SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Re: SAS årsrapport 2009

Dette har du sagt før og og jeg er glad jeg ikke fulgte rådet ! :lol:

Hehe ... ser den - men jeg føler meg ganske trygg på at aksjen er over 10 om 3 år ... så kan du heller få lov til å erte meg hvis det ikke skulle skje .. ;)

Hehe ... ser den - men jeg føler meg ganske trygg på at aksjen er over 10 om 3 år ... så kan du heller få lov til å erte meg hvis det ikke skulle skje .. ;)

Im ready steady go :up:

Dette er tiden å kjøpe aksjer. Hadde de store private investorene nølt med å spytte inn i emisjonen hadde jeg vært bekymret. Men de har steppet rett inn. De vet hva de gjør og de vet mer enn oss.

Ja kanskje det er så. Men det kan også være så at de ser at de har et papirtap på milliarder av kroner, og nå gjør siste krampetrekninger for å redde det lille som er igjen.

I såfall foreslår jeg at du leser rapporten FlightDeck eller ser presentasjonen;)
Der står det at SAS sitt største inntekst problem er at selskapet ikke klarer å selge eller tiltrekke seg reisende med høy betalingsvilje!

Så du mener SAS vil tiltrekke seg reisende med høy betalingsvilje ved å skru prisene enda mer opp?

Så du mener SAS vil tiltrekke seg reisende med høy betalingsvilje ved å skru prisene enda mer opp?

halloo! Dette er banalt enkelt (selv om det er forferdelig komplisert)

- SAS må tjene penger. SAS kan ikke selge billetter med tap over tid (kassen blir tom så stadige emisjoner må til..

- For å tjene penger må billetter selges med inntjening (Yield tilstrekkelig høyere enn CASK)

- En strategi må velges ut fra hva markedet tillater.
A) At kundene setter pris på et dyrt produkt, og derved er villige til å betale tilstrekkelig mer.
B) At kostnadsnivået tilpasset til hva konkurrentene tilbyr (om det er interesse for å kjempe om kundene), slik at inntjeningen likevel kommer..

I min bittelille CEO verden er dette essensen..

Konklusjon=SAS er fortsatt vinglete..- velger for tiden å konkurrere i et marked som fører til behov for årlige emisjoner.

For meg virker det som vi har en regjering som støtte et system som fører til forretningsmessig selvmord.
I en normal priskrig har man jo en vinner og en taper, etter en stunds kriging, må en av partene gi seg av økonomiske årsaker.
Men i dette tilfellet med SAS og Norwegian så kan jo kampen i prinsippet vare evig, og man ender da opp med to tapere.
Norwegian må bruker mye krefter og energi på å ha priskrig med SAS, isteden for å bygge opp selskapet og ruste det for utvidelse og erobring av nytt marked i Europa.
I prinsippet totalt nedbrytende og destruktiv bruk av energi.

Uansett om Staten er eier eller ikke vil det alltid være priskrig mellom SAS og DY. De opererer i det samme markedet og konkurrerer om, og er avhengige av, akkurat de samme kundene. Du skal ikke se bort ifra at konkurransen kanskje ville vært enda hardere for DY dersom NO, SE og DK solgte SAS-aksjene sine til en privat aktør?

Uansett leder DY konkurransen. Foreløpig ;)

Det vil være en midlertidig sunn priskrig, der en av partene gir seg, og verden går videre etterpå, men ikke en permanent priskrig, siden kassen ikke blir tom.

Det er ikke uvanlig at statseide selskaper har utkonkurrert friske, sunne selskaper, og kjørt de i grøfta. normalt i to tapere.

Heldigvis klarer jo Norwegian seg bra, men spørsmålet er jo hvor store de egentlig kunne hvert.

Ellers har jeg forståelse for at det er bra at SAS klarer seg, men jeg ville hatt betingelse for emisjon om at SAS ikke kan selge billetter til under kostpris over tid.

