• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS bestiller nok en 737

Sannsynligvis. Er ikke dette "standard" nå på nye 737 fra fabrikk? :)

Jo, det trodde jeg også, men enkelte flyselskaper sender flyene rett til reconfig for WL fordi det er billigere.

Noen som kan kjenner til dette, eller kan forklare forholdet nærmere?

Antagelig blir det en -883 (ryktene sier så).
Vi skal visstnok skaffe flere -600'er også, ikke nye vel og merke.

hehe. er det ikkke bare norwegian som bestiller fly?

Det var faktisk litt morsomt jeg sto å overhørte noen passasjerer som satt i en 700 maskin hos SAS som sto parkert ved siden av en 300 fra norwegian som hadde fått påmontert winglets, hvor den ene passasjeren utbryter; "se der er et av de nye flyene til Norwegian. Det er VERDENS mest miljøvennlige fly!"

kanskje ikke helt med saken å gjøre, men noen har vært svært dykitge til å skape om ikke noe uriktig positiv oppmerksomhet rundt seg selv og et brand.

Produseres det egentlig særlig mange nye 737-600?

Njet..
..har ikke tall på det akkurat her (men vi har jo noen forumister som er ekspert på å finne frem slikt),
men har ikke inntrykk av at det akkurat er det mest solgte flyet, nei..
..på lik linje med A318 fra Airbus..

hehe. er det ikkke bare norwegian som bestiller fly?

Det var faktisk litt morsomt jeg sto å overhørte noen passasjerer som satt i en 700 maskin hos SAS som sto parkert ved siden av en 300 fra norwegian som hadde fått påmontert winglets, hvor den ene passasjeren utbryter; "se der er et av de nye flyene til Norwegian. Det er VERDENS mest miljøvennlige fly!"

kanskje ikke helt med saken å gjøre, men noen har vært svært dykitge til å skape om ikke noe uriktig positiv oppmerksomhet rundt seg selv og et brand.

Perception man , perception......:D

Westjet og Air Algerie var de siste -600 kundene. Det er vel bare disse, SAS og Malev som operer typen. Ved siden av Flygobespan da, selvfoelgelig, som opererer noen av SAS' maskiner.

Westjet og Air Algerie var de siste -600 kundene. Det er vel bare disse, SAS og Malev som operer typen. Ved siden av Flygobespan da, selvfoelgelig, som opererer noen av SAS' maskiner.

Air China flyr vel 6 også. Tunis Air flyr 7. Lauda flyr vel stadig med en stk de også.

Jeg skulle undre meg sterke om SAS velger a bestille flere -683s.

-600er og 318 har en stor manko, de er shrinks, A318s er dobbelt-shrink. Dette betyr du har en meget darlig forhold av OEM / MTOM. Strukturen veier for mye for störrelse.
Regner du MTOM/sete og sammenligner dette med en -700er ser du samme problemet. Pa den andre side har du kostnader, som er nesten identiske mellom -600er og -700er. Mens i -700 har du potensiale a har ca 20-25% mer seter -> ökt inntjening. Samt mer rekkevidde
Ser man pa de ruter som SAS flyr med -600er sa ville de har vaert bedre off med -500er. De gamle versjon er rett og slett 10 tons lettere og dette fordel ikke offsettes med besparelse i fuelburn fra -600er. Da ma fuel-prisen stigger ganske mye för en -600er kan utdumpe en -500er pa OSL-AES eller SVG-BGO.

Storekspansjon blir det vel ikke, selv om SAS har bestilt noen 737er og CRJs. Mens alle Q400s gar til datterselskaper og 23 Q400 er bort fra flaten. Dvs, under streken kan det betyr forsatt mindre antall fly for SAS sammenligned med 06. Og den en eller andre leasing pa MD80 / 737CL löper jo ogsa ut...

Flott å høre!

Er planen med at de skal fjerne 500ern siden de bestiller noen flere 600?

Å siden de skal ha 4 nye B738WL nå, så skal B734 flåten ut?

Wow! 1 stk 737! Kan vi forvente å se en knallekspansasjon fra SAS nå?

Den dagen DY har 60 fly i flåten basert i Norge kan vi begynne å snakke... Logisk sett tror jeg det ikke kommer noen stor ordre fra DY heller når de er på et slikt nivå, ikke engang ett fly...

Jeg skulle undre meg sterke om SAS velger a bestille flere -683s.

-600er og 318 har en stor manko, de er shrinks, A318s er dobbelt-shrink. Dette betyr du har en meget darlig forhold av OEM / MTOM. Strukturen veier for mye for störrelse.
Regner du MTOM/sete og sammenligner dette med en -700er ser du samme problemet. Pa den andre side har du kostnader, som er nesten identiske mellom -600er og -700er. Mens i -700 har du potensiale a har ca 20-25% mer seter -> ökt inntjening. Samt mer rekkevidde
Ser man pa de ruter som SAS flyr med -600er sa ville de har vaert bedre off med -500er. De gamle versjon er rett og slett 10 tons lettere og dette fordel ikke offsettes med besparelse i fuelburn fra -600er. Da ma fuel-prisen stigger ganske mye för en -600er kan utdumpe en -500er pa OSL-AES eller SVG-BGO.

.

Helt enig.. Tviler på at det kommer noen -600 i flåten.. Det har jo gått rykter om at det skulle komme 2X318 som skulle brukes på LCY, har ikke sett noe til de flyene enda

Jo, det trodde jeg også, men enkelte flyselskaper sender flyene rett til reconfig for WL fordi det er billigere.

Noen som kan kjenner til dette, eller kan forklare forholdet nærmere?

CO gjør vel dette, eller hva Dag J?

Grunnen er vel at de som gjør det har forhandlet seg frem til en god avtale med de som leverer Kit'ene at det er økonomisk lønnsomt å gjøre det selv enn å betale Boeing for å gjøre jobben. Men vingen er vel ferdig slik at det vel "bare" å montere wingleten. Kanskje Dag J. kan utdype litt mer her?

Last edited:
Back