Rykte: Turkish til Bergen?

Mtp på flytiden er det vel gjerne ikke den mest opplagte ruten og konkuransen er selvfølgelig beinhard. Men samtidig har vel DY lansert SAW så det er kanskje noe å hente for enda flere?

Poenget blir vel at dersom SK skal holde seg relevant som Skandinavias allianseselskap så må de vel kunne tilby de store destinasjonene uten at man må innom AMS eller CDG?

Enig i det siste. DY skal foroevrig fly til IST ikke SAW.

Jeg uttrykte også en viss skepsis ettersom avinor.no ikke imponerer med presishet. Det er litt synd ettersom det ville vært greit å ha alt på ett sted.

Det er ikke Avinor som ev. er sein med å vise rutetider f.eks etter slutten av mars/oktober.
Det er enten flyselskapet selv, eller handling agenten som sender inn rutetider. Så det ligger på et av disse leddene. Det er flere flyselskaper som ofte sender ut (direkte/via handling agent) rutetidene veldig seint ifbm oppstart vinter/sommerprogram.

[…]

Star-gate innebærer jo at SK må omstille når de ikke lenger kan basere seg på gamle partnere. De kan vel ikke ignorere alle Star HUBene bare fordi de har byttet allianse, så noen nye ruter må det vel nødvendigvis dukke opp. I norsk sammenheng er vel en gjeninntreden på OSL-FRA den mest opplagte. Samtidig så må vel også OSL-MUC igjen bli en helårsrute.

[…]

Poenget blir vel at dersom SK skal holde seg relevant som Skandinavias allianseselskap så må de vel kunne tilby de store destinasjonene uten at man må innom AMS eller CDG?

Jeg håper ikke SK baserer ruteplanleggingen sin på hva kundene «forventer» basert på at de er et allianseselskap. De kan ikke fly på FRA bare basert på det. FRA er sikkert en viktig rute for forretningsreisende, men uten feed til LH er nok markedet begrenset, er jo en grunn til at DY aldri har satset på FRA. Tjener de mere på å sende maskina til LHR eller AGP så håper jeg de heller gjør det.

Hvis SK ikke vil tjene penger på å fly på IST, så håper jeg de ikke åpner rute dit. Da er det bedre at man må via AMS eller CDG. Skal SK unngå å havne i en ny økonomisk krise om 10-15 år, så må de få en litt mer bedriftsøkonomisk tankegang, og ikke basere seg på prestisje og stolthet. At de faktisk la ned OSL-MOL ser jeg på som et svært sunt tegn, og at de faktisk er i stand til å ta riktige, men kanskje upopulære avgjørelser.

Det er ikke Avinor som ev. er sein med å vise rutetider f.eks etter slutten av mars/oktober.
Det er enten flyselskapet selv, eller handling agenten som sender inn rutetider. Så det ligger på et av disse leddene. Det er flere flyselskaper som ofte sender ut (direkte/via handling agent) rutetidene veldig seint ifbm oppstart vinter/sommerprogram.

Ja vel, men naar informasjonen finnes andre steder og er lett tilgjengelig, kan jo Avinor drive litt oppsoekende informasjonshenting og be flyselskapene bekrefte at det stemmer. Det er i deres interesse at informasjonen er mest mulig oppdatert paa avinor.no.

Jeg håper ikke SK baserer ruteplanleggingen sin på hva kundene «forventer» basert på at de er et allianseselskap. De kan ikke fly på FRA bare basert på det. FRA er sikkert en viktig rute for forretningsreisende, men uten feed til LH er nok markedet begrenset, er jo en grunn til at DY aldri har satset på FRA. Tjener de mere på å sende maskina til LHR eller AGP så håper jeg de heller gjør det.

Hvis SK ikke vil tjene penger på å fly på IST, så håper jeg de ikke åpner rute dit. Da er det bedre at man må via AMS eller CDG. Skal SK unngå å havne i en ny økonomisk krise om 10-15 år, så må de få en litt mer bedriftsøkonomisk tankegang, og ikke basere seg på prestisje og stolthet. At de faktisk la ned OSL-MOL ser jeg på som et svært sunt tegn, og at de faktisk er i stand til å ta riktige, men kanskje upopulære avgjørelser.

