Re: SAS årsrapport 2009
Jeg tror DK som land ville hatt et mye større utviklingspotensiale ved å satse på BLL eller Aalborg, en CPH. Vist du ser i Norge har byer som Stavanger rakett utvikling, med 100 000 nye innbyggere bare de neste 20 årene, eller rundt 50% økning , en av årsakene er bland annet at de har en egen hub med bra dekning direkte ut i Europa. Så å sluse all trafikk igjennom CPH er mer eller mindre en "museums" tankegang som fører til mindre vekst, spør du meg.
Undskyld mig basejumper, men CPH har det klart største opland i Skandinavien, så at begynde at fortælle folk at der er større udviklingspotentiale på BLL eller CPH, er jo kun noget en halvtosse vil tro på.
Kære Nordmænd, sats hele lortet på Alta, og glem alt om Oslo (lyder det særligt smart?? nej vel...)
Hvis man spørger de fleste udlændinge med forstand på luftfart, så siger de samstemmende at CPH er den lufthavn i Skandinavien med klart størst potentiale, såvel grundet det store opland som dens geografiske placering. Og når man i fremtiden åbner Femernsund broen så vil CPH endnu tydeligere få en pæn del af Nordtyskland som nærområde.
Jeg vil vove den påstand at en konkurs til SAS vil ramme de mindre skandinaviske lufthavne, samt ikke mindst Norwegian hårdt. De mindre lufthavne vil i første omgang blive ramt fordi at konkurrencen dør ud, og dermed vil der blive skåret på ruter fra dem. En anden ting er oversøiske priser, i vores egen andedam vil en lufthavn som Billund i min optik f.eks. blive ramt på oversøiske priser, da et selskab som eks. KLM/AF ikke har behovet for at dumpe priserne ud af Billund, da SAS ikke vil være der til at konkurrere ud af eks. CPH. Nær ruterne vil på ingen måde være dækket i samme grad heller, og altsammen til skade for dem som bor nær provins lufthavnene.
Hvad angår Norwegian er jeg ikke i tvivl om at de vil blive mødt af benhård konkurrence fra EasyJet og Ryanair hvis SAS forsvinder. Det skal, hvis og såfremt, blive interessant at se om de kan overleve det.
Post-SAS vil der opstå noget nyt, ingen tvivl om det, og CPH, ARN og OSL skal nok være dækket. Men generelt for skandinavisk luftfart vil det i mine øjne være et stort tilbageskridt.
Men hvad skal der egentligt til for at SAS overlever??? Det kunne være interessant at få nogle gode bud på dette.
Hvis vi skal starte med deres IC trafik, mener jeg at man bør opgradere inflight produktet, hvilket kan gøres relativt billigt. Hvis jeg skal købe en C-class billet eks. CPH-DXB til over 20.000 Dkr. (som jeg gjorde for et par uger siden), så er det altså trist at få serveret et måltid som næsten måler sig med visse andre flyselskabers Economy plus måltider. Hvis SAS i stedet opgraderede deres inflight catering til at måle sig med eks. SIA´s så ville det istedet skabe en masse positiv omtale, og ville kunne trække en del premium passagerer med sig, også fra yderområderne. Personligt flyver jeg idag gerne en omvej for at fange en SIA flyver, og kender en del andre der gør noget lignende.
Og når vi er igang, hvorfor så ikke genindføre catering på Europa, kunne det ikke skabe nogle flere passagerer, eller????
Kom nu tilbage til nogle af tidligere tiders dyder, jeg er overbevist om at langt flertallet er trætte af disse LCC´s med deres gebyr-produkter. I længden ønsker folk kvalitet til den rette pris, noget f.eks. Emirates har haft succes med.