SAS börjar flyga Stockholm - Hong Kong

Re: SAS börjar flyga Stockholm - Hong Kong

Hvilket ensemble med mennesker som er utrolig skadefro. Her er det ikke vanskelig å se at misunnelsen for at Arlanda har fått en direkterute skinner igjennom hos OSL-gjengen.

Til de som tror det ligger noe substans bak disse postene? Det er det ikke.

Problematikken ligger i enkelt papirarbeid som møter motgang i et krevende og til tider kreativt asiatisk regelverk. Det foreligger ingen dramatikk og salget er oppe og går innen kort tid.

Her er det ikke vanskelig å se at misunnelsen for at Arlanda har fått en direkterute skinner igjennom hos OSL-gjengen.

Jeg tror jeg snakker for alle her inne når jeg sier at du tar fullstendig feil. Dette handler om alt annet enn hvor ruta går fra.

Hvilket ensemble med mennesker som er utrolig skadefro. Her er det ikke vanskelig å se at misunnelsen for at Arlanda har fått en direkterute skinner igjennom hos OSL-gjengen.

Problematikken ligger i enkelt papirarbeid som møter motgang i et krevende og til tider kreativt asiatisk regelverk. Det foreligger ingen dramatikk og salget er oppe og går innen kort tid.

Ehhh, denne ruten har overhode ingen ting fra OSL å gjøre og er fult fortjent for Arlanda.
De som gråter over at ARN ble valgt sitter nok på en annen flyplass.

Det hele er veldig enkelt og trist. SAS har ikke gjort sine lekser før de åpner for salg. Å måtte trekke tilbake salget av ruten etter å ha presentert den for salg er pinlig.
Formalitetene vet du like godt som meg at SAS skulle ha avklart før de la ut ruten for salg.

Ang skadefro registrerer jeg at vinden har en tendens til å snu etter selskap som er berørt!
SAS har jo vært meget flinke til å kritisere andre som presenterer ruter før de har alle formaliteter i orden.

Så kan jeg heller ikke se at noen påstår at dette påvirker den faktiske realiseringen av ruten over sommeren!

Last edited:

Ehhh, denne ruten har overhode ingen ting fra OSL å gjøre og er fult fortjent for Arlanda.
De som gråter over at ARN ble valgt sitter nok på en annen flyplass.

Det hele er veldig enkelt og trist. SAS har ikke gjort sine lekser før de åpner for salg. Å måtte trekke tilbake salget av ruten etter å ha presentert den for salg er pinlig.
Formalitetene vet du like godt som meg at SAS skulle ha avklart før de la ut ruten for salg.

Ang skadefro registrerer jeg at vinden har en tendens til å snu etter selskap som er berørt!
SAS har jo vært meget flinke til å kritisere andre som presenterer ruter før de har alle formaliteter i orden.

Så kan jeg heller ikke se at noen påstår at dette påvirker den faktiske realiseringen av ruten over sommeren!

Saken her er nok litt mer nyansert.
Alt var i orden, og alle papirer og tillatelser var i orden. Frem til Kinesiske myndigheter fant på noe lurt (ikke første gang dette skjer) SAS hadde gjort leksen sin veldig godt, men når forutsetninger og krav plutselig endres så blir det litt vanskelig.
Så det å legge billettsalget på is var eneste mulighet da det plutselig ble et krav at ingen billetter kan selges før alt er i orden. Når det siste krumspringet er ordnet opp i får vi håpe alt er i orden for godt.
SAS er for øvrig ikke eneste selskap som sliter med slike ting med ruter til, fra eller over Kinesisk luftrom.

Det er heller ingen intern kamp om noe her, at denne ruten startes opp fra Stockholm tviler jeg på at noen internt har noe problemer med. Jeg har i alle fall ikke hørt noe om slike ting.
Men det er klart at det er gått litt sport i at hver gang noe skjer så er det en intern kamp, helst landskamp ;-)

Last edited:

Tror du bommer litt.
At SAS har våknet til live, og startet en ny langdistanserute fra Arlanda er svært positivt. Det er et signal om at all langdistansetrafikk ikke nødvendigvis må gå fra CPH. Med andre ord er det et steg i riktig retning for at kanskje SAS gjør alvor av planene om flere ruter fra OSL.

