SAS ber ansatte gå ned i lønn

Re: SAS ber ansatte gå ned i lønn

Fordi det nye tilbudet kan ihvertfall ikke bli dårligere enn det de har i dag, samt de får tilgang til ID-nettverket til SAS.

Sannheten er brutal, men verden endrer seg.

Da tror jeg jaggu du tar feil gitt, tilbudet kan så absolutt bli dårligere.. Tror heller ikke du kan sammenligne vilkårene til DY og FR ansatte. Tror forøvrig ikke at kabinen i SAS har det så fryktelig mye bedre en DY heller. Har nok like tøffe dager alle sammen

Eneste jeg evt. kan være enig i er ID-nettverket er attraktivt

Det er overhode ikke synd i kabinansatte i DY!

Jo, det er synd på kabinansatte i DY. De har ikke spisepause på bakken og det er et ikke bra i det lange løp. Dessuten har overnattinger blir sjelden, og dermed er lønnen i praksis kraftig redusert enn for noen år siden. De har ingen avtale som er "bedre" enn den nye subpart Q (eller det gamle poeng systemet) - noe som er minste krav. Dermed utnyttes de for fullt. De har riktig nok fått 5-4 - men kjenner jeg Kjos rett så er dette ingen gave, det er nødvendig mht subpart q. Taktikken alle Flyselskaper drømmer om, er å ansette nye, unge, entusiastiske kabinansatte som gir ALT på jobb det første året eller to. Deretter er det fint om de finner ut at dette ble for slitsomt. Da kan man bare ta inn nye som gjør en bedre jobb service messig, og som i tillegg er billigere i drift.

Spør dere selv: Hvor mange smil klarer du å gi til masende pax etter flere år i luften, maximalt utnyttet, og du får ikke en gang konsumere maten din (på en 12 timers dag) uten at du sitter midt i en stank av matrester, søppelsekker og døkøen en er halv meter unna. Titt og ofte titter pax inn (hvis det da ikke plinger) og lurer på om de bare kan kjøpe en cola, få litt vann mm. Jeg tipper at de aller fleste hadde klart dette helt utmerket den første tiden. Men prøv det kjøret i noen år - så kan dere fortelle meg hvordan det føles. Og tenk dere selv, med en vanlig dag på 4 legs, kansje 2 innenlands og 2 utelands som er helt vanlig - skal du i tillegg være med på å snu maskinen på under 30 min. Du skal sjekke nødutstyr, rydde kabinen og krysse setebelter, sjekke alle setelommer, sjekke catering, smile og ønske de nye pax velkommen. Du får aldri 5 minutter på bakken der, nei.

Det er trist at SAS skal klemmes ned på dette nivået, myndighetene burde ha satt foten ned for mange år siden. Det finnes faktisk mange som nyter jobben i seg selv, men slutter fordi presset blir for stort. Hvorfor kan ikke kabinansatte kreve en simpel pause uten at man skal bli sett på som luksusdyr fra forrige århundre?

Treffer ofte hyggelige og flinke kabinsjefer som har jobbet i Norwegian Air Shuttle siden 1993 og i Busy Bee før den tid.
De hadde nok ikke fortsatt å jobbe i Norwegian om det var så dårlige arbeidsforhold som Chye her sikter til !

Treffer ofte hyggelige og flinke kabinsjefer som har jobbet i Norwegian Air Shuttle siden 1993 og i Busy Bee før den tid.
De hadde nok ikke fortsatt å jobbe i Norwegian om det var så dårlige arbeidsforhold som Chye her sikter til !

Århundrets dårligste argument. Hvor skulle de ellers jobbet? Kabinansatte i SAS, DY og de fleste andre flyselskaper gjør en formidabel innsats hver eneste arbeidsdag. Jeg fatter ikke at så mange her på forumet er så hissige på at kabinen i SAS skal stå for en større del av SAS sine innsparinger. De skyhøye utgiftene i selskapet skyldes i all hovedsak altfor tung administrasjon, ikke lønninger og goder til de som sliter rævva av seg hver dag på line.
Og hvis Ryanair og Norwegian skal sette standarden for fremtidens forhold for flygende, så kan dere forberede dere på mange togreiser med SV`s hurtigtog fremover.
Ingen her inne som ikke jobber som piloter eller kabinansatte har noen som helst forutsetning for å mene noe som helst om hverken lønn eller andre goder. Det blir bare idiotisk synsing.
Skal jeg kunne ha forutsetning for å mene at lærere, bussjåfører eller andre yrkesgrupper tjener altfor mye uten at jeg har satt mine ben i deres sko???
Skjerp dere!!

