Sa opp alle pilotene over 60 år

Re: Sa opp alle pilotene over 60 år

Håper de taper den rettsaken. Må da være mer fornuftig at de sier opp piloter over 60år med gullkantede pensjonsavtaler enn unge piloter med småbarnsfamilier ol, som til altarnativ, muligens på dra med familien til utlandet for å få jobb?

Med tanke på at vedkommende har full pensjon så klarer jeg ikke synes synd på han. Greit nok at han har lyst til å fly, men å både heve lønn og pensjon, når selskapet sliter og yngre kollegaer må sies, også stå frem på denne måten i Aftenposten vekker ikke mye sympati hos meg!

Tudefjes er det visst et dansk uttrykk som kan brukes her!

Litt vrien er den jo. Mann har ikke lov å bruke alder som oppsigelsesgrunn. Men forholdene tatt i betraktning så er vel den valgte løsningen den som skapte minst problemer for alle. I tillegg så har jo pilotene mesteparten av karieren sin vært innstilt på å slutte ved fylte 60 år.

"Tidligere var aldersgrensen for å gå av som pilot 60 år, men i 2005 åpnet SAS, i henhold til nye internasjonale regler, for at pilotene kunne fly til de var 65 år."

Det kanskje muligheter i andre selskap også?

Andre tilsvarende saker rundt i Europa, og også fra Helikopter Service her hjemme, tilsier at pilotene vil tape. Da de ble ansatt i SAS visste de godt at pensjonsalderen var 60 år. That´s life.

En aktuell link: http://flyger.no/vis_artikkel.php?id=292

Forskjellen mellom denne saken og andre tidligere saker, slik jeg har forstått det, er at SAS har sparket piloter over 60 år som først har fått lov til å jobbe utover 60 år. Man kan derfor ikke si at det er av sikkerhetshensyn de ikke kan jobbe utover 60 år. Tidligere saker har dreid seg om hvorvidt det skal være lov å jobbe utover 60 år. Så vinklingen blir kanskje noe annerledes.

Jeg klarer heller ikke å synes synd på noen som kan heve en flott pensjon, uten noe arbeid... Jeg er ikke den som kritiserer egoisme til vanlig, men her burde enkelte piloter tenke litt på fellesskapet også...

Det som osgå skal tillegges her er at SAS ikke sparker piloter som en konsekvens at de har fylt 60 år som sådan.

Med over 400 piloter står SAS i en valgsituasjon om hvordan denne overtalligheten skal håndeters og hvem som eventuelt må ut.

Og da velger man, i samarbeid med fagforeningene, å si opp de pilotene som har fått ferdig innbetalt sin pensjonsplan først, før man går videre med andre tiltak som frivillig deltid, frivillige førtidspensjoneringer osv i et forsøk på å håndtere den resterende overtalligheten, før man eventuelt ender opp med oppsigelser av de (resterende) yngste.

Teoretisk sett kunne pensjonsavtalen vært ferdig innbetalt ved forskjellige aldre, men i SAS-pilotenes pensjonsavtale, er det altså ved 60 år at innbetalingene til pensjonsordningen stopper og utbetalingene fra pensjonsordningen starter. Dette gjelder uansett om man forstetter å jobbe eller ikke.

Det er først i selve pensjonsavtalen alderen "60" kommer inn. Men så er jo også pensjonsavtaler unntatt fra EUs antidiskrimineringslovgivning.

Juridisk sett er dette et vesentlig poeng i denne saken.

Last edited:

Det virker som at pilotene har en meget gunstig pensjonsavtale, siden det virker som at de kan jobbe uten reduksjoner i pensjonsutbetalingene. Jeg antar at dette er fordi pilotpensjonene i SAS er fondsbaserte.(?) I det offentlige, som vel dekker relativt mange arbeidstakere, er vel regelen slik jeg har forstått det at du kan tjene noe slikt som 1G (som vel er drøye 70000) uten reduksjoner i pensjonsutbetalingen. For en pilot med lang fartstid er det vel ikke mer enn 2-3 ukers arbeid.

Last edited:

Lurer på om de hadde kjørt like hardt om alternativene var:
a) fortsette i jobben, men pensjonen blir da utsatt/frosset/satt på vent så man mottar bare vanlig lønn
b) slutte nå og få full pensjon

Er ikke "slutte nå og få full pensjon" et alternativ allerede?

Jeg synes det er sykt at de "tørr" skrike ut om at SAS vil hindre dem å "double-dippe" - hvis almenheten også fikk vite hva slags pengebeløp og den økonomiske størrelsen på pensjonen, tror jeg mye av den sympatien disse pilotene sert ut til å få for diskriminering, forsvinner.

Er ikke "slutte nå og få full pensjon" et alternativ allerede?