Hong Kong har vel aldri vært på agendaen fra OSL. "OSL-gjengen" håper kanskje på en SAS-rute til Boston eller Chicago?

Hvis det virkelig er en skrivebordsfeil som gjør at ruten er trukket fra markedet, så er det også veldig gledelig. Gledelig fordi det da ikke er indre uro og krangling i SAS som forårsaker det. For denne ruten har nok sine motstandere, men de sitter ikke på OSL....

Det hele er veldig enkelt og trist. SAS har ikke gjort sine lekser før de åpner for salg. Å måtte trekke tilbake salget av ruten etter å ha presentert den for salg er pinlig. Formalitetene vet du like godt som meg at SAS skulle ha avklart før de la ut ruten for salg.
Det er spennende å se hvordan noen lever sine fantasier så til de grader ut i virkelighetens verden. Jeg vet ikke hvordan jeg kan si det noe penere enn at du rett og slett tar helt feil. Og du beviser din manglende kunnskap med å skrive "at SAS skulle ha avklart før de la ut ruten for salg". Alt har vært avklart, men kinesiske myndigheter har valgt å endre sine planlagte godkjenninger. Med andre ord er din og andres framstilling helt fullstendig galt. SAS har gjort alt korrekt. SAS-steward formidler det som er faktum, det er ikke bare SAS som må slite med et myndighetsorgan som skaper sine egne spilleregler mens kampen enda er i gang. Stromhino jeg bommer overhodet ikke, og håper du tar til deg den informative posten til SAS steward. Han er den eneste som har bidratt med noe fra virkeligheten i denne tråden de siste 2-3 sidene. I tillegg til meg selv.

Unnskyld at jeg spør, men siden du er den som har postet mest i dette emnet, vet du detaljene i hva som har skjedd i denne saken? Det virker ikke helt sånn. Selvfølgelig ser det dårlig ut hvis man bare ser på bruddstykker av sannheten. Det er ingen idioter som sitter på kontorene, samme hvor mye du vil ha det til å virke slik.

Salget starter nok igjen om veldig kort tid skal du se :)

Ha en fin kveld!

Det er spennende å se hvordan noen lever sine fantasier så til de grader ut i virkelighetens verden. Jeg vet ikke hvordan jeg kan si det noe penere enn at du rett og slett tar helt feil. Og du beviser din manglende kunnskap med å skrive "at SAS skulle ha avklart før de la ut ruten for salg". Alt har vært avklart, men kinesiske myndigheter har valgt å endre sine planlagte godkjenninger. Med andre ord er din og andres framstilling helt fullstendig galt. SAS har gjort alt korrekt. SAS-steward formidler det som er faktum, det er ikke bare SAS som må slite med et myndighetsorgan som skaper sine egne spilleregler mens kampen enda er i gang. Stromhino jeg bommer overhodet ikke, og håper du tar til deg den informative posten til SAS steward. Han er den eneste som har bidratt med noe fra virkeligheten i denne tråden de siste 2-3 sidene. I tillegg til meg selv.

Dette blir for dumt og et dårlig forsøk på å flytte fokuset fra sak til person. Kilder i SAS har selv lekket ut at salget ble startet før det var offisielt og endelig godkjent av kinesiske myndigheter, men at de hadde sikre forventninger og indikasjoner om at det skulle bli godkjent.
Om det stemmer noe jeg har all grunn til å tro, forandrer ikke det faktum at salget startet FØR den endelige siste delen av godkjennelsen var gitt. Det er derfor Kinesiske myndigheter har reagert slik de her har gjort. Det er det som de siste dagene har lekket ut fra kilder i SAS selv. At det hele skyldes bagateller er jo like fult det som er problemstikken ved endelige godkjennelser til Kina.

