SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

Re: SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

Pir nord (gate C/D) på OSL har absolutt null problemer med A321 og dens mindre slektninger. At broene derimot ofte er et problem i seg selv er en sak for seg...:stir

Tror ikke A320 er så problematisk på BGO heller. Det vil nok sikkert oppleves litt rart å kjøre på broen for dem som kun er vant med 737, men at såpass nye broer ikke skal være laget for å takle også A320-serien ville jo være en liten skandale i seg selv. Og på SVG er det flere av broene som fint takler A330, så en liten minibuss bør ikke være noe problem.
 
Re: SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

Trist at Boeing forsvinner fra SAS... Men ikke veldig overraskende. Hadde i det minste håper på at de hadde hengt på noen CS300 på bussbestillingen.
 
Re: SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

Jeg hørte fra en på BGO at de nye broene der ikke var laget for A320, og antok dette også gjalt OSL iom at de har samme broer(?):rolleyes:

Uansett, TOS VET jeg at ikke kan ta imot 320.

Lurer veldig på hvilken brotype du henviser til ? (Og gjerne eksempler Gates i BGO og TOS) Jeg har ikke funnet noen Bro Leverandører som ikke klarer å heve de 60cm som skiller 737 (2.62 - 2.77 meter) fra A320-321 (3.39 - 3.42 meter). Dette er standarder som ingen Bro Produsent vil avvike fra, et eksempel på hvor viktig standarder er i bransjen, er nesehjul leggen på 777-300ER som i «Park» kan hydraulisk heves slik at halen senkes ned til Standard Airport Equipment - uten denne løsningen måtte 777-300ER ha hatt spesial bygde «High Loadere».
 
Re: SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

Mulig et tegn på at SAS synes -800 og MAX8 er for store til å oppnå den yielden de vil ha, siden 320NEO går for å ha lavest trip cost og MAX8 lavest CASM. Kan jo håpe på en miks av 320NEO og «på vegne av SAS» CS om noen år da. For det kommer til å ta en del år før fordelene med enhetsflåte vil gjøre seg gjeldende. For Norge og OSL base blir de neste årene et skritt i feil retning, med to pilotkorps i stedet for ett, og 4 flytyper i stedet for 3 (selv om -600 forsvinner så fort som mulig)
 
Re: SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

Jeg hørte fra en på BGO at de nye broene der ikke var laget for A320, og antok dette også gjalt OSL iom at de har samme broer(?):rolleyes:

Uansett, TOS VET jeg at ikke kan ta imot 320.

TOS har de samme broene som vi hadde på FBU (gate 33) og de fikser 320 helt fint.

Avstand motor-bro kan være et problem, men det gjelder stort sett alle nesebroer. Brofabrikantene lager ikke sine produkter uten å konsultere spesifikasjonene til flyfabrikantene. Dette er ‘bibelen’ for A320.

http://www.airbus.com/content/dam/c.../Airbus-Commercial-Aircraft-AC-A320-Feb18.pdf
 
Re: SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

TOS har de samme broene som vi hadde på FBU (gate 33) og de fikser 320 helt fint.

Avstand motor-bro kan være et problem, men det gjelder stort sett alle nesebroer. Brofabrikantene lager ikke sine produkter uten å konsultere spesifikasjonene til flyfabrikantene. Dette er ‘bibelen’ for A320.

http://www.airbus.com/content/dam/c.../Airbus-Commercial-Aircraft-AC-A320-Feb18.pdf

Beklager, men jeg må stoppe deg. TOS sine broer tar ikke 320, de er nesten på "maks" med B737. Wizz har 3stk ukentlige TOS-GDN, og samtlige må på fjernpark på grunn av dette. TOS har ikke utenlandsbro sier du sikkert? Det er vanlig praksis å ta B737 utlandsfly inn på gate21 og sluse langs tarmac.
 
Re: SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

SVG sine broer tar alle flytyper. Regner med broene på nye terminalen på BGO også klarer det helt fint.

Du har nok rett, Iberia var på besøk med A321 da den nye terminalen ble testet på cruisepassasjerer før den store åpningen.

Når det er sagt, er jeg overbevist om at det er flere flyplasser enn TOS som har broer som ikke passer til Airbus.
 
Re: SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

Du har nok rett, Iberia var på besøk med A321 da den nye terminalen ble testet på cruisepassasjerer før den store åpningen.

Når det er sagt, er jeg overbevist om at det er flere flyplasser enn TOS som har broer som ikke passer til Airbus.

Hvilke dimensjoner er det mener hindrer A320 ? Er det høyde (60 cm høyere enn 737 ?) avstand til motorer (da er vel 737-600 et problem også ?)
Hvis det går på høyde er det jo en mengde fly som har problemer - Icelandair med sine 757 (SVG og BGO). Som sagt dette er standarder og avvik fra disse er veldig kostbart.
 
Re: SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

Hvilke dimensjoner er det mener hindrer A320 ? Er det høyde (60 cm høyere enn 737 ?) avstand til motorer (da er vel 737-600 et problem også ?)
Hvis det går på høyde er det jo en mengde fly som har problemer - Icelandair med sine 757 (SVG og BGO). Som sagt dette er standarder og avvik fra disse er veldig kostbart.