Last edited:

Spørsmålet er like mye om DY egentlig kunne vært noe særlig større enn de er i dag? DY har kunnet vokse kraftig nettopp fordi SAS har kuttet tilsvarende kraftig og fordi SAS er i den situasjonen de er.

Hadde SAS gått konkurs allerede ville konkurransen for DY mest sannsynlig vært enda tøffere fordi det hadde kommet inn et annet selskap med tilsvarende, eller lavere, kostnadsnivå og med samme driftseffektivtet som DY. Og hadde da DY hatt muligheten til å vokse like kraftig? Jeg tror ikke det.

Alt dette blir hypotetiske spørsmål, men det går også en grense for hvor raskt det er mulig å vokse uten at det skaper problemer. DY balanserer nok på en smal grense sånn sett. Mange selskaper, uansett bransje, får voksesmerter når de vokser for kraftig for raskt, og det viser seg først etter en del år når man må gjøre de første store endringer av driften. Da ramler det som regel mange skjelett ut av skapet. Been there, done that :) Men heldigvis går det fortsatt riktig vei for DY! :)

(har denne tråden glidd litt ut nå?)

Last edited:

Hej alle,

Super spændende diskusion! Er generelt ening med både ja og nej sidens synspunkter vedr. emisionen i SAS. Dog har jeg et spørgsmål.
Hvad er alternativet til SAS???
Ja, ja, ja, selvfølgelig skal vi nok finde nogle der vil flyve på de "tunge" ruter - fx. bgo-osl, ols-cph, cph-arn, arn-got. osv. osv.
Men hvordan er den alm. mand i nordnorge eller nordsverige stillet? Skal han/hun vente på DY eller FR en ugen inden de gider hente ham/hende eller hvordan er det nu lige de bærer sig ad uden det SAS vi kender idag.

Vedr. diskusionen BLL versus CPH kan jeg kun sige at BLL efter min mening er en ubetydelig lavpris lufthavn, en lufthavn der desværre mistede sin betydning da DM gik ned.. Hele DK bør bakke op om CPH som hoved lufthavn - større er DK altså heller ikke:-)

Hej alle,

Super spændende diskusion! Er generelt ening med både ja og nej sidens synspunkter vedr. emisionen i SAS. Dog har jeg et spørgsmål.
Hvad er alternativet til SAS???
Ja, ja, ja, selvfølgelig skal vi nok finde nogle der vil flyve på de "tunge" ruter - fx. bgo-osl, ols-cph, cph-arn, arn-got. osv. osv.
Men hvordan er den alm. mand i nordnorge eller nordsverige stillet? Skal han/hun vente på DY eller FR en ugen inden de gider hente ham/hende eller hvordan er det nu lige de bærer sig ad uden det SAS vi kender idag.

SAS har for mange år siden sluttet å fly ulønnsomme ruter.
Selskaper med lavere kostnad kan fly SAS destinasjonene med bedre frekvens til lavere pris. At SAS i dag er dominerende aktør på mange ruter betyr ikke at de ikke er av interesse om de legger ned.

SAS er heldige som ikke har konkuranse på endel ruter og skal prise seg lykkelig over det.. resultatene hadde ellers gått fra blodrødt til lilla..

Jeg tror DK som land ville hatt et mye større utviklingspotensiale ved å satse på BLL eller Aalborg, en CPH. Vist du ser i Norge har byer som Stavanger rakett utvikling, med 100 000 nye innbyggere bare de neste 20 årene, eller rundt 50% økning , en av årsakene er bland annet at de har en egen hub med bra dekning direkte ut i Europa. Så å sluse all trafikk igjennom CPH er mer eller mindre en "museums" tankegang som fører til mindre vekst, spør du meg.

Hej alle,

Hvad er alternativet til SAS??? [/QUOTE] Svaret er vel: Uendeligt mange andre selskaber der måtte se en forretning i at flyve her. Nu skal vi heller ikke blive så selvfede at vi tror verden går under når SAS gør.

