• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS åpner Göteborg-Malaga

Re: SAS åpner Göteborg-Malaga

Synes disse to setningene var de beste i hele check-in-artikkelen
Ser man på fordelingen af samtlige 37 nye ruter mellem de tre skandinaviske markeder, er der en klar ubalance. Det norske marked har fået 18 nye ruter, hvilket svarer til halvdelen, mens Sverige og Danmark må dele den anden halvdel.

Det danske mindreverdighetskomplekset blir bare større og større ser det ut til. Ser man på rutene fra både Sverige og Norge så er det bare en lite mindretall hvor CPH hadde vært et 1-stopp-alternativ.
 
Re: SAS åpner Göteborg-Malaga

Ser man på rutene fra både Sverige og Norge så er det bare en lite mindretall hvor CPH hadde vært et 1-stopp-alternativ.

Korrekt. Det er overvejende leisure-ruter, der beflyves et par gange om ugen i sommerferien, hvor konkurrencen er fra DY og/eller charter.

Det danske mindreverdighetskomplekset blir bare større og større ser det ut til.
Jeg skal ikke kunne sige hvad check-in.dk har ment med udsagnet, men det at du bringer det på banen, kunne tyde på at mindreværdskomplekset ligger på din side.
CPH får 7-8* nye helårsruter, ARN får 4 (Sverige 5), mens OSL får én (Norge 4). I mine øjne dermed en klar styrkelse fra SAS' side af CPH.

*) Kiruna er noteret som en sæsonrute, men ruten er planlagt til at skulle være helårs. SAS har dog kun fået kontrakten for 4 måneder i første omgang.
 
Re: SAS åpner Göteborg-Malaga

Det danske mindreverdighetskomplekset blir bare større og større ser det ut til.

Nå er det ikke lenge siden flere her i Norge skrek ut om samme urettferdighet!
Personlig er jeg bare glad hvis SK finner lønnsomme ruter, så lenge det er lønnsomhet og ikke politikk som driver prosessen.
 
Re: SAS åpner Göteborg-Malaga

Lønnsomheten får vi vel ikke vite før de er flydd og regnskapet kommer, Commuter.

jefi99, hvis du greier å forstå "en klar ubalance" på noen annen måte så er du utrolig - og da mener jeg utrolig bokstavlig.
 
Re: SAS åpner Göteborg-Malaga

Tror det er bevist relativt mange ganger at SAS sin forretningsmodell med en stopp via CPH ut i Europa slett ikke er hva kundene i Oslo vil ha, så da blir danskenes ubalanse litt irrelevant.
 
Re: SAS åpner Göteborg-Malaga

Og de introdusert destinasjonene fra SVG, BGO og TRD er også en måte å unngå å fly via OSL også. Når det gjelder SAS fra Danmark og ut i verden, så er det bare fra en flyplass og det er Kastrup punktum.
 
Re: SAS åpner Göteborg-Malaga

Alligevel er flere af ruterne fra CPH jo business- eller transferruter, der ikke kun skal servicere point-to-point-trafik fra/til CPH.
Jeg tror der er en meget stor andel af trafikken fra Lodz, Kaliningrad, Shanghai, Tel Aviv og Katowice, der blot flyver via CPH, både til Sverige, Norge, Finland og Jylland, men måske også videre til fx USA eller UK. Fra Kiruna vil der nok også være trafik videre ud i Europa og verden.
 
Re: SAS åpner Göteborg-Malaga

Lønnsomheten får vi vel ikke vite før de er flydd og regnskapet kommer, Commuter.

jefi99, hvis du greier å forstå "en klar ubalance" på noen annen måte så er du utrolig - og da mener jeg utrolig bokstavlig.

Hvis du presterer å på bakgrunn av EN SETNING på en dansk nettside til å konkludere med at "det danske mindreverdighetskomplekset blir bare større og større", ja så er det du som må ha et ekstremt mindreverdighetskompleks...! Slapp nå av!
 
Re: SAS åpner Göteborg-Malaga

Så det var derfor check-in skrev at det var en ubalanse - for mange helårsruter fra CPH i forhold til øvrige skandinaviske flyplasser?
 
Re: SAS åpner Göteborg-Malaga

Så det var derfor check-in skrev at det var en ubalanse - for mange helårsruter fra CPH i forhold til øvrige skandinaviske flyplasser?

