Re: SAS 737 nesten av banen på Tromsø Langnes lufthavn
Jeg var på TOS da, og ventet på å dra sørover med DY251 som ble "bare" 2 1/2 time forsinket... Grisevær, snøfokk, avising og alt som hører med. Hørte ikke noe om noe fly som sperret rullebanen, de sa imidlertid at flyet vi skulle med ikke kom ned pga at banen var stengt pga været (regnet med at det var brøyting), men da pyntet de altså litt på sannheten?
Jeg sjekket nettsidene til Avinor før jeg dro til flyplassen, da var min avgang satt opp i rute kl 1615. Da jeg kom på flyplassen var den satt til 1700, de sa fra om det i bagdrop og sa at det skyldtes teknisk problem. På direkte spørsmål om det hadde noe med været å gjøre (noe som ville vært forståelig, omtrent alt av grønne mygger i Nord-Norge sto på bakken i går) sa de nei. Senere ble været den offisielle forklaringen, avganegn flyttet til 1745 pga at flyet ikke kom ned. Boarding startet endelig ca 1815 (de brukte merkelig lang tid på å rydde flyet etter å ha tømt for innkommende pax), så måtte vi vente en stund på somlete avisingsbil (måtte kanskje fylle tanken??), take-off ca 1845. Gikk glipp av en kveld med venner i Oslo der. Grrr...
Men jeg skjønner ikke helt hvorfor de sa at det var teknisk når alle vlle ha forståelse for forsinkelser ved slike værforhold?
Stemmer at fly som lande på instrument i fra nord i TOS vil komme et stykke inn på banen. Lysene ligger i banen et stykke innover fra snuplassen. Har hørt at det skyldes at det ellers blir for lav glidebane over fjellene på Kvaløya og Ringvassøy ("har hørt" = lest det på forumet en eller annen gang...)