*RYKTE* SAS med rute til SFO

Glenn

ScanFlyer Gold
Hørte noen veldig løse rykter om at SAS har planer om starte opp CPH-SFO igjen.

Noen som vet noe mer?
Eller er dette bare tull?
 
Rykter ja, nå går det masse rykter på Osl at SAS kommer til å begyne lang ruter ut fra Osl. Men hvem vet hva er sant. :) inkl DY
 
Som CK en gang sa, jeg håper de ikke starter SFO, hver gang den ruten har vært annonsert har det gått til h*****. :p

Har ikke hørt noe spesifikt, men ut i fra ryktehaugen rundt SAS of IC har vi altså:

- SAS til SFO
- SAS tilbake til SEA
- OSL til USA og BKK

-A
 
Won't happen. Jeg vet for a fact at det er minst tre ruter som ligger foran i køen ...

Men for enhver ekspansjon trengs det fly .... Kommer ikke det, kommer heller ingen ekspansjon.
 
Won't happen. Jeg vet for a fact at det er minst tre ruter som ligger foran i køen ...

Men for enhver ekspansjon trengs det fly .... Kommer ikke det, kommer heller ingen ekspansjon.

Shanghai, Stockholm-Tokyo og Oslo-Chicago (evt Bangkok?)?

-A
 
Shanghai, Stockholm-Tokyo og Oslo-Chicago (evt Bangkok?)?

-A

Jeg nægter simpelthen at tro på at Stockholm-Tokyo ligger foran i køen, efter at man har nedlagt Stockholm-Beijing. En genåbning af ARN-PEK er i mine øjne langt mere sandsynligt end en åbning på Tokyo. Samtidig vil jeg godt nok være forbavset over at man valgte at åbne OSL-ORD før OSL-EWR.
 
Ryktebørsen går på høygir for tiden.

Jeg gjetter på to ruter fra OSL (EWR evt ORD og BKK) før noen andre ruter presenteres.
 
På min PEK-tur forleden, så hadde vi Fleet Chief Pilot Long Haul som styrmann.
Han kunne forklare ganske klart at det ikke foreligger noen konkrete planer om ekspansjon på IC med det første. Man ser ganske nøye på en eventuell gjenåpning av CPH-Shanghai, men det krever fly og personell som det pr. dags dato ikke finnes penger til. Man har sett på muligheten til å lease en 340-600 for å øke kapasiteten på vår mest lønnsomme destinasjon i øyeblikket: CPH-PEK. Men det skaper store problemer med å holde "recensy", dvs. å holde utsjekk ved like ettersom den er like forskjellig fra 340-300 som 330-300. IC fra OSL? Finnes ikke gater tilgjengelig på de tidspunktene som passer for eventuelle slots man vil kunne få rundt omkring i USA.
 
Det er med SAS IC som med X-files..

jeg tror det ikke før jeg får CD..

Men er klart SAS OSL-SFO hadde for meg vært perfekt med krem og jordbær :D
 
IC fra OSL? Finnes ikke gater tilgjengelig på de tidspunktene som passer for eventuelle slots man vil kunne få rundt omkring i USA.

.. så nå er det plutselig plassmangel på OSL som er grunnen? :o
Det skulle de tenkt på før CO x2 og US fyrte igang.
 
På min PEK-tur forleden, så hadde vi Fleet Chief Pilot Long Haul som styrmann.
Han kunne forklare ganske klart at det ikke foreligger noen konkrete planer om ekspansjon på IC med det første. Man ser ganske nøye på en eventuell gjenåpning av CPH-Shanghai, men det krever fly og personell som det pr. dags dato ikke finnes penger til. Man har sett på muligheten til å lease en 340-600 for å øke kapasiteten på vår mest lønnsomme destinasjon i øyeblikket: CPH-PEK. Men det skaper store problemer med å holde "recensy", dvs. å holde utsjekk ved like ettersom den er like forskjellig fra 340-300 som 330-300. IC fra OSL? Finnes ikke gater tilgjengelig på de tidspunktene som passer for eventuelle slots man vil kunne få rundt omkring i USA.

Dette er bare fryktelig trist:headbang hadde håpet de endelig mente alvor med IC fra OSL - tror mange av oss ville valgt SAS direkte fra OSL over BA via LHR, KLM via AMS, AF via CDG, LH via FRA osv..... :cry:
 
SAS har allerede valgt den beste strategien: å øke tilbudet på eksisterende ruter, i de fleste tilfeller til daglige avganger, i stedet for å åpne ruter til enda flere destinasjoner. Det får SAS til ved å sette tilbake en A340 i drift i vinterprogrammet. SAS har jo enda en A340 i ermet, og med denne tilbake i trafikk fra sommerprogrammet kan Shanghai-ruten gjenåpnes med bra frekvens.
 
