Sagt av SAS dama i SK/WF skranken - BOO

Theaviator

The old Norwegian Viking
Skal du ha en flybillett?
Kunne ikke annet enn dra på smilbåndet da SAS dama i SAS uniform i SAS/WF skranken i BOO i dag formiddag virkelig spurte en gang til om det var en flybillett jeg skulle ha.

Jeg landa for litt siden i BOO med DY etter noe herlige dager i Europa. Solbrent og full av inntrykk tenkte det var en grei sak å få seg en flybillett på et SK/WF billettkontor på en flyplass. Men nei, lett skulle det ikke være.
Ikke kunne hun det "nye" datasystemet. Til hjelp tok hun en check liste for å få med seg alt som hun sa.
Hva jeg behøvde var en fullpris BOO - MQN på neste abfart...En helt normal, normal pris BOO - MQN... men det kunne jeg ikke få!
Det kostet nemlig ekstra å booke på flyplassen. SAS GS tok ekstra kvitret hun for pax som var ute i siste liten. Men er ikke SGS SAS da spurte jeg, jo 100% svarte hun. Vi var uten en tid, men nå er vi tilbake. Ja så dette er altså et SAS/WF billettkontor spurte jeg ettersom det stod SAS/WF med store bokstaver over hode på henne...Å ja da vi er SAS.
Men hvorfor da pristillegget på 275,-kr spurte jeg, nei det visste hun ikke annet enn at de ikke var SAS i OSLO!!!!

Underveis i prosedyren forsøkte jeg ymte innpå at jeg hadde et EB-kort hun kunne bruke som hjelp i bookingen, hvorpå hun igjen kvitret.... beklager men vi har ikke kontakt med SAS i Oslo og har da ikke muligheten til å hente ut informasjonen som ligger inne på kortet...
...og du..,vi tar helst ikke kontanter.

La oss få noen billettautomater rundt om på flyplassene. Tror SK kan være mer tjent med det.

Var det noen som sa at SAS har ETT PROBLEM!

Last edited:
Hehe, litt morsomt at det er trøblete å kjøpe en flybillett på en flyplass...

...Men hvorfor da pristillegget på 275,-kr spurte jeg, nei det visste hun ikke annet enn at de ikke var SAS i OSLO!!!!

Dette har de ikke lov å ta ettersom ruta til MQN er en FOT rute, så det er bare å be om å få de refundert.

Hmmm... noen som husker BraCard med "dra og dra"? Billettautomater var der også rundt omkring... og det er vel snart 20 år siden.

Rare greier :cry:

Nå kan man jo bestille billetter online på wf.no eller mobilportalen m.wf.no helt fram til en liten time før avgang, og der er det INGEN gebyrer.

Når det gjelder dette med bestillingsgebyr for telefon og skrankesalg, så er dette der for å dekke den kostnad det innebærer å ha personell på plass, og denne type salg er betydelig dyrere enn online for alle flyselskap.

Når det gjelder dette med salgsgebyr på FOT-rutene er det korrekt at WIDERØE som konsesjonsinnehaver ikke kan kreve dette på FULL FLEX billettene, slik at disse overstiger maksimalprisen. Hva andre aktører gjør reguleres ikke av dette. Widerøe har dessverre ikke eget personell eller billettsalg i Bodø, slik at her vil ikke dette regimet gjelde.

"Operatøren skal tilby billettar gjennom minst éin eigen salskanal. Operatøren skal gjennom alle sine eigne salskanalar selje billettane til ein pris som ikkje overstig maksimaltaksten. Maksimaltaksten gjeld òg for billettar som blir selde av andre selskap som operatøren kontrollerer. Operatøren har ansvaret for å sørgje for at også slike tilbydarar rettar seg etter maksimaltaksten. Maksimaltaksten skal vere inklusive alle skattar, avgifter og gebyr til det offentlege og alle andre prispåslag (servicegebyr o.a.) som operatøren legg på prisen i samband med utskriving av billetten."

Nå kan man jo bestille billetter online på wf.no eller mobilportalen m.wf.no helt fram til en liten time før avgang, og der er det INGEN gebyrer.

Når det gjelder dette med bestillingsgebyr for telefon og skrankesalg, så er dette der for å dekke den kostnad det innebærer å ha personell på plass, og denne type salg er betydelig dyrere enn online for alle flyselskap.

Når det gjelder dette med salgsgebyr på FOT-rutene er det korrekt at WIDERØE som konsesjonsinnehaver ikke kan kreve dette på FULL FLEX billettene, slik at disse overstiger maksimalprisen. Hva andre aktører gjør reguleres ikke av dette. Widerøe har dessverre ikke eget personell eller billettsalg i Bodø, slik at her vil ikke dette regimet gjelde.

"Operatøren skal tilby billettar gjennom minst éin eigen salskanal. Operatøren skal gjennom alle sine eigne salskanalar selje billettane til ein pris som ikkje overstig maksimaltaksten. Maksimaltaksten gjeld òg for billettar som blir selde av andre selskap som operatøren kontrollerer. Operatøren har ansvaret for å sørgje for at også slike tilbydarar rettar seg etter maksimaltaksten. Maksimaltaksten skal vere inklusive alle skattar, avgifter og gebyr til det offentlege og alle andre prispåslag (servicegebyr o.a.) som operatøren legg på prisen i samband med utskriving av billetten."

Da må jeg spørre, hvor kommer det fram at WF ikke har eget personell i Bodø. SK/WF har utad felles front. Damene bærer riktignok SAS uniformer men skiltingen tyder helt klart at dette er et WF kontor...!

Nå er det jammen ikke lett for hvermansen å vite at det ikke er WF som har skranke, da den vel er skiltet som en WF skranke? I mine øyne så er dette en egen salgskanal, selv om tjenesten er satt ut til eget selskap i gruppen.

Da må jeg spørre, hvor kommer det fram at WF ikke har eget personell i Bodø. SK/WF har utad felles front. Damene bærer riktignok SAS uniformer men skiltingen tyder helt klart at dette er et WF kontor...!

Viss du ser på bill nr er den billetten du har kjøpt et 117 dokument, mens et solgt fra WF er et 701 dokument.

Viss du ser på bill nr er den billetten du har kjøpt et 117 dokument, mens et solgt fra WF er et 701 dokument.

Hvordan kan du vite det? Uansett tar du feil, billetten er skrevet på et WF/701 dokument...

Last edited:
Jeg har diskutert dette med personer høyt i WF og fikk samme forklaring som Farmer skriver. Jeg vet at Sk i BOO ved flere anledninger ringer til WF stasjoner og får de til å utstede tkt for å unngå deres eget gebyr. Trodde ikke WF hadde bill. salg på BOO, men man lærer stadig;/ Hør med kundeservice til WF. Tlf 81522014.

Det hører også med til historien at den søte dama ikke hadde printer tilgjengelig. Men hvem behøver en printer på et billettkontor når man har en e-mailadresse å ty til...
Vi gikk resolutt på boardingkortet, for så bære bagasjen over til det ubemannede bagasjebåndet.

Som sagt, hva behøver vi mennesker til, eller som Farmer kommenterer lengre opp her; de koster jo bare penger...

Back