SAAB 2000 - Hvor kan jeg fly den?

jb1

ScanFlyer Rusty
Medlem
Som en god flynerd liker jeg selvsagt aa ha floyet med saa mange flytyper som mulig. En av de jeg mangler er f.eks. SAAB-2000. Det er en haandfull selskaper som flyr denne typen, men disse har ogsaa ofte andre fly i flaaten. Er det noen som vet en rute hvor det er bankers aa faa fly SAAB-2000.

En annen metallfugl man heller ikke stoeter paa saa ofte er BAe ATP. Nextjet har denne, hvilke ruter brukes den mest paa og brukes den paa Oslo-Vaxjo?

Re: SAAB 2000

Saab-2000 går vel fast for SAS på ARN-BLL operert av Braathens opptil 2x daglig. Så det er vel ikke umulig og få unnagjort?

Mer Saab 2000:
- Eastern fra Aberdeen
- Loganair (flybe) fra Shetland
- Etihad Reginal (Darwin Airline) fra Sveits (4 ukentlig CPH-DRS)

Fikk flydd med Darwin mellom Amsterdam og Cambridge i 2013. Litt spesielt så lenge det var samme Saab 2000 jeg hadde flydd med mellom Bologna og Zürich 13-14 år tidligere, men da i Crossairs farger.

Last edited:
Loganair har tatt over fra Flybe på MAN-GLA og bruker saab 2000 på den ruta

SAS linje Arlanda-Vilnius-Arlanda flygs med SAAB 2000 två gånger dagligen
Jag tror ARN-VNO den längsta SAAB 2000 linjen på SAS linjenät.

De hadde vel bare 6 stk og ikke 7 som som det står i lenken. Jeg ser de har brukt Hall sin bok som kilde og den sier at de hadde 6 maskiner som ble satt i trafikk i 1997 og 1998. De ble tatt ut av trafikk i 2000 og 2001. SE-LSF kjørte inn i hangarport i 1999 og ble totalvrak.

En mulighet til å fly Saab 2000 er å bli med i støtteapperatet til Brann. De chartrer inn Saab 2000 fra Frostair jevnt og trutt.

Artig vri for meg, jeg fløy en av de første rutene med Saab 2000 - Concordino som Crossair kalte sine. Fløy FBO-CDG med SAS en tidlig morgen, så Crossair SAAB 2000 CDG - BSL videre med Crossair BSL - DUS SAAB SF 340 og hjem DUS - FBU med SAS.

Fikk også noen turer med «raketten» når Air Leap fløy den mellom Oslo, Røros og Ørlandet.

Back