SAS B737-800 motortyper?

OY-VKH

Newcomer
Hej!
Någon som har koll på vilka 737-800 i SAS flotta som är utrustade med 7B26or resp 7B24or?

Hittade någon tråd från 2009 angående detta...Men det är ju allt ett tag sen senast och det har ju kommit in en hel del nytt sedan dess...

Tack på förhand!
 
Re: SAS B737-800 motortyper...

Tjena Scandinavian!
Brukar använda mig av den siten faktiskt, oftast utan problem, men om man ska gå på vad som en gång sagts på detta forumet så ska LN-RRE,LN-RFF och LN-RRG vara 7B-24or. (Rekkevidde 737 hos SK hette tråden) Dessa visar planespotters som 7B26or. Därför blir jag lite fundersam.

Är främst intresserad av LN-RG serien.
 
737-800 har CFM 7B26 motorer også RG* serien med 7B26-BE. Er ikke sikker på at noen -800 har 7B24 motorer. Disse blir brukt på HGW 700'er. Motorenes thrust rating kan lett forandres og ikke overstige flyets godkjente thrust.
 
LNRRE, LNRRF og LNRRG har CFM56-7B26 motorer, og SFP (Short Field Performance) siden de egentlig skulle til Air Euopa, B737-705/WL har CFM56-7B24 motorer, LNRRx (unntatt RRA/RRB) og LNRNx har (unntatt de i sverige) har CFM56-7B22 motorer.

LNRRA/RRB har også 7B24 motorer, RJS/RNU/RNW/ har 7B22 motorer, REY/REX/RES osv har 7B24 motorer, RJR(tror jeg det var) som kommer nå i høst har 7B27 motorer :)

LNRGx serien har vel også 7BE motorer som igjen er en forkortelse på 7B26 Evelution motorer som også Norwegian har :)

LNRRH/RRJ har CFM56-7B26 motorer, men dog uten SFP :)
 
Forandres òg modellbetegnelsen når thrust rating endres? (f.eks. 7B24-->7B26)
I mine øyne er ikke rating en del av modellbetegnelsen, den er bare "lagt inn" som en ren informasjon om ratingen motoren har når den er installert. Motoren er jo den samme uansett, det eneste som er forskjellig er rating-pluggen på EEC. Om en operatør velger å ta med ratingen i et internt part nummer er en annen sak.
Altså:
CFM56-7B: Standard SAC-motor
CFM56-7B2: Standard DAC-motor. (Dobbelt brennkammer - "SAS-versjon")
CFM56-7B3: "Tech insertion" - Bedret økonomi og utslipp
CFM56-7BE: "Evolution" - Enda bedre økonomi og utslipp, innført i forbindelse med PIP-programmet sammen med bl.a. flere aerodynamiske detaljer.
I tillegg kommer en del undervarianter med detaljforskjeller.
 
Last edited:
Back
Top