Men det er ett moment som ser ut til at ingen vil diskutere her: er det kansje slik at yrket har endret seg såpass fra "glamour-tiden" at dette ikke realistisk å se på som et yrke hvor man begynner som ung og skal fortsette ut livet?

Hvor mange andre yrker er blitt slik nå, at det er noe man gjør i en periode i livet, men det er bare de færreste som ser på det som et valg for hele sin karriere?

-A

Jo, det er synd på kabinansatte i DY. De har ikke spisepause på bakken og det er et ikke bra i det lange løp. Dessuten har overnattinger blir sjelden, og dermed er lønnen i praksis kraftig redusert enn for noen år siden. De har ingen avtale som er "bedre" enn den nye subpart Q (eller det gamle poeng systemet) - noe som er minste krav. Dermed utnyttes de for fullt. De har riktig nok fått 5-4 - men kjenner jeg Kjos rett så er dette ingen gave, det er nødvendig mht subpart q. Taktikken alle Flyselskaper drømmer om, er å ansette nye, unge, entusiastiske kabinansatte som gir ALT på jobb det første året eller to. Deretter er det fint om de finner ut at dette ble for slitsomt. Da kan man bare ta inn nye som gjør en bedre jobb service messig, og som i tillegg er billigere i drift.

Spør dere selv: Hvor mange smil klarer du å gi til masende pax etter flere år i luften, maximalt utnyttet, og du får ikke en gang konsumere maten din (på en 12 timers dag) uten at du sitter midt i en stank av matrester, søppelsekker og døkøen en er halv meter unna. Titt og ofte titter pax inn (hvis det da ikke plinger) og lurer på om de bare kan kjøpe en cola, få litt vann mm. Jeg tipper at de aller fleste hadde klart dette helt utmerket den første tiden. Men prøv det kjøret i noen år - så kan dere fortelle meg hvordan det føles. Og tenk dere selv, med en vanlig dag på 4 legs, kansje 2 innenlands og 2 utelands som er helt vanlig - skal du i tillegg være med på å snu maskinen på under 30 min. Du skal sjekke nødutstyr, rydde kabinen og krysse setebelter, sjekke alle setelommer, sjekke catering, smile og ønske de nye pax velkommen. Du får aldri 5 minutter på bakken der, nei.

Det er trist at SAS skal klemmes ned på dette nivået, myndighetene burde ha satt foten ned for mange år siden. Det finnes faktisk mange som nyter jobben i seg selv, men slutter fordi presset blir for stort. Hvorfor kan ikke kabinansatte kreve en simpel pause uten at man skal bli sett på som luksusdyr fra forrige århundre?

Jobber du virkelig i kabinen i Norwegian? Dette er en arbeids hverdag jeg ikke kjenner meg helt igjen i.. Ja der er tøffe 12-13 timers dager, men så er der jo andre dager der er plenty av tid å spise forholdsvis i fred, f.eks på innland der det ikke er servering. Overnattinger sjeldene?, Det blir jo bare mer å mer?? Snakk gjerne for deg selv om du er ansatt, MEN snakk ikke på vegne av alle sammen, det er mange i kabinen som er fornøyd med å jobbe for Norwegian og som nødvendigvis ikke hopper over til SAS eller andre om muligheten byr seg

Århundrets dårligste argument. Hvor skulle de ellers jobbet? Kabinansatte i SAS, DY og de fleste andre flyselskaper gjør en formidabel innsats hver eneste arbeidsdag. Jeg fatter ikke at så mange her på forumet er så hissige på at kabinen i SAS skal stå for en større del av SAS sine innsparinger. De skyhøye utgiftene i selskapet skyldes i all hovedsak altfor tung administrasjon, ikke lønninger og goder til de som sliter rævva av seg hver dag på line.
Og hvis Ryanair og Norwegian skal sette standarden for fremtidens forhold for flygende, så kan dere forberede dere på mange togreiser med SV`s hurtigtog fremover.
Ingen her inne som ikke jobber som piloter eller kabinansatte har noen som helst forutsetning for å mene noe som helst om hverken lønn eller andre goder. Det blir bare idiotisk synsing.
Skal jeg kunne ha forutsetning for å mene at lærere, bussjåfører eller andre yrkesgrupper tjener altfor mye uten at jeg har satt mine ben i deres sko???
Skjerp dere!!

