SAS-billett 3400 kr billigere i Sverige

Jeg synes faktisk SAS gjør en stor feil her. De skylder på datafeil. Det har jeg veldig liten tro på.

Datafeil kan i værste tilfelle åpne for at norske passasjerer krever penger tilbake fordi de har betalt for mye. Nei kjære SAS, si heller at i det norske markedet er folk villige til å betale mer for billettene enn i Sverige. Derfor er prisen høyere.

IMM

Jeg synes faktisk SAS gjør en stor feil her. De skylder på datafeil. Det har jeg veldig liten tro på.

Datafeil kan i værste tilfelle åpne for at norske passasjerer krever penger tilbake fordi de har betalt for mye. Nei kjære SAS, si heller at i det norske markedet er folk villige til å betale mer for billettene enn i Sverige. Derfor er prisen høyere.

IMM

Nå er det faktisk ganske vanlig at selskapene legger inn feil når prisene legges inn. Spesielt når feilen er såpass stor så ser det ut til å være en glipp og ikke med vilje. Spesielt siden de rettet den med en gang tyder det på at det faktisk var en feil

Nå er det faktisk ganske vanlig at selskapene legger inn feil når prisene legges inn. Spesielt når feilen er såpass stor så ser det ut til å være en glipp og ikke med vilje. Spesielt siden de rettet den med en gang tyder det på at det faktisk var en feil

Det tror jeg bare sånn passe på. Jeg heller mer mot at det er forskjellige markeder og at man behandler dem forskjellig - uten at det er feil.

Siste gang jeg kjøpte et oppvaskmaskin sto valget mellom to modeller, hvorav en hadde nedtellingsur og den andre ikke. Jeg valgte da oppvaskmaskinen uten nedtellingsur ettersom denne var ca. 1000 kroner billigere. En kveld maskinen sto og gikk mens det var mørkt i rommet kunne jeg skimte et nedtellingsur som gikk bak en hvit plastplate på maskinen. Det viste seg at de to maskinene jeg vurderte var identiske bortsett fra at den ene hadde hvit plastplate foran tidsuret og den andre hadde blank.

Prisen på en vare eller tjeneste i en fri økonomi er som regel ikke kostnaden pluss f.eks. 10% påslag. Prisen fastsettes derimot etter hvor mye man vurderer at markedet er villig til å betale. Dette gjelder både flyreiser og oppvaskmaskiner. Økonomene lærer dette allerede på innføringskurset i bedriftsøkonomi.

Er helt kurant å segmentere markedet etter betalingsvillighet, det har jeg ingen problemer med. Men da kan man vel kanskje si det i steden for å skylde på "teknisk" feil? :rolleyes:

Problemet er jo at de i følge SAS ikke er nok betalings villighet i Norge for flyreiser!

Likestillings- og diskrimineringsombudet har foreløpig ikke gått inn for å forby prisdiskriminering.

Last edited:
Er det ikke en sak verdig i avisa at det koster 3400 kr mer å reise fra Oslo til Beijing med samme flyselskap enn fra Stockholm?

For norske reisende er det vel en sak verdig. Spesielt ut fra at folk oppfatter SAS som et delvis norsk selskap, og sågar delvis statseid selskap. Og blant den jevne reisende vil jeg tro det hersker en oppfatning om at SAS Norge til dels "finansierer" resten av SAS. Dette setter selskapet i en helt annen stilling enn en hvilken som helst produsent av andre varer, og også andre flyselskaper. Og så skal de høre at nordmenn må betale 3.400 kr for å fly et tilslutningsfly til Stockholm? Et par hundrelapper, vel la gå, men over 3.000 kr?

De aller fleste finner dette så urimelig at SAS ikke har annen mulighet enn å skylde på "tenkisk feil". Noe annet ville ha en altfor stor negativ betydning for ommdømmet. Mener dere virkelig at SAS bare kunne sagt: "Ja, det koster 3.400 mer for nordmenn, fordi de betaler mer og markedet bestemmer prisen"?!

Last edited:
Og det er på dette tidspunkt på en fredagskveld at jeg vil brøle hurra - teknologien har seiret over "markedskreftene" og med dette vidunderlige Internet-et har bragt tilbake en mulighet for oss forbrukere å finne ut hvem som lurer oss minst.

SAS Norge er vel ikke interessert i at folk kanskje begynner å sjekke SAS.se og dk når de skal kjøpe flybilletter.
Derfor er nok teknisk feil en god unnskydning.

Back