Jeg var nok litt rask da jeg la BGO og SVG (..og OSL:colgate:) under kniven. Problemet i TOS er at broen fysisk ikke klarer å løfte seg 60cm høyere enn B737. Det høres sikkert litt rart ut, men 60cm er ganske mye.
 
Re: SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

Jeg var nok litt rask da jeg la BGO og SVG (..og OSL:colgate:) under kniven. Problemet i TOS er at broen fysisk ikke klarer å løfte seg 60cm høyere enn B737. Det høres sikkert litt rart ut, men 60cm er ganske mye.

60 cm er ikke mye for en flybro, dette høres ut som et svært uvanlig unntak (som berører masse flytyper) og mer ut som en defekt. Har svært vanskelig for å tro at noen spesial bestiller en fly som avviker fra standarder, det blir jo dyrere for å skape begrensinger. De aller fleste flybroer starter jo i 2 etg. og man går nedover bakke til 737 og «de kjempe høye» A320, at broen ikke engang kan heves til å stå vannrett er jo på grensen til konstruksjons feil :rolleyes:
 
Re: SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

Har hørt fra noen lokalkjente, og det er nok sparekniven til Avinor som er skyld i dette .. Ingen sak å ‘oppgradere’, men sikkert noen byråkrater som blir fornærmet.
 
Re: SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

Har da vitterlig sett A320/321 fra BH Air, DK, LH og andre chartermaskiner på Gate 21 med Airbus på TOS..:-/
 
Re: SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

E24 har en artikkel om ordren, intervju med Gustavsson og litt om flytyper og hvorfor det ble leasing på de første 15

https://e24.no/naeringsliv/sas/slik-mekket-sas-og-airbus-sammen-en-ekspresslevering/24307108

SAS ønsket å kjøpe et av flybransjens mest populære fly fra Airbus, men ventelistene er lange. For å få de første flyene levert raskere mekket de to selskapene sammen et lappeteppe av flere mindre bestillinger.

Etter det ble kjent i vinter at SAS skulle gå for NEO, så antar jeg at det er dette som har blitt jobbet med, og som nå ble klart
 
Re: SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

Han bekrefter også muligheten til å konvertere bestillinger over til A321neo og A321neoLR

I avtaleteksten med Airbus har SAS sikret seg muligheten til å velge blant de mange variantene i A320-familien til Airbus. Dermed kan selskapet komme til å ende opp med fly av forskjellige dimensjoner og med forskjellig rekkevidde, selv om alle er relativt like og basert på samme tekniske plattform.
 
Re: SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

SAS med en enhedsflåde fr Airbus....store besparelse mht vedligehold...det har givetvis også spillet ind....Skal de så ændre på ordren ? ja det skal de da...vil tror at der er plads til 5-8 A321LR....og det tror jeg også SAS gør.....Der mange steder, der retfærdiggør at SAS starter ops med A32LR..ikke bare på USA, hvor mange er dybt focuseret og ikke ser andre muligheder, men jeg ser bl.a SAS operere til steder i mellemøsten...Saudi, Doha, UAE osv...steder i Rusland..Jekatarienburg, Novosibirsk og måske steder i Kina....alt er muligt, men kort og godt..ja SAS konverterer en del af ordren til A321...og vær obs på , før de bedre vidende falder over mig, at det er MINE ønsker og MIN spådom....andre har andre dagsordner....Men A321LR er i overvejelserne, det er jeg overbevist om
Hilsen Ole
 
Re: SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

Hva tenker dere er løsningen på regional / innenriks kabalen da?

CityJet over hele fjøla, eller er det mulighet for at WF blir litt mer aktuell igjen med sine nye fly? Eller skjer det utrolige, at sas anskaffer noe nytt?
 
Re: SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

Hva tenker dere er løsningen på regional / innenriks kabalen da?

CityJet over hele fjøla, eller er det mulighet for at WF blir litt mer aktuell igjen med sine nye fly? Eller skjer det utrolige, at sas anskaffer noe nytt?

Tror ikke at SAS anskaffer en ny flytype....Det er all- in for Airbus...Skulle andre ind, bliver det som operatører for SAS...

Synes jeg kan huske en udtalelse om, at SAS ikke selv vil operere flytyper med under 140-150 seats
Hilsen Ole
 
Re: SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

Hva tenker dere er løsningen på regional / innenriks kabalen da?

CityJet over hele fjøla, eller er det mulighet for at WF blir litt mer aktuell igjen med sine nye fly? Eller skjer det utrolige, at sas anskaffer noe nytt?

det at WF skal operere for SK med jetflyene tror jeg neppe skjer, blir nok heller en økning med Cityjet. tror faktisk det er større sjanse for at vi ser WF operere for DY på tynne europaruter med de nye flyene.
 
Re: SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

Ordren på de 35 maskinene i egen bestilling synes nå i Airbus sine offisielle ordrebøker som firm, som nylig ble oppdatert med april bestillingene

Det samme gjør den ene A330-300 maskinen
 
Back
Top