Enig!, MEN igjen sett ikke Norwegian som en dårlig standar, det er et flott selskap å jobbe for, som betaler bra og vi har det ikke spesielt dårligere enn SAS ansatte!

Men nå avslutter jeg denne diskusjonen, dette har utviklet seg til en idiotisk synse tråd, som du sier

Skjerp dere!!

Klart man kan mene noe om hva andre arbeidsgrupper, så sant man har et noenlunde innblikk i hvordan arbeidsdagen deres arter seg, hvilken utdanning og opplæring som kreves osv.
Dessuten burde slike lønninger være markedsstyrt. Hvor lett er det å finne erstatning for en kabinansatt som blir så lei at han/hun slutter? Det står kanskje massevis av kvalifiserte i kø for å begynne både SAS og DY, ergo blir ikke de ansatte verdifulle for bedriften på samme måte som personell der det er stor forskjell på 1 og 20 års erfaring i bransjen.

Hvor mange netter man er borte fra hjemmet og hvor man spiser matpakka er totalt uinteressant, så lenge det er lett å få erstatninger til å gjøre jobben og deres opplæring er billigere enn de nåværendes krav til lønn.

Kanskje på tide å stikke fingeren i jorda, og akseptere dagens og morgendagens betingelser, eller bevege seg ut i andre områder i arbeidslivet.

Men for all del, fortsett denne diskusjonen, det er virkelig underholdende for oss (heldigvis) utenforstående.

Forleden dag tilbrakte jeg 2 x 40 minutter i humpete maxitaxi med støle seter, syv timer i luften og en knapp time på et bakkestopp med tre representanter for de kabinansatte som mange har funnet det lystig å diskutere på forumet.

Denne gjengen har gjort klart flyet, tatt imot sine gjester, gitt dem individuell behandling, servert, ryddet og solgt varer på en hyggelig men ikke-pushende måte (og gitt råd om hvilke gaver som passer best til hvem i familien, og tips om bruken), i plettfrie uniformer stelt på et hotellrom, siden flyene tross alt har gått til og landet fra andre flyplasser enn der selskapet har sin hovedbase, og siden det er litt dyrt for folk å ha et "hjem" på hver destinasjon de kan havne på. Avganger har vært tidlig, og landinger sent, alle dagene, så noe sosialt har det ikke blitt i forbindelse med overnattingene. Man bruker nettene til å sove. Arbeidsperioden er på fem dager, og de lander rundt midnatt og er hjemme litt sent natt til julaften, men er glade for at de får den med familiene sine.

På bakkestoppet brukte de "pausen" sin (som er for kort til å gå i land for å spise) til å lage en matbit i galley, som de spiste stående mens de hjalp catering med å sjekke at riktig og tilstrekkelig mat var kommet ombord, og hjalp cleaning med å rydde slik at flyet ble fortere klart. Så ba de gateagenten om å begynne boarding tyve minutter tidligere, siden de med sin erfaring visste at på denne flighten (en lørdag før jul) ville det være mange meget voksne gjester som kunne trenge hjelp både med å finne seter og å legge på plass bagasje.

Før avgang, underveis og etter landing brukte de sin erfaring til å gi gjestene service og omsorg tilpasset deres behov; barnefamilier, flyredde, eldre osv. Noe av erfaringen måtte brukes for å stille men myndig "roe" ned et par enkeltpassasjerer som opptrådte ubehagelig ovenfor sine medpassasjerer og de ansatte, mens smilene satt løst både før, under og etter episodene. Etter landing, før tiden, takket så og si alle gjestene for en fin tur og super service, ønsket de kabinansatte en riktig god jul, og noen stoppet sogar opp og forklarte hvorfor de valgte å fly med vårt flyselskap. Det syntes vi alle var hyggelig!

Både underveis og på bakken imponerer de meg med sine forbedringsforslag, både kort- og langsiktige, evnen til å ta utfordringer på strak arm selv om det er sent og alle har en lang dag bak seg, og viljen deres til å gjøre et allerede godt produkt enda bedre.

