SAS ber ansatte gå ned i lønn

Re: SAS ber ansatte gå ned i lønn

Punktlighet betyr vel mye for de fleste som fly? Og her er SAS LAAAAANGT foran Norwegian. Og i % av antall flyvinger er det SAS som kanselerer minst av de to selskapene, uansett hvor mye Kjos er på tv og forteller at de aldri kanselerer.

FlightStats har statistikk på dette for alle europeiske (og amerikanske) flyselskaper, og den viser at DY kansellerer en større andel av flightene enn SK, for dem som er opptatt av det.

Eksempler er september SK 0,42% cnl DY 1,45%, august SK 0,38% cnl DY 0,96%, juli SK 0,28% cnl DY 0,62% osv...

Men igjen: Det amerikanske selskapet FlightStats er sikkert en del av SKs enorme propagandamaskin :p

Hvordan kan du si dette?

Det finnes da et par fullservice selskaper i Europa, som ikke akkurat driver en dårlig butikk for å si det slik. Det må jo da bety at det er noen som er interresert i annet enn å komme seg fra A til B.

Disse selskapene har gjerne solid IC virksomhet, noe SAS kunne brukt til å styrke sin Nordiske virksomhet. Men det vil de ikke.

Disse andre selskapene går de bra fordi de er bra flyselskaper eller fordi de er bra fullservice selskaper. Jeg mener at svaret er det første. På short-haul er spørsmålet om man kommer seg fra A til B til en grei pris/tid. Ikke så mye mer enn det.

Disse selskapene har gjerne solid IC virksomhet, noe SAS kunne brukt til å styrke sin Nordiske virksomhet. Men det vil de ikke.

Disse andre selskapene går de bra fordi de er bra flyselskaper eller fordi de er bra fullservice selskaper. Jeg mener at svaret er det første. På short-haul er spørsmålet om man kommer seg fra A til B til en grei pris/tid. Ikke så mye mer enn det.
Dette er hjeg helt enig i, og de skaffer seg en del kuner lokalt også på den måten. De har også et langt bredere ruteutvalg i Europa.

Blir jo spennende hva som kommer ut av styremøtet i morgen.
Men uansett så tror jeg ikke SAS kommer ut av sitt økonomiske uføre sålenge de har et kostnadsnivå langt over sine konkurrenter. Den eneste utveien, slik som jeg ser det, er at selskapet legger ned, og starter opp på nytt med "blanke ark".... Så fikk de nåværende ansatte heller søke jobbene sine på nytt, men til et lønnsnivå som er tilpasset tiden, ikke fortidens gullalder. Og at SAS Norge hadde løsrevet seg fra resten av konsernet. Det er jo i Norge SAS har størst mulighet til å tjene penger. Så kanskje det kom noen langruter fra OSL også? Det kan jo ikke være gratis å frakte alle nordmenn via CPH eller ARN når vi skal utenfor Europa?

Disse selskapene har gjerne solid IC virksomhet,

Ikke mange andre enn fullserviceselskaper som bringer deg fra f.eks.
- Kirkenes til London
- Aarhus til Wien
- Trondheim til Basel
osv osv osv - dette er også shorthaul.

uten at du i beste fall må ta ut bagasjen for hvert stopp ... LCC'enes filosofi er å melke de tunge rutene og drite i resten. Og slik tjener de penger, noen ganger på bekostning av samfunnsnytten.

Men hvor får folk ide om at alle i SAS tjener uhorvlig mye penger for å ikke gjøre noen ting nå for tiden? Den begynner vel å bli litt tynnslitt. Jeg vet da hvertfall at piloter i NAS ikke tjener noe mindre en dem i SAS, for det skrøt en flyver av i rekruteringsøyemed i både øst og vest.. Lønningene dem får i SAS er ikke så sykt store, faktisk. Kanskje til noen av pilotene.. :)

Foreslår at SAS ansatte IKKE diskuterer dette emne her.....
Mon ikke alle SAS ansatte vil forstå hvorfor
Hilsen
Ole

Ja det kan du tro !!!

