Eller USA som man kaller det på forkortet bokmål. Vel det ble tidlig bestemt at sommerferien 2011 skulle legges der. Jeg begynner etterhvert å få endel besøk der borte, men for samboeren var det første gangen, så endel klassiske turistting måtte man gjøre, men kom frem til at vi ønsket å begynne i New York, for så å bevege oss vestover og leie en bil i California. Så i løpet av vinteren og våren ble flybilletter bestilt, hotelrom reservert, reiserute bestemt og andre praktiske ting fikset
Med gjennåpning av SAS sin OSL-EWR rute noen måneder tidligere hadde jeg allerede bestemt meg hvordan vi skulle komme oss til New York. Faktisk var jeg såpass bestemt på å ta den, at jeg ikke engang gadd sjekke andre alternativer. Setene 31GH, bulkhead i economy, ble reservert ved bestillingen. Og plan C var å sitte der. Men mens vi pakket koffertene kvelden før avreise tikket det inn en mail fra Optiontown som kunne gratulere oss med oppgraderingen til Business Class på SK907, hvilket var plan A. Plan B var poengoppgradering. Dog var jeg ikke veldig overasket over at Optiontown fungerte her, da jeg visste at SK907 denne dagen hadde endel ledig i business og economy extra, og var kraftig overbooket i economy.
Så var det endelig blitt lørdag 2. juli, og etter en dusj og pakking av de siste tingene så var det på tide å komme oss til OSL. Med buss for tog og mer styr en vanlig med kollektivtrafikken, var jeg svært fornøyd med å få overtalt fattern til å kjøre oss opp til OSL en lørdagsmorgen, så etter en rask tur opp E6 ble vi sluppet av foran terminalen. Satte kursen rett på gullskranken hvor to boardingkort for sete 1A og B ble skrevet ut og koffertene sendt avgårde.
Raskt gjennom fasttrack og hadde det ikke vært for at dama ble "stuck" i sminke/parfyme-avdelingen på Tax-free'n så hadde det ikke tatt mange minuttene før vi satt i loungen. Men man måtte altså surre litt rundt der før vi kom oss opp og kunne innta litt lett frokost og oppdatere oss på diverse nyheter mens vi satt der
Etter det hadde blinket go to gate en liten stund ble det så dags for å bevege seg mot non-schengen. Ikke veldig ofte jeg drar derfra fra OSL, men dette var første gang jeg opplevde skikkelig kø for å komme gjennom passkontrollen. Dog hjalp det ikke at det bare var 2 luker åpne, og den siste passkontrolløren tydeligvis hadde som oppgave å flytte på handlevogner, istedet for å sjekke pass. Uansett vi kom oss ut, og kunne også heldigvis gå forbi køen for pre-boardingkontroll, da SAS har en priority kø her. Og hadde tydeligvis timet det godt for å det vi var gjennom begynte boarding for business og gullkunder og vi kunne komme oss ombord og finne oss tilrette forrest på vindusrekka, på LN-RKH......maskinen jeg stort sett alltid flyr når jeg flyr SAS og A330
Dessverre bruker SAS dør 1 på EWR-maskinen fra OSL, slik at man måtte vente til boarding nesten var ferdig får man kunne få oss litt Champis. Av en eller annen grunn så får man den i plastglass fra Norge, mens den kommer i glass andre veien?
Knyttnevetesten ble bestått
Pushback ca på tid etter hva jeg husker, og som man ser på været.....det var ingen grunn å bli værende i Norge
Fullt fly i alle klasser, inkludert noen infants og ID på klapp i cabin gjorde belegget til over 100% og etter å ha brukt noen kilometer av 01L kom vi oss opp i luften og kunne sette kursen vestover.
Serveringen kom i gang, og menyer ble utlevert, som de av oss som liker slikt kan studere her:
For min del var det et lett valg, så til nøtteposen gikk jeg for Champagnen, som jo alltid i luften* med SAS IC i business betyr Henriot....og de har nå kommet til 2005-årgangen *man får noe annet på bakken før avgang Såvidt jeg skjønte skulle det egentlig vært noe reker og dill som snacks, men at det vissnok hadde vært noe problemer med cateringen denne morgene som gjorde at vi måtte nøye oss med nøtter istedet
Forretten var en kaviarvariant med creme fraiche. Med andre ord en veldig norskinspirert rett, hvilket hører hjemme hos et skandinavisk flyselskap, og kaviar er noe man har mye av i Norge med som blir brukt alt for lite.....unntatt i tube på brødskiva
Til hovedrett valgte jeg torsken, og tok et glass av Pinot Noir til. Samt påfyll av Champagne. God smak på retten og var skikkelig varm, hvilket ikke alltid forekommer ombord i fly
Chevre og Gruyere var dagens oster, så valgte portvin til
