• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAGA DC-6B LN-MTV

rhusberg

ScanFlyer Silver
Da var denne perlen av ett orginalt lysbilde på
vei inn i den "Husbergske" samling. Bildet er tatt
i september 1971. DC-6B med cn 45496 var tidligere
hos Braathens SAFE, da med registreringen LN-SUB.

Happy collecting,

Ruben Husberg
www.lndecals.com

Attachments

• LN-MTV.jpg
    LN-MTV.jpg
    40.8 KB · Views: 883
SAGA var en del av selskapet Norsk Flytjeneste på Torp. De kjøpte 2 DC-6B fra Braathens Safe i 1971, LN-MTU og -MTV. og det var nok ad-hoc charter de fløy. I 1972 valgte de Troll Air som navn, og tok inn en ex Sterling DC-6B på dansk register.
I 1973 ble alle DC-6´erne solgt ut av landet, og Norsk Flytjeneste fløy videre som de hittil hadde gjort, med små fly opp til Navajo.
På ´80-tallet satset de på linjetjeneste som ble oppgradert til regionalruter, Med King Air 90 og 200 og EMB-120 Brasilia, og det var da de skiftet navn til NorskAir, som til slutt ble en del av Widerøe

Også dette var nytt - morsomt med historien du fortelle rom alt Fellowship!!!

Blev LN-MTV också målad i Troll-Air's färger? Finns foto?

OY-EAO var ju i basic Sterling med Troll-Air titles.

/JM

Här är ett par bilder på LN-MTV och OY-EAO, LN-MTV tog jag på Malmö-Bulltofta 17 juni 1971 och OY-EAO i CPH 31 maj 1972.

Attachments

• LN-MTV.jpg
    LN-MTV.jpg
    132.9 KB · Views: 747
  • OY-EAO.jpg
    OY-EAO.jpg
    167.1 KB · Views: 737
Och här en bild på LN-MTU från Malmö-Bulltofta 28 juli 1971.

Attachments

• LN-MTU.jpg
    LN-MTU.jpg
    124.3 KB · Views: 713
Hei Ruben, Denne har vel du sett i Anchorage. Den lever jo i beste velgående som N151, ved Everts Air Cargo, om jeg ikke husker helt feil. Du har kanskje bilder av den derfra om du leter i "Husbergske" samling :-)

Några fler bilder från min samling på c/n 45496 som kanske kan vara av intresse: LN-SUB hos Braathens framför SAS huvudkontor på Bromma 1966 och en vinterbild från Bromma 31 jan. 1970, OO-LVG hos Delta på Le Bourget 4 juni 1973 och efter omregistrering till OO-VGL i Antwerpen i juni 1974 (foto Paul Sanders), N151 hos Everts 24 juni 1986 (foto Peter Frei).

Attachments

• LN-SUB(1).jpg
    LN-SUB(1).jpg
    183.9 KB · Views: 645
  • LN-SUB(2).jpg
    LN-SUB(2).jpg
    134.2 KB · Views: 190
  • OO-LVG.jpg
    OO-LVG.jpg
    176.3 KB · Views: 190
  • OO-VGL.jpg
    OO-VGL.jpg
    144.2 KB · Views: 151
  • N151.jpg
    N151.jpg
    193.7 KB · Views: 161
Några fler bilder från min samling på c/n 45496 som kanske kan vara av intresse: LN-SUB hos Braathens framför SAS huvudkontor på Bromma 1966 och en vinterbild från Bromma 31 jan. 1970, OO-LVG hos Delta på Le Bourget 4 juni 1973 och efter omregistrering till OO-VGL i Antwerpen i juni 1974 (foto Paul Sanders), N151 hos Everts 24 juni 1986 (foto Peter Frei).

Flotte bilder Rolf, takk for at du deler !

Happy collecting,
Ruben

För att följa upp tråden så kommer också en bild som jag har i min samling på OO-VGB (ex LN-MTU) hos Delta med namnet "Stuart Allen Roosa". Bilden är tagen i Antwerpen i maj 1974 av Paul Sanders. OO-VGB kom till Delta tidigt 1973 och skrotades på Southend efter en take-off incident 4 oktober 1974.

LN-MTC: jag kan inte minnas att jag såg LN-MTV i Troll Air målning.

Attachments

• OO-VGB.jpg
    OO-VGB.jpg
    138.7 KB · Views: 86
BU's LN-SUB er å få kjøpt hos Aviation Retail i 1:200 . Koster flesk, men... dette er et kunststykke.

Her har jeg endelig skannet lysbildet jeg har av LN-MTV i
Bangladesh Biman farger. Det er ett orginalt lysbilde, men
desverre Agfa.....

Happy collecting,
Ruben

LN-MTV.jpg

Back