Nå kan folk som har valgt andre yrker enn i luften selvfølgelig bruke sine demokratiske og gudegitte rettigheter til å kalle disse kollegaene mine for hva de vil, for eksempel "for dyre", "for lite utdannet", "for gamle", "for uproduktive", "for sure", "for interesserte i å gjøre jobben til en karriere", og så videre. Men for meg som ser de på kloss hold hver arbeidsdag er jeg ikke i tvil; hadde jeg eid en bedrift på bakken, hadde mennesker med denne yrkesgruppens stå-på-vilje (unge som voksne), kunnskaper, livserfaring, profesjonelle erfaring, humør, vilje og evne til å ta taktisk og strategisk ansvar, og erfaring med andre menneskers diversiteter og forskjellige behov, stått øverst på listen over mennesker jeg ville ha ansatt. Og jeg er ikke i tvil om hvem jeg vil ha i nærheten i en nødsituasjon eller hvis hjertepumpen plutselig streiker, det være seg ombord eller på et marked i Beijing (norske flyvertinner har reddet liv også der...).

Men så er det også veldig mange av dem som blir hentet til nettopp jobber med slike behov til de ansatte, eller som brukes til konsulenter eller annet både av SAS og av andre aktører for sin kompetanse og sine mennesklige verdier og evner. Jeg er stolt av å få lov til å jobbe med dem - og ser frem til å jobbe med dem igjen, både i morgen og i fremtiden.

Dette er på ingen måte ment å rakke ned på kabinansatte fra andre flyselskaper eller bakkeansatte, men for å gi ros til de som er i det selskapet jeg kjenner best.

Jeg synes folk som bare er vant til å se denne delen av verden i sine egne eller tildelte meninger og oppfatningers lys eller gjennom argusøyne fra et passasjersete kanskje uttaler seg litt for skråsikkert fra tid til annen om mennesker og en yrkesgruppe de ikke har forutsetninger for å kjenne så veldig godt til, om de tenker seg litt om (-:

Jeg ville da aldri gått inn og kritisert og bedømt kundebehandlere på bakken, dataprogrammerere, flyingeniører eller andre flypassasjerer sine aldre/lønn/vilkår på en slik måte mange gjør her. Til det vet jeg at jeg vet for lite om jobbene deres, men jeg går ut fra at både de selv og sjefene deres er klar over sammenhengen mellom kompetanse, etterspørsel, treningskostnader, bakgrunn og erfaring, slik at de seg imellom kommer frem til hva som er fornuftig lønnskompensasjon i lys av det overnevte og utenforliggende faktorer. Ingen har godt av et "race to the bottom", selv ikke flypassasjerene...

PS - hvorfor vil noen ha flygere som flyr til de stuper, mens flyvertinner helst skal være under 20 år gamle?

Fly safe, og god jul alle sammen, enten dere er på bakken eller i luften til daglig eller i julen. Til dere som flyr med oss - vi gleder oss til neste gjensyn!

Godt skrevet Jumper...

Nogle folk her har meget travlt med at være efter kabinepersonalet - hvilket jeg for såvidt godt kan forstå, da fagforeningen ofte agerer uheldigt og er meget dårlige til at "sælge" historien i pressen. Ofte fremstår kabinepersonalet i pressen som dem, der altid blot kræver mere end de kan få eller vil give mindre end alle andre.

Har man lidt kendskab til virkeligheden, så er dette naturligvis ikke sandt og dagligdagen er rigtig godt beskrevet i dit indlæg.

Med en arbejdsuge på 80 timer væk hjemmefra (være-borte-tid inkl. natstop osv.) så er det da naturligt at man skal have en rimelig løn for dette. Der er uden tvivl nogle af de "gamle" der får en høj løn i forhold til den øvrige verden idag, men de "yngre" tjener altså ikke nogen styrtende høj løn.

Mens resten af verden går ned i arbejdstid, så er kabineansatte gennem de senere år gået betydeligt op. Idag må de vel arbejde op til 42 timer pr. uge - med arbejdsdage på over 10 timer.

Med sådanne vilkår synes jeg ikke de er forkælede...

Der er naturligvis altid plads til justeringer medarbejderne imellem - ligesom der helt sikkert også kan forbedres i produktiviteten fra SAS side. De schedules jeg ser er i hvertfald langt fra udnyttet optimalt - så mon ikke SAS kunne hente en betydelig besparelse blot ved at få styr på dette.

