SAS 737 nesten av banen på Tromsø Langnes lufthavn

Re: SAS 737 nesten av banen på Tromsø Langnes lufthavn

...dette burde VG kunne lage en 3 - 4 sider om.....

Såvidt jeg vet landet de fra nord, og da må de vel uansett et stykke inn på banen for instrumentlandinger (har jeg hørt). I tillegg blåser det noe voldsomt til tider og er muligens noe glatt.

Grunnen til snuproblemene var kraftig vind kombinert med at det var glatt i enden av banen. Så at det har noe med landingen å gjøre er altså feil....

At ingen ble skadet under en normal landing er egentlig ganske utrolig! :)

Grunnen til snuproblemene var kraftig vind kombinert med at det var glatt i enden av banen. Så at det har noe med landingen å gjøre er altså feil....

At ingen ble skadet under en normal landing er egentlig ganske utrolig! :)

Stemmer det at man ved landing fra nord har kortere rullebane til rådighet etter touchdown (om man flyr på instrumenter)?

Jeg var på TOS da, og ventet på å dra sørover med DY251 som ble "bare" 2 1/2 time forsinket... Grisevær, snøfokk, avising og alt som hører med. Hørte ikke noe om noe fly som sperret rullebanen, de sa imidlertid at flyet vi skulle med ikke kom ned pga at banen var stengt pga været (regnet med at det var brøyting), men da pyntet de altså litt på sannheten?

Jeg sjekket nettsidene til Avinor før jeg dro til flyplassen, da var min avgang satt opp i rute kl 1615. Da jeg kom på flyplassen var den satt til 1700, de sa fra om det i bagdrop og sa at det skyldtes teknisk problem. På direkte spørsmål om det hadde noe med været å gjøre (noe som ville vært forståelig, omtrent alt av grønne mygger i Nord-Norge sto på bakken i går) sa de nei. Senere ble været den offisielle forklaringen, avganegn flyttet til 1745 pga at flyet ikke kom ned. Boarding startet endelig ca 1815 (de brukte merkelig lang tid på å rydde flyet etter å ha tømt for innkommende pax), så måtte vi vente en stund på somlete avisingsbil (måtte kanskje fylle tanken??), take-off ca 1845. Gikk glipp av en kveld med venner i Oslo der. Grrr...

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor de sa at det var teknisk når alle vlle ha forståelse for forsinkelser ved slike værforhold?

Stemmer at fly som lande på instrument i fra nord i TOS vil komme et stykke inn på banen. Lysene ligger i banen et stykke innover fra snuplassen. Har hørt at det skyldes at det ellers blir for lav glidebane over fjellene på Kvaløya og Ringvassøy ("har hørt" = lest det på forumet en eller annen gang...)

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor de sa at det var teknisk når alle vlle ha forståelse for forsinkelser ved slike værforhold?

Kan jo tenkes at flyet var opprinnelig forsinket av et teknisk problem ut fra OSL, eller hvor hen flyet kom fra, og at været skapte ytterligere forsinkelser på returen ut fra TOS. I så fall bra av DY sin handlingagent som er såpass ærlige, i en situasjon der de fleste vill kjøpt en forsinkelse pga ruskevær

Last edited:

Kan jo tenkes at flyet var opprinnelig forsinket av et teknisk problem ut fra OSL, eller hvor hen flyet kom fra, og at været skapte ytterligere forsinkelser på returen ut fra TOS. I så fall bra av DY sin handlingagent som er såpass ærlige, i en situasjon der de fleste vill kjøpt en forsinkelse pga ruskevær

Joda, men ombord i flyet sa de også at det skyldtes været, ikke noe om oppriunnelig forsinkelse pga teknisk.

Måtte ha assistanse. Samme situasjon som MD-80en for endel år siden?
Det har skjedd flere ganger med MD-80 for endel år siden.Både 19/2-1998 SE-DFS og 11/5-2000 LN-RMX, begge under landing og begge fløy ruten SK379. Det var også en hendelse med LN-ROM på rute SK378 den 22/12-2000. Alle disse landet på bane 19. I tillegg var det en hendelse den 28/2-2003 da det var så glatt da SK373 med reg. LN-ROM skulle snu ved baneenden før avgang. Nesehjulet begynte å skli og det ble sendt ut en pushbacktraktor for assistere. Ingen skade på fly eller utstyr på flyplassen skjedde, og flyet kunne ta av ca. et kvarter forsinket.
Såvidt jeg vet landet de fra nord, og da må de vel uansett et stykke inn på banen for instrumentlandinger (har jeg hørt). I tillegg blåser det noe voldsomt til tider og er muligens noe glatt.

Stemmer det at man ved landing fra nord har kortere rullebane til rådighet etter touchdown (om man flyr på instrumenter)?

Ja det stemmer at man ved landing fra nord (bane 19) har kortere bane til rådighet. Det er de første 388 meterene som ikke kan brukes.
Ellers har faktisk begge lokalavisene brukt bilder av SAS MD-80 i sine nettutgaver. "Tromsø" bruker et bilde tatt ved "snuoperasjonen" til SK373 (LN-ROM) den 28/2-2003.
http://www.nordlys.no/nyheter/article3201489.ece
http://www.itromso.no/nyheter/article126399.ece

Last edited:
Back