Ja. (om du drar trumfkortet i tillegg til Shellkortet når du handler på kiwi)
Men det gjør man da vel alltid?

Før man drar amex that is..

Ja. (om du drar trumfkortet i tillegg til Shellkortet når du handler på kiwi)
Det er egentlig 5 aktuelle kort for oppsamling av EB-poeng.
Opptjening:
-EB Mastercard: 10p/100 kr
-TrumfVisa: 13,9p/100 kr men mange tilbud hvor man mangedobler opptjening
-EB Diners: 15p/100 kr (De får 20 i Sverige)
-EB American Express Premium: 15p/100 kr + CT om man bruker over 100k
-EB American Express Platinum: 20p/100 kr + CT om man bruker over 100k
Kost:
-EB Mastercard: Gratis fra gull, 345/år under dette
-TrumfVisa: gratis for alle
-EB Diners: gratis fra gull, 495/år for sølv, 695 under dette
-EB American Express Premium: Gratis for diamant, 1200/år under dette
-EB American Express Platinum: Gratis for diamant, 1700/år under dette
Brukersteder:
-Diners og American Express har markert færre brukersteder enn Mastercard og Visa. Har inntrykk av at gammeldagse American Express uten chip er enda vanskeligere å få brukt enn Diners utenom USA.
Lounger:
-Diners: 500 lounger til 125kr/besøk (har erfaring med at pga. forskjellig policy for Diners i forskjellige land blir dette ikke alltid belastet)
-EB American Express Platinum: 700 lounger til 24 euro/besøk
Anbefaling:
-EB Masterkard, glem det. Eneste nytte er backup om visakortet er mistet eller ikke fungerer.
-Trumfvisa bør alle skaffe seg
-Diners bør alle med gull skaffe seg i tillegg for de stedene man får marginalt bedre opptjening og for lounger
-American Express Premium, glem det
-American Express Platinum, ta det i tillegg om du har diamant, men du får ikke stor nytte av det om du ikke er mye i USA eller arbeider veldig hardt for å få store kjøp gjennom kortet. Det er også noen spesialtilbud fra SAS for disse.
Betalingsforsikring hos Trumf Visa er et tilvalg, ikke obligatorisk
Men det gjør man da vel alltid?
Før man drar amex that is..![]()
Hvordan får man valgt det? Har aldri blitt forespurt om noe sånt.
Det er egentlig 5 aktuelle kort for oppsamling av EB-poeng.
For de som får Amex ja...
Greit nok at jeg ikke kvalifiserer, men da får de slutte å sende meg reklame om kortet en gang i måneden...
Har begynt å søke hver gang på trass, så må iallefall DNB ut med gebyr for kredittsjekken.
Men tjener man da like mye på å bruke kortet?Diners kan man ofte få billigere gjennom medlemsskap i foreninger og slikt.
Men tjener man da like mye på å bruke kortet?
Etter tre utelandsturer hvor jeg har sammenlignet valutakurs for Diners og TrumfVisa ser jeg at kursen som Diners bruker er gjennomgående dårligere enn den TrumfVisa bruker. For eksempel har Diners en Euro-kurs på 8,99, mens TrumfVisa har 8,86, og det på transaksjoner gjort samme dag.
Jeg har alltid foretrukket Diners ettersom det gir 15 poeng pr 100-lapp, mens TrumfVisa gir 13,88.
Men ved et forbruk på f eks 1000 EUR på en utenlandstur betaler man altså 130 kr mer for å tjene 118 poeng ekstra. Noe jeg vil si er en dårlig deal.
Så heretter blir jeg å bruke Diners kun i Norge, mens i utlandet blir det TrumfVisa for alle penga.
Mens obs dette kan variere litt avhengig av hva slags avtale du har med de ulike kort selskapene
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.