SAS Braathens økte bestilingsgebyr

TigerBlack

ScanFlyer ettellerannet..
SAS Braathens økte bestilingsgebyr

Her blir sas braathens igjen, sammen med andre nettsteder hyllet som det store stygge ulven pga økt gebyr ved nett bestilling..

Hva er så galt med å belaste kunden for utvikling og vedlikehold av tjenesten ?
 
Re: SAS Braathens økte bestilingsgebyr

SAS Braathens er ikke det eneste selskapet som har fått gjennomgå i denne sammenheng. Bankene opplevde det samme når de begynte å gebyrlegge først minibank deretter giro behandling og til slutt nettjenestene.
 
Re: SAS Braathens økte bestilingsgebyr

Nei det er ikke det at det er så mye penger. men det "bladlusene" henger seg opp i her er at de kan skrive "sasbraathens DOBLER gebyr for internett bestilling" som er sant.

Det er vinklingen her som er sånn at det settes i mest mulig negativt lys. På en annen side er jo ikke det ett helt ukjent fenomen..
 
Re: SAS Braathens økte bestilingsgebyr

Principielt er der noget forkert i at man skal betale for at få lov til at købe!
 
Re: SAS Braathens økte bestilingsgebyr

Det var det ikke en spesielt negativ vinkling. Litt overraskende at Norwegian også åpner for et et mulig «servicehonorar».

Selv synes jeg at ekspedisjons-, service- og fakturagebyr er nokså håpløse.

Men gleder meg virkelig til REMA kommer med service- og betalingsgebyr. Det blir en sikker vinner blant bank- og flyselskapansatte.
 
Re: SAS Braathens økte bestilingsgebyr

Originally posted by jens
Principielt er der noget forkert i at man skal betale for at få lov til at købe!

Delvis enig. Men hvis du bla læser afgørelsen fra Danmark hvor rejsebureauforeningen lagde sag an mod SAS for at fjerne provisionen, så var udfaldet af retsagen at SAS vandt. De har ret til at sælge til agenterne uden at give provision, MEN så skal de også opkræve et rimeligt salgsgebyr selv når de sælger billetterne. Rettens afgørelse sagde at SAS når de sælger en billet på eget fly faktisk har en udgift ved salget og denne merudgift skal opkræves i form af et salgsgebyr hvis de altså vælger at sælge til agenter til nettepris istedet for at give provision som i "gamle" dage.
 
Re: SAS Braathens økte bestilingsgebyr

Det at det blir satt opp servicehonorar er jo helt håpløst i utgangspungtet ja. Det skal jeg være enig..

Før så var alt inbakt i prisen. Så kostnader er knyttet til bestillingen enten det var på nett eller via telefon inni prisen. Men så kommer ett eller annet (ikke så) smart hode å finner ut at det skal skilles ut fra prisen, man skal ha nettopriser og kostnad som er knyttet til booking/billett utstedelse skal da vises kunden, noe som egentlig bare har laget bråk..

lenge leve de smarte hoder :thumbup
 
Re: SAS Braathens økte bestilingsgebyr

Jeg kan ikke fatte at ikke dette er en del av prisen.
Så lenge det er noe vi ikke kommer utenom, måtte det være mye bedre å inkludere dette i den prisen som kommer opp, så slipper man sure miner på grunn av tillegget. For meg som kunde er det helt uinteressant hva de tar for å utføre jobben. Det er totalprisen jeg er interessert i. Andre ting som kommer i tillegg utover i bestillingen er bare irriterende!!!


:-) VC-10
 
Re: SAS Braathens økte bestilingsgebyr

Originally posted by TheDane
Originally posted by jens
Principielt er der noget forkert i at man skal betale for at få lov til at købe!

Delvis enig. Men hvis du bla læser afgørelsen fra Danmark hvor rejsebureauforeningen lagde sag an mod SAS for at fjerne provisionen, så var udfaldet af retsagen at SAS vandt. De har ret til at sælge til agenterne uden at give provision, MEN så skal de også opkræve et rimeligt salgsgebyr selv når de sælger billetterne. Rettens afgørelse sagde at SAS når de sælger en billet på eget fly faktisk har en udgift ved salget og denne merudgift skal opkræves i form af et salgsgebyr hvis de altså vælger at sælge til agenter til nettepris istedet for at give provision som i "gamle" dage.
Ja jeg kender godt den TÅBELIGE domsafgørelse.
Det virker himmelråbende at en flok forhandlere kan gå til domstolene for at gøre deres konkurrencesituation nemmere.

De (rejsebureauerne) må vise overforkunderne at de skaber en merværdi som det er værd at betale mere for - ikke at deres levenrendør skal påføres konkurrencebegrænsende regler.
 