Jeg holder ikke kjeft selv om jeg er SAS ansatt..

Men hvor får folk ide om at alle i SAS tjener uhorvlig mye penger for å ikke gjøre noen ting nå for tiden? Den begynner vel å bli litt tynnslitt. Jeg vet da hvertfall at piloter i NAS ikke tjener noe mindre en dem i SAS, for det skrøt en flyver av i rekruteringsøyemed i både øst og vest.. Lønningene dem får i SAS er ikke så sykt store, faktisk. Kanskje til noen av pilotene.. :)

Vel at SAS ansatte tjener så Jv'gli mye er nå en sannhet med visse modifikasjoner. Bakke ansatte tjener ikke så fett som en skulle tro. Jeg har skiftjobb, 10 års lønnsansinitet og tjener ca 330 000 i året før evt overtid,men inkludert skift tilegg. Dette er på en 100 prosent stilling.

De flyvende og ledere ligger betraktelig over dette. Mye pga diettkompensasjon iallefall hos de flyvende.

jeg mener at SAS bør gå igjennom alle avtaler på innkjøp av tjenester,forbruk og "kompensasjoner" enten det er til reisende ansatte eller til passasjerer. Det jeg ser folk får i kompensasjoner for alt mulig blir bare heftigere og heftigere. Her må det da kunne gjøres ting litt smartere og mer effektivt. Samt og forenkle en noe jeg ser på som en vanvittig tungrodd organisasjon.

Det er en kjent sak at SAS kabin hører til de absolutt beste betalte cabin crew i verden og at pensjonsutgiftene er skyhøye. Jeg har hørt av ansatte i kabinen selv at mange kunne godt tenkt seg og gjort noe annet men at de simpelten ikke har råd til å slutte da det får følger for pensjonen. Da er det noe galt i systemet et sted. Det kan tyde på at kollektivavtalene ikke er tilpasset dagens virkelighet for selskapet.

Det er en kjent sak at SAS kabin hører til de absolutt beste betalte cabin crew i verden og at pensjonsutgiftene er skyhøye. Jeg har hørt av ansatte i kabinen selv at mange kunne godt tenkt seg og gjort noe annet men at de simpelten ikke har råd til å slutte da det får følger for pensjonen. Da er det noe galt i systemet et sted.

CC i SAS jobber vel ikke akkurat .....av seg, sist jeg fløy CPH-OSL var det 1 (ett) crew som gikk ned kabinen og solgte 2 kaffe og 1 rundstykke på økonomi. Resten av crew satt i pantry etter kabinsjekk.

Sist jeg fløy OSL-CPH med SK, sendte jeg en thumbs-up mail til SAS Norge for fantastisk god service og vennlighet og imøtekommenhet fra crewet. Men det bekrefter vel nok en gang at de har et meget varrierende produkt...

Imponerende at de fikk til en avtale saa raskt. Haaper den ikke inkluderer, kutt naa og naar det gaar bedre, skal det gis heftige tillegg.

Tror Isbamse treffer spikeren paa hodet. Kutt vinner ingen kunder tilbake, differensiering gjoer. Er ikke enig i at SAS ikke kan vinne paa aa gi et bedre produkt til kundene enn konkurrentene. Se paa BA/LH/KL og en rekke andre flyselskaper som har tjent milliarder mens SAS har tapt i samme klassen.

Dersom en liten snacks, samt drikke har blitt reintrodusert og over hele linja, ikke "naa er du paa svensk innenriks, her serverer vi kun kaffe, ikke gratis vann, mens paa dansk innenriks er det ikke frokost, kun kaffe", forvirring som folk ler av..

I tillegg maa man bruke Eurobonus for det det er verdt! Forvirringen er enorm der ogsaa og dette skremmer kundene til aa ikke vaere lojale.

Saa SAS kulturen at "dersom vi ikke har funnet paa det foerst, er det ikke bra" maa vekk!! Se hva andre gjoer og gjoer ting minst like bra som dem og legg arrogansen paa hylla.

