• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Rykte: Ryanair med feed til Norwegian Longhaul?

Mulig Norwegian / Ryanair samarbeids avtale - Deres tanker om dette ?

Mulig Norwegian / Ryanair samarbeids avtale

Hevder Ryanair og Norwegian er «detaljer» unna samarbeidsavtale
Kun de siste detaljene mangler før et formelt samarbeid mellom Ryanair og Norwegian er en realitet, skriver den velrenommerte italienske avisen Corriere della Sera onsdag.
Før jul ble det kjent at det norske selskapet var blant aktørene som var aktuelle for en såkalt «feeder»-avtale med den irske lavprisgiganten.
Planen er å sluse passasjerer fra Ryanairs kortdistansenett til Norwegians langdistanseruter.
Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen bekrefter når E24 spør om selskapet har hatt konkrete samtaler med Ryanair:
– Ja, Norwegian har hatt samtaler med Ryanair og andre om et mulig samarbeid som går ut på at passasjerer på konkurrentenes europaruter kan fly videre med Norwegian interkontinentalt.
Han legger til:

– Det foreligger ingen håndfast avtale med Ryanair i dag, men vi har sagt at vi er interessert i å samarbeide med selskaper som kan feede trafikk inn til langrutene våre, spesielt på London Gatwick, sier Sandaker-Nielsen.

– Ryanair er et eksempel på en aktør som kan vært aktuell for dette.
Hva er forumets tanker om en mulig slik avtale ?

Personlig så er jeg skeptisk til at Norwegian skal begynne å sammarbeide med et selskap som Ryaniar. Jeg regner fremdeles Ryaniar for å ligge under Norwegian når det gjelder service.

Norwegian trenger vel heller en feeder avtale med et Amerikansk selskap ?

Re: Mulig Norwegian / Ryanair samarbeids avtale - Deres tanker om dette ?

Må jo kun være positivt for Norwegian og deres satsning på langdistanse...mulig vil de også slippe Ryanairs negative fokus og kommentarer. Hva Ryanair får ut av avtalen er jeg ikke like sikker på...men det bryr jeg meg også fint lite om;-)

Personlig så er jeg skeptisk til at Norwegian skal begynne å sammarbeide med et selskap som Ryaniar. Jeg regner fremdeles Ryaniar for å ligge under Norwegian når det gjelder service.

FR er jo på vei mot en "oppgradering" av seg selv, med setevalg, innsjekket bagasje, business plus etc, så man skal nok ikke se bort fra at det også er for å tilpasse seg andre selskaper (DY) for å strømlinjeforme produktene i større grad.

Trodde Ryanair var på Stansted. Hvor mye trafikk har de til Gatwick? De er vel heller ikke på Cdg.

Ser ingen grunn til at dette bør være "problematisk" for de reisende da det finnes nok av eksempler på selskaper med ulik profil/image som feeder på kortdistanse. I tillegg så er produktforskjellene på kortdistanse nesten minimale uansett så og når FR i tillegg er i ferd med å tilpasse seg (flexbilletter, valg av seating, nytt interiør osv) så er jeg lite bekymret for hva 95% av pax tenker om dette, om de i det hele tatt kommer til å bry seg.

Om FR noen gang kommer til å fly IC gjenstår og se og de har flere ganger sagt at de ikke får tak i mange nok fly raskt og rimelig for å komme i gang. DY har kommet meget godt i gang og spesielt på LGW der potensialet er enormt så sånt sett så tenker jeg de er en god match på LGW der styrken til FR (og svakheten til DY) er Europa.

I Skandinavia derimot er jeg noe mer skeptisk i hvilken grad FR feed er like avgjørende da DY allerede har et godt nettverk og FR i vesentlig mindre grad er til stedet på hovedflyplassene.

Ryanair vil sikkert også gerne ind på langdistance området , nu hvor de kan konstatere at Norwegian har fået konceptet til at virke. Indkøringsproblemerne med nye og for få fly ser jo ud til at være overstået for DY , så nu kører toget og mulighederne er enorme.
Men toget er kørt uden Ryanair der er kommet årevis bagud , hvis de ville starte deres eget selskab op på langdistance. Så hvem ved - måske Ryanair på sigt kunne tænke sig at købe sig ind i DY longhaul ....

Trodde Ryanair var på Stansted. Hvor mye trafikk har de til Gatwick? De er vel heller ikke på Cdg.

Sist jeg var på LGW var det en ganske vesentlig trafikk av Ryanair. Ryanair oppererer jo og fra Kastrup som Norwegian og har en del langdistanse fra.

Tror jeg må korrigere meg litt her da det ser ut til at SQ321 har tatt feil (tro det eller ei......). FR ser ikke ut til å være veldig sterke på LGW pr nå og at DY faktisk har et bedre nettverk ut/inn.

Tror ikke DY er veldig klare for noe sånt. De etablerer baser i de store (turist)byene som London, Paris, Madrid og Barcelona. Det er ikke uten grunn. Der skal de profittere på både reisende til byen og området i seg selv og feed til langrutene. To fluer, en smekk.

Bloomberg melder at en avtale er rett rundt hjørne:

The carrier is set to begin testing transfers between its own flights during the summer. An separate agreement to align schedules with Norwegian Air Shuttle’s long-haul operations will set up feeder traffic between the carriers at London Gatwick airport, particularly for Ryanair’s routes there serving Dublin and Belfast, as well as at Barcelona, Copenhagen and Cork, Ireland.

http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-04-19/ryanair-s-ceo-sees-terror-cloud-weighing-on-europe-s-airlines

Noen av oss har jo sagt at nettopp dette kommer til aa skje og har pekt paa andre Long Haul LCC som har hatt dette paa plass siden 2012:p

OK. Det er sikkert bare jeg som ikke har fulgt med. Jeg var ikke klar over at Ryanair allerede hadde slike avtaler på plass med andre selskaper.

