SAS ber ansatte gå ned i lønn

Re: SAS ber ansatte gå ned i lønn

Et stort problem for SAS den siste tiden er vel det som har skjedd i finansverdenen. SAS oppfattes som the Buisnessman Airline, og i mange tilfeller er nok dette rett. Mannen i gaten går i stor grad til DY i stedet for grunnet pris. Nå er bunnen langt på vei falt ut av jobbreisemarkedet, og SAS har ikke evnet å skaffe seg nye kunder, mens DY ikke i samme grad har merket dette blant tante Dagny og onkel Peder som skal på sine halvårlige turer uansett.

SAS markedsfører seg fortsatt som "The Business Mans" airline, bare ikke i det omfang som de gjorde før.

Joda, men når de samme buisness folkene sitter i telefonmøter i stedet for på fly, og SAS ikke får tak i andre passasjerer, så har de strengt tatt et problem.

mediene varsler milliardkutt hos SAS - Kan leses som at det dreier seg om lønn til ansatte gjennom endrede kollektivavtaler.
Dette er helt aldeles glitrende nyheter. Det gleder meg varmt at faglige endelig ser ut til å ta del i ansvaret for å overleve. Hvilke ansattgrupper gjelder det? Det er vel i hovedsak flyvende som er spesielt organisert gjennom kollektivavtaler. Lett drodling hvor en går ut fra 6000 flyvende tilsvarer en reduksjon i betingelser tilsvarende 150000,- i snitt.. Kan dette stemme dah? Isåfall påtar de seg absolutt sin andel :-) - eller er det slik at det er regnet på en teoretisk bedre utnyttelse slik at en teoretisk kan klare seg med færre?

Uansett - godt at det kommer positive nyheter fra SAS. Det er sårt etterlengtet oppi all negativ og deprimerende omtale. Får inderlig håpe at dette er mulig å realisere, selv om jeg sterkt mistenker at det er sminking av bruden..

Agreement between SAS and trade unions finalized - new collective agreements expected to save SEK 1.5 billion in total

The SAS Group has reached an agreement with its trade unions that is expected to lead to approximately SEK 1.5 billion in cost savings.

As discussed in the SAS Group Interim Report from the third quarter of 2008, SAS believes it has a total cost gap of approximately SEK 4 billion compared to relevant benchmarks. The cost gap is now being reduced to SEK 2.5 billion. Most of the remaining cost gap is attributable to other parts of SAS, and the Group's Management is now working on a cost-savings program in various areas.

"These agreements with the trade unions are important in relation to both our cost gap and the cultural turnaround presented in Strategy 2011. Cost savings of SEK 1.5 billion in the collective agreements represent a positive result for these negotiations. This advances us toward more competitive agreements. The manner in which the negotiations were held was very pleasing. I interpret this as a clear indication that we are on track to succeed in a cultural turnaround at SAS," says Mats Jansson, President and CEO of SAS.

Management and the trade unions have held extraordinary collective-agreement negotiations since the beginning of November. These negotiations are considered to be a success for the "Sigtuna model," which was introduced in November 2007 and resulted in a new method for the trade unions and SAS management to work together.

"The negotiations were intensive and constructive. For the first time, we shared the same understanding of the problems and the target scenario. Our employees have demonstrated great understanding and the trade unions have acted responsibly. In addition, we have agreed to continue working on eliminating our cost gap. The next few years may be highly demanding for the aviation industry, but with competitive costs and productive cooperation, we will survive this period," says Mats Jansson.

The new agreements entail a cost reduction in relation to collective agreements in the SAS Group of approximately 12 percent, of which about one third is related to salaries and two thirds is linked to working hours, per diem expenses, pensions and insurance. The total cost savings of SEK 1.5 billion include a nonrecurring item of SEK 156 million, which is the result of a reversal of pensions in SAS Norway.

The pilots, the CEO and other members of Group management will refrain from salary increases in 2009 and salaries will also be reduced by 6 percent. In addition, Group management will not be paid any variable salary for 2008. The members of the Board of SAS AB have also reduced their fees by 6 percent starting in January 2009.

SAS discloses this information pursuant to the Swedish Securities Market Act and/or the Swedish Financial Instruments Trading Act. The information was provided for publication on January 14, 2009, at 3:35 p.m CET.