Danske kabinansatte går med på ny avtale

De danske kabinmedarbeiderne i SAS er blitt enige med selskapet om en ny spareavtale. Dermed har SAS-ledelsen fått nye avtaler med alle de nesten 40 fagforeningene i konsernet.

http://boarding.no/art.asp?id=34732

jaja, vi mener alle noe om disse høytflyvende menneskene, t.o.m internavisen, som gjerne siterer pax'ens vidunderlige opplevelse fra a-å, de gangene de får en slik en, og gidder å kommentere det, da kommer det i reportasjen: og crew på turen var:8: Glem de bakkeansatte, de er bare en utgiftspost, snart er vi erstattet av automater hele gjengen, men frykt ikke, der kommer aldri cola-automat i et fly:o

Med det mener jeg, crew er avhengige av bakkeansatte, hva nå enn funskjon de har, vi på bakken er avhengige av crew, vi springer og, unnskyld utrrykket, ræva av oss, vi sluker og maten stående de dagene vi har 9-10 flighter på en 8 timers vakt, og ikke alle av dem er rosenrøde.
Men vi er velsignet, vi får reise hjem til egen seng, og det er vel igrunnen forskjellen

Forleden dag tilbrakte jeg 2 x 40 minutter i humpete maxitaxi med støle seter, syv timer i luften og en knapp time på et bakkestopp med tre representanter for de kabinansatte som mange har funnet det lystig å diskutere på forumet.

Denne gjengen har gjort klart flyet, tatt imot sine gjester, gitt dem individuell behandling, servert, ryddet og solgt varer på en hyggelig men ikke-pushende måte (og gitt råd om hvilke gaver som passer best til hvem i familien, og tips om bruken), i plettfrie uniformer stelt på et hotellrom, siden flyene tross alt har gått til og landet fra andre flyplasser enn der selskapet har sin hovedbase, og siden det er litt dyrt for folk å ha et "hjem" på hver destinasjon de kan havne på. Avganger har vært tidlig, og landinger sent, alle dagene, så noe sosialt har det ikke blitt i forbindelse med overnattingene. Man bruker nettene til å sove. Arbeidsperioden er på fem dager, og de lander rundt midnatt og er hjemme litt sent natt til julaften, men er glade for at de får den med familiene sine.

På bakkestoppet brukte de "pausen" sin (som er for kort til å gå i land for å spise) til å lage en matbit i galley, som de spiste stående mens de hjalp catering med å sjekke at riktig og tilstrekkelig mat var kommet ombord, og hjalp cleaning med å rydde slik at flyet ble fortere klart. Så ba de gateagenten om å begynne boarding tyve minutter tidligere, siden de med sin erfaring visste at på denne flighten (en lørdag før jul) ville det være mange meget voksne gjester som kunne trenge hjelp både med å finne seter og å legge på plass bagasje.

Før avgang, underveis og etter landing brukte de sin erfaring til å gi gjestene service og omsorg tilpasset deres behov; barnefamilier, flyredde, eldre osv. Noe av erfaringen måtte brukes for å stille men myndig "roe" ned et par enkeltpassasjerer som opptrådte ubehagelig ovenfor sine medpassasjerer og de ansatte, mens smilene satt løst både før, under og etter episodene. Etter landing, før tiden, takket så og si alle gjestene for en fin tur og super service, ønsket de kabinansatte en riktig god jul, og noen stoppet sogar opp og forklarte hvorfor de valgte å fly med vårt flyselskap. Det syntes vi alle var hyggelig!

Både underveis og på bakken imponerer de meg med sine forbedringsforslag, både kort- og langsiktige, evnen til å ta utfordringer på strak arm selv om det er sent og alle har en lang dag bak seg, og viljen deres til å gjøre et allerede godt produkt enda bedre.

Nå kan folk som har valgt andre yrker enn i luften selvfølgelig bruke sine demokratiske og gudegitte rettigheter til å kalle disse kollegaene mine for hva de vil, for eksempel "for dyre", "for lite utdannet", "for gamle", "for uproduktive", "for sure", "for interesserte i å gjøre jobben til en karriere", og så videre. Men for meg som ser de på kloss hold hver arbeidsdag er jeg ikke i tvil; hadde jeg eid en bedrift på bakken, hadde mennesker med denne yrkesgruppens stå-på-vilje (unge som voksne), kunnskaper, livserfaring, profesjonelle erfaring, humør, vilje og evne til å ta taktisk og strategisk ansvar, og erfaring med andre menneskers diversiteter og forskjellige behov, stått øverst på listen over mennesker jeg ville ha ansatt. Og jeg er ikke i tvil om hvem jeg vil ha i nærheten i en nødsituasjon eller hvis hjertepumpen plutselig streiker, det være seg ombord eller på et marked i Beijing (norske flyvertinner har reddet liv også der...).

