SAS ber ansatte gå ned i lønn

Brandal

ScanFlyer Blue
SAS ber ansatte gå ned i lønn

SAS krever mer av de ansatte

SAS står overfor sin verste krise noensinne, advarer ledelsen i det skandinaviske flyselskapet.

Den ber de ansatte arbeide mer for mindre lønn for å hjelpe SAS til å overleve.
Lønnsnivået i SAS har alltid ligget noe over det andre flyselskaper tilbyr sine ansatte. Til tross for alle krisepakkene som selskapet har lagt fram de siste årene, er forskjellen fortsatt altfor stort, mener selskapets ledelse.

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1565833.ece?jgo=r2_l

Lurer på om dette gjelder toppene også?

Last edited by a moderator:
Re: SAS ber ansatte gå ned i lønn

Det høres jo ut som en flott molotov coctail å hive inn :72:

Foreslår at SAS ansatte IKKE diskuterer dette emne her.....
Mon ikke alle SAS ansatte vil forstå hvorfor
Hilsen
Ole

He he, kan tenke meg Fagforeningen er steike forbanna nå:) hehe
Det er vel på tide at SAS blir kjøpt opp nå? Da vil det hvertfall bli lettere å senke lønnen.

Foreslår at SAS ansatte IKKE diskuterer dette emne her.....
Mon ikke alle SAS ansatte vil forstå hvorfor
Hilsen
Ole

Så lenge man holder seg til saken og er saklig så er det vel uproblematisk. For min del så synes jeg dette er et greitt innspill for å få orden på tingene. Akkurat som finanskrisen som har "plutselig" kommet over oss så er vel krisen i SAS like "plutselig" og av samme årsaker (grådighet utover hva man kan stå for over for lang tid).

-A

Dette er ingen nyhet. Økt produktivitet og lavere kompensasjoner er to av mange temaer som er blitt diskutert og forhandlet i flere uker nå.

Dette er ingen nyhet. Økt produktivitet og lavere kompensasjoner er to av mange temaer som er blitt diskutert og forhandlet i flere uker nå.

Mulig det ikke er en nyhet internt blant SAS-ansatte, men det er først nå dette har kommet ut til offentligheten, så vidt jeg kan skjønne?

Husker fortsatt rabalderet da SAS kjøpte Braathens. SAS sa de var best i klassen og med Braathens oppkjøp var de enda bedre rustet til konkurranse. Pøh.....

He he, kan tenke meg Fagforeningen er steike forbanna nå:)

Nei, "Fagforeningen" er ikke forbanna. Og nei, det lukter ikke streiker. Tvert imot opplever jeg en skikkelig samling i SAS nå med full fighting spirit. Alle skjønner at selskapet må redusere kostnader og justere seg til dagens marked akkurat som mange andre bedrifter gjør om dagen.

jeg er enig med Flyer - det har ikke vært streik i SAS på ca 20 måneder, og det er en felles oppfatning blant alle ansatt om at vi må stå sammen og gi alt for å komme gjennom krisen. Jeg tar avstand fra ph-ndr's sammenligning med "grådigheten" i finanssektoren. Etterspørselen etter flytransport har falt dramatisk - i alle markeder og for alle aktører, ganske enkelt fordi økonomien har fått seg en på trynet som gjør at de som vil reise ikke har penger og de som har penger ikke reiser noe sted.

Jeg har inntrykk av at SAS fokuserer kun på kostnader, ikke så mye på produktet som skla til for å få reisende til å velge SAS. Stadige runder med kostnadskutt gir inntrykk (understreker inntrykk!) av at de ikke klarer å få oversikt over egne kostnader eller definere en egnet struktur på selskapet. SAS må rett og slett definere selskapet på nytt mht hva som skal skille dem fra andre. Siden Norwegian fortsatt er best på å være Norwegian (tviler på at Jansson kan glise like bredt som Kjos :D), samtidig som DY får gjennomgående innsjekk, setevalg og andre fullserviceting, må SAS satse på å gi virkelig full service til de som trenger det, der DY ikke kan matche. Slik tvinger de også DY til å fokusere på deres viktigste konkurranseelement, pris, som kan gjøre at DY ikke får råd til gjennomgående innsjekk etc og dermed taper konkurransefortrinn. Så kan man evt innføre en sardinklasse uten service bakerst for de billige billettene man selger for å fylle de siste setene.

Samtidig må SAS selvsagt fokusere (blæh! hater det ordet! minner meg om statsråder...) på kostnadene, men det må gjøres som konsekvenser av strategiske valg, ikke med ostehøvel over de ansatte.

Jeg har inntrykk av at SAS fokuserer kun på kostnader, ikke så mye på produktet som skla til for å få reisende til å velge SAS. Stadige runder med kostnadskutt gir inntrykk (understreker inntrykk!) av at de ikke klarer å få oversikt over egne kostnader eller definere en egnet struktur på selskapet. SAS må rett og slett definere selskapet på nytt mht hva som skal skille dem fra andre. Siden Norwegian fortsatt er best på å være Norwegian (tviler på at Jansson kan glise like bredt som Kjos :D), samtidig som DY får gjennomgående innsjekk, setevalg og andre fullserviceting, må SAS satse på å gi virkelig full service til de som trenger det, der DY ikke kan matche. Slik tvinger de også DY til å fokusere på deres viktigste konkurranseelement, pris, som kan gjøre at DY ikke får råd til gjennomgående innsjekk etc og dermed taper konkurransefortrinn. Så kan man evt innføre en sardinklasse uten service bakerst for de billige billettene man selger for å fylle de siste setene.

Samtidig må SAS selvsagt fokusere (blæh! hater det ordet! minner meg om statsråder...) på kostnadene, men det må gjøres som konsekvenser av strategiske valg, ikke med ostehøvel over de ansatte.

Virkelig enig i deg der Isbamse!

Problemet slik jeg ser det er at SAS ikke kan difrensiere seg tilstrekklig fra Norwegian uansett hva de gjør. De tingene som SAS kan være betydelig bedre på betyr ikke så mye for passasjerene. De betyr noe for oss her på forumet. Men ikke for de fleste som flyr.

Problemet slik jeg ser det er at SAS ikke kan difrensiere seg tilstrekklig fra Norwegian uansett hva de gjør. De tingene som SAS kan være betydelig bedre på betyr ikke så mye for passasjerene. De betyr noe for oss her på forumet. Men ikke for de fleste som flyr.

Punktlighet betyr vel mye for de fleste som fly? Og her er SAS LAAAAANGT foran Norwegian. Og i % av antall flyvinger er det SAS som kanselerer minst av de to selskapene, uansett hvor mye Kjos er på tv og forteller at de aldri kanselerer.

Hvordan kan du si dette?

Det finnes da et par fullservice selskaper i Europa, som ikke akkurat driver en dårlig butikk for å si det slik. Det må jo da bety at det er noen som er interresert i annet enn å komme seg fra A til B.

Punktlighet betyr vel mye for de fleste som fly? Og her er SAS LAAAAANGT foran Norwegian. Og i % av antall flyvinger er det SAS som kanselerer minst av de to selskapene, uansett hvor mye Kjos er på tv og forteller at de aldri kanselerer.

Kan du dokumentere din påstand her når det gjelder kanselleringer eller er det ren gjetning?

Dokumenter !!

Er dette synsing fra din side eller har du dette dokumentert ?

Back