SAS Group Corporate Communications

For further information, please contact
Elisabeth Manzi, Director Media Relations, SAS Group, +46 8 797 4893
SAS Group Press Service, +46 8 797 2944

------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://www.cisionwire.com
The following files are available for download:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=1058056&fn=wkr0003.pdf

Pressemelding
Norsk Kabinforening har etter flere forhandlingsrunder kommet til enighet med SAS i de innsparingsforhandlinger som har vært ført i regi av konsernledelsen.
Enighet ble oppnådd fredag 9.januar 2008.
Samlet gir besparingene i denne forhandlingsrunden en effekt på NOK 175 millioner årlig for de kabinansatte i SAS og en engangseffekt på NOK 136 millioner.
Totalt NOK 311 millioner.
De kabinansatte i SAS i Norge er av den oppfatning at dette er et meget godt bidrag til å sikre et konkurransedyktig SAS i fremtiden.

Norsk Kabinforening
John Lyng

http://www.kabin.no//kabin-static/m...B92up7c9c8d.Pressemelding_15._januar_2009.doc

Gratulerer til alle parter! Blir meget spennende og se hva dette innebærer for de kabinansatte i Norge. Matpauser, slinger, lønnsnedgang og mer produksjon ligger i kortene her.

Grattis!!! Dette hadde jeg ikke trodd var mulig - men det sier vel mye om et bedret klima mellom fagforeninger og ledelse. Veldig veldig positivt!!

Enig at det er svært positivt , gærningene i CAU har omsider sett skriften på veggen.

Kostnadsnivået har mer med ansenitet og lønnstrinn å gjøre, enn arbeidsmengde. Visste du at Kabinansatte i DY jobber 5 dager og har 4 dager fri? Sas jobber 5 - 4 dager fri - jobber 5 - 3 dager fri. Dette utgjør en hel del. Det var nok mer lukrativt i SAS før ja, og det ser ut til at mange tror det fortsatt er sånn.

Det sier seg selv at DY har lavere kostnader. Ikke spisepauser, gjennomsnittsalder på kabinbesetning godt under 30 år, de tar cleaning selv bortsett fra på de lengste rutene, og da snakker vi syden. DY er nytt, ungt, og har ikke 1 mann for mye i administrasjonen heller.

Hvis man skal kutte på noe, burde man se andre steder enn på de kabinansattes arbeidsvilkår.

Og jeg sier det igjen - ha i hvertfall en MINIMUM av kunnskap om dagens faktiske situasjon før man uttaler seg.

Du ro deg ned nå små'n.. vi som ikke jobber i lufta jobber 5 dager og har 2 dager fri så du kan bare kutte ut det tullet der og oppføre deg som ett vanlig menneske. Vi har også 8-9 timers arbeidsdager + overtid. Jeg har hørt "luftens primadonnaer" om crew og i mange tilfeller er min oppfatning det samme, både som ansatt og privat.

Crew får godtgjort for mat/forpleining i tjeneste.. ingen bakkeansatte gjør dette. Hadde det ikke vært like retferdig at selskapet dekket mat/forpleining for bakkeansatte også ? Men det ville koste selskapene så mye penger at ingen har det. Bare å kutte ut diettgodtgjørelsen for besetningsmedlemmer ville redde hvert selskap som gjore dette. Dette er en enorm utgift og i min vurdering en fulstendig meningsløs en.

Og før du begynner å mase om at jeg skal holde kjeft da jeg ikke vet hva jeg prater om og jeg burde heller gå i min egen avdeling å se hva vi kan gjøre.. Ikke vær så sikker.. Noen kjenner bedre en andre hva som er realiteten.

*og til resten av forumet, beklager min skarpe tone i dette inlegget, men denne vedkommende har provosert meg lenge nok til at jeg ikke klarer å holde meg..

*og til resten av forumet, beklager min skarpe tone i dette inlegget, men denne vedkommende har provosert meg lenge nok til at jeg ikke klarer å holde meg..

No pun taken - og jeg kunne ikke vært mere enig med innlegget ditt - så det bifalles over en lav sko

Du ro deg ned nå små'n.. vi som ikke jobber i lufta jobber 5 dager og har 2 dager fri så du kan bare kutte ut det tullet der og oppføre deg som ett vanlig menneske. Vi har også 8-9 timers arbeidsdager + overtid. Jeg har hørt "luftens primadonnaer" om crew og i mange tilfeller er min oppfatning det samme, både som ansatt og privat.

