S-Mode kode ønskes / Om tilgang til data

Lennart

ScanFlyer Rusty
S-Mode kode ønskes / Om tilgang til data

478757 ønskes reg på
Sendte forespørsel til CAA Norge, men de siser at listene over disse kodene
ikke er for slike private personer som meg, synd :(
Min liste over ukjente koder er lang

Re: S-Mode kode ønskes

Det er en annen interessant problemstilling i spørsmålet ditt. Er kodene unntatt offentligheten, eller skal menigmann kunne få tak i informasjon? Kan være LT har vært litt kjappe på avtrekkeren her.

Om noen vet noe konkret så gi gjerne svar (om noen bare mener noe om at "dette er dumt" el.l. så er det mindre interessant)

478757 ønskes reg på
Sendte forespørsel til CAA Norge, men de siser at listene over disse kodene
ikke er for slike private personer som meg, synd :(
Min liste over ukjente koder er lang

Dette er ikke gyldig grunn for avslag etter offentleglova. Jeg har brukt en del tid og energi (feil, jeg har brukt uforholdsmessig mye tid og energi) på forholdet mellom offentleglova, opphavsrett, personvern og databaseretter i det siste. Det har nylig kommet ei avklaring rundt dette fra Lovavdelingen, knyttet til motorvognregisteret.

Kan du offentliggjøre kopi av forespørselen og svaret du har fått, så skal jeg hjelpe deg med å se på det.

Forumets jurister må gjerne komme med ytterligere innspill, men jeg ville prøvd meg med et spørsmål om innsyn i hele databasen og et spørsmål om innsyn i ei enkeltregistrering.

Svaret du fikk var vel i korte trekk at de ikke ga ut slikt til andre enn offentlige instanser, men de nevnte ikke noe om konkret taushetsplikt e.l. Det får meg til å tro at dette er ugraderte opplysinger ikke underlagt taushetsplikt, men at du har truffet på Luftfartstilsynets egne rutiner.

Kanskje slik:

Subject: Innsyn i saksopplysning (ADS-kode)

Jeg viser til offentleglovas regler om innsyn i saksdokumenter, og ber om å få innsyn i alle dokumenter angående tildeling av ADS registreringskode 123456.

Dette innsynskravet gjelder primært dokumenter som viser tilknytning mellom 123456 og fartøyets kjennemerke. Dersom saksdokumentene er omfattende og det er mer praktisk for dere, er det tilstrekkelig å få tilsendt fartøyets kjennemerke.

Mvh,

Og for hele databasen

Subject: Innsyn i oversikt over ADS-koder

Jeg viser til offentleglovas §9 om "rett til å krevje innsyn i ei samanstilling frå databasar" og ber om å utarbeidet og oversendt en oversikt over tildelte ADS registreringskoder og tilhørende kjennemerke for luftfartøy.

Mvh,

Send til postmottak eller lignende, så burde det bli journalført og håndtert mest mulig riktig.

Håper at dette vil gjøre hobbyen mer interressant :)
Takk for hjelpen, Gustav

Når du får avslaget er det på tide å klage. Tar jeg ikke mye feil, er det samferdselsdepartementet som er riktig klageinstans. Det er en særregel for offentleglova som gjør at svartider over 3 dager kan betraktes som avslag og man kan sende henvendelsen direkte til klageinstansen.

Med fare for å kaste en brannfakkel her nå.. er det virkelig nødvendig?

Dette blir jo litt som å be om registreringsnummer basert på understellsnummeret på en bil. Nå aner jeg ingenting om LTs registreringsrutiner, men det er mulig at denne informasjonen ikke nødvendigvis ligger "oppe i dagen". Det de vil unngå er vel å svare på 2500 henvendelser like dine..

Jeg håper nesten at du/dere får avslag, jeg vet ikke om jeg ønsker at skattepengene mine skal nyttes i å drive slik virksomhet... LT skal drive tilsynsvirksomhet, ikke informasjon til hobbyfotografer.

Med fare for å kaste en brannfakkel her nå.. er det virkelig nødvendig?

Hva er egentlig nødvendig?

Dette blir jo litt som å be om registreringsnummer basert på understellsnummeret på en bil. Nå aner jeg ingenting om LTs registreringsrutiner, men det er mulig at denne informasjonen ikke nødvendigvis ligger "oppe i dagen". Det de vil unngå er vel å svare på 2500 henvendelser like dine..

Dersom det er ulovlig å nekte utlevering av disse opplysningene, så synes jeg det er verre at LT driver ulovlig forvaltningsvirksomhet enn om de må bruke litt tid på å svare på henvendelser. Faktisk synes jeg åpenhet i forvaltningen er et viktig poeng i seg selv.

Dette kunne forøvrig være løst veldig enkelt ved å legge til et felt til i malen de bruker for å skrive ut Norges Luftfartøyregister.

