• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS A340 og registreringer

kjeandersen

ScanFlyer Blue
Mulig jeg bare er helt tafat som lurer på dette men,

Satt og titta på flåten til SAS på Wikipedia og der var det to A340 med norskt reg.
Men så vidt jeg vet så bruker de ikke disse i Norge? Hvorfor det egentlig? Noen kloke hoder der ute som kan svare på det??

Re: SAS A340

Mulig jeg bare er helt tafat som lurer på dette men,

Satt og titta på flåten til SAS på Wikipedia og der var det to A340 med norskt reg.
Men så vidt jeg vet så bruker de ikke disse i Norge? Hvorfor det egentlig? Noen kloke hoder der ute som kan svare på det??

Hvor SAS sine fly er registrert har ikke noe å gjøre med hvor de fly, men er basert på en hel haug kjente og ukjente faktorer. Noen finansielle, noen operasjonelle, noen fornuftige og sikkert noen av gammel vane/politikk også.

Det er flere norsk registrerte fly med base i både CPH og ARN

SAS har kun flyvning til New York fra Oslo og New York og Chicago fra Stockholm

Fra københavn har de Chicago, New York, Washington, Shanghai, Toyko, Beijing og Bangkok og på rutene til Asia bruker de alltid A340 og USA A340 til Washington og Chicago og A330 til New York og noen ganger til Chicago

SAS har kun flyvning til New York fra Oslo og New York og Chicago fra Stockholm

Fra københavn har de Chicago, New York, Washington, Shanghai, Toyko, Beijing og Bangkok og på rutene til Asia bruker de alltid A340 og USA A340 til Washington og Chicago og A330 til New York og noen ganger til Chicago

Og hva har det med norsk reg på A340 å gjøre?

Ettersom du ikke har fått så veldig utfyllende svar, så skal jeg prøve å svare deg. Der kan være der er noen brister i forklaringen min, så ver vennlig å korriger meg der jeg tar feil.

Et fly reistrert i f.eks Danmark, altså OY-xxx, kan brukes på alle ruter innen EU, og til og fra EU. Også på f.eks inneriks i Norge. Det har med reguleringer fra EU å gjøre. Et amrikansk selskap vil derimot ikke få lov til å har flyoperasjoner mellom to destinasjoner innforbi EU, men kan selvsagt fly til og fra EU fra en amrikansk destinasjon.

Så velger SAS å registrere flyene der det er mest gunstig. Noe som avgjør kan f.eks være skatteregler. I en annen tråd står det at svenskregistrerete fly "belastes" med 10% i formueskatt, men et norskregistrert fly bare "belastes" med 1 promille.

Men også andre ting avgjør, som Someone gjør så greit rede for lengre oppe.

Et fly reistrert i f.eks Danmark, altså OY-xxx, kan brukes på alle ruter innen EU, og til og fra EU. Også på f.eks inneriks i Norge. Det har med reguleringer fra EU å gjøre. Et amrikansk selskap vil derimot ikke få lov til å har flyoperasjoner mellom to destinasjoner innforbi EU, men kan selvsagt fly til og fra EU fra en amrikansk destinasjon.

Er det ikke hvilket land en har AOC i som er avgjørende her? SU har nesten hele flåten registrert i Bermuda pga. russiske skatteregler.

Back