Men så er det også veldig mange av dem som blir hentet til nettopp jobber med slike behov til de ansatte, eller som brukes til konsulenter eller annet både av SAS og av andre aktører for sin kompetanse og sine mennesklige verdier og evner. Jeg er stolt av å få lov til å jobbe med dem - og ser frem til å jobbe med dem igjen, både i morgen og i fremtiden.

Dette er på ingen måte ment å rakke ned på kabinansatte fra andre flyselskaper eller bakkeansatte, men for å gi ros til de som er i det selskapet jeg kjenner best.

Jeg synes folk som bare er vant til å se denne delen av verden i sine egne eller tildelte meninger og oppfatningers lys eller gjennom argusøyne fra et passasjersete kanskje uttaler seg litt for skråsikkert fra tid til annen om mennesker og en yrkesgruppe de ikke har forutsetninger for å kjenne så veldig godt til, om de tenker seg litt om (-:

Jeg ville da aldri gått inn og kritisert og bedømt kundebehandlere på bakken, dataprogrammerere, flyingeniører eller andre flypassasjerer sine aldre/lønn/vilkår på en slik måte mange gjør her. Til det vet jeg at jeg vet for lite om jobbene deres, men jeg går ut fra at både de selv og sjefene deres er klar over sammenhengen mellom kompetanse, etterspørsel, treningskostnader, bakgrunn og erfaring, slik at de seg imellom kommer frem til hva som er fornuftig lønnskompensasjon i lys av det overnevte og utenforliggende faktorer. Ingen har godt av et "race to the bottom", selv ikke flypassasjerene...

PS - hvorfor vil noen ha flygere som flyr til de stuper, mens flyvertinner helst skal være under 20 år gamle?

Fly safe, og god jul alle sammen, enten dere er på bakken eller i luften til daglig eller i julen. Til dere som flyr med oss - vi gleder oss til neste gjensyn!

bra sagt!

jeg husker en av nettpratene med Bjørn Kjos på vg nett hvor det var et kvinnfolk som skrev inn et innlegg hvor hun lurte på om det var nødvendig å ha så mange i kabinen på jobb, for hun ville gjerne fly enda billigere så det var ikke så farlig for henne om det var noen på jobb i kabinen. ehhh ja.... nei nå skal du høre jenta mi....

poenget er at jeg er lei av å bli sett på som en sur og grådig cola-automat at jeg har begynt å lyve/unngå fakta om hva jeg jobber med - rett og slett fordi media har skapt ett intrykk av SAS ansatte som jeg ikke kjenner meg igjen i og jeg enda mindre har lyst til å diskutere med mannen på gata. Jeg følte meg virkelig som en grådig-Per da jeg fløy LPA t/r 2. juledag. 13 timers arbeidsdag uten en krone i helligdagstillegg, men man må jo bare ta det med et smil å gjøre det beste ut av det også får alle andre mene akkurat hva de vil.

Jeg synes denne traaden er skikkelig trist lesing. Det er ufattelig at det skal vaere saann og det er atter ett bevis paa en katastrofal feilaktig strategi: Kutt er loesningen paa alt, for baade passasjerer og ansatte.

Kanskje SAS heller skal forsoeke aa finne ut hvordan man skal selge 10% mer seter ombord? 40% av flyene er tomme. Er man paa felgen, hjelper det jo ikke aa fortsette aa kutte, man maa endre strategi!! Uansett hvor mye du kutter, forandrer ikke det fakta at kundene ikke vil ha det man selger. Og kutter man enda mer, jo mer skremmer man kundene vekk til konkurrentene som enten har lavere pris (DY) eller full service (LH,KL,BA, AF etc etc). SAS forblir en forvirra hybrid med en ledelse som har beslutningsvegring og som garantert vil ende opp med svarteper. Og verdensoekonomien setter stoerre fart paa problemene.

