Samme fly, samme reise, ulik pris

Ikke like spennende: "Bilist føler seg snytt. Betalte forskjellig pris for bensin på to bensinstasjoner ved siden av hverandre, det var sågar samme kjede"
 
Ikke like spennende: "Bilist føler seg snytt. Betalte forskjellig pris for bensin på to bensinstasjoner ved siden av hverandre, det var sågar samme kjede"

Si ikke det! Er det noe nordmenn er opptatt av så er det prisen på drivstoff :D
 
Ikke like spennende: "Bilist føler seg snytt. Betalte forskjellig pris for bensin på to bensinstasjoner ved siden av hverandre, det var sågar samme kjede"

Dette skjer jo ikke lengre. Statoil f.eks styrer vel prisene sentralt slik at stasjoner i samme nedslagsfelt øker og senker prisene samtidig. Hvilket er logisk :)
 
Enn om det er andre veien? At de hadde betalt for lite? Hvordan skulle man kreve inn de tusenvis av kronene selskapet hadde gått glipp av i tapte inntekter?
Skulle likt å se overskriftene da jeg . . .

Absolutt ALLE som driver butikk vet at det der faktisk er en risiko du som tilbyder bærer, enkelt og greit. Skal man drive butikk, deal with it.
 
Det er noe skurrer litt her for en gammel Tariff Instruktoer og som var med paa aa utvikle Amadeus sitt Fare Quote System for Norske Innenlands priser....Kirkenes - Trondheim og Bodoe - Alta er jo Stamruter og Stamrute flyplasser og skal gi lik pris i begge systemer. Stamruter prises vel etter Routing. Anderledes ville det ha vaert hvis kundene hadde stoppet i fagre Mosjoen paa vei fra Kirkenes til Trondheim - da skal prisen brytes (KKN-MJF plus MJF - TRD) - Hvis kundene benyttet WF KKN-TOS og SK videre til TRD, saa kan det vaere at ResAid (eller SAS sine Booking Motor) bryter prisen i TOS....noe jeg faktisk ikke er sikker paa om er korrekt ? Husker ikke hvorvidt en kan benytte WF mellom KKN og TOS og fremdeles benytte gjennomgaaende pris....men jeg vet at vi maatte bryte prisen hvis WF ble benyttet TRD-BOO.....men ting kan ha endret seg....gleder meg svakt over det ser ut som vi fikk det til i Amadeus (som Wias bruker)....
 
Ikke like spennende: "Bilist føler seg snytt. Betalte forskjellig pris for bensin på to bensinstasjoner ved siden av hverandre, det var sågar samme kjede"

Ja, men tenk om den ene stasjonen hadde en teknisk feil på pumpen, og når du trodde du hadde fylt 50 liter, så hadde du kun fåt 30. Den feilen hadde blitt oppdaget i løpet av få minutter, og rettet opp. Det kunne vært spennende å vite hvor lang tid det har vært teknisk feil i booking systemet til flyselskapet på internett.
 
Det er noe skurrer litt her for en gammel Tariff Instruktoer og som var med paa aa utvikle Amadeus sitt Fare Quote System for Norske Innenlands priser....Kirkenes - Trondheim og Bodoe - Alta er jo Stamruter og Stamrute flyplasser og skal gi lik pris i begge systemer. Stamruter prises vel etter Routing. Anderledes ville det ha vaert hvis kundene hadde stoppet i fagre Mosjoen paa vei fra Kirkenes til Trondheim - da skal prisen brytes (KKN-MJF plus MJF - TRD) - Hvis kundene benyttet WF KKN-TOS og SK videre til TRD, saa kan det vaere at ResAid (eller SAS sine Booking Motor) bryter prisen i TOS....noe jeg faktisk ikke er sikker paa om er korrekt ? Husker ikke hvorvidt en kan benytte WF mellom KKN og TOS og fremdeles benytte gjennomgaaende pris....men jeg vet at vi maatte bryte prisen hvis WF ble benyttet TRD-BOO.....men ting kan ha endret seg....gleder meg svakt over det ser ut som vi fikk det til i Amadeus (som Wias bruker)....

Trur nok at det er noe slikt som har skjedd her, uten at jeg kjenner til saken noe nærmere :)
 
Ja, men tenk om den ene stasjonen hadde en teknisk feil på pumpen, og når du trodde du hadde fylt 50 liter, så hadde du kun fåt 30. Den feilen hadde blitt oppdaget i løpet av få minutter, og rettet opp. Det kunne vært spennende å vite hvor lang tid det har vært teknisk feil i booking systemet til flyselskapet på internett.

Man fikk hele varen, det var prisen som er forskjellig. Hadde du kjøpt en billett Oslo-Tromsø, men så viste det seg at det bare var plass til Bodø hadde selskapet fikset både feilen og konsekvensene raskt.

Hovedpoenget mitt er at så snart man snakker luftfart så kommer den minste lille detalj i aviser over hele landet. Og snart er agurkene modne...
 
Ja, men tenk om den ene stasjonen hadde en teknisk feil på pumpen, og når du trodde du hadde fylt 50 liter, så hadde du kun fåt 30. Den feilen hadde blitt oppdaget i løpet av få minutter, og rettet opp. Det kunne vært spennende å vite hvor lang tid det har vært teknisk feil i booking systemet til flyselskapet på internett.

Joda, men det er jo ikke tilfellet her, begge kundene har i forkant fått oppgitt reisestrekning og pris, og deretter akseptert prisen. De har kommet seg hele veien, til en på forhånd avtalt pris. At den er forskjellig kan jeg ikke forstå at skal være så galt. Bestiller man på forskjellige tidspunkter får man jo også forskjellige priser. At det i utgangspunktet var meningen at prisene skulle være like er jo en annen sak, men så lenge de ikke er blitt høyere etter at kunden har trykket godkjenn og bestill så ser jeg ikke det store problemet.
 
Er ikke Widerøe inne i Resaid-leken?

Nei. www.wideroe.no har brukt E-retail fra Amadeus siden 1.juni 1998, hvor vi over alle disse år selv har hatt tilgang til å gjøre fortløpende justeringer og tilpasninger, som igjen har medført at vi i dag har en bookingtjeneste som er rimelig godt tilpasset de ulike markeder vi selger billetter i. Dette er nok hovedårsaken til at vi i dag framstår med færre feil og korrekte priser.
Vi har aldri brukt noe Resaid basert bookingmotor, og vi vil nok ALDRI gjøre det heller...
Årsakene til at det ikke blir helt rett alltid skal jeg ikke gå inn på her, men det jobbes iherdig med sakene.
 
Back
Top