Hva i all verden snakker du om...? Jeg skriver bare at jeg er mildt sagt overrasket over at du bruker EN setning i en dansk nettside til å nærmest dømme hele det danske folk til å lide av mindreverdighetskompleks...! Som sagt; det innlegget tyder på at andre heller burde se seg selv litt i speilet.......
 
Re: SAS åpner Göteborg-Malaga

Du (ikke man, men du) kan udlede hvad som helst af ord og tal. Jeg noterede mig i øvrigt tidligere på måneden, at du ikke kommenterede April-trafiktallene for OSL ift. CPH. Jeg synes ellers du månedligt plejer at komme med en analyse?

Like dreams, statistics are a form of wish fulfillment.
(Jean Baudrillard)
 
Re: SAS åpner Göteborg-Malaga

Siden jeg ikke har hatt tid til å gå gjennom tallene for april, må jeg holde kjeft - sjerpings jefi99
 
Re: SAS åpner Göteborg-Malaga

Ja ja.... Jeg syns ihvertfall det er positivt at SAS starter en del ruter fra andre steder enn basene i CPH, OSL og STO!

Selv om det kan virke lite rævdiltende i f.t. DY så er det en måte å bruke både fly og crew i off-peak perioder som midt på dagen i uken, og ikke minst lørdag og søndag, hvor SAS har hatt fly parkert og uforholdsmessig med crew med lav produksjon og mye standby. Dette er nok ikke de heftigste high yield rutene, men langt bedre enn alternativet.

Den evinnelige landskampen hver gang det er snakk om en ny rute kan jeg imidlertid godt klare meg foruten....!

Så gratulerer til GOT - håper det kommer flere!
 
Selv om det kan virke lite rævdiltende i f.t. DY .....

Så gratulerer til GOT - håper det kommer flere!

Bransjen forandrer seg og dehubbing på kortrutene er det som må til for å vinne kundene. Der det er trafikkpotensiale for en leisurerute, forventes det at man oppretter dette. Frekvens er ikke så viktig lenger, annet enn på de mer typiske businessrutene.

Nok et tegn på at det tunge 'hangarskipet' SAS har begynt å svinge....
 
Re: SAS åpner Göteborg-Malaga

SAS gjør det Norwegian begynte å gjøre for mange år siden - å fly direkte ut fra andre byer enn hovedstedene til Middelhavet. Først og fremst i den travleste tiden midt på sommeren, gjerne med forsiktige en-tre ukentlige avganger, i tillegg overlever de sikreste rutene sommeren og får avganger gjennom hele året på lørdager. Dette er mest sannsynlig en meget god strategi ettersom det er mer å tjene på fritidsmarkedet enn på forretningsmarkedet midt på sommeren og på lørdager.

Går vi noen år tilbake, var de eneste rutene fra Stavanger, Bergen og Trondheim til Middelhavet en ukentlige avgang (på lørdager) til Alicante. Det var først i fjor at disse rutene ble økt til to ukentlige om sommeren, og dessuten kom det enkelte nye ruter, sånn som Bergen-Nice og Stavanger-Malaga. Göteborg har lenge hatt en lørdagsrute til Split, men ellers har det vært få SAS-ruter fra "distriktene og sørover. Ruteplanleggingen var sterkt lojal mot hub-and-spoke-modellen, men etter at SAS fikk ny sjef har selskapets rutekart blitt så omfattende at det nesten ikke er mulig å tegne.

Det skal bli spennende å se om de nye rutene får noen konsekvenser for omfanget av transferpassasjerer til hubene.
 
Re: SAS åpner Göteborg-Malaga

Når man ser på SAS' netværksruter ser det også ud til, at der her er en del mindre aktivitet om lørdagen.

Så giver vel egentlig meget god mening at benytte flyene til netop fritidsmarkedet, gerne med mange lavfrekvente lørdagsruter. Så længe de kan tjene marginalomkostningen til brændstof og andet hjem, så er det vel fint.
 
Re: SAS åpner Göteborg-Malaga

Nok et tegn på at det tunge 'hangarskipet' SAS har begynt å svinge....

Eller at hangaskipet har fått lettet seg for betydelig vekt og blitt mer manøvreringsdyktig.

Jeg vi ikke lenger kalle det er slagskip med slagside, som det kanskje har vært
 
Re: SAS åpner Göteborg-Malaga

Tidigare har SK från Sverige bla flugit LLA-LHR & AGH-NCE.
Jag hoppas GOT-AGP blir en succe för SK och fler lesiure rutter kan öppnas. En SK linje till BUD vore trevligt.
 
Back
Top