Re: SAS Braathens økte bestilingsgebyr

Originally posted by VC-10
Jeg kan ikke fatte at ikke dette er en del av prisen.
Så lenge det er noe vi ikke kommer utenom, måtte det være mye bedre å inkludere dette i den prisen som kommer opp, så slipper man sure miner på grunn av tillegget. For meg som kunde er det helt uinteressant hva de tar for å utføre jobben. Det er totalprisen jeg er interessert i. Andre ting som kommer i tillegg utover i bestillingen er bare irriterende!!!


:-) VC-10


AMEN :)

Det er det kundene også mener.. Jeg har ofte opprigninger fra folk som er fly forbanna forde de har sett på prisen som ble oppgitt uten skatter og s.f. Så får de totalt hetta når de ser totalen..

Det som også er morro er at i anonseringen så står prisene oppgitt med internett fee, men ikke at det er betinget å bestille på internett. kjempemorro..

Det er totalprisen som teller.. ikke "anonseringsprisen" + tilegg..
 
Re: SAS Braathens økte bestilingsgebyr

grunnen til at servicefee ikke er bakt inn i prisen er politisk - byråene kan jo ikke selge flybilletter uten service-fee (da hadde de jo ikke tjent noen penger, siden det ikke er provisjon lenger) - og da mener byråene at det vil være konkurransevridende om SAS, Widerøe etc skulle solgt flybillettene uten fee. Ideelt sett skulle selvsagt fee være innbakt i prisen, men hvorfor gjøre en sånn big deal ut av det - det er jo sluttprisen som er viktig! Når jeg kjøper en PC-pakke på Dell er det jo prisen på hele pakken jeg bryr meg om, jeg bryr meg ikke om å se hva koster tastaturet, hva koster CPU'en, hva koster skjermen...

Hvorfor noen henger seg opp i hvordan SAS Braathens, Widerøe, KLM og andre har valgt å vise prisen, med alle elementer, skjønner jeg ikke. Norwegian tar også et "fee" - de har bare lagt den inn i flyprisen (så der kan man si at kunder som kjøper sin billett hos et byrå betaler mer enn de skulle - siden de betaler flyprisen (inkl. DYs salgskostnader) og byråets fee)
 
Re: SAS Braathens økte bestilingsgebyr

Originally posted by jens
Originally posted by TheDane
Originally posted by jens
Principielt er der noget forkert i at man skal betale for at få lov til at købe!

Delvis enig. Men hvis du bla læser afgørelsen fra Danmark hvor rejsebureauforeningen lagde sag an mod SAS for at fjerne provisionen, så var udfaldet af retsagen at SAS vandt. De har ret til at sælge til agenterne uden at give provision, MEN så skal de også opkræve et rimeligt salgsgebyr selv når de sælger billetterne. Rettens afgørelse sagde at SAS når de sælger en billet på eget fly faktisk har en udgift ved salget og denne merudgift skal opkræves i form af et salgsgebyr hvis de altså vælger at sælge til agenter til nettepris istedet for at give provision som i "gamle" dage.
Ja jeg kender godt den TÅBELIGE domsafgørelse.
Det virker himmelråbende at en flok forhandlere kan gå til domstolene for at gøre deres konkurrencesituation nemmere.

De (rejsebureauerne) må vise overforkunderne at de skaber en merværdi som det er værd at betale mere for - ikke at deres levenrendør skal påføres konkurrencebegrænsende regler.

Men det medfører jo så også at flyselskaberne, hvis de vil benytte nettoprissystemet, er tvungen til selv at opkræve et salgsgebyr. Ellers handler de imod rettens afgørelse. Afgørelsen i Danmark sagde jo også at gebyret skulle være rimeligt og nogenlunde modsvarer den udgift som salget medførte. Så de 25 kr som SAS Braathens hidtil har opkrævet, har måske været i underkanten og 50 kr er måske et mere "dækkende" gebyr. Hvis man altså sammenligner SAS Braathens situation med den danske afgørelse. Dette gebyr er jo stadig langt under hvad de fleste internetrejsebureauer opkræver. Deres gebyrer ligger typisk på 100-200 kr.

EDIT (tilføjet):

Men vi er helt enige. Et rejsebureau er i dag ikke udelukkende en salgskanal. Det er en rådgivende ekspert. Rådgivning koster i første omgang penge. Men mange gange kan man faktisk gennem god rådgivning fx hvis man skal købe en kompelt pakkerejse (fly+hotel+forsikring+diverse andet) total set sparer penge ved at gå til en ekspert. Alt for mange rejsebureauer ser sig forsat som en salgskanal som blot skal indtaste bestillingen for kunden og have sine penge.
 
Re: SAS Braathens økte bestilingsgebyr

Men det var vel flyselskapene som selv gjorde det slik at en servicegebyr nå plutselig blir veldig synlig. Så dette blir vel ris til egen bak.
 