Kina er utvilsomt den stat som fremfor noen benytter luftfartsavtalet som politisk virkemiddel. Å lansere noe som helst før alt er avklart er risiko og det vi her har sett.
De værste eksmeplene har vel vært navn på maskiner samt farge på flytvest fløyter.
Det er ikke rent få selskap som har merket konsekvensene av det.
Derfor er det få om noen som starter salg av billetter til Kina før alle formaliteter er avklart og avtalt.

Da er det pinlig å måtte trekke salget på denne ruten selv om det kun er midlertidig og totalt uforutsigbart.
Spesielt med tanke på hvordan selskapet ytrer seg om konkurrenter som gjør billetter tilgjengelige før de formelt har alle avtaler i orden!
At det er bagateller forrandrer ikke saken. SAS står pr DD uten endelig godkjennelse for en rute de har presentert og lagt ut for salg.

Last edited:

Stromhino jeg bommer overhodet ikke, og håper du tar til deg den informative posten til SAS steward. Han er den eneste som har bidratt med noe fra virkeligheten i denne tråden de siste 2-3 sidene. I tillegg til meg selv.

Det jeg vil frem til er at du, etter min oppfatning, bommer hvis du tror det er en bred misunnelse mot Arlanda rundt denne ruten.

Hvis det bare er en liten formalitet som er problemet så vil nok det løse seg, uansett er det jo pinlig? Hvordan man kan påstå at alt var i orden, er jo litt merkelig? Skal gjerne ta til meg den gode informasjonen fra SAS-Steward, men hvordan kan alt ha vært i orden når billettsalget plutselig stopper opp?

Det kan jo vitterlig ikke stemme?

Hva skal man si cockpitview. Enten så tror jeg du må be kildene dine revurdere sine utagn, eller så får det bare stå på din egen påstand om at du mener du har kilder i SAS som har "lekket spesialnyheter for deg"

SAS har selv bekreftet til svenske medier at det var en uventet endring i prosessen som førte til et midlertidig stopp i salg. Ingen dramatikk. Så langt der i fra dette merkelige scenario som spekuleres og males fra enkelte i denne tråden.

Hva skal man si cockpitview. Enten så tror jeg du må be kildene dine revurdere sine utagn, eller så får det bare stå på din egen påstand om at du mener du har kilder i SAS som har "lekket spesialnyheter for deg"

SAS har selv bekreftet til svenske medier at det var en uventet endring i prosessen som førte til et midlertidig stopp i salg. Ingen dramatikk. Så langt der i fra dette merkelige scenario som spekuleres og males fra enkelte i denne tråden.

Jeg tror jeg må skuffe deg der. Dette ble kjent for mange allerede i går og har lite med kilder som lekker spesialnyheter å gjøre.
Det er ingen som påstår at det er dramatikk, det er ingen som påstår at SAS lyver, det er ingen som påstår at rutens oppstart blir påvirket.

Det som jeg med flere påstår er at dette er pinlig. Pinlig fordi at samme hvordan du vrir og vender på det, så mangler SAS de endelige godkjennelsene til å lande på HKG. Det er jo heller ikke første gangen SAS ikke sitter på endelig godkjennelse med flyplassen de skal lande på før salget starter. At årsaken er ubetydelig, forrandrer ikke det at alt ikke har vært klart før salget startet.
Jeg har ingen problemer med å forstå motivasjonen med å iverksette salg av en ny rute så fort som mulig etter at overflyvnings rettigheter, bilaterale avtaler osv, er formelt i orden.

Så får du gjerne forsøke å sette spørsmålstegn ved min troverdighet.
Det forrandrer ikke det faktum som flere har påpekt!

Last edited:

Hva slags skuffelse skulle det påføre meg? Du er da ikke alene om å ha kjent til dette siden i går - ca 100 stykker som fulgte chatten med Nils Lindhe hos bonusfeber visste også om dette. Ingen av de sitter og fniser og mener de vet noe mer enn andre av den grunn.

