SAS Braathens blir SAS Norge

Originally posted by Blackhawk

Dessuten innebærer et skifte fra A321-200 til MD-82, kun ca. 35 seter mindre i kapasitet på MD-82 kontra A321 - så noe dramatisk er det ikke.

35 seter mindre er vel en kapasitetsreduksjon på ca 18-19% så det vil vel merkes om dette gjøres på mange avganger. Det kan vel også være at SAS DK merker effekten av alle direkterutene som SAS NO har satt opp fra OSL og andre sør-norske steder (og som sikkert også SAS SE har gjort i Sverige), og at derfor er behov for mindre kapasitet mellom OSL og CPH?
 
Originally posted by TOS

Originally posted by Blackhawk

Dessuten innebærer et skifte fra A321-200 til MD-82, kun ca. 35 seter mindre i kapasitet på MD-82 kontra A321 - så noe dramatisk er det ikke.

35 seter mindre er vel en kapasitetsreduksjon på ca 18-19% så det vil vel merkes om dette gjøres på mange avganger. Det kan vel også være at SAS DK merker effekten av alle direkterutene som SAS NO har satt opp fra OSL og andre sør-norske steder (og som sikkert også SAS SE har gjort i Sverige), og at derfor er behov for mindre kapasitet mellom OSL og CPH?

Ikke bare blir A321 stort sett brukt til charter,men de blir også bygget om i kabinen med nye seter og noe større kapasitet.Dette gir en mangel på A321 i en periode,og MD blir satt inn på CPH-OSL-CPH.Jeg sitter stort sett på klappsete i cockpit fordi flyene er fulle.
 
198 seter er det nå i de ombygde A321. Første nødutgang er fortsatt på rad 9 og dermed samme pitch i første kabin, men fra rad 10 og bakover har det blitt trangere. Andre nødutgang er nå på rad 24 mens den var på rad 22 før.
 
Om navnet forsvinner vil nok spøkelse fra Bu tiden henge igjen. Synes jeg aner et snev av Best/back syndromet i det nye konseptet, bare ispett litt sånn internasjonal svung med business på utvalgte flygninger.
Så lenge produktsjefen, skal ikke nevne, så forblir vel en del av den samme røkla hengende. Synes jeg kan forstille meg at de ler langt inn i kvelden.

Er glad for at Braathens navnet forsvinner, minner meg om en far som ikke lenger ville
vedkjenne seg farskapet
 
Leste at det skulle bli rom for 198pax i den nye seat-configen for SAS/DK sine A321 maskiner ja, litt synd - siden det var godt og romslig tidligere. Med 198pax i SAS sine A321, er det faktisk kun ett sete mer - i Novair sine A321-maskiner (i alle fall, før de kommer til å sette inn noen ekstra seter der også).
 
Originally posted by Blackhawk

Leste at det skulle bli rom for 198pax i den nye seat-configen for SAS/DK sine A321 maskiner ja, litt synd - siden det var godt og romslig tidligere. Med 198pax i SAS sine A321, er det faktisk kun ett sete mer - i Novair sine A321-maskiner (i alle fall, før de kommer til å sette inn noen ekstra seter der også).

Er det besluttet at NVR skal sette inn flere seter i sine A321:question:
BLX satte inn nye seter i sine B757 og komforten ble vesentlig bedre da setene er tynnere. Denne setemodellen gir også mer plass under setet. Har flydd både JK og NVD'r A321 og komforten var vesentlig bedre hos NVR. Her et bilde fra JK:
 

Attachments

  • JK 1325 Trondheim-Las Palmas.jpg
    JK 1325 Trondheim-Las Palmas.jpg
    170.2 KB · Views: 15
Ja det siste jeg hørte, var at NVR (desverre) etterhvert skulle putte inn flere seter - dog ikke like mange som MyTravel i Norden har. Men inntil videre er fortsatt NVR den klare vinneren, når det gjelder å fly behagelig på charter. Men de første radene vil ha samme pitch (også etter innsetting av flere seter), da disse radene er innenfor "Novair+" kategorien (tidl. emne om dette på forumet her) - mens det da blir litt trangere i resten av kabinen.
 
Tilbake OT. Melding fra SAS:

Vi endrer navn til SAS Norge


SAS Braathens skifter navn til SAS Norge 1. juni. Vi ble etablert våren 2004 med basis i Scandinavian Airlines i Norge og Braathens og har i et par år jobbet med sammenslåingen av de to selskapene. Nå er den formelle og operative sammenslåingen over, og det er et naturlig tidspunkt å endre navn.

Det formelle nye navnet er SAS Scandinavian Airlines Norge AS, men blir forkortet til SAS Norge. Det føyer seg naturlig inn i rekken av de andre flyselskapene i konsernet: SAS Sverige, SAS Danmark og SAS International.

Navneendringen vil ikke endre det produktet vi leverer til kundene våre. Vi skal fortsatt binde Norge sammen, slik vi har gjort i 60 år. I dag har vi opptil 18 destinasjoner i Norge. Det er i de norske distriktene vi har det meste av trafikken vår.

Men navnet SAS Norge viser at vi også er en del av et stort internasjonalt rutenettverk som frakter nordmenn ut i verden. Vi flyr også turister og forretningsfolk fra hele Europa inn til alle deler av landet vårt; med flere destinasjoner enn noen andre. Da er det naturlig at vi har et navn som viser at vi er en del av dette nettverket.

SAS Norge beholder det norske flagget på flyene sine. Flyene vil males om i naturlig tempo når de er inne til tungt vedlikehold.

Navnebyttet betyr ingen endringer i vår organisasjon eller vårt ruteprogram. SAS Norge er et selvstendig aksjeselskap i SAS-konsernet.
 
"Males i naturlig tempo" - ja, skulle tatt seg ut om de ble malt i "unaturlig tempo", da hadde man kanskje blitt ferdig før neste navneendring kom... For øvrig synes jeg det er litt pussig at stolprodusentene ikke tidligere gikk for tynnere seter..
 
Det nye konseptet har vel ike mange likhetstrekk med Best/Back... Nå blir det 3 valg og serveringen ombord gjenspeiler det du selv ønsker den skal være.

At navnet forsvinner er bare positivt...skjønner ikke at noen kan ha så mange følelser knytte opp til et navn. Jeg har selv uten problemer gitt opp mitt etternavn ved "fusjonen" med min mann - gått 100% smertefritt - jeg vet fortsatt hvem, hva og hvor jeg kommer fra. Det bør gjelde ansatte i alle bedrifter også - uansett navnet på brevpapiret...
 
Originally posted by AirbusTero
For øvrig synes jeg det er litt pussig at stolprodusentene ikke tidligere gikk for tynnere seter..

Like pussig at ikke man begynte med Boeing 787 som verdens første fly for 100 år siden...

;)
 
Originally posted by Superhai

Originally posted by AirbusTero
For øvrig synes jeg det er litt pussig at stolprodusentene ikke tidligere gikk for tynnere seter..

Like pussig at ikke man begynte med Boeing 787 som verdens første fly for 100 år siden...

;)

:p Ja, det hadde jo også vært en fordel. :) .. men helt siden jeg først gang flydde synes jeg det var rart at stolsetene på fly var så tjukke - men ved nærmere ettertanke har det vel noe med sikkerhetskrav mht styrke å gjøre antar jeg, og at teknologien ikke tillater tynnere seter før nå ? - Nuvel, man lever så lenge man tenker.
 
Back
Top