Crew får godtgjort for mat/forpleining i tjeneste.. ingen bakkeansatte gjør dette. Hadde det ikke vært like retferdig at selskapet dekket mat/forpleining for bakkeansatte også ? Men det ville koste selskapene så mye penger at ingen har det. Bare å kutte ut diettgodtgjørelsen for besetningsmedlemmer ville redde hvert selskap som gjore dette. Dette er en enorm utgift og i min vurdering en fulstendig meningsløs en.

Og før du begynner å mase om at jeg skal holde kjeft da jeg ikke vet hva jeg prater om og jeg burde heller gå i min egen avdeling å se hva vi kan gjøre.. Ikke vær så sikker.. Noen kjenner bedre en andre hva som er realiteten.
.

Regner med at denne kom pga genetisk missunnelse og ikke var helt gjennomtenkt ;)

Når du sier at du jobber 5/2 så antar jeg at det er til faste tider (9-17 feks) og hjem hver dag. Fri på alle røde dager (og dersom ikke, til 100% OT minst)

Tror du virkelig ikke at alle selskaper hadde kuttet ut diet til sine ansatte hvis det garanterte at alt skulle gå bra?

And by the way, are you for real?

Enkelt å bable om kutting av diett når man kan spise hjemme ved sitt eget kjøkkenbord hver bidige dag og smøre matpakke til jobb. Har du noen som helst idé om hva det koster å spise ute hvert fordømte måltid i dagesvis?

Scanor, det innlegget ditt oser av misunnelse og generelt hat mot flygende. Jeg synes utsagnet ditt er fullstendig patetisk og skaper i hvertfall ikke mer sympati for din yrkesgruppe. Trist trist trist...

Du ro deg ned nå små'n..

Ikke vær så sikker.. Noen kjenner bedre en andre hva som er realiteten.

denne vedkommende har provosert meg lenge nok til at jeg ikke klarer å holde meg..

En ting er sikkert, Scanor, med den innsikten, kompetansen, og ikke minst klarsynheten du ser ut til å ha, og ikke minst den tydelige og brobyggende og forståelsesfulle formidlingsteknikken du nok en gang ser ut til å bruke er det merkelig at du ikke er hentet inn som konsulent for å redde både din egen arbeidsplass, og spesielt andre sin.

Hvis du tilfredsstiller du de fysiske og mentale kravene til lufttjeneste, synes jeg du bør du ta kallet til å melde deg til en jobb i kabinen, få bekreftet alle teoriene dine, høste lønn og diett mens du kan, nyte nettene på hotellene, og deretter sette alle kluter til på å forandre systemet fra innsiden. Er det du har å si fornuftig, garanterer jeg at du vil bli hørt. Og jeg regner med at du kan nok om kundeservice til å fremstå som presentabel og en flott representant for passasjerene. Når du er ferdig der, tar du raskt en pilotutdannelse, det er jo det samme som å kjøre buss, kommer deg raskt inn i høyresetet, og gjør den samme opprenskningen der som i kabinen. Det må jo være en drømmejobb, og ikke tenk på utdannelseskostnadene, du tjener jo så mye at selv når du har fått halvert lønnen din, er ikke den noe problem.

Men hvis du derimot, som noen i sin inkompetente revirbeskyttende galskap kan få inntrykk av, bare er en misunnelig "wannabe" som tydeligvis aldri fikk drømmejobben i luften, så foreslår jeg at du rett og slett slutter i luftfartsbransjen, om det er der du er, og finner deg en annen bransje hvor du slipper å måtte irritere deg over andre yrkesgruppers tilsynelatende grådighet, påtatte finhet, godtgjørelser, levesett og/eller manikyrbehandlede negler. Det vil gi deg en helt annen livskvalitet, et lavere blodtrykk og ikke minst få tankene dine bort fra destruktive baner som sykelig misunnelse, overdrevet hovmod og et så høyt irritasjonsnivå at det rett og slett går ut over helsen. Men hva vet vel de toskene som måtte mene noe slikt, de er nok bare amatører...

Last edited:

Skal vi forsøke å holde tråden mest mulig til saken og be de som er dypt uenig i personer sine meninger om å skille mellom person og sak? Er det personen som er problemet så finnes det en knapp til vestre for hver post med teksten "report", så kan man la moderatorene ta videre rydding.

-A

"Insiders" gir gjerne tips, forklaringer og råd, men å bli mer eller mindre rakket ned på som gruppe føles en smule over streken og kanskje et stykke unna forumets opprinnelige hensikt. Noen ganger skinner underliggende motiver tydelig gjennom. Kanskje en klargjøring av forumets hensikt vil være i orden :-)

Vel.. jeg har lov å komme med min mening fra mitt ståsted... jeg har ikke sakt at jeg hverken bedre en alle andre... Men i denne saken snakker jeg rett fra levern og sensurerer ikke, og går heller ikke for diplomati.

