SAS 1.Q 2006

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Group result in line with last year

Key figures from the SAS Group's 1st interim report today:

· Income before capital gains and nonrecurring items amounted to MSEK -1 319 in the 1st Quarter 2006, which is in line with last year.
· The Group's total operating revenue rose 11,1% to MSEK 14 467.
· The Group transported a total of 8,5 million passengers, an increase of 12,2%.


Jørgen Lindegaard, President and CEO, comments:

The first quarter, especially the months of January and February, is always the
most challenging period for all airlines. Business and leisure travel are both
at a low ebb.
Earnings for the first quarter are no exception, and they are at the same level
as the previous year. Unfortunately, earnings were negatively impacted by the
dispute with pilots in January in the amount of approximately MSEK.
In addition the group is affected by weaker results in Subsidiary & Affiliated
Airlines and in Airline Support Businesses.


Traffic results and the cabin factors in the two last weeks after Easter
continued to be very good for all Group airlines, and the capacity situation is
stable. We will continue to work energetically to increase customer value and
cost effectiveness in all Group units.


See the 1st Interim report at www.sasgroup.net for more detailed information.


SAS GROUP INVESTOR RELATIONS

------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Waymaker http://www.waymaker.net
The following files are available for download:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=218796&fn=wkr0001.pdf


Full report http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=218787&fn=wkr0001.pdf
 
Replying to Topic 'SAS 1.Q 2006'

Dårligere enn forventet: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article776005.ece

Det mest positive ser ut til å være SAS Sverige, som har gått fra et underskudd på 219 mill i 2005, til "bare" 84 mill i år. Ser ut til at grepene Anders E har gjort hjelper. Resultetene fra SAS DK og SAS Braathens viser at aksjonene fra de ansatte har kostet flesk.
 
Replying to Topic 'SAS 1.Q 2006'

Fra dn.no

Dårligere for SAS Braathens
Den norske delen av SAS, SAS Braathens sviktet også stort i første kvartal med et underskudd på 230 millioner kroner, mot et overskudd på 180 millioner kroner i samme periode året før.

- Første kvartal og spesielt månedene januar og februar er alltid den mest utfordrende perioden for alle flyselskap. Det er lavt nivå både på forretnings- og fritidsreiser. Resultatet vårt er intet unntak, sier konsernsjef Jørgen Lindegaard i en kommentar.

SAS fikk imidlertid en ekstra utfordring i januar da pilotene i selskapet gikk ut i arbeidskonflikt. Prislapp: 250 millioner svenske kroner.

Økt konkurranse
SAS Sverige, SAS Danmark og SAS International viser imidlertid alle resultatfremgang, ifølge rapporten til selskapet.

Men SAS Braathens resultatet er dårligere enn samme periode ifjor, både på grunn av pilotkonflikten, men også på grunn av den økte konkurransen i Norge, skriver SAS.
 
Replying to Topic 'SAS 1.Q 2006'

Nå skjedde jo også Kabin streiken i Q2 så de tallene for den er heller ikke med ennå.
 
Replying to Topic 'SAS 1.Q 2006'

Originally posted by CK
Det mest positive ser ut til å være SAS Sverige, som har gått fra et underskudd på 219 mill i 2005, til "bare" 84 mill i år. Ser ut til at grepene Anders E har gjort hjelper. Resultetene fra SAS DK og SAS Braathens viser at aksjonene fra de ansatte har kostet flesk.

Jeg synes nu også at tallene for SAS DK er ligeså positive som for SAS SE. Fra et underskud på 410 mio. til 289 mio., hvor det skal bemærkes at indtjeningen er blevet negativt påvirker med 110 mio. pga. pilotstrejken. Uden strejken ville resultatet vel have ligger på omkring en halvering af underskudet i forhold til sidste år.

Den helt store negative overraskelse er vel SAS Braathens der går fra et overskud på 180 mio. sidste år til et underskud på 230 mio. i år. Indtjeningen er negativt påvirket med 140 mio. i forbindelse med pilotaktionerne, men selv om denne faktor indregnes er det stadig et betydeligt dårligere resultat end sidste år - er det konkurrencen fra Norwegian der virkelig begynder at kunne mærkes...?
 
Replying to Topic 'SAS 1.Q 2006'

Var ikke SKBU's overskudd i 1Q05 litt trixet med salg av Brathens til SAS eller noe slikt ? , med en "verdi" på 160MNOK ?

EDIT 268 MNOK i hht oversikt i 1Q06 PDF'n

/G
 
Replying to Topic 'SAS 1.Q 2006'

Det skal jeg ikke kunne sige - det ved du formentlig bedre end mig. Men i såfald er det er en fornuftig forklaring på resultat forringelsen hos SAS Braathens.
 
Replying to Topic 'SAS 1.Q 2006'

Her er litt mer bakgrunn til tallene:

Fra Hegnar:
Heller ikke Widerøe har så langt i år fått så gode tall som i fjor, og må nå bokføre et netto resultat på minus to millioner svenske kroner mot et netto overskudd i fjor på 14.
Kostnadsøkninger på flere fronter ligger bak underskuddet, både i SAS Braathens og i Widerøe.

Selv om SAS Braathens oppnådde en omsetning på 2,8 milliarder kroner i første kvartal – vel 144 millioner kroner mer enn i samme tidsrom i fjor – økte driftsomkostningene med 335 millioner kroner til 2,76 milliarder kroner.
I dette ligger en økning i drivstoffprisene på 35 prosent, mens 74 millioner kroner er knyttet til omkostninger i forbindelse med mannskapsreduksjoner og til inntektsfrafall i forbindelse med større trafikkforstyrrelser. Dårlig vær i begynnelsen av året over hele Skandinavia ga mange kanselleringer, og i februar gikk danske piloter til flere dagers streik på grunn av at personalansvaret for flygerne skal fordeles på de tre landene. Norske piloter var noen dager sykemeldt i stor stil.

Omkostningene knyttet til streiken i april blant kabinansatte i SAS Braathens – mellom 60 og 70 millioner kroner – vil bli bokført på budsjettet for andre kvartal


------------------

Heldigvis for SASBraathens så tyder dette på at bortsett fra økningen i drivstoffprisene så er meste parten engangskostnader og den underliggende driften er brukbar



Dette står også på Boarding:
Mesteparten av kvartalsunderskuddet stammer fra Scandinavian Airlines. Tiltross for flere kostnadskutt og forbedrede kabinfaktorer sliter flyvirksomheten med lønnsomheten.

Dette skyldes først og fremst dårligere resultat innen Subsidiary & Affiliated Airlines, samt Airline Support Businesses, heter det i en melding fra SAS.

Flyvirksomheten - eller Scandinavian Airlines Businesses fikk et underskudd på 813 millioner svenske kroner i første kvartal - noe som er en forbedring på 175 millioner i forhold til første kvartal ifjor.

Så da er spørsmålet mitt: Hvike "Subsidiary & Affiliated Airlines" er det som sliter og er Airline Support Business ting som teknikk og SGS?
 
Replying to Topic 'SAS 1.Q 2006'

Originally posted by Someone

Så da er spørsmålet mitt: Hvike "Subsidiary & Affiliated Airlines" er det som sliter og er Airline Support Business ting som teknikk og SGS?

Someone, gå til kilden for informasjon. SAS har meget gode investor relations sider, med detaljerte kvartalsrapporter: http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/07/94/4D/wkr0001.pdf

Det ser ut til at alle subsidiary/affiliated airlines går dårligere i Q1 2006 enn samme periode i 2005, bortsett fra Air Baltic. Airline Support Business er vel SGS, STS, SAS Cargo og Flight Academy.
 
Replying to Topic 'SAS 1.Q 2006'

Overhodet ikke for å være vemmelig, men nærmer det seg tiden LH overtar hele kostebinderiet og får orden på det.

Swiss måtte jo kaste inn årene. For meg personlig vil det heller være et kvaltitetsstempel på en flight OSL-BGO merd LH flightnummer !!:thumbup
 
Back
Top