Se hva Continental's Gordon Bethune gjorde da butikken var paa vei mot stupet i Mach 3 paa midten av nittitallet: Man gjeninfoerte service og ga de ansatte tillit til aa bruke huet. Les boka From worst to First, fantastisk bra lesing av en mann som har baller.

SAS har faatt atter en CEO som er fantasiloes og blodfattig som tror at kutt er loesningen paa alt.

Tommy, jeg er redd du tror for godt om SAS for tiden. Det er lenge siden jeg fløy med et SAS fly med så mye som 60% LF. I går hadde vi 60 stykker om bord BOO-OSL i en 734, og under 50% er mer normalen enn unntakene i mine siste turer med SAS. Jeg flyr vel i snitt 10 legs med de i måneden (mest på BGO-OSL), så det burde være en brukbar indikasjon.

Jeg kan love deg at ingen av de damene jobber mer enn 50%.

Og hvis du visste hva sykemeldings prosenten lå på mr. mountain..

Men samma det, jeg er på vei ut av bransjen selv, synd at det blir sånn siden jeg virkelig trives. Men det er på tide å stikke fingern i jorda.

Det virkelige problemet for de kabinansatte og for så vidt også de i den spisse enden er at de er ansiktet utad for SAS og står for gjennomføringen av de strategiske valgene de lenger opp i systemet har foretatt. Det er disse valgene som helt klart er forfeilet, noe annet kan man ikke si når kabinfaktoren i desember er nede på 56,4% for SAS Norge og en har mistet passasjerer i søkk og kav til konkurrenten. Det kan bare være småting som avgjør om SAS mister sin førstevalgstatus som at du må betale for en kopp kaffe på utenlandsruten, mens en innenlands får den gratis - hvor er logikken her? Men det kan også være større ting som gjør det - det at andelen av passasjerer som kjøper billett direkte fra SAS' webside er nede på noen og 30% av totalen vil jeg karakterisere som som en total fallitt. Ved kjøp av billetter settes det også krav til at reisen skal gjennomføres på billigst mulig måte, og dette kommer til uttrykk bl.a. hos wideroe.no hvor default sortering er på pris og som regel dukker ikke SAS opp på første siden ved reiser til utlandet. Det å ikke komme på første siden av en søkemotor er å miste salg!!

Som et lite eksempel på dette, på torsdag førstkommende skal vi ut på en entusiast-tur og for første gang så vil ingen av sektorene bli flydd med selskaper i SAS Group. Det blir seks flyturer og totalprisen for alle disse er rundt kr 500 lavere enn hva en en-veisbillett fra Manchester til Oslo med SAS vil koste på neste tirsdag. Unødvendig å si at en av de seks leg-ene er med Norwegian.

Nei, problemene sitter andre steder enn hos de flyvende. Det som gjelder hos SAS-ledelsen er sen eller ingen reaksjon, mens det skulle ha vært aksjon.

Last edited:

.Men det kan også være større ting som gjør det - det at andelen av passasjerer som kjøper billett direkte fra SAS' webside er nede på noen og 30% av totalen vil jeg karakterisere som som en total fallitt. Ved kjøp av billetter settes det også krav til at reisen skal gjennomføres på billigst mulig måte, .......

Svært mange bedrifter, inkludert der jeg jobber, har det som krav at alle billetter SKAL bestilles gjennom reisebyrået man har avtale med. (Enten via telefon eller gjennom nettløsningen deres)
Jeg er enig at tallet er håpløst lavt, men man må huske på at mange pga "rutiner og prosedyrer" ikke kan bruke selskapenes egne hjemmesider.

....ja, reisen skal gjøres billigst mulig, men de fleste seriøse arbeidsgivere prioriterer tid før pris

....ja, reisen skal gjøres billigst mulig, men de fleste seriøse arbeidsgivere prioriterer tid før pris

Så la oss titte litt på de tre store innenlandsforbindelsene OSL til TRD/BGO/SVG, er det noen forskjell på SK og DY når det gjelder tid? Nei, slettes ikke - her er det bare pris som gjelder og da får man det innenlandsresultatet som i desember var for SK -7,4% og DY +29,4%

Nå er det flere destinasjoner enn TRD/BGO/SVG........

SAS burde uansett slankes og krympes, også basert på det som blir igjen bør man bygge opp et solid selskap.

Back