Rykter om norwegian.no og langruter

Høres ikke så dumme ut disse ryktene, og er det en som kommer til å satse IC fra OSL må det jo være DY. Får vel begynne å tenke ekstra på å bli pilot jeg; med alt det spennende som skjer med luftfart og Norge :D

For å begynne å leke med tall her. Hvor mange Nordmenn reiser i dag på interkontinentale reiser og hvor mange utlendinger besøker Norge som må reise Interkontinentalt? Har man disse tallene og legger inn en X prosent vekst pga direktefly og konkurransedyktig produkt og pris, så har man mye på plass. Jeg regner med at både SK og DY sine regnemestere har dette klart for seg, men at forslag til løsning nok kan være forskjellig ;-)
Jeg er ganske sikker på at det blir ikke SAS som vil merke mest av en slik mulig oppstart, men heller AY, KL,AF , BA og LH som i dag drar enorme mengder med reisende ut av det norske markedet i mangel på gode alternativer.

Det hadde jo ikke vært dumt om dette hadde stemt da.
Men synes at de skulle annskaffet en 757 til en sånn rute.
Tror at norwegianfargene kunne passet godt på en 757

Et poeng her er også at flere piloter i DY har flydd B777 tildligere i andre selskap.

Et poeng her er også at flere piloter i DY har flydd B777 tildligere i andre selskap.
Hm, ja det veier vel tungt ?

Men dette må vel sees sammen med hva Finnair ønsker , og jeg vil nok tro at e gjerne kunne tenkt seg å ta mer trafikk fra SK, og da hadde det vel passet å fly vestover fra Oslo , på samme måte som de flyr østover fra HEL.

Jeg vil tro det betyr noe i oppstartfasen iallefall. Men det kan vel kanskje noen av pilotene her inne på forumet svare på?

Men dette må vel sees sammen med hva Finnair ønsker , og jeg vil nok tro at e gjerne kunne tenkt seg å ta mer trafikk fra SK, og da hadde det vel passet å fly vestover fra Oslo , på samme måte som de flyr østover fra HEL.

Jeg tror ikke vi skal overdrive Finnairs innflytelse i Norwegian, heller. Riktignok er det en avtale rundt salget av Fly Nordic, som vi ikke kjenner detaljene i, men Finnair er bare en minoritetaksjonær i Norwegian. Et børsnotert selskap kan ikke uten videre tilpasse seg ønskene til en enkeltaksjonær.

Jeg vil tro det betyr noe i oppstartfasen iallefall. Men det kan vel kanskje noen av pilotene her inne på forumet svare på?

Vil det ikke også i DY som i alle andre flyselskaper gå på eventuell ansenitet blant pilotene og ikke hva de har fløyet før?

Eller er faktisk Norwegian så likt en vanlig bedrift at det er andre kriterier en ansenitet som teller?

To fly - neppe!

Hvis DY starter med langdistanse, trenger de flere fly enn to. Kostnadene knyttet til en slik operasjon med kun to fly vil være store, og skalafordelene vil være svært små. Hvis DY starter opp, vil jeg tippe at de trenger rundt seks fly for å kunne ta ut tilstrekkelige skalafordeler til at driften blir kostnadsmessig forsvarlig.

Uansett, tøft gjort av Norwegian hvis de satser på long haul!

Men kan vi gjøre en ordning her på forumet nå da? Kan vi gjøre det slik at det blir tråder med vill spekulering om SAS og long haul fra OSL på uker med like nummer, og vill spekulering om DY og long haul på uker med ulikt nummer? ;)

-A

Hvor mange A330 har/hadde MyTravel ? Ser vel DY med omtrent det sammen antalet til aa begynne med

MYTravel Scandinavia ( Danmark ) har idag 3 stk A330-300. OY-VKG, OY-VKH og OY-VKI.
De bruker også nå om vinteren en A330-200 OY-VKF.

Airbus 330.

Om 5-10 (max) piloter i DY har flydd 777 tidligere, så har nok ikke det en utslagsgivende effekt for valg av flytype. De må uansett gjennom kursing for å fly typen i DY sin regi, så kostnadsbesparelsen vil være mikroskopisk i forhold til alt det andre som må på plass.

Innføring av 777 i DY kommer aldri til å skje nå uansett.....så who cares :)

Dere drømmer for mye. Men DY slutter aldri og overraske.

Last edited:
det finnes både 767-400 og A330-200 på markedet...

A332? Trodde at de var ganske populære da de har en større range enn A333 og dermed er mer allsidig med tanke på forskjellige ruter med vesentlig forskjell i avstand.

Det er nok riktig at markedet FRA Norge, Sverige og Polen er begrenset, men om man ser på potensialet ute i markedet der ute som ønsker å reise TIL disse landene er det noe helt annet. Se bare på ruten mellom London og Tromsø, hvor 60% av billettene selges i UK.

Skal DY starte med longhaul fra OSL så må de nok satse på denne løsningen, med å satse på steder der det er gode muligheter å få folk fra dette stedet til å reise til Norge.

Når det kommer til B739ER så må man ha aux tanker for å få større range enn B738. Så skal DY satse på longhaul som ikke er mulig med B738, så bør de bruke en annen slags maskin. F.eks A332, B767, B772ER (med FBU4EVER som kaptein ;))

Forespørsel: Kan de som har mulighet/lyst, lage en grov tegning over hvordan de forskjellige alternativene blir i DYs fargeskjema?

TCAS: Når du sier slikt, så er det vel akkurat det som skjer ;)

I DY må man betale TR selv, så om noen har TR på T7 fra før, så er det pilotene selv som sparer et par hundre tusen, ikke selskapet.

I DY må man betale TR selv, så om noen har TR på T7 fra før, så er det pilotene selv som sparer et par hundre tusen, ikke selskapet.
Jeg kan forstå at man har en politikk som går på at man må kjøpe TR selv når man vil inn i bransjen. Men hva er det som skal få en 737 pilot til å ta en TR på T7? Vil det være en økonomisk kompensasjons som er stor nok til å forsvarer det?

Et lite tankeeksperiment, om DY mot all formodning skulle anskaffe seg widebodies, så kan det jo kanskje trekkes veksler på Finnair her mtp. vedlikehold og crewtraining på store Airbuser?

Back