Dette er bare fryktelig trist:headbang hadde håpet de endelig mente alvor med IC fra OSL - tror mange av oss ville valgt SAS direkte fra OSL over BA via LHR, KLM via AMS, AF via CDG, LH via FRA osv..... :cry:

Direkte fra OSL til hvor? Det blir jo i beste fall til et eneste sted, og direkte til dette stedet er det selvfølgelig en del som ønsker å fly. At de andre vil tape mye pax tror jeg ikke på. Se på rutekartet til LH, KL, BA osv. i USA - mye bedre å fly direkte inn til destinasjonen fra Europa enn å humpe rundt på US doemstic. Samme i østover. Så har vi det at det ikke er alle som reiser fra Oslo, men som eks. kommer fra andre byer i Sør-Norge hvor KL og LH er godt representert og man dermed ikke får noe bedre tilbud - hvorfor fly via OSL med en ekstra stopp når man kan fly direkte via AMS eller FRA og kun et flybytte?

Et annet aspekt er at det er tre ting som teller for den store mengden med pax: pris, pris og pris.

Jeg ser heller at SAS f.eks. starter opp et eller annet fra CPH og får skikk på IC-butikken enn at de skal begynne å tulle med OSL og worst case tape penger på konkurransen på EWR el.l.
 
Det finnes da flere non-stop flighter fra OSL til USA kristian (Continental til EWR og US Airways til PHL), hvorfor da one-stop via en eurohub. OSL og norske passasjerer klarer seg helt klart uten SAS til interkontinentale destinasjoner.
 
SAS har jo enda en A340 i ermet, og med denne tilbake i trafikk fra sommerprogrammet kan Shanghai-ruten gjenåpnes med bra frekvens.
Nei, den er leaset ut hele 2011. Tror den flyr for Air Algerie i øyeblikket. De har ymtet frempå med å forlenge avtalen.
 
Jeg nægter simpelthen at tro på at Stockholm-Tokyo ligger foran i køen, efter at man har nedlagt Stockholm-Beijing. En genåbning af ARN-PEK er i mine øjne langt mere sandsynligt end en åbning på Tokyo. Samtidig vil jeg godt nok være forbavset over at man valgte at åbne OSL-ORD før OSL-EWR.

Tja, Air China flyr jo på ARN, når jeg var der for ca 1 år siden var det en stappfull A332, men har hørt rykter om at de har oppgradert til noe større etterhvert. Er nok en bra rute, men å konkurrere med en *A partner som Air China på pris tror jeg er umulig. Service på eco var også utmerket og serviceinstillingen overgikk alt annet jeg har opplevd på eco, eneste minus var dårlig utvalg i drikke og sprit, men øl og "great wall" vin hadde de. Skal nok bil vanskelig å få god økonomi for SAS om de må selge eco billetter rund 5000kr tur / retur.
 
Det finnes da flere non-stop flighter fra OSL til USA kristian (Continental til EWR og US Airways til PHL), hvorfor da one-stop via en eurohub. OSL og norske passasjerer klarer seg helt klart uten SAS til interkontinentale destinasjoner.
Enig i det du sier Kurt. Ikke skjønner jeg heller hvorfor SAS, om de skal tilbake med IC på OSL, absolutt skal satse på BKK og EWR som er godt dekket allerede. Nei, mulig det kunne gått med en rute til ORD eller en annen destinasjon i østen. Skal vi tro kilder på forumet så er det jo spennende tider i vente mtp. IC fra OSL, men jeg tviler på at det er SAS som blir hintet til.

Er det forresten så fullt på non-scengen at det blir problematisk med nye IC-ruter?
 
Hvis SAS skal satse på IC fra OSL vil det jo være utrolig lite lurt å sette opp ei rute som går vinge mot vinge med andre fly, med mindre det er så mangel på kapasitet at det lønner seg.

Og med hensyn på crew har jeg en mistanke til at det vil bli veldig lite praktisk å sette opp kun en fra OSL. for å få en viss rotasjon i det burde det bli iallefall to som det er fra stockholm.

Jeg ville gjette på at det vil være grunnlag til iallefall en rute til vestkysten av USA, Seattle har jo vært i mange år og intill den ble nedlagt laget jeg reiser dit rett som det var og jeg får fremdeles endel som ønsker å reise dit.

Tokyo er jo ett alternativ på sommern, det er jo ett lass med Japanske turister som vil se Norge. Så på vinteren brukt denne maskina til enten Miami eller Orlando
 
Back
Top