Jumper.. takk for støtten, jeg er ingen wannabe som ikke fikk "luftjobben" den ville jeg aldri hatt i utgangspungtet. Og jeg trives svært godt i bransjen,men det er jeg er drittlei er at disse flyvende primadonnaene (ja det er endel av dem som er det, men for all del , det er mange som ikke er det også) ikke er intresert å gi slipp på noe som helst når andre yrkesgrupper i selskapet må telle på knappenålene og, blir oppfordret til å ta notater på pc'en istedet for på en papirblokk, da blokka koster penger, og omtrent får kjeft for å bruke en kulepenn som ikke er privat og i tillegg til dette bruke datautstyr som burde vært på teknisk museum for lenge siden.
Når flere bakke-avdelinger år ut og år inn må avstå fra lønnsøkning forde de flyvende fagforeningene har stukket av med mer eller mindre hele potten så forsvinner min sympati ganske kjapt.

F35landing. jaja så får jeg være patetisk i dine øyne, det bryr meg egentlig ikke stort..

Boeingflyer. Er ikke noe 9-5 jobb nei.. jobber skift og på røde dager, beveglige helligdager og full pakke... Det er ikke snakk om 100 pst OT på røde dager, vanlig lønn det eneste som er forsjellen er at skift tilegget er litt høyere på røde dager, men her er det snakk om 10-20 kr pr time.
Og ja flyverne har en dyr utdannelse, men når man sitter med milionlønn som kaptein og nesten milionlønn som styrmann så tjener man inn denne ganske kjapt. Høyskoleutdannelsen min var heller ikke billig og tar lengre å betale med ca 1 tredjedel av det andre har utbetalt. Men jeg trives i jobben min og bare håper at når vi i vår avdeling gjør vårt og vel så det. At dette ikke blir for intet forde andre ikke var villige til å ta sin del av smellen.

Enkelt å bable om kutting av diett når man kan spise hjemme ved sitt eget kjøkkenbord hver bidige dag og smøre matpakke til jobb. Har du noen som helst idé om hva det koster å spise ute hvert fordømte måltid i dagesvis?

Scanor, det innlegget ditt oser av misunnelse og generelt hat mot flygende. Jeg synes utsagnet ditt er fullstendig patetisk og skaper i hvertfall ikke mer sympati for din yrkesgruppe. Trist trist trist...

Ja det er veldig lett.. er ingen andre som får ekstra tillegg ilønn for kompensasjon av høye kantinepriser her på bruket, en gjennomsnittlig lunsh her koster 50-70 kr. På kveldsvakter må vi spise på jobb og ingen kompensasjon for det heller. Jeg har en god ide om hva det koster å spise ute, eller bestille mat ,om man spiser en "sur matpakke" på ett kontor eller hotellrom evt pantry er omtrent knakende likegyldig.

Nei jeg har ingen som helst hat mot de generelt ansatte.. de gjør en knalljobb mange og står på. Men er vel mer fordelingen av godene her som er totalt i ubalanse som jeg ikke har så mye igjen for.

Scanor.
du kan sikkert be om fri for å stikke til Legen en time midt i arb tiden.
Blir barnet ditt sykt i barnehagen , så stikker du hjem, du er ikke stucked i KKN, eller SEA
Da kan gå på do når du vil.
Du kan delta i vanlige sosiale aktiviteter som golftrening hver tirsdag og torsdag.

Du kan smøre med deg matpakke.... , men å ta med matpakker på 3-4 dagers slinger ... den blir litt grønn ...

osv osv.

Ikke så fett å fly skjønner du...

Til en viss grad..

Toalettbesøk bør taes i en "kortpause" (har to iløpet av dagen).

Sosiale aktiviteter: hvis vi får bytte vakt med enten kolega, eller personal finner ut at det er bemannet nok til at man kan bytte med seg selv. Så ja.. hvis ikke så må man jobbe istedet for hva man ellers skulle. Aner ikke hvor mange skyte trenigner jeg har gått glipp av forde jeg måtte jobbe. Har en dag i uka som skytebanen er åpen. Hvis man ikke rekker det da så er det å vente til neste uka.

Jeg ser på det å ha flyvende stilling som å ha en jobb med mye reising. Man må tilpasse hverdagen til jobben. Og det må de aller fleste i arbeidslivet.

Back