Rykte: Turkish til Bergen?

OttoL

ScanFlyer Crusty
Medlem
En twitter-konto jeg følger (som såvidt jeg vet alltid kommer med troverdig informasjon), la akkurat ut følgende tweet:

Turkish Airlines plans 28 future destinations:

- Orlando, Detroit, Denver, Rio de Janeiro, Santiago

- Newcastle, Bergen, Krakow, Nantes, La Coruna, Palermo, Makhachkala, Iasi, Timisoara, Lankaran

- Sydney, Phnom Penh, Atyrau, Sialkot, Penang, Aktobe

- Aswan, Hargeisa, Port Sudan, Brazzaville, Monrovia

- Abha, Salalah

https://twitter.com/IshrionA/status/1587334452870610945

En fjær i hatten for BGO om det stemmer i så fall. Også fine destinasjoner som gjør det lettere å komme til enkelte steder også fra Oslo.

Da jeg fløj med Turkish i sidste uge, fremgik Bergen af rutekortet på deres IFE. Det fremgår også af deres egen hjemmeside, at Bergen er en del af netværket.

https://www.turkishairlines.com/en-dk/flights/country/norway/

"Turkish Airlines flies to fifteen different destinations in Norway: Alesund, Alta, Bergen, Bodø, Harstad-Narvik, Haugesund, Kirkenes, Kristiansand, Kristiansund, Longyearbyen, Molde, Oslo, Stavanger, Tromsø and Trondheim." :D

Klart det, men å si at "Turkish flies to 15 different destinations in Norway" er vel å strekke den litt langt, uten å helt klart si at det er med SAS som partner.

De var på en runde både i BGO og SVG før pandemien, så kan en drømme at de slenger SVG inn og. Gratulerer til BGO

Hvis jeg ikke husker feil,
var vel vår kjære Seafoodflyer i møter med Turkish Airlines for nettopp rute til BGO for ikke mange ukene siden.
Så høres jo ut som noe som kan være sannsynlig.

E24 kan melde at TK og SK avvikler codeshare samarbeidet. Skal bli spennende å se om TK da kommer med noen nordiske nyheter i kommende vinterpogram?

https://e24.no/naeringsliv/i/LlvX4R...es-bryter-samarbeid?referer=https://www.vg.no

(Om/hvis) TK starter å fly til BGO og TOS, samt codeshare/interline med WF, så har de i grunnen dekket ganske mye av Norge som SAS før gjorde. Så får man se om Norwegians inntreden GDS i sommer (?) hjelper, kanskje det dukker opp codeshare/interline avtaler for DY/D8 etter det.

Hvor relevant har denne codesharen vært, utover til/fra Istanbul?

Da den startet opp i 2013 så var det TK codeshare til 20 SK destinasjoner i norden.

Ellers tror jeg folk overdramatiserer dette, bytting av en del codeshare partnere er å forvente med alliansebyttet.

Kan det åpne opp for SK comeback på IST?

Ikke fra OSL vil jeg tro da Turkish har 3 daglige og med en stor andel transfer trafikk. Norwegian starter med 2-3 ukentlige i april. I tillegg har Pegasus 5 ukentlige til Sabiha Göchen flyplassen. Skal sistnevnte legges ned? Avinor.no har ikke lastet avganger etter 17. april, men det oppdateres ofte sent.

Turkish og Pegasus flyr også til ARN og CPH, så det kunne bli trangt for SAS.

Sent from my iPhone using Tapatalk

I tillegg har Pegasus 5 ukentlige til Sabiha Göchen flyplassen. Skal sistnevnte legges ned? Avinor.no har ikke lastet avganger etter 17. april, men det oppdateres ofte sent.

Tror ikke du bør bruke avinor.no til å sjekke slikt. Ligger ute hos Pegasus selv til "evigheten"

Tror ikke du bør bruke avinor.no til å sjekke slikt. Ligger ute hos Pegasus selv til "evigheten"

Jeg uttrykte også en viss skepsis ettersom avinor.no ikke imponerer med presishet. Det er litt synd ettersom det ville vært greit å ha alt på ett sted.

Ikke fra OSL vil jeg tro da Turkish har 3 daglige og med en stor andel transfer trafikk. Norwegian starter med 2-3 ukentlige i april. I tillegg har Pegasus 5 ukentlige til Sabiha Göchen flyplassen. Skal sistnevnte legges ned? Avinor.no har ikke lastet avganger etter 17. april, men det oppdateres ofte sent.

Turkish og Pegasus flyr også til ARN og CPH, så det kunne bli trangt for SAS.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tenkte på CPH, det er vel CPH-IST de har opperert tidligere, vet ikke om de også har flydd fra ARN på et tidspunkt?

Star-gate innebærer jo at SK må omstille når de ikke lenger kan basere seg på gamle partnere. De kan vel ikke ignorere alle Star HUBene bare fordi de har byttet allianse, så noen nye ruter må det vel nødvendigvis dukke opp. I norsk sammenheng er vel en gjeninntreden på OSL-FRA den mest opplagte. Samtidig så må vel også OSL-MUC igjen bli en helårsrute.

Last edited:
Tenkte på CPH, det er vel CPH-IST de har opperert tidligere, vet ikke om de også har flydd fra ARN på et tidspunkt?

Star-gate innebærer jo at SK må omstille når de ikke lenger kan basere seg på gamle partnere. De kan vel ikke ignorere alle Star HUBene bare fordi de har byttet allianse, så noen nye ruter må det vel nødvendigvis dukke opp. I norsk sammenheng er vel en gjeninntreden på OSL-FRA den mest opplagte. Samtidig så må vel også OSL-MUC igjen bli en helårsrute.

Nei, enig i det, men jeg tror ikke IST er den mest opplagte da konkurransen er sterk og flytid relativt lang. Men intet kan utelukkes. SAS kunne jo haape paa transfer til/fra en av sine huber.

Last edited:
Mtp på flytiden er det vel gjerne ikke den mest opplagte ruten og konkuransen er selvfølgelig beinhard. Men samtidig har vel DY lansert SAW så det er kanskje noe å hente for enda flere?

Poenget blir vel at dersom SK skal holde seg relevant som Skandinavias allianseselskap så må de vel kunne tilby de store destinasjonene uten at man må innom AMS eller CDG?

Back