RYKTE: Norwegian: Flesland - New York

  • Thread starter Thread starter BGO
  • Start date Start date
I det legger jeg om det er like problematisk, som mange sier det er, når det gjelder fortolling, sende bag på nytt og så ny security... gjøres det like "tungvint" på BGO som på OSL?

Ot btw, sorry for det.

Hvis det er like "problematisk" løser det seg jo ikke for en fra Stavanger og reise hjem igjen via BGO hvis det blir det samme "styret" som på OSL.

Ved all utland -> innland tranfer må man ta ut bags, og gå gjennom tollen. Med andre ord bagdrop og ny security etter det. (Kan antagelig gjøres unntak dersom det er samme fly som fortsetter og det ikke er påstigende pax/crew på transfer-stoppen.)
 
Av Norges 5mil innbyggere er det sikkert minst 2mil som har kortere veg til Flesland, eller der det blir hipp som happ om de bruker BGO eller OSL. Skulle DY ha 2 avganger per uke, vil det være 40.000 seter som skal fylles på årsbasis. Altså må 2% av befolkningen klare å avse 3000-4000kr for en tur til USA. Nå har vi i en del år hatt mulighet til billige storbyferier i Europa og mange har sett de fleste av Europas store hovedsteder og turist destinasjoner. Nå er vi klare for USA dersom ikke biletten er for dyre. En vesentlig del av de turistene som kommre til Norge skal dessuten innom bergen så det kan bli godt med utenlandske turister også. At dette kan være mulig skulle derfor ikke forundre meg, men denne ruta vil spise av pax som ellers ville reist med DY fra OSL til NYC, jeg tror derfor den ikke blir opprettet før DY ser at det er veldig godt belegg på OSL ruta, derfor tror jeg ikke den kommer før våren 2014 tidligst.

En ting som kunne vært interessant på denne ruta, er å koble den sammen med BKK-ARN, da får Bergen en direkteforbindelse til Stockholm 2 ganger i uken og også like lettvint tur til BKK som østlendingene, selv om de bruker litt lenger tid. Spørsmålet er om svenskene vil velge avgangen til NYC bort da de får 2 timer lenger reise, pga mellomlanding i Bergen. Men svenskene er jo gjerrige og gjør hva som helst for billige biletter.
Det blir enklere for DY å la maskinen gå innom ARN, der vil crew bytte skje. Alternativet er å fly crew mellom OSL og BGO og det koster penger.
 
Ved all utland -> innland tranfer må man ta ut bags, og gå gjennom tollen. Med andre ord bagdrop og ny security etter det.

Joda, vet jo selvsagt det. Men lurte på om det er like tungvindt på BGO som på OSL. For å sitere en hel haug med poster på dette forumet:

*En hel haug med forumister* said:
"Den evige lange veien gjennom tollen, hente bag, opp, finne bagdrop og så ny security... derfor dropper jeg/vi alltid OSL, iallefall på returen".

Regner med at alle har lest minst ti sånne innlegg.. For å presisere meg selv: er det enklere rent praktisk sett på BGO?
(Nå blir jo dette noe ot, men fint om noen kunne svart så avslutter jeg denne avsporingen :) )
 
Last edited:
Veien er kortere (var ihvertfall det sist jeg gjorde det), men køene på BGO er værre, spesielt security, slik at totalen omtrent blir det samme
 
Tja, ankomst fra USA skjer vel typisk i 7-tiden. På mandag og tildels tirsdag vil man da ankomme midt i den verste tiden, da køen i sikkerhetskontrollen står ut på fortauet.. :)
 
Tja, ankomst fