Samme fly, samme reise, ulik pris

At man nødvendigvis ikke betaler det samme som sidemannen eller at SAS sine datasystemer er ute å kjører er vel strengt tatt ikke nyheter? :rolleyes:
 
At man nødvendigvis ikke betaler det samme som sidemannen eller at SAS sine datasystemer er ute å kjører er vel strengt tatt ikke nyheter? :rolleyes:

Påstand 1: Nei. Det er da helt opplagt, men er heller ikke hovedsaken i artikkelen.
Påstand 2: Jo, det vil jeg si. Mannen i gata går vel ikke rundt og tenker at SAS og Widerøe, i praksis samme selskap, selger reisene sine til forskjellig pris.
 
Det er jo ikke unormalt at to forskjellige utsalgssteder har to forskjellige priser på samme vare. Hos Meny koster en liter melk X kroner, mens hos Kiwi koster samme melkekartong Y kroner. Begge er en del av samme konsern.

Det som jeg finner oppsiktsvekkende med artiklen, er at prisforskjellen forklares slik den gjør: En teknisk feil.

Hvor lenge har denne feilen vart? Hvor mange kunder har betalt feil pris?
Er det SAS eller Widerøe som har riktig pris? Hva gjøres med de kundene som har betalt for mye? Får de pengene sine tilbake? Og gjøres dette i så fall automatisk? Det kan stilles mange spørsmål her.


IMM
 
For å sette saken litt på spissen, så vil vel dette si at du må betale forskjellig for samme melkepakke avhengig av hvilken av kassene på Meny du velger.
 
Ser at SAS skal ha ca. 4200 kr. for en reise Oslo-Istanbul via Stockholm med SAS; hos Widerøe koster samme billetter 1550 kr.
 
For å sette saken litt på spissen, så vil vel dette si at du må betale forskjellig for samme melkepakke avhengig av hvilken av kassene på Meny du velger.

Nei egentlig ikke synes jeg. SAS og Widerøe er to forskjellige selskaper.
Kiwi og Meny er også to forskjellige selskaper, men i samme konsern.
 
For å sette saken litt på spissen, så vil vel dette si at du må betale forskjellig for samme melkepakke avhengig av hvilken av kassene på Meny du velger.

Tull, sammenligningen blir jo helt feil.
SAS og WF burde vel heller tilsi at du må betale forskjellig pris for samme melkpakke avhengig av om du handler på Prix eller Mega (som begge er butikker i samme konsern (Coop)) :exclaimation

Og ja, prisen innad i Widerøe varierer også, minimum Kr 175,- og maks kr 555,- i forskjell på www.wideroe.no eller bestilling via 810 01 200.
Jeg ser ikke problemet.


E!
 
Last edited:
Nei egentlig ikke synes jeg. SAS og Widerøe er to forskjellige selskaper.
Kiwi og Meny er også to forskjellige selskaper, men i samme konsern.

Der er jeg ganske uenig. SAS og Widerøe samarbeider utad på en helt annen måte enn de selskapene som utgjør NorgesGruppen. Kiwi, Meny og Eurospar har ingen felles merkevarebygging, samarbeid osv som utad skulle tilsi at de har noe med hverandre å gjøre. Eneste grunnen til at jeg vet at de tilhører samme konsern er at jeg har jobbet deltid i grossistleddet til NG som student.

Det at man tilhører en paraply kan bety så mangt.
 
Tull, sammenligningen blir jo helt feil.
SAS og WF burde vel heller tilsi at du må betale forskjellig pris for samme melkpakke avhengig av om du handler på Prix eller Mega (som begge er butikker i samme konsern (Norgesgruppen)) :exclaimation

Og alle vet at et flysete på SK385 mellom Trondheim og Oslo den 25. mai varierer kraftig i pris.
Jeg ser ikke problemet.


E!

Ingen av de tilhører NorgesGruppen, begge tilhører COOP. Rett skal være rett. :colgate:
 
Vel, her er saken slik jeg ser den: Ingen av de to ovennevnte sammenligningene er helt passende; det er hverken som Meny vs Kiwi eller kasse 1 på Kiwi vs kasse 2 på Kiwi. Den første har jeg alt forklart, i nr. 2 er sammenhengen nærmere enn SAS vs Widerøe.

Widerøe, som overalt har påklistret logoen "Member of SAS Group" (eller hva det nå står), forventer jeg har samme pris som sitt mor-selskap og dermed vica versa. Det skal gå ut på ett om jeg bruker den ene eller den andre motoren, det er i bunn og grunn SAS jeg handler hos uansett.

Jeg forventer IKKE det samme om jeg kjøper hos en reisesøkemotor på nett, her er det ingen eller svak link mellom selger og mellommann.
 
Uansett så kan vi vel si som mange ganger tidligere - det lønner seg å sjekke prisen flere steder!
 
Vel, her er saken slik jeg ser den: Ingen av de to ovennevnte sammenligningene er helt passende; det er hverken som Meny vs Kiwi eller kasse 1 på Kiwi vs kasse 2 på Kiwi. Den første har jeg alt forklart, i nr. 2 er sammenhengen nærmere enn SAS vs Widerøe.

Widerøe, som overalt har påklistret logoen "Member of SAS Group" (eller hva det nå står), forventer jeg har samme pris som sitt mor-selskap og dermed vica versa. Det skal gå ut på ett om jeg bruker den ene eller den andre motoren, det er i bunn og grunn SAS jeg handler hos uansett.

Jeg forventer IKKE det samme om jeg kjøper hos en reisesøkemotor på nett, her er det ingen eller svak link mellom selger og mellommann.


Jeg ser poenget ditt med samarbeidet. Men det er langt fra å samarbeide og ha felles konsepter til å være samme selskap. Hadde det vært så enkelt, kunne hele konsernet bli kalt SAS.
Men jeg lurer fortsatt på hva slags type teknisk feil det er snakk om, og hvilken kompensasjon som vil bli gitt de som eventuelt har betalt for mye.
Skulle likt å se overskriftene dersom folk hadde betalt tusenvis av kroner andre steder uten at de fikk pengene tilbake.
 
Men jeg lurer fortsatt på hva slags type teknisk feil det er snakk om, og hvilken kompensasjon som vil bli gitt de som eventuelt har betalt for mye.
Skulle likt å se overskriftene dersom folk hadde betalt tusenvis av kroner andre steder uten at de fikk pengene tilbake.

Enn om det er andre veien? At de hadde betalt for lite? Hvordan skulle man kreve inn de tusenvis av kronene selskapet hadde gått glipp av i tapte inntekter?
Skulle likt å se overskriftene da jeg . . .

E!
 
Dette er en svakhet som vi regner med at vil løses om ikke så altfor lenge. Det har å gjøre med at WF og SK bruker forskjellige bookingmotorer på innenriksreiser.
 
Enn om det er andre veien? At de hadde betalt for lite? Hvordan skulle man kreve inn de tusenvis av kronene selskapet hadde gått glipp av i tapte inntekter?
Skulle likt å se overskriftene da jeg . . .

E!


Feilen ligger neppe hos WIAS (widerøe internett). Da hadde det ikke vært sas sin informasjonsdiriktør som var ute å sa at det var en feil i systemet. Og hadde et selskap gjort en feil som gikk ut over de selv, så kan de jo skylde seg selv å ta straffen for det (straffen ved at de mister inntekter de egentlig skulle hatt).
 
Last edited:
Jeg forventer meg virkelig ikke samme pris på noen måte. Litt erfaring med flysellskaper og booking tillsier at timer på webben kan spare deg for 1000'vis av kr, eller ingenting. Det er forskjell i pris på samme tur bestillt via blue1, sas.se, sas.no og wideroe.no. It's life. De som gidder å sjekke rundt på nettet kan spare litt, de andre betaler for oss.
 
Dette er en svakhet som vi regner med at vil løses om ikke så altfor lenge. Det har å gjøre med at WF og SK bruker forskjellige bookingmotorer på innenriksreiser.

Er ikke Widerøe inne i Resaid-leken?
 
Jeg forventer meg virkelig ikke samme pris på noen måte. Litt erfaring med flysellskaper og booking tillsier at timer på webben kan spare deg for 1000'vis av kr, eller ingenting. Det er forskjell i pris på samme tur bestillt via blue1, sas.se, sas.no og wideroe.no. It's life. De som gidder å sjekke rundt på nettet kan spare litt, de andre betaler for oss.

Mann, det er et elendig argument at det ER sånn. Ja, vi som reiser mye/sjekker ofte vet det. Logisk og fornuftig, nei det synes jeg ikke.
 
Back
Top