Jeg håper nesten at du/dere får avslag, jeg vet ikke om jeg ønsker at skattepengene mine skal nyttes i å drive slik virksomhet... LT skal drive tilsynsvirksomhet, ikke informasjon til hobbyfotografer.

Får Lennart avslag, noe jeg egentlig forventer, er jeg gjerne behjelpelig med å skrive en klage.

Re: S-Mode kode ønskes / Om tilgang til data

2500 slike henvendelser ?
Nei aldri. Hvorfor skal disse kodene være hemmelige ?
jeg kan godt ta en tur ut på Sola og sjekke samtlige fly/helikoptre på jakt etter
mine siste koder, men det tar sinnsykt lang tid å få gjort.
men alle kodene blir offentlig etter på uansett , så da kan vel CAA svare på min henvendelse.
Er min mening

Kjør på folkens! Jeg støtter en eventuell klagesak!

Spørsmålet i denne saken er jo om slike opplysninger er underlagt taushetsplikt, slik at bestemmelsene om unntak fra innsynsretten i offentleglova kap. 3 kommer til anvendelse. Videre er spørsmålet om du evt. har rett til delvis innsyn.

Hva var den fulle begrunnelsen for avslaget om innsyn, Lennart?

Last edited:

Hva var den fulle begrunnelsen for avslaget om innsyn, Lennart?

Den fulle begrunnelsen er, i den grad det kan kalles en begrunnelse:

Hei.

Beklager det er fra Luftfartstilsynets side ikke mulig og publisere disse da samlet oversikt er bare tilgjengelig for offentlige etater.

Mvh

Her er det marked for Transpoderleaks :D

Det var en meget vag begrunnelse. Er det ikke vist til noen lov, praksis eller forskrift?

Jeg har hatt kontakt med LT flere ganger på e-post i mai 2009, og har ikke inntrykk av dette er noe som skal unntas fra offentlig innsyn. Jeg sendte følgende e-post:

1. Hvilken flymaskin (registrering) har ICAO 24-bit kode 478460?
2. Luftfartøyregisteret inneholder eier, operatør, reg, MTOW osv. Finnes det et offentlig register for ICAO 24? Hvis ikke, er det mulig å hekte på koden i nåværende register?
3.Hvorfor sender Lufttransports LN-MOE AB2291, dvs amerikansk kode?

Jeg fikk følgende svar:

1) Det er LN-ODT
2) Ikke meg bekjent. Ser egentlig ingen grunn til at det ikke skal være offentlig. Om det er ønskelig så må du gjerne sende en direkte forespørsel til postmottak@caa.no
3) Takk for info. Vi skal ta det opp med Lufttransport.

Du må gjerne tipse oss om andre ICAO som ikke rimer.

Uthevingen er gjort av meg, men senere tok jeg kontakt der jeg observerte norske fly som sendte spesielt amerikansk kode; fly som var importert og fremdeles brukte opprinnelig kode. Jeg fikk etter noen dager tilbakemelding fra LT som takket for info, og at de allerede hadde tatt det opp med flyets eier.

Dessverre fikk jeg endel annet å tenke på, og smidde ikke mens jernet var varmt. Min erfaring er at det går an ha ha en god dialog med LT, og at kodene ikke er "begrenset i henhold til sikkerhetsinstruks", for å bruke et slikt uttrykk.

Min erfaring er at det går an ha ha en god dialog med LT, og at kodene ikke er "begrenset i henhold til sikkerhetsinstruks", for å bruke et slikt uttrykk.

Det ser slik ut, men saken til Lennart illustrerer at de ikke har helt god forvaltningspraksis. (Har forørvig samme erfaring selv, dvs. at de tidvis talte med to tunger)

Nei, den eneste grunnen til at dette er 'vanskelig' er at det er blitt etterspørsel etter disse dataene og de er ikke vant med å håndtere det. Andre, som f.eks. FAA, har jo kodene i onlineregisteret sitt.

Mtp. at man i utgangspunktet har rett på innsyn etter loven, så blir dine meninger om skatt osv. irrelevant. Men nå får vi avvente å se om det kommer nærmere begrunnelse fra Luftfartstilsynet.

Lennart:
Den som har fått avslag, kan innan tre veker frå avslaget vart motteke, krevje ei nærare grunngiving for avslaget der hovudomsyna som har vore avgjerande for avslaget, skal nemnast. Organet skal gi skriftleg grunngiving snarast råd og seinast innan ti arbeidsdagar etter at kravet vart motteke,
jf. Offentleglova § 31.

Det er en særregel for offentleglova som gjør at svartider over 3 dager kan betraktes som avslag og man kan sende henvendelsen direkte til klageinstansen.
Fem dager. Pirk....

Back