Jeg synes det er sykt at de "tørr" skrike ut om at SAS vil hindre dem å "double-dippe" - hvis almenheten også fikk vite hva slags pengebeløp og den økonomiske størrelsen på pensjonen, tror jeg mye av den sympatien disse pilotene sert ut til å få for diskriminering, forsvinner.
Særlig sett i lys av dagens finanskrisesituasjon m.v. - noen har vel tidligere i all stillhet tatt pensjonen fra SAS og fortsatt i DY som kapteiner.

Hvis man er så forbannet på sin arbeidsgiver at man går til rettsak for å få jobbe, er man da "fit for flight" etterpå? :rolleyes:

Det skaper heller ikke god stemning i cockpit når kapteinen sitter der etter 60 år, full opptjent pensjon, øverst på lønnsstigen og har det fint, mens styrmannen er far/mor til flere småbarn, fortsatt høy gjeld på hus og bil....og i fare for å miste jobben fordi vedkommende i venstresetet kun tenker på seg selv. Håper de taper så det svir.

Håper de taper saken. Vel 400 piloter i overtall. 185 eldre piloter har tatt imot tilbud om førtidspensjon og deltid/LOA betyr at vi fremdeles har et overtall på 215. Det blir nok oppsigelse av den "yngre" garde uansett, men det er direkte umoralskt og uetisk for en 60-åring å legge beslag på en arbeidsplass som andre har vesentlig større behov for på sikt. Vi har etter hvert fått såpass mange gamle styrmenn som ikke rekker å bli kapteiner før fylte 60, og det får en alvorlig innvirkning på deres fremtidige pensjoner. Kanskje det er disse som skulle få jobbe etter fylte 60?

Helt enig med sistemann her (og flertallet). Det er direkte umoralsk at de sitter over 60 år. MEN - jeg vil bli veldig overrasket om seniorene taper i den varslede saken i Asker & Bærum Tingrett, mot SAS. Det vil sannsynligvis ikke være mulig å si de opp, da dette er aldersdiskriminering.
Men ikke skjønner jeg hvordan de kan fungere i stillingen sin, ovenfor yngre kolleger, etter at de har kjørt sak mot sitt eget firma?
Andre selskaper, bl.a, mitt eget, sitter litt på gjerdet her, og avventer liksom. Problemstillingen gjelder i denne omgang primært SAS. Når krybben er tom, biter hestene - sies det. De 215 overflødige er nå redusert gjennom ytterligere deltid og LOL til ca 100. Og de ca 100 i oppsigelse blir det nok vanskelig å redde.
Men det er surt å måtte gå etter 10 år i selskapet (gm man er kanskje blitt 40 år), for at en på 60 skal kunne fortsette, samtidig som de har fantastiske pensjonsrettigheter.

Vel hvis SAS taper saken så vil det være et stort problem med at mange av de under 60 faktisk ikke vil/ønsker å fly med disse seniorene. Egentlig så har de ikke noen annen muligehet til å slutte.
Alternativet til å si opp/slutte er at SAS setter dem på noen kontorer i en kjeller med arbeidsoppgave som blyanspissere.....

Stein, er ikke det han karen vi traff i Seattle forrige helg?

Oppsigelse av piloter over 60 år, diskriminering?

Man skal muligens være litt forsiktig med å uttale seg for mye om hvor sannsynlig det er at disse pilotene når frem (hvertfall ut fra en påstand om diskriminering), ref følgende artikkel:

Korrigert link:
http://www.seniorpolitikk.no/eu-dommen-om-oevre-aldersgrense-.545637-73404.html

EU-dommen om øvre aldersgrense.
Øvre aldersgrense, fastsatt i kollektive avtaler anses ikke for å være diskriminerende. Det fremgår av en prinsipiell avgjørelse avsagt av EU-domstolen. I denne artikkelen kommenterer advokat Erik Råd Herlofsen dommen. Råd Herlofsen er partner i advokatfirmaet Ræder og medlem av Statens Seniorråd.

Cloudius

Last edited:

För att citera min far: Alla över 60 som uppbär full pension borde inse sitt (och inte minst bolagets) bästa och hoppa ur vänsterstolen. Så kan man hellre skapa ett system där det på sikt blir 65 års pension även i SAS.

Nå er det mange - faktisk de fleste - som "la merke til" at pensjonsalderen var 60 år da de lot seg ansette i selskapet, og som ser frem til å kunne sette kuffertene fra seg og å legge hatten og vinterfrakken på hyllen når de blir 60, om ikke før - om de er så heldig at de har jobb så lenge. Om de få som skulle ha i både pose, sekk og på forsiden i Asker Budstikke, gjør at alle "normale" yngre blir nødt til å jobbe til de er 65 for å få pensjonen de skulle hatt da de ble 60, ville virkelig vært prikken over i'en...men hvem bryr seg vel om den store massen som følger så lenge man får gjøre som man får bryte de avtalene man vil uten å føle seg mobbet når man blir gammel nok. Amerikanske kabinansatte flyr mer og mer til de er 70, siden Chapter 11-trollet har tatt pensjonene deres. Kanskje det ville vært noe å sikte mot?

Back