Re: SAS Braathens økte bestilingsgebyr

Originally posted by Scanor
Nei det er ikke det at det er så mye penger. men det "bladlusene" henger seg opp i her er at de kan skrive "sasbraathens DOBLER gebyr for internett bestilling" som er sant.

Det er vinklingen her som er sånn at det settes i mest mulig negativt lys. På en annen side er jo ikke det ett helt ukjent fenomen..
Men dette er da vitterlig FAKTA! Gebyret dobles jo...noe som jeg også kommenterte i en annen tråd, og debatten skar i feil retning.....mest sannsynlig fordi det dreide seg om SAS.
Avisene synes jeg i utgangspunktet er ganske kritisk til at gebyrer generelt DOBLES, noe jeg også har stor sans for.
Det dreier seg altså ikke om bare snille SAS som er så snill lar oss få fly med dem, men at også andre institusjoner/selskaper øker gebyrer. Se bare på kritikken når bompengene på vegen øker, bankgebyrer øker etc.....nei dette er ikke negativitet KUN mot SAS.....!

SAS har denen gangen valgt å doble gebyret, uten noen særlig grad av informasjon, noe også Dagens Næringsliv synes er "litt spesielt"....og DN er jo ikke VG....så kan det hende at de har et poeng? ....selvsagt om en løfter hodet litt
 
Re: SAS Braathens økte bestilingsgebyr

Kan det tenkes at gebyreene rett og slett har vært for lave?
 
Re: SAS Braathens økte bestilingsgebyr

Originally posted by intransfer

Men gleder meg virkelig til REMA kommer med service- og betalingsgebyr. Det blir en sikker vinner blant bank- og flyselskapansatte.
:up: Kunde inte uttryckt det bättre själv!
Jag avskyr alla tillkommande avgifter. Låt dessa ingå i priset. I vanliga fall är det ju Ryanair som brukar få hugg för avgifter (kreditkortsavgifter, rullstolsavgifter etc.) men nu är det Sas Braathens. MEn även SAS måste väl annonsera ut pris inklusive de avgifter som man inte kan undvika. Det måste ju Ryanair och övriga lågprisflyg göra, åtminstone i Sverige.
Om det nu är tvunget att ta differentiera priserna mot resebyråerna borde väl resebyråerna kunna erhålla bonus mot antalet sålda biljetter av SAS och övriga. Det blir i och för sig misstänkt likt provision, men definitivt konsumentvänligt.
 
Re: SAS Braathens økte bestilingsgebyr

noe av det jeg - og min bookende kollega - reagere på er ordbruken. Det blir veldig DRAMATISK når man skriver at gebyrene DOBLES, og det er kanskje det som må til for å skape oppmerksomhet. Men, det skaper et inntrykk av at noe er dyrt, og blir veldig mye dyrere, enig? Når fakta er at servicefee'en øker fra 25 til 50 kroner per pax/bestilling er det ikke all verden. F.eks. for en familie (2 store + 2 små) OSL-LHR blir det 6836 med det nye DOBLE gebyret, mot 6736 med det gamle gebyret - altså en økning på sluttprisen på 100 kroner - eller én prosent! Flisespikeri.
 
Re: SAS Braathens økte bestilingsgebyr

Hvor vanskelig kan det være å automatisk pluss servicegebyret på de publiserte prisene i søkemotorene på selskapenes hjemmesider? Dermed ville kunden fått se den prisen han skulle betale, mens den publiserte prisen fortsatt var lavere, slik at reisebyråene fikk sitt. At man velger å annonsere med den publiserte prisen istedet for den reelle prisen er i mine øyne ikke noe annet enn et forsøk på å villede kunden. Norwegian skal ha ros for at de er ærlige i sin markedsføring.
 
Re: SAS Braathens økte bestilingsgebyr

Originally posted by Bengt
MEn även SAS måste väl annonsera ut pris inklusive de avgifter som man inte kan undvika. Det måste ju Ryanair och övriga lågprisflyg göra, åtminstone i Sverige.

Prisene som annonseres er laveste tilgjengelige pris - inkludert statlieg skatter & avgifter, fuelsurcharge (som i min mening like gjerne kan bakes inn i prisen, for jeg har ineg tro på at vi ser oljepriser under $40/fat snart), og service-fee på internett. I alle annonsene står det også klart at prisen gjelder ved kjøp på www.sasbraathens.no, og at andre gebyr kan komme på om man bestiller andre steder.

Om det nu är tvunget att ta differentiera priserna mot resebyråerna borde väl resebyråerna kunna erhålla bonus mot antalet sålda biljetter av SAS och övriga. Det blir i och för sig misstänkt likt provision, men definitivt konsumentvänligt.

Det er ikke tillat (ref. KT)
 
Back
Top