Ja det sier vel seg selv og ingen har vel heller påstått noe annet?

Poenget blir at SK har kunnet tilby direkte flyvinger fra/via OSL, ARN og CPH gjennom sitt samarbeide med TK. Når det samarbeidet forsvinner så blir produktet til SK dårligere. Så når DY finner det fornuftig å fly til IST, men ikke FRA for å bruke ditt eksempel så kan man jo anta at SK skulle kunne forsvare iallfall en rute mellom CPH og IST, TK conections eller ikke.

Det samme blir vel i høyeste grad tilfelle med FRA? Å sammenlikne en slik destinasjon for
lessiure selskapet DY opp mot SK blir vel også fryktelig «enkelt»? SK har jo flydd til AMS i en årrekke i knallhard konkurranse uten noen nevneverdige conections ut fra AMS, så da skulle man vel tro at en finansby nokså sentralt i Vest-Tyskland kunne gi mening? De fleste SkyTeam partnerne flyr vel også til FRA som en del Star selskaper gjør til AMS så noe feed er det vel å hente?

Last edited:
Ja vel, men naar informasjonen finnes andre steder og er lett tilgjengelig, kan jo Avinor drive litt oppsoekende informasjonshenting og be flyselskapene bekrefte at det stemmer. Det er i deres interesse at informasjonen er mest mulig oppdatert paa avinor.no.

Ja, det gjør de nok .. men fortsatt så må det sendes inn slik at det oppdateres i systemen.
Avinor kan ikke bare se hva som ligger i reservasjonssystemet og så legge det inn selv, dette må selskapet selv eller handling agenten gjøre - ellers kan det bli liggende «spøkelsesflighter» igjen i systemet og flyselskapet selv vet ikke at det ligger der da de aldri har sendt melding (ASM/SSM osv.) på de gjeldene flyvningene.

Avinor kan purre på,
og hvis du vil selv kan du sende en PM til flyselskapet på SoMe og spørre om de snart skal sende oppdaterte flytider til Avinor. Og ja, det er jo selvfølgelig bedre for flyselskapet å være tidlig ute slik at pax kan se rutetidene i god tid når de planlegger.

Ja det sier vel seg selv og ingen har vel heller påstått noe annet?

Poenget blir at SK har kunnet tilby direkte flyvinger fra/via OSL, ARN og CPH gjennom sitt samarbeide med TK. Når det samarbeidet forsvinner så blir produktet til SK dårligere. Så når DY finner det fornuftig å fly til IST, men ikke FRA for å bruke ditt eksempel så kan man jo anta at SK skulle kunne forsvare iallfall en rute mellom CPH og IST, TK conections eller ikke.

Det samme blir vel i høyeste grad tilfelle med FRA? Å sammenlikne en slik destinasjon for
lessiure selskapet DY opp mot SK blir vel også fryktelig «enkelt»? SK har jo flydd til AMS i en årrekke i knallhard konkurranse uten noen nevneverdige conections ut fra AMS, så da skulle man vel tro at en finansby nokså sentralt i Vest-Tyskland kunne gi mening? De fleste SkyTeam partnerne flyr vel også til FRA som en del Star selskaper gjør til AMS så noe feed er det vel å hente?