Som nevnt så hadde det vært noen problemer med cateringen, så til dessert var det istedet for pærekake og fruktsalet, en bærkake og sorbet. Selv om flyvertinna var uenig og beklaget seg, så syntes jeg det bare var bra, da jeg liker bær bedre enn pærer og sorbeten var god
Nærmer oss Grønnland
Hadde også noen turer innom buffeten, og her har jeg nettopp hentet meg potetgull og mer rødvin
God utsikt fra businessdassen, men det trengs litt maling på deler av motoren kunne jeg fastslå
Cateringproblemene gjorde at de kun hadde en type sandwich, men laks og egg er godt det, så for min del gikk det greit
Itillegg at det var hennes første tur til USA, var det også den første i business, og tror vi kunne fastslå at dette var riktig så hyggelig og definitivt å foretrekke
Landet etter rutetid på EWR og kom oss tidlig av flyet slik at vi kom før den værste immigrationkøen. Som fort vokste seg raskt bak oss da det kom noen andre fly samtidig.
Dog hadde jeg nok engang litt uflaks av hvilken kø jeg havnet i for den gikk selvsagt ekstra tregt da noen nederlendere før oss i køen brukte en evighet, før de ble tatt med videre til annengangsintervju.
Vet ikke om det skyltes at jeg ligger inne i systemene fra før, men jeg slapp unna med færre fingeravtrykk en dama denne gangen.
Noen få minutters venting ved båndet før bagasjen kom, og prioritytagg virket....som vanlig på alle andrre flyplasser enn OSL og CPH.
Det var deilig å få SK907 tilbake og oppgraderingen gjennom Optiontown, gjorde turen særdeles hyggelig. Crewet var opplagt, hyggelig og serviceinnstilt og gjorde det til en bra flytur. Litt krøll med cateringen, men det som ble servert smakte bra og gjorde meg passe mett, så ingen big deal.
Dette var del 1 av flere, og resten av rapporten vil komme etappevis etterhvert som jeg får tid
Med gjennåpning av SAS sin OSL-EWR rute noen måneder tidligere hadde jeg allerede bestemt meg hvordan vi skulle komme oss til New York. Faktisk var jeg såpass bestemt på å ta den, at jeg ikke engang gadd sjekke andre alternativer. Setene 31GH, bulkhead i economy, ble reservert ved bestillingen. Og plan C var å sitte der. Men mens vi pakket koffertene kvelden før avreise tikket det inn en mail fra Optiontown som kunne gratulere oss med oppgraderingen til Business Class på SK907, hvilket var plan A. Plan B var poengoppgradering. Dog var jeg ikke veldig overasket over at Optiontown fungerte her, da jeg visste at SK907 denne dagen hadde endel ledig i business og economy extra, og var kraftig overbooket i economy.
Så var det endelig blitt lørdag 2. juli, og etter en dusj og pakking av de siste tingene så var det på tide å komme oss til OSL. Med buss for tog og mer styr en vanlig med kollektivtrafikken, var jeg svært fornøyd med å få overtalt fattern til å kjøre oss opp til OSL en lørdagsmorgen, så etter en rask tur opp E6 ble vi sluppet av foran terminalen. Satte kursen rett på gullskranken hvor to boardingkort for sete 1A og B ble skrevet ut og koffertene sendt avgårde.
Raskt gjennom fasttrack og hadde det ikke vært for at dama ble "stuck" i sminke/parfyme-avdelingen på Tax-free'n så hadde det ikke tatt mange minuttene før vi satt i loungen. Men man måtte altså surre litt rundt der før vi kom oss opp og kunne innta litt lett frokost og oppdatere oss på diverse nyheter mens vi satt der
Etter det hadde blinket go to gate en liten stund ble det så dags for å bevege seg mot non-schengen. Ikke veldig ofte jeg drar derfra fra OSL, men dette var første gang jeg opplevde skikkelig kø for å komme gjennom passkontrollen. Dog hjalp det ikke at det bare var 2 luker åpne, og den siste passkontrolløren tydeligvis hadde som oppgave å flytte på handlevogner, istedet for å sjekke pass. Uansett vi kom oss ut, og kunne også heldigvis gå forbi køen for pre-boardingkontroll, da SAS har en priority kø her. Og hadde tydeligvis timet det godt for å det vi var gjennom begynte boarding for business og gullkunder og vi kunne komme oss ombord og finne oss tilrette forrest på vindusrekka, på LN-RKH......maskinen jeg stort sett alltid flyr når jeg flyr SAS og A330
Dessverre bruker SAS dør 1 på EWR-maskinen fra OSL, slik at man måtte vente til boarding nesten var ferdig får man kunne få oss litt Champis. Av en eller annen grunn så får man den i plastglass fra Norge, mens den kommer i glass andre veien?

