Farmer
ScanFlyer Crusty
Fra VG.no i dag
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101883
SAS-avgifter kan bli gransket
Tar mer enn konkurrenten pr. billett
SAS tar 130 kroner mer i avgifter for en tur fra Oslo til Bergen enn Norwegian. Forbrukerombudet antyder at de vil granske saken.
Av MARTIN NILSEN
FÅR KLAGER: Forbrukerombudet har mottatt flere klager på at «skatter og avgifter» er høyere hos SAS Braathens enn hos Norwegian. Foto: Hugo Bergsaker
VG Nett følger:
Luftfart
Flere forbrukere har klaget til Forbrukerombudet på det faktum at formuleringen «skatter og avgifter» er høyere for flybilletter hos SAS Braathens enn hos Norwegian.
SAS tar i alt 130 kroner mer i avgifter enn hva lillebror Norwegian tar.
- SAS har forklart oss at de legger sikkerhetsavgift og drivstofftillegg inn i skatter og avgifter. Det er neppe det riktige å gjøre, og vi kommer trolig til å realitetsbehandle dette som sak, men har ennå ikke tatt den endelige avgjørelsen, sier førstekonsulent Tord Koppreitan hos Forbrukerombudet.
Flyforsikringene økte etter terrorangrepene mot USA i september 2001, og drivstoffet er etter hvert blitt dyrere. Dette er rene utgifter flyselskapene har, og er ikke rene avgifter, slik security-avgift (42 kroner) og terminalavgift (37 kroner) er.
Talløvelser
Dette er avgifter som legges på hver billett enten alle seter er belagt eller ikke, og den prisen hver passasjer betaler for at flyene skal ledes frem av flygeledere og kunne bruke flyplassene. Flyplassene, bortsett fra Sandefjord Lufthavn Torp, eies av Avinor, som er et statlig eid aksjeselskap.
KREVER MINDRE: Flyselskapet Norwegian krever mindre avgiftspenger av passasjerene på ruten mellom Oslo og Bergen enn SAS. Foto: Espen Braata
Drivstoff og forsikringer er varer og tjenester flyselskapene må kjøpe, og kan dermed neppe kalles avgifter.
- Forbrukeren skal vite hva han betaler for. Når noe kalles avgift, ser det ut som det er en offentlig avgift, og kan ikke skjule andre priselementer, sier Koppreitan.
SAS Braathens' minikonkurrent Norwegian har i interne talløvelser sett på forskjellen i flyprisene. SAS Braathens var i går ettermiddag ikke i stand til å gi VG fyllestgjørende forklaring på hvorfor avgiftene ikke er de samme i de to selskapene, og hevder at de kun tar inn de avgiftene som Staten krever de skal ta inn.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101883
SAS-avgifter kan bli gransket
Tar mer enn konkurrenten pr. billett
SAS tar 130 kroner mer i avgifter for en tur fra Oslo til Bergen enn Norwegian. Forbrukerombudet antyder at de vil granske saken.
Av MARTIN NILSEN
FÅR KLAGER: Forbrukerombudet har mottatt flere klager på at «skatter og avgifter» er høyere hos SAS Braathens enn hos Norwegian. Foto: Hugo Bergsaker
VG Nett følger:
Luftfart
Flere forbrukere har klaget til Forbrukerombudet på det faktum at formuleringen «skatter og avgifter» er høyere for flybilletter hos SAS Braathens enn hos Norwegian.
SAS tar i alt 130 kroner mer i avgifter enn hva lillebror Norwegian tar.
- SAS har forklart oss at de legger sikkerhetsavgift og drivstofftillegg inn i skatter og avgifter. Det er neppe det riktige å gjøre, og vi kommer trolig til å realitetsbehandle dette som sak, men har ennå ikke tatt den endelige avgjørelsen, sier førstekonsulent Tord Koppreitan hos Forbrukerombudet.
Flyforsikringene økte etter terrorangrepene mot USA i september 2001, og drivstoffet er etter hvert blitt dyrere. Dette er rene utgifter flyselskapene har, og er ikke rene avgifter, slik security-avgift (42 kroner) og terminalavgift (37 kroner) er.
Talløvelser
Dette er avgifter som legges på hver billett enten alle seter er belagt eller ikke, og den prisen hver passasjer betaler for at flyene skal ledes frem av flygeledere og kunne bruke flyplassene. Flyplassene, bortsett fra Sandefjord Lufthavn Torp, eies av Avinor, som er et statlig eid aksjeselskap.
KREVER MINDRE: Flyselskapet Norwegian krever mindre avgiftspenger av passasjerene på ruten mellom Oslo og Bergen enn SAS. Foto: Espen Braata
Drivstoff og forsikringer er varer og tjenester flyselskapene må kjøpe, og kan dermed neppe kalles avgifter.
- Forbrukeren skal vite hva han betaler for. Når noe kalles avgift, ser det ut som det er en offentlig avgift, og kan ikke skjule andre priselementer, sier Koppreitan.
SAS Braathens' minikonkurrent Norwegian har i interne talløvelser sett på forskjellen i flyprisene. SAS Braathens var i går ettermiddag ikke i stand til å gi VG fyllestgjørende forklaring på hvorfor avgiftene ikke er de samme i de to selskapene, og hevder at de kun tar inn de avgiftene som Staten krever de skal ta inn.