vi kun har mottatt en eneste henvendelse angående dette. Dette sier meg at det er totalprisen kunden ser på, og at de fleste bruker ser at vi fortsatt har et betydelig lavere bestillingsgebyr enn f,eks online og offline reisebyråer. Tydeligvis mest media som har vært opptatt av dette pe:)

Ingen bombe... Når Aftenposten bruker nesten to sider på saken..men alikevel bruker noen linjer på å si at prisen totalt ikke endres så er dette en mediestorm i et vannglass!!:naughty:

Selv om prisen i seg selv ikke er så høy, har Jens et viktig poeng: Det er prinsipielt helt feil å måtte betale et gebyr for å få lov til å kjøpe noe. Alt har en kostnad, men det bør ligge innbakt i prisen, og ferdig med det.
Ellers var sammenlikningen med REMA i grunnen ganske god! :spin:

Det er rent teknisk helt uproblematisk å "bake inn" både flyskatter og bestillingsgebyr i prisen som vises på internett.
Men da flyselskapene begynte med nettopriser og fjernet provisjonen ble det valgt å vise bl.a bestillingsgebyret for på dette viset tydeliggjøre ovenfor kundene den prisforskjell/kostnadsnivå de ulike bestillingskanaler har.
Ved å gjøre det slik ser kunden meget tydelig hvor mye påslag det enkelte salgssted beregner seg for å formidle denne tjenesten.
I dag er flyselskapenes egne nettsteder betydelig billigere enn både callsenter og andre eksterne salgssteder, og dette kommer nok av store volumer.
Den enkelte salgskanal må på lik linje med andre salgssteder bære sine egne kostnader, så det er ikke mer mystisk enn som så.
Det var ingen som mukket da dette gebyret ble satt ned fra kr 100 til kr 25 i april 2004... :p

Originally posted by Farmer
Det var ingen som mukket da dette gebyret ble satt ned fra kr 100 til kr 25 i april 2004... :p
Hvorfor skulle en mukke av at SAS reduserte gebyret siden det er den som bestiller som gjør jobben. Tror få var irriterte over det, men kanskje det var noe taktisk i dette siden SAS da la seg under provisjonene som reisebyråene tar...
Skjønner at det koster å "drifte" et slikt system...bare SAS kan bli flinikere til å kommunisere med sine kunder/reisende. Her har SAS en god jobb å gjøre.

Utrolig hvor stort fokus denne saken har her på forumet og i media...mens passasjerene tydligvis er fornøyd eller ikke finner grunn til å klage! Agurktiden kommer tidligere og tidligere...

Originally posted by Farmer

Såklart ikke.. det hadde jo betydd at SK/BU gjore noe til fordel for kundene.. og pressen IKKE kunne skrive noe negativt.. det går jo ikke an

Er det virkelig ikke noe positivt i media om luftfarten/SAS? Virker som noen kun tror media og alle journalister er imot SAS uansett.

Tror SAS klarer seg helt fint jeg...;)

Er ikke i tvil om at dem klarer seg fint, tror bare de hadde klart seg enda bedre med å informere bedre......

Back