Knyttnevetesten ble bestått

Pushback ca på tid etter hva jeg husker, og som man ser på været.....det var ingen grunn å bli værende i Norge

Fullt fly i alle klasser, inkludert noen infants og ID på klapp i cabin gjorde belegget til over 100% og etter å ha brukt noen kilometer av 01L kom vi oss opp i luften og kunne sette kursen vestover.
Serveringen kom i gang, og menyer ble utlevert, som de av oss som liker slikt kan studere her:




For min del var det et lett valg, så til nøtteposen gikk jeg for Champagnen, som jo alltid i luften* med SAS IC i business betyr Henriot....og de har nå kommet til 2005-årgangen *man får noe annet på bakken før avgang Såvidt jeg skjønte skulle det egentlig vært noe reker og dill som snacks, men at det vissnok hadde vært noe problemer med cateringen denne morgene som gjorde at vi måtte nøye oss med nøtter istedet

Forretten var en kaviarvariant med creme fraiche. Med andre ord en veldig norskinspirert rett, hvilket hører hjemme hos et skandinavisk flyselskap, og kaviar er noe man har mye av i Norge med som blir brukt alt for lite.....unntatt i tube på brødskiva

Til hovedrett valgte jeg torsken, og tok et glass av Pinot Noir til. Samt påfyll av Champagne. God smak på retten og var skikkelig varm, hvilket ikke alltid forekommer ombord i fly

Chevre og Gruyere var dagens oster, så valgte portvin til

Som nevnt så hadde det vært noen problemer med cateringen, så til dessert var det istedet for pærekake og fruktsalet, en bærkake og sorbet. Selv om flyvertinna var uenig og beklaget seg, så syntes jeg det bare var bra, da jeg liker bær bedre enn pærer og sorbeten var god


Nærmer oss Grønnland

Hadde også noen turer innom buffeten, og her har jeg nettopp hentet meg potetgull og mer rødvin

God utsikt fra businessdassen, men det trengs litt maling på deler av motoren kunne jeg fastslå

Cateringproblemene gjorde at de kun hadde en type sandwich, men laks og egg er godt det, så for min del gikk det greit

Itillegg at det var hennes første tur til USA, var det også den første i business, og tror vi kunne fastslå at dette var riktig så hyggelig og definitivt å foretrekke


Landet etter rutetid på EWR og kom oss tidlig av flyet slik at vi kom før den værste immigrationkøen. Som fort vokste seg raskt bak oss da det kom noen andre fly samtidig.
Dog hadde jeg nok engang litt uflaks av hvilken kø jeg havnet i for den gikk selvsagt ekstra tregt da noen nederlendere før oss i køen brukte en evighet, før de ble tatt med videre til annengangsintervju.
Vet ikke om det skyltes at jeg ligger inne i systemene fra før, men jeg slapp unna med færre fingeravtrykk en dama denne gangen.
Noen få minutters venting ved båndet før bagasjen kom, og prioritytagg virket....som vanlig på alle andrre flyplasser enn OSL og CPH.
Det var deilig å få SK907 tilbake og oppgraderingen gjennom Optiontown, gjorde turen særdeles hyggelig. Crewet var opplagt, hyggelig og serviceinnstilt og gjorde det til en bra flytur. Litt krøll med cateringen, men det som ble servert smakte bra og gjorde meg passe mett, så ingen big deal.
Dette var del 1 av flere, og resten av rapporten vil komme etappevis etterhvert som jeg får tid