Du må gjerne fortsette å tviholde på din tro om at SAS ikke har hatt tillatelsene i orden, det virker som det er en manglende forståelse for begrepet "endrede spilleregler under kampen" og manglende forståelse for hvordan det asiatiske markedet fungerer som gjør det vanskelig å gi slipp på denne troen. Men det er greit, vi kan ikke alle være eksperter på det vi utgir oss for å være ;)

Det er en påfallende stor forskjell på hvordan denne nyheten har blitt mottatt i Norge vs Sverige. Ja, i grunn bare på dette forumet om man sammenlikner med andre flyforum. Det er kun her på flyprat at dette er en stor greie. Andre steder ytrer man forståelse for at slikt kan skje når man har med denne typen myndigheter å gjøre. Men her på flyprat har man et knippe spesialister som vet ting ingen andre vet :)

Husk at det er SAS vi snakker om ;)

De sa til media at det var en forbedring med den nye EuroBonus-opptjeningen, de sa over telefon/chat/Facebook at årets sommerruter skulle bli lagt ut senere (så skjedde det ikke), da SK907 gjenåpnet i 2010(?) gikk de ut i mediene med massiv reklame om WIFI on board. Pr. dags dato er det ingen WIFI på SK907.
Vi kjenner alle til historien om SFO, og Eivind Roalds: "Vi skal lansere mange nye langruter fra Oslo i september 2014". Nå er det 2015, gitt.

Personlig tror jeg ikke på noe av hva SAS sier i mediene om sin framtid - helt til det blir en realitet :)

Hva slags skuffelse skulle det påføre meg? Du er da ikke alene om å ha kjent til dette siden i går - ca 100 stykker som fulgte chatten med Nils Lindhe hos bonusfeber visste også om dette. Ingen av de sitter og fniser og mener de vet noe mer enn andre av den grunn.

Du må gjerne fortsette å tviholde på din tro om at SAS ikke har hatt tillatelsene i orden, det virker som det er en manglende forståelse for begrepet "endrede spilleregler under kampen" og manglende forståelse for hvordan det asiatiske markedet fungerer som gjør det vanskelig å gi slipp på denne troen. Men det er greit, vi kan ikke alle være eksperter på det vi utgir oss for å være ;)

Det er en påfallende stor forskjell på hvordan denne nyheten har blitt mottatt i Norge vs Sverige. Ja, i grunn bare på dette forumet om man sammenlikner med andre flyforum. Det er kun her på flyprat at dette er en stor greie. Andre steder ytrer man forståelse for at slikt kan skje når man har med denne typen myndigheter å gjøre. Men her på flyprat har man et knippe spesialister som vet ting ingen andre vet :)

Jeg er redd for at du bidrar mer til å dramatisere dette mer enn nødvendig ved konsekvent å ignorere det som blir skrevet og bekreftet om ubetydeligheten av dette i realiseringen av ruta og det å nitidig gjenta påstander som ikke presenteres her.

Selv om dette etter hva jeg er kjent med handler om flyplass myndighetene i HKG ogikke de store bilatterale forutsetningene, så var innledningen i disse trådene at det er pinlig. Jeg mener det fortsatt er pinlig. Pinlig fordi at SAS, selv om det er ubetydelige formaliteter, ikke har den endelige avtalen på plass med de lokale Flyplassmyndighetene i Hong Kong. Resultatet er jo tydelig ved at SAS har stoppet salget, enn bare for en kort stund.

Nå kjenner ikke jeg til hva som er skrevet i Sverige men kan uansett ikke se å ha lest noe om det i Norge med unntak av her inne og på Bonusfeber. Men det skulle bare mangle siden det er luftfartsforum. Og når det er sagt så har Flyprat klart å få en særstilling innenfor Skandinavisk luftfart og det finnes vel knapt noe tilsvarende (Flygtorget kan vel knapt kalles et forum). Airliners er mer et internasjonalt og globalt forum så at det ikke diskuteres der er vel egentlig ikke så rart da alle skandinaverne er her inne.

Hvorfor er du så opptatt av at problemstillingen diskuteres? Jeg sitter nesten med et inntrykk av at du ikke vil at det skal skal diskuteres.

Hvorfor er du så opptatt av at problemstillingen diskuteres? Jeg sitter nesten med et inntrykk av at du ikke vil at det skal skal diskuteres.

Tror ikke det er et problem at det diskuteres. De fleste på innsiden er minst like overrasket og ukjent med denne utviklingen.
Problemet er mer hvordan det blir diskutert. Det har jeg imidlertid kommentert før, men skjønner at jeg ikke er i takt med forumet i denne saken.

Tror ikke det er et problem at det diskuteres. De fleste på innsiden er minst like overrasket og ukjent med denne utviklingen.
Problemet er mer hvordan det blir diskutert. Det har jeg imidlertid kommentert før, men skjønner at jeg ikke er i takt med forumet i denne saken.

Da er vi i hvert fall enige om at vi har ulikt syn på saken:).

Dette blir bare komisk og morsomt.
Skullelikt å vist hvem de interne som har "lekket" informasjon er, det er åpenbart ikke folk som er tett på prosessen.
Men det er klart og jeg forstår at det er mye mer spennende å diskutere noe som for noen er en "skandale" og at noen som kommer med faktainformasjon eller forsøker å underbygge at dette ikke er så alvorlig som andre vil ha det til ikke blir tatt alvorlig.
Men som sagt, dette er ikke noe nytt når det kommer til Kinesiske myndigheter. Men det kommer så klart som en overraskelse når alt tilsynelatende er ok, også fra myndighetshold. Men dette har skjedd før, det kommer til å skje igjen og som sagt er ikke SAS alene om å oppleve dette.
Ha en god helg.

Hm, nu är inte frågan till mig, men det jag stör mig på är att diskussionen ofta, som i detta fallet, kantrar över till att handla om något annat. Det är tydligt att somliga tar varje tillfälle att ge igen på systemet (läs SAS, CPH, danskar) och att det lätt kan bli tjatigt och osakligt.

Lanseringen av SAS nya linje till HKG kunde ha fått en bättre start. Men om detta bara är ett tillfälligt stopp och försäljningen återupptas snart som SAS hävdar, kommer allt detta vara glömt (åtminstone för de flesta) när man drar igång med flygningarna i höst.

Dette blir bare komisk og morsomt.
Skullelikt å vist hvem de interne som har "lekket" informasjon er, det er åpenbart ikke folk som er tett på prosessen.
Men det er klart og jeg forstår at det er mye mer spennende å diskutere noe som for noen er en "skandale" og at noen som kommer med faktainformasjon eller forsøker å underbygge at dette ikke er så alvorlig som andre vil ha det til ikke blir tatt alvorlig.

Jeg ser igjen at det blir gjort forsøk på å knytte tidligere innlegg til påstander det ikke er grunnlag for. Det er meg kjent ingen her som har kategorisert dette som en skandale.

Da SAS manglet slots på EWR frem til kun noen uker til oppstart, ble selskapet konfrontert av media om ryktene. Da var det samme type svar med henvisning til de bagatellmessige formalitetene som manglet.
En godt koordinert jakt ble iverksatt på forum for å senke troverdigheten til de som poengterte problemene. De som kjenner saken vet hvilken dramatikk som utspant seg og de ressurser som måtte iverksette for å hindre en komplett fiasko for ruten og selskapet i en tid der DY spisset sine LH planer mot publikum. Et stort potensielt PR messing tilbakeslag som det var helt tydelig at man ikke ønsket å videreformidle til egne ansatte eller pressen.

Jeg har ingen grunn til ikke å tro at dette denne gangen vil løse seg snarlig. Samtidig er det noe spesielt, historien tatt i betraktning, å fremheve selskapets egen troverdighet som et argument for at alle andre har feil.

Det er samme hvordan man venner på det, slik at SAS ikke hadde ALLE formalitetene klare da de åpnet ruten for salg. Om enn bagatellmessige, så like fult med den konsekvens at salget nå midlertidig er stoppet.
Det er pinlig, noe jeg registrerer at debatten og motargumentene bærer preg av å skjule.

Omfanget av problemet er det her dere som maler på veggen. Det er ingen andre som argumenterer mot annet enn at dette er pinlig.

Last edited:
Back