OK. Det er sikkert bare jeg som ikke har fulgt med. Jeg var ikke klar over at Ryanair allerede hadde slike avtaler på plass med andre selskaper.

Naa er det kanskje noen andre Long Haul LCC og LCC enn Norwegian og Ryanair og at Full Interline mellom LCC er mulig selvom ikke Ryanair og Norwegian har fatt dette til ennaa :p Det er vel nettopp FR og DY/D8.5 ligger etter andre selskaper, selv Westjet som starter Long Haul LCC med 767-300ER i disse dager har Interline paa plass. Air Transat som har drevet Long haul LCC en del lenger enn Norwegian har Interline med flere LCC i Europa.

Men skal vi kun se paa FR og DY/D8.5 saa har du helt rett. De har sovet i klassen:p

Men skal vi kun se paa FR og DY/D8.5 saa har du helt rett. De har sovet i klassen:p

Ja, tråden dreier seg vel i utgangspunktet om at FR skal starte med noe a la interlining (i alle fall tilpassing av sin trafikk til DYs LH trafikk), noe jeg mente å indikere at "alle" mente var en "umulighet".

Det er jo også mulig at de ikke har sovet i timen, men at dette har vært et bevisst valg; dvs. at DY enn så lenge ikke har hatt det store behovet for feed i Europa, men at dette kanskje blir større etterhvert som stadig nye maskiner fases inn i trafikk. Det vet ikke jeg. Såvidt jeg forstår går long-haul satsingen til DY relativt greit.

Hva angår de andre selskapenes interline-avtaler så kjenner jeg ikke detaljene i disse, men for Air Transats del så har de kanskje begrenset short-haul trafikk selv og dermed avhengig av andre? Westjet har vel et bruktbart nettverk, så der vet jeg ikke.

Last edited:
Jeg skjoenner ikke helt behovet for aa vise til at alle "har tatt feil" - etter aa ha vaert en del av barnsjen og fulgt bransjen som aktiv passasjer er jeg veldig forsiktig med absolutte "sannheter".

Naar det gjelder Interlining synes jeg det er interessant aa se paa dette i lyset av hva som skjer i LCC Long Haul og hvordan denne utviklingen gir meg som passasjer nye muligheter. I dag kan jeg kjoepe en Enveis Lavpris fra Oslo hjem til Seattle med innsjekket bagasje hele veen og allt i en billett til en betydelig lavere pris enn hva en Lavpris OSL - OAK eller OSL-LAX med DY/D8.5 + Southwest eller Alaska opp til Seattle koster. Legger jeg paa EUR 100 faar jeg en Premium Economy ala Lufthansa/SAS eller forrige generasjon Business Class (170Grader Lie Flat) til under USD 1000.00 envei (og i tillegg til Seattle er 58 andre Destinasjoner i USA fra Oslo).

Du var jo akkurat i Seattle, hvordan synes du at Norwegians Long haul sitt tilbud passet deg ?

Jeg skjoenner ikke helt behovet for aa vise til at alle "har tatt feil" - etter aa ha vaert en del av barnsjen og fulgt bransjen som aktiv passasjer er jeg veldig forsiktig med absolutte "sannheter".

Hvem sier noe om at andre tar feil? Du må tåle at argumenter presenteres i et diskusjonsforum. Jeg påpekte at dette dreier seg om FR og noe nytt fra den kanten, som de fleste her inne har gjentatte ganger hevdet ikke kommer til å skje. Jeg kan forøvrig ikke se at noe av det jeg skriver er irrelevant i forhold til ditt innlegg.

Forøvrig: Prøver ikke du å gjøre det samme som du anklager andre for...?

Naar det gjelder Interlining synes jeg det er interessant aa se paa dette i lyset av hva som skjer i LCC Long Haul og hvordan denne utviklingen gir meg som passasjer nye muligheter. I dag kan jeg kjoepe en Enveis Lavpris fra Oslo hjem til Seattle med innsjekket bagasje hele veen og allt i en billett til en betydelig lavere pris enn hva en Lavpris OSL - OAK eller OSL-LAX med DY/D8.5 + Southwest eller Alaska opp til Seattle koster. Legger jeg paa EUR 100 faar jeg en Premium Economy ala Lufthansa/SAS eller forrige generasjon Business Class (170Grader Lie Flat) til under USD 1000.00 envei (og i tillegg til Seattle er 58 andre Destinasjoner i USA fra Oslo).

Du var jo akkurat i Seattle, hvordan synes du at Norwegians Long haul sitt tilbud passet deg ?

Dette er jo en litt annen diskusjon. Det er vel ingen som tror at alle selskaper skal dekke alle behov. Hvis DY ikke flyr et sted jeg skal så gidder ikke jeg å vurdere dette som et alternativ, men det er selvsagt korrekt at med interline så øker nedslagsfeltet.

Det er jo imidlertid opp til selskapet selv å vurdere om de mener avtaler med andre er hensiktsmessige, og jeg tror de vil inngå slike avtaler dersom de finner dem kommersielt interessante. Det at slike avtaler ikke er inngått trenger ikke bety at noen har sovet i timen.

Forøvrig så flyr jeg ikke noe særlig med DY. Jeg får jo ikke bonuspoeng der. ;)

Last edited:
Back