SAS and Singapore Airlines to strengthen partnership

Norske og danske firma oppererer mye i Singapore, kanskje svenske også. Mye shipping, olje, industri. Mye penger å hente her, så ville tro det ville være smartere å starte opp til SIN istedenfor SFO for SK.
 
Norske og danske firma oppererer mye i Singapore, kanskje svenske også. Mye shipping, olje, industri. Mye penger å hente her, så ville tro det ville være smartere å starte opp til SIN istedenfor SFO for SK.

Historien har vist at det er ikke smart for SK å snakke høyt om SFO, men det er en annen historie.

Selv ser jeg at det er nok mer å hente om man hadde daglige avganger mellom CPH og SIN, men et samarbeide med SQ-SK gir to store spørsmål:

a) SQ opererer med helt andre priser enn SK på Europa-Asia, skal SK kunne selge seter på en codeshare operert av SQ så blir det enten veldig dyre billetter sett i SK-sammenheng eller veldig billige billetter sett i SQ-øyne.

b) Biz-produktene til SK og SQ er ganske langt unna hverandre, både det harde produktet, mat/drikke og ikke minst personalet. Jeg regner med at det ikke dukker opp en SK-flight med SQ-codeshare som noen lengre oppe antyder kan være en ide, da ville kundemassen til SQ antakelig begå en eller form for revolusjon.

Så gitt disse to punktene, hva er det de egentlig skal realistisk kunne samarbeide om?

-A
 
Selv ser jeg at det er nok mer å hente om man hadde daglige avganger mellom CPH og SIN, men et samarbeide med SQ-SK gir to store spørsmål:

Begge spørsmålene er relevante for samtlige selskaper og deres codeshare partnere. Jeg vet ikke hva du mener SK skiller seg vesentlig fra AC, AI, NZ, OZ, MS, GA, KU, LO, LH, MH, SA, JK, LX, TK, US og VS?
 
Begge spørsmålene er relevante for samtlige selskaper og deres codeshare partnere. Jeg vet ikke hva du mener SK skiller seg vesentlig fra AC, AI, NZ, OZ, MS, GA, KU, LO, LH, MH, SA, JK, LX, TK, US og VS?

Sant nok, men her er det konkret SQ-SK vi snakker om, og de har noen store motsetninger både på produkt og pris.

-A
 
Men han har ju en poäng i att det finns samma frågetecken för en del andra kombinationer och det fungerar ju uppenbarligen. Frågan är ju vad parterna vill ha ut av samarbetet och om de menar att eventuella nackdelar väger lättare än fördelarna.

US och SQ har codeshare och jämfört med US är inte SK speciellt dåliga så varför skulle inte SQ kunna vilja ha SK-kunder till sina MNL-flighter eller CHC-flighterna eller vad det nu man är ute efter? Jag tror också att SQ räknar med att deras premiumkunder mycket väl förstår informationen om att flighter opereras av SK(eller andra icke-SQ) och drar slutsatser av det.
 
Igjen, dette er en tråd om SK-SQ, lag en tråd om det temaet generelt om du vil ta det opp.

Grunnen til at jeg tar det opp er at dette har absolutt noe med forholdet SK-SQ og gjøre. De selskapene jeg nevner er andre selskaper som SQ har satt sitt rutenummer hos. Og siden en god del av disse har en vesentlig annen pris enn SQ har, så mener jeg det ikke er så viktig for SQ sin vurdering. Business Class-produktet er også ulikt fra SQ og mange har også større ulikheter enn forholdet mellom SK/SQ og ennå så har det ikke oppstått noen stor revolusjon fra SQ sine kundemasser. Derfor er det heller ikke så utenkelig som du sier at SQ vil sette sitt rutenummer på en CPH(/ARN/OSL)-SIN flight operert av SK.
 
Hei,

Det er rimelig mye trafikk med Nordmenn til shipping/offshore i Singapore.
Har inntrykk at det er mange som reiser med LH via Frankfurt eller Munchen, blir enda mer fristende fra oktober når de gamle 747erne byttes ut med Airbus 380 på ruta til FRA.


Eders
Knut Erik
(Som reiser bak i flyet, businessbilletter betaler bedriften bare i helt spesielle tilfeller)
 
Hei,

Det er rimelig mye trafikk med Nordmenn til shipping/offshore i Singapore.
Har inntrykk at det er mange som reiser med LH via Frankfurt eller Munchen, blir enda mer fristende fra oktober når de gamle 747erne byttes ut med Airbus 380 på ruta til FRA.


Eders
Knut Erik
(Som reiser bak i flyet, businessbilletter betaler bedriften bare i helt spesielle tilfeller)

Men de betaler da full pris økonomi som oftest, etter det jeg har hørt ifra venner som jobber offshore utfor norges grenser, biz er som oftest forbeholdt øvre skalaen av personell og spesielle tilfeller som du sier.
 
Delvis OT, men jeg har sett litt på hvordan SAS priser seg i forhold til f.eks. Thai og Singapore.
Ruta er OSL-KUL i juni, SAS skal ha 24k, TG 36k og SQ skulle ha 51k. Andre har jo sagt at Norge og nordmenn er lite betalingsvillige, og det er jammen ikke rart at SAS sliter med inntjeningen når de som "home carrier" underpriser seg på den måten.
 
