Prising av bilder er vist ganske vanskelig. Siden du spørr regner jeg med at du ikke selger mange bilder.
Jeg vet at kunder generelt ikke liker at leverandøren ikke kan gi en pris fort og greit på et så enkelt produkt som et bilde.
Jeg vet at kunder ikke liker saksbehandling på nettet. Ref foto.no. Selv om de ikke blir avslørt med navn så er slikt lite populært.
Ingen liker å bli priset med utgangpunkt i hvor mye penger selger tror kjøper har i lommeboken. Alt for mange fotoselgere svarer på spørsmålet; "hvor mye koster bildet" med "hvor mye har du". Husk at du forhandler med personer og ikke en bedrift.
Det er lettere å selge noe til en lav pris en en høy pris. Jeg har en standard pris på kr 850 som er ok for de fleste. De er lettere å selge 3 bilder for 850 bilder enn et for 1600.
Men ingen regler uten unntak. Sjeldne eller spesielle bilder prises høyt.
Hvis du satser på en "fotokarriere" er det lurt å opptre profesjonelt fra første stund i forhold til alle kunder.
For noen år siden forsøkte jeg å kjøpe flere bilder av ulike semi-proffe fotografer. Kun en gang fikk jeg en pris på første forespørsel, og det kjøpte vi uten å krangle på prisen (kr 600 inne i katalog for en organisasjon). Kommer du trekkende med 8000 etter 3-4 dager så blir du ikke kontaktet neste gang.
Alt for mange hobbyfotografer priser etter andres suksesshistorier samtidig som de følger råd gitt av proffer som er redde for at "amatørene" skal ødelegge markedet (som om det er mulig).
Bare noen tanker fra meg på en fredag ettermiddag