Det hjelper nemlig ikke bare med kutt kutt kutt, man maa vinne kundene tilbake for aa tjene penger og da hjelper det ikke aa tilby det samme som konkurrenten

En ting som kanskje kan gjøres, som vil, i den grad det er utbredt, er å få crew tilbake på basen sin etter hvert "skift". Slik jeg har for stått det så er det en del crew som ender opp på en annen base/annet sted enn der de hører til.

Det er vel også noen goder som de ansatte har, som Sas må betale i dyre dommer for...? Hvordan er muligheten til å kutte på slikt?

En ting som kanskje kan gjøres, som vil, i den grad det er utbredt, er å få crew tilbake på basen sin etter hvert "skift". Slik jeg har for stått det så er det en del crew som ender opp på en annen base/annet sted enn der de hører til.

Det er vel også noen goder som de ansatte har, som Sas må betale i dyre dommer for...? Hvordan er muligheten til å kutte på slikt?

ET meget viktig poeng BSSW. Her er DY meget flinke, crew alltid tilbake til basen de hører til bortsett fra de få crew som må overnatte på de steder der det ikke er base. Crewovernattinger er meget kostbart. Hoteller, dietter, tapt produksjon etc.

CC i SAS jobber vel ikke akkurat .....av seg, sist jeg fløy CPH-OSL var det 1 (ett) crew som gikk ned kabinen og solgte 2 kaffe og 1 rundstykke på økonomi. Resten av crew satt i pantry etter kabinsjekk.

Enkelte har en syk oppfatning av virkeligheten. Turer som disse er ikke det vanlige. Og ikke tro at SAS kabin crew ikke jobber hardt, det er rett og slett bull.

Det er en kjent sak at SAS kabin hører til de absolutt beste betalte cabin crew i verden og at pensjonsutgiftene er skyhøye. Jeg har hørt av ansatte i kabinen selv at mange kunne godt tenkt seg og gjort noe annet men at de simpelten ikke har råd til å slutte da det får følger for pensjonen. Da er det noe galt i systemet et sted. Det kan tyde på at kollektivavtalene ikke er tilpasset dagens virkelighet for selskapet.

Det begynner vel å bli en stund siden? Jeg kjenner flere i Norwegian som har høyere bruttolønn i måneden enn meg, og de har like lang fartstid i DY som jeg har i SAS. Problemet til SAS, sammenlignet med DY i forhold til lønnskostnader, er gjennomsnittsalderen. Mange i kabinen i SAS ligger i de høyeste lønnstrinnene, mens hos DY er flesteparten på de seks laveste trinnene. Det er ikke først og fremst lønnen det burde gjøres noe med, men gjennomsnittsalderen.
Hvis man vil se på kabinansatte som virkelig tjener fett i forhold til arbeidstid, er det bare å se til et lite norsk flyselskap i SAS-gruppen...

Ikke mange andre enn fullserviceselskaper som bringer deg fra f.eks.
- Kirkenes til London
- Aarhus til Wien
- Trondheim til Basel
osv osv osv - dette er også shorthaul.

Men tjener de penger på det?

Det begynner vel å bli en stund siden? Jeg kjenner flere i Norwegian som har høyere bruttolønn i måneden enn meg, og de har like lang fartstid i DY som jeg har i SAS. Problemet til SAS, sammenlignet med DY i forhold til lønnskostnader, er gjennomsnittsalderen. Mange i kabinen i SAS ligger i de høyeste lønnstrinnene, mens hos DY er flesteparten på de seks laveste trinnene. Det er ikke først og fremst lønnen det burde gjøres noe med, men gjennomsnittsalderen.
Hvis man vil se på kabinansatte som virkelig tjener fett i forhold til arbeidstid, er det bare å se til et lite norsk flyselskap i SAS-gruppen...

Grunnlønn er en ting og du har et viktig poeng angående høy gjennomsnittsalder i SAS kabin, men det skyldes jo bla at selskapet ikke har ansatt noen ( bortsett fra ressurspoolen ) på mange år. MEN en annen ting er de høye tilleggene som f eks dietter. Her ligger også SAS høyt. Så har man programmerte matpauser på bakken, koster enorme summer.

Back