Tja hvorfor ikke? Det er vel ikke nogen selvfølge at et selskab som SAS flyver hvor der ikke er økonomi i det. (her undtaget de ruter hvor der er særlige tilskud med særlige forpligtigelser - men om SAS fælyver de ruter ved jeg faktisk ikke)

Vedr. diskusionen BLL versus CPH kan jeg kun sige at BLL efter min mening er en ubetydelig lavpris lufthavn, en lufthavn der desværre mistede sin betydning da DM gik ned.. Hele DK bør bakke op om CPH som hoved lufthavn - større er DK altså heller ikke:-)
Tja den første del af udagnet om "lavpris lufthavn" det er jo uomtvisteligt rigtigt - det er en billig lufthavn at flyve fra, at den så på det sidste ser lidt discountagtig ud er en anden sag.

Den anden del af din sætning er ganske enkelt noget vrøvl. Der er væsentligt større udbud fra BLL idag end i DMs velmagtsdage. Og ikke kun af discount selskaber som FR/QI/DY - KL/LH/EZ flyver ganske mange afgange med større fly end hvad DM gjorde.

Nå er det nå engang slik at emisjonen er bedt om, og godtatt av de største aksjonærene. Således kan det jo fortsatt diskuteres opp og i mente av de som er for og i mot, uten at dette rokker ved realitetene.
SAS leverte igjen et dårlig årsresultat, men mye av dette er engangskostnader som kommer av den ekstremt store omstrukturering som foregår. Muligens den største i flybransjens historie når historiebøkene skrives, og man ser på hva som gjorde at SAS berget som flyselskap.

Som jeg har skrevet tidligere, så foregår det mye bra nå, og det er fortsatt mye å ta tak i. Det som er gledelig er at alle fagforeninger nå jobber MED ledelsen i å komme ut av den vanskelige situasjonen, noe også den fantastisk gode driften i 2009 faktisk viser.
Når man er klar med ETT felles produkt, og alle som er igjen går i god takt er jeg 100% sikker på at SAS blir å regne med i mange år framover, og da også med svarte tall i bøkene.
Det er dette offentlige og private aksjonærer ser, og med den lave aksjeprisen som er nå, ligger det et voldsomt potensiale her slik jeg ser det med utsikt over gårdsplassen på Farmen ;-)

Basejumper du kommer ikke uden om af OSL, ARN og CPH ER de vigtigste trafikale kundeounkter i skandinavien! At satse på BLL eller AAL i Danmark vil efter min mening være håbløst - du får kun nogle få feederruter fra de 2 pågældende lufthavne og intet andet. Tilbage til mit oprindelige spørgsmål: Hvad skal den skandinaviske befolkning gør den morgen de vågner op til et SAS kollaps? Hvad er alternativet? Hvem er det der kan tilbyde mig 4x dagli CDG, 4x dagli til FRA, 6x dagli til LHR osv. Jeg hved det ikke - men man kan jo altid tage til Krakow med DY...

Jeg tror DK som land ville hatt et mye større utviklingspotensiale ved å satse på BLL eller Aalborg, en CPH. Vist du ser i Norge har byer som Stavanger rakett utvikling, med 100 000 nye innbyggere bare de neste 20 årene, eller rundt 50% økning , en av årsakene er bland annet at de har en egen hub med bra dekning direkte ut i Europa. Så å sluse all trafikk igjennom CPH er mer eller mindre en "museums" tankegang som fører til mindre vekst, spør du meg.

Undskyld mig basejumper, men CPH har det klart største opland i Skandinavien, så at begynde at fortælle folk at der er større udviklingspotentiale på BLL eller CPH, er jo kun noget en halvtosse vil tro på.
Kære Nordmænd, sats hele lortet på Alta, og glem alt om Oslo (lyder det særligt smart?? nej vel...)
Hvis man spørger de fleste udlændinge med forstand på luftfart, så siger de samstemmende at CPH er den lufthavn i Skandinavien med klart størst potentiale, såvel grundet det store opland som dens geografiske placering. Og når man i fremtiden åbner Femernsund broen så vil CPH endnu tydeligere få en pæn del af Nordtyskland som nærområde.