Det virket basert på argumentasjonen din som at SK burde åpne ruter som OSL-FRA og CPH-IST bare for å holde seg relevant som et alianseselskap i Skandinavia. En slik tankegang som argumentasjon for nye ruter var den jeg spådde tvil ved, da den i mine øyne virket som å vektlegge faktorer som prestisje, markeringsbehov og stolthet over lønnsomhet. Men hvis du ikke mener det så er det jo helt greit ;)

Kan absolutt hende at CPH-IST kan være lønnsom for SK, og med transfer i bare en ende.
Det samme kanskje for OSL-FRA, men nå er det jo en grunn til at den ikke har kommet tilbake. Og med endringene etter pandemien mtp holdninger til forretningsreiser osv så ser jeg ikke helt hvordan denne skal bli lønnsom. Fra sommerprogrammets start ser det ut til at LH flyr 5 daglige på OSL-FRA, og jeg ser rett og slett ikke hvordan SK skal kunne konkurrere mot det. Husk og at AMS som du referer til har et betydelig marked for feriereisende (det samme for Paris og London for den saks skyld). Jeg har fortsatt tilgode å høre noen som har tatt en helgetur til Frankfurt.

Nei vi får da virkelig håpe at rute disposisjoner er mer gjennomtenkt enn at de i 2024 skal basere seg på markeringsbehov osv. Men samtidig så må jo de vise seg "relevante" for det som har vært trofaste Eurobonus kunder, men som i stor grad kanskje har flydd LH i Europa? Her er det et marked for LH å vinne og et marked for SK å tape vil jeg påstå dersom SK sitter helt stille i båten og overlater alle Star destinasjoner til sine gamle venner uten videre.

Og nei Frankfurt er absolutt ikke en klassisk weekend destinasjon som de du ramser opp, men det er lett å ta seg dit med tog eller bil fra ganske mange plasser i den sentrale vest-Europa, plasser som gjerne ikke er så enkelt å ta seg til med fly. Så er det selvfølgelig business trafikken, men det er vel i 2024 også noen som flyr til Frankfurt av egen fri vilje på fritiden. Men for all del, jeg er ikke flyøkonom og driver sånn sett bare med ukvalifisert synsing, men det kan vel kanskje være en rute som SK ikke trenger å operere med en 180 seters buss?

Pre covid var det vel 2 x SK og 4-5 x LH de fleste dager? Men ja det er en annen tid og det er andre allianser.

Martin Langaas melder på sin Instagram-story det vil komme rutenyheter til hhv. BGO, TOS og KKN i løpet av uken som kommer. Så blir det spennende å se om Turkish har tenkt å prøve seg på BGO da.

Martin Langaas melder på sin Instagram-story det vil komme rutenyheter til hhv. BGO, TOS og KKN i løpet av uken som kommer. Så blir det spennende å se om Turkish har tenkt å prøve seg på BGO da.
TOS er vel rimelig bankers i vinterhalvåret.

Sent fra min VER-N49 via Tapatalk

Bare meg som gikk glipp av det, eller kom ikke BGO-nyheten som planlagt?

Bare meg som gikk glipp av det, eller kom ikke BGO-nyheten som planlagt?
Det at det skulle komme Turkish nyhet til BGO er vel bare et løst rykte basert på at Langaas sa det ville komme en del rutenyheter nå i April, og at Turkish via en av sine rapporter i fjor omtalte BGO som en potensiell (!) fremtidig rute.

Men Langaas postet i går på Insta at han og teamet hans var på vei til Routes Europe og det er vel ikke unormalt av det blir annonsert ruter ifb slike konferanser.

Selv om det ikke er noe konkret, så fortsetter Turkish å nevne Bergen som "future route", senest i deres presentasjon for første kvartal '24.

Selv om det ikke er noe konkret, så fortsetter Turkish å nevne Bergen som "future route", senest i deres presentasjon for første kvartal '24.
Denne blir mer aktuell når codeshare med SAS er slutt fra høsten av vil jeg tro. Vært bra med SK-feed fra BGO til TK IST gjennom flere år.

Det har de vel gjort lenge no, men spm er om det er for seint no når Sas forlater Star ? Ellers bør de få til en avtale med Norwegian.Turkish har et fantastisk rutenettverk, men tvilre på at de klarer daglig eller 3-4 ukentlige fra Bergen uten noe form for feed

Nå er det jo bare fra SVG og TRD som SK kan tilby noe som helst feed, så det er vel ikke akkurat så mye å skryte av? De sikter vel seg fornuftig nok inn på WF dersom de søker en samarbeidspartner.

Back