Foreløpig har det ikke skjedd så mye her annet enn litt codeshare, men nå skal det visst være forhandlinger i gang om et langt tettere samarbeid, inkludert JV, for å øke tilbudet mellom Skandinavia og Singapore ifølge takeoff.dk

http://www.takeoff.dk/news/22098
Egentlig skulle det hele have været færdigt i oktober. Eller rettere i høsten, som koncernchef Rickard Gustafson tidligere har udtalt, uden at gå i detaljer med, hvad der arbejdes på bag kulisserne.
 
Re: Qatar+SAS?

I og med at SAS har dementert at det skulle foregå noen forhandlinger med Qatar, er det vel dette som har fått aksjekursen til SAS til å stige:

http://www.takeoff.dk/news/22360

"SAS klar til snarlig forlovelse

Nyt spændende samarbejde med Singapore Airlines er færdigforhandlet og ventes offentliggjort i nær fremtid.

I løbet af denne eller næste uge ventes aftalen mellem SAS og Singapore Airlines offentliggjort.

Forhandlingerne har stået siden maj og har kun afventet den endelige interne godkendelse i SAS-Koncernen efter juleferien.

Der bliver tale om et endnu tættere samarbejde end det, der kendes i dag mellem SAS og Lufthansa, hvor man deler på bundlinjen. Til gengæld er det ikke et egentlig joint venture – et nyt selskab – som også har været på tale.

Det hele bygges op som et massivt værn og vækst af trafikken mellem hele Skandinavien og Fjernøsten mod konkurrenter som Finnair, Mellemøstenselskaberne og evt. Norwegian."

Dette høres riktig spennende ut...
 
Last edited:
SAS og Singapore Airlines med Joint-Venture: ARN–SIN

SAS and Singapore Airlines partnership to boost flights between Scandinavia and Singapore

Scandinavian Airlines and Singapore Airlines have signed a Memorandum of Understanding with the aim of entering into a joint venture agreement to introduce a jointly operated non-stop route between Stockholm and Singapore, as well as increased frequencies on the Copenhagen-Singapore route.

The Memorandum of Understanding involves the co-ordination of flight schedules and joint sales activities.

Singapore Airlines currently operates three weekly flights between Copenhagen and Singapore. The partnership is expected to lead to growth in air services between Scandinavia and Singapore, and, depending on market conditions, pave the way for a new route between Stockholm and Singapore, served with Singapore Airlines aircraft. No airline currently operates non-stop flights between the two cities.

Interessant.
 
Re: SAS og Singapore Airlines med Joint-Venture: ARN–SIN

Og her er siste del av pressemeldingen fra SAS.

"Due to the increased demand for travel to South East Asia, we are very pleased to be able to partner with Singapore Airlines to launch a new direct route between Stockholm and Singapore. We will also be able to offer both our corporate and leisure customers a wide number of beyond destinations across South East Asia thanks to our partnership with Singapore Airlines," says Robin Kamark, Chief Commercial Officer, Scandinavian Airlines.

... og pressemeldingen fra Singapore Airlines:

EXPANDED SIA AND SAS PARTNERSHIP TO BOOST FLIGHTS BETWEEN SINGAPORE AND SCANDINAVIA

12 January 2012 - Singapore Airlines and Scandinavian Airlines have agreed to boost air services between Singapore and destinations in Scandinavia - including with direct flights to the Swedish capital Stockholm.

Under a Memorandum of Understanding signed today, the Star Alliance partners plan to co-operate on existing as well as new flights. Subject to regulatory approval, the airlines are to participate in joint operations, including the co-ordination of flight schedules and joint sales activities. Such joint operations are expected to enhance efficiency while giving the travelling public greater choice and flexibility.

SIA currently operates three weekly flights between Singapore and the Danish capital Copenhagen. The partnership is expected to lead to growth in air services between Singapore and Scandinavia, and, depending on market conditions, pave the way for a new route between Singapore and Stockholm. No airline currently operates non-stop flights between the two cities.

“We are extremely pleased to have reached this breakthrough agreement. SIA and SAS share a common desire to provide more travel choices to our customers, and through our partnership we can jointly offer more flights between our home markets, which would otherwise be difficult to provide on our own,” said SIA Executive Vice President Commercial, Mr Mak Swee Wah.

Since December 2010, SIA has been codesharing on SAS-operated flights beyond Copenhagen, to Helsinki, Oslo and Stockholm. SAS has in turn been codesharing on SIA-operated flights between Copenhagen and Singapore as well as on selected flights between Singapore and Bangkok.

In May 2011, the airlines announced a Letter of Intent to explore ways to further develop their partnership. The Memorandum of Understanding signed today is a major step forward in this process.
 
Re: SAS og Singapore Airlines med Joint-Venture: ARN–SIN

Må sies å være en god start på dagen.
Noen som vet når flyvningene vil starte?
 
Re: SAS og Singapore Airlines med Joint-Venture: ARN–SIN

EDIT: Det stod faktiskt att SQ flyger.
 
Last edited:
Back
Top