Jeg vil vove den påstand at en konkurs til SAS vil ramme de mindre skandinaviske lufthavne, samt ikke mindst Norwegian hårdt. De mindre lufthavne vil i første omgang blive ramt fordi at konkurrencen dør ud, og dermed vil der blive skåret på ruter fra dem. En anden ting er oversøiske priser, i vores egen andedam vil en lufthavn som Billund i min optik f.eks. blive ramt på oversøiske priser, da et selskab som eks. KLM/AF ikke har behovet for at dumpe priserne ud af Billund, da SAS ikke vil være der til at konkurrere ud af eks. CPH. Nær ruterne vil på ingen måde være dækket i samme grad heller, og altsammen til skade for dem som bor nær provins lufthavnene.

Hvad angår Norwegian er jeg ikke i tvivl om at de vil blive mødt af benhård konkurrence fra EasyJet og Ryanair hvis SAS forsvinder. Det skal, hvis og såfremt, blive interessant at se om de kan overleve det.
Post-SAS vil der opstå noget nyt, ingen tvivl om det, og CPH, ARN og OSL skal nok være dækket. Men generelt for skandinavisk luftfart vil det i mine øjne være et stort tilbageskridt.

Men hvad skal der egentligt til for at SAS overlever??? Det kunne være interessant at få nogle gode bud på dette.
Hvis vi skal starte med deres IC trafik, mener jeg at man bør opgradere inflight produktet, hvilket kan gøres relativt billigt. Hvis jeg skal købe en C-class billet eks. CPH-DXB til over 20.000 Dkr. (som jeg gjorde for et par uger siden), så er det altså trist at få serveret et måltid som næsten måler sig med visse andre flyselskabers Economy plus måltider. Hvis SAS i stedet opgraderede deres inflight catering til at måle sig med eks. SIA´s så ville det istedet skabe en masse positiv omtale, og ville kunne trække en del premium passagerer med sig, også fra yderområderne. Personligt flyver jeg idag gerne en omvej for at fange en SIA flyver, og kender en del andre der gør noget lignende.
Og når vi er igang, hvorfor så ikke genindføre catering på Europa, kunne det ikke skabe nogle flere passagerer, eller????
Kom nu tilbage til nogle af tidligere tiders dyder, jeg er overbevist om at langt flertallet er trætte af disse LCC´s med deres gebyr-produkter. I længden ønsker folk kvalitet til den rette pris, noget f.eks. Emirates har haft succes med.

Hvem er det der kan tilbyde mig 4x dagli CDG, 4x dagli til FRA, 6x dagli til LHR osv.
..den som lever får se. Kort fortalt - såfremt det er et passasjergrunnlag vil behovet dekkes. Trodde du at SAS opererer ruter "i tilfelle det er passasjerer"?

get real..:drunk:

Ok i´am getting real...Og den dag DY eller FR tilbyder mig 4xFRA eller 6xLHR fra CPH eller BLL for den sags skyld spærer jeg øjnene op. Om ikke andet giver jeg sgu en øl på Gadermoen hvis du får ret:-)

..den som lever får se. Kort fortalt - såfremt det er et passasjergrunnlag vil behovet dekkes. Trodde du at SAS opererer ruter "i tilfelle det er passasjerer"?

get real..:drunk:

Rent faktisk opererer SAS en rute som ARN-ORD hvor belægningen iflg. mine oplysninger, samt ikke mindst mine erfaringer er så lav at det på ingen måde kan forsvares at have den kørende. Jeg har gang på gang fløjet til ORD via ARN på C-Class hvor vi har siddet max. 5-10 stykker i kabinen, og Economy samt + har været lige så tom.
Hvorfor de så opererer den kan jeg ikke svare på, men det er nok ikke den eneste af den type ruter.

Back