SAS - Amex, Diners eller Mastercard ?

Hvilket SAS kort anbefaler du?

• Amex

Votes: 20 60.6%
  • Diners

Votes: 8 24.2%
  • Mastercard

Votes: 5 15.2%

• Total voters
    33
Det er egentlig 5 aktuelle kort for oppsamling av EB-poeng.

Opptjening:
-EB Mastercard: 10p/100 kr
-TrumfVisa: 13,9p/100 kr men mange tilbud hvor man mangedobler opptjening
-EB Diners: 15p/100 kr (De får 20 i Sverige)
-EB American Express Premium: 15p/100 kr + CT om man bruker over 100k
-EB American Express Platinum: 20p/100 kr + CT om man bruker over 100k

Kost:
-EB Mastercard: Gratis fra gull, 345/år under dette
-TrumfVisa: gratis for alle
-EB Diners: gratis fra gull, 495/år for sølv, 695 under dette
-EB American Express Premium: Gratis for diamant, 1200/år under dette
-EB American Express Platinum: Gratis for diamant, 1700/år under dette

Brukersteder:
-Diners og American Express har markert færre brukersteder enn Mastercard og Visa. Har inntrykk av at gammeldagse American Express uten chip er enda vanskeligere å få brukt enn Diners utenom USA.

Lounger:
-Diners: 500 lounger til 125kr/besøk (har erfaring med at pga. forskjellig policy for Diners i forskjellige land blir dette ikke alltid belastet)
-EB American Express Platinum: 700 lounger til 24 euro/besøk

Anbefaling:
-EB Masterkard, glem det. Eneste nytte er backup om visakortet er mistet eller ikke fungerer.
-Trumfvisa bør alle skaffe seg
-Diners bør alle med gull skaffe seg i tillegg for de stedene man får marginalt bedre opptjening og for lounger
-American Express Premium, glem det
-American Express Platinum, ta det i tillegg om du har diamant, men du får ikke stor nytte av det om du ikke er mye i USA eller arbeider veldig hardt for å få store kjøp gjennom kortet. Det er også noen spesialtilbud fra SAS for disse.

Trumf Visa har en obligatorisk adminstrasjonsgebyr og betalingsforsikring på omlag 75kr måneden så helt gratis vil jeg ikke si det er

Men det gjør man da vel alltid? :)
Før man drar amex that is.. :D

For de som får Amex ja...

Greit nok at jeg ikke kvalifiserer, men da får de slutte å sende meg reklame om kortet en gang i måneden...
Har begynt å søke hver gang på trass, så må iallefall DNB ut med gebyr for kredittsjekken.

For de som får Amex ja...

Greit nok at jeg ikke kvalifiserer, men da får de slutte å sende meg reklame om kortet en gang i måneden...
Har begynt å søke hver gang på trass, så må iallefall DNB ut med gebyr for kredittsjekken.

DNB betaler for bulk angående kredittsjekkene så koster dem ca nada ;)

Re: Eurobonus - Mastercard eller Diners?

Etter tre utelandsturer hvor jeg har sammenlignet valutakurs for Diners og TrumfVisa ser jeg at kursen som Diners bruker er gjennomgående dårligere enn den TrumfVisa bruker. For eksempel har Diners en Euro-kurs på 8,99, mens TrumfVisa har 8,86, og det på transaksjoner gjort samme dag.

Jeg har alltid foretrukket Diners ettersom det gir 15 poeng pr 100-lapp, mens TrumfVisa gir 13,88.

Men ved et forbruk på f eks 1000 EUR på en utenlandstur betaler man altså 130 kr mer for å tjene 118 poeng ekstra. Noe jeg vil si er en dårlig deal.

Så heretter blir jeg å bruke Diners kun i Norge, mens i utlandet blir det TrumfVisa for alle penga.

En stund siden jeg testet dette nå, men tidligere var min erfaring følgende: best = Diners, så Visa, MC og til slutt Amex. Diners var klart best og de andre relativt like.
Mens obs dette kan variere litt avhengig av hva slags avtale du har med de ulike kort selskapene

Er vel ikke enig i at AmEx har få brukersteder lengre. Tidligere var det vanskelig å bruke det i østen. Idag tar omtrent alle hoteller (store som små), mange kjøpesentre og t.o.m matvareforretninger og byggevareforretninger på Filippinene det. Mitt foretrukne kort, men det forutsetter nok bruk nok til å få en CT da det er dyrt (Platinium).

Er Diners og Eurobonus på vei mot brudd? På SAS Eurbonus' sider står det kun om Mastercard og Amex. På Diners' sider likevel står det fortsatt om Eurobonus og 10 poeng per hundrelapp.

De har vel stoppet muligheten for å bestille SAS Diners kort for en del måneder siden, så ja, det er nok absolutt en avtale som er på vei ut.

Re: Eurobonus - Mastercard eller Diners?

Ryktene sier at SEB legger ned hele Dinersprogrammet for privatpersoner. Reisekonto/firmaordningen vil bestå. De opplevde et mannefall deluxe når de "forbedret" kortet sitt her for noen måneder siden.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Synd om det stemmer, men Diners har blitt helt avleggs. De har ikke engang chip på kortene. Forbedringen til 10 istedenfor 15 poeng gjorde at kortet ikke lenger var bedre enn MC, bortsett fra lounger. Jeg håper de kan overføre et loungeprogram til MC eller så.

Ser ikke noe snakk om amex gold card her, men da jeg har falt fra EBD til EBG ser dette ut som det beste for meg som ikke satser på CT. I hvert fall første året med halv årsavgift. Ser ut som at man får 20p/100kr ved å overføre membership rewards poeng. Og får også en god startbonus. Noen som har dette kortet og kan si noe om det?

Jeg bruker kun Eurocard Platinum pga. reiseforsikringen, ingen over, ingen ved siden. Koster vel 1500kr i året, så får man Priority pass gratis, dersom man ikke har status noe sted.

Bla. 10k dersom bagasjen er mer enn 4 timer forsinket.

Jeg brukte reiseforsikringen to ganger ifjor og de var fenomenale. Var i Thailand og måtte hjem tidligere, bestilte to business class billetter for meg og kona neste dag og hadde forsikringspengene på konto uken etter, ingen spørsmål fra Eurocard.

Til daglig bruker jeg DNB Mastercard hvor man får 20 eurobonus poeng per 100kr og det fungerer perfekt. I tillegg til DNB visa som er knyttet til Trumf.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Back