SAS-billett 3400 kr billigere i Sverige

jcnorway

Moderator
Medlem
Fra Aftenposten.no (http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2661541.ece)

En flybillett tur/retur Stockholm-Bangkok koster snaut 4800 norske kroner på SAS' svenske hjemmesider SAS.se.
På SAS' norske nettsider, var billettprisen for nøyaktig den samme reisen nesten 8200 kroner. Med tilslutning fra Oslo, endte totalprisen på omkring 9500 kroner.

Det var altså en prisdifferanse på 3400 kroner mellom SAS-konsernets norske og svenske nettsider.
Etter tips fra en leser tidlige denne uken søkte Aftenposten.no frem de aktuelle prisene på SAS.no og SAS.se og fikk bekreftet den betydelige prisforskjellen.

Ifølge SAS skyldes det en teknisk feil at de «svenske» kampanjeprisene ikke har vært tilgjengelige på SAS.no. Etter Aftenpostens henvendelse er feilen nå rettet, og du kan få Bangkok-tur på SAS.no for vel 4700 kroner.

Helt lovlig

- Det er ikke noe ulovlig i at SAS opererer med ulike kampanjer fra land til land, sier rådgiver Elise Marie Korsvik i Forbrukerrådet.
Hun opplyser at et nytt EU-direktiv nå er ute til høring. Tanken bak denne forordningen er at du skal kunne bestille reiser fra nettsteder i et hvilket som helst land på like vilkår med landets egne innbyggere.

Last edited:
Her er svaret fra SAS:
"På spørsmål om hvorfor ikke SAS gjennomfører samme priskampanje i Norge som i Sverige, svarer Johansen at konkurransen om å fly til Thailand er større i Sverige enn i Norge."
Svensk Alt Sammen
Det er på tide at Norge nå sier klart ifra at vi ønsker å selge SAS til Lufthansa.:cool::nor

Jeg ser ikke helt problemet (nå var jo dette uansett en feil og da spiller det ihvertfall ingen rolle) og dette kan vel knapt kalles en nyhet og være noe å skrive om. Poenget for flyselskapene må jo være å ta seg så godt betalt som mulig fra hvert marked!

Hmmm........det er få oppslag om at det ofte er billigere eller identisk pris å fly business-class fra Oslo til NYC (via LHR) med BA enn fra LHR til NYC med samme selskap :rolleyes:

Dette blir bare for dumt.
Volvo er billigere i Sverige, mens Nestlé barnemat er billigere i Norge... Get over it!
Uansett er nå prisen tilgjengelig i Norge også, så hvorfor den store opphisselsen? Det var jo ikke lenge siden man i Norge kunne kjøpe business-class til Beijing for rundt tusenlappen (det var jo også en feil, men det var ikke den store klageflommen da....)

Tja, en Economy Extra billett til Manchester koster på sas.no 2700 kr. og på sas.dk 4100 kr.

Dette blir bare for dumt.
Volvo er billigere i Sverige, mens Nestlé barnemat er billigere i Norge... Get over it!
Uansett er nå prisen tilgjengelig i Norge også, så hvorfor den store opphisselsen? Det var jo ikke lenge siden man i Norge kunne kjøpe business-class til Beijing for rundt tusenlappen (det var jo også en feil, men det var ikke den store klageflommen da....)

Men SAS skylder jo på en teknisk feil, hvorfor ikke si det som det er? Det er jo ofte tilknyttnignsflyet som koster spenn, samme om det AMS, FRA, CPH, CDG og ikke minst LHR. Rart med det :colgate:

Her var det jo snakk om en billett ARN-BKK, ikke OSL-BKK.
At det er dyrere fra OSL skjønner vel de fleste.

Om du leser første post en gang til så ser du følgende:
"En flybillett tur/retur Stockholm-Bangkok koster snaut 4800 norske kroner på SAS' svenske hjemmesider SAS.se. På SAS' norske nettsider, var billettprisen for nøyaktig den samme reisen nesten 8200 kroner. Med tilslutning fra Oslo, endte totalprisen på omkring 9500 kroner."

Dvs. ARN-BKK på sas.se til NOK 4800, ARN-BKK på sas.no til NOK 8200
:)

Selvfølgelig, var jo derfor 907 var dyrere, det koster jo ekstra når det er direktefly. hm, nei vent litt. her er det noe feil....... Skulle ikke være billigere fra oslo da? siden vi ikke flyr direkte?

Om du leser første post en gang til så ser du følgende:
"En flybillett tur/retur Stockholm-Bangkok koster snaut 4800 norske kroner på SAS' svenske hjemmesider SAS.se. På SAS' norske nettsider, var billettprisen for nøyaktig den samme reisen nesten 8200 kroner. Med tilslutning fra Oslo, endte totalprisen på omkring 9500 kroner."

Dvs. ARN-BKK på sas.se til NOK 4800, ARN-BKK på sas.no til NOK 8200
:)

Nettopp. Derfor synes jeg kanskje ikke det er så naturlig med en prisforskjell.
Det er jo snakk om samme strekning med samme selskap.

Selvfølgelig, var jo derfor 907 var dyrere, det koster jo ekstra når det er direktefly. hm, nei vent litt. her er det noe feil....... Skulle ikke være billigere fra oslo da? siden vi ikke flyr direkte?
Hehe... ikke alltid like lett det der.

Jeg mener faktisk at jeg fant dyrere billetter fra CPH til SEA, enn fra OSL til SEA når jeg søkte på priser til julebordturen..

Nettopp. Derfor synes jeg kanskje ikke det er så naturlig med en prisforskjell.
Det er jo snakk om samme strekning med samme selskap.

Det er mulig det, men det er her snakk om to forskjellige land og to forskjellige markeder. Volvo selger de samme bilene betraktelig billigere i Sverige enn i Norge. Tobakk og alkohol er billigere i Sverige enn i Norge. Kjøtt er billigere i Sverige enn i Norge. Det generelle prisnivået i Sverige er lavere enn i Norge. Det samme gjelder lønnsnivået.

Det blir svært unyansert å bare sammenligne priser på denne måten. Det er et betraktelig mer sammensatt bilde enn krone for krone - og, nei, jeg er ikke mottakelig for "å så urettferdig argumentasjon". Man vil oppleve akkurat den samme prisforskjellen avhengig av hvilket land man bestiller fra hos andre operatører også.

Min bror har bodd noen år i Afrika og det var dyrere for ham å bestille hos BA med adresse der enn om vi bestilte herfra på samme avganger. Alle selskap tilpasser seg markeder og sesonger. Det kalles det frie marked.

Er helt kurant å segmentere markedet etter betalingsvillighet, det har jeg ingen problemer med. Men da kan man vel kanskje si det i steden for å skylde på "teknisk" feil? :rolleyes:

Er helt kurant å segmentere markedet etter betalingsvillighet, det har jeg ingen problemer med. Men da kan man vel kanskje si det i steden for å skylde på "teknisk" feil? ;)

Det er et godt poeng, men den sitter nok langt inne og ville skapt store overskrifter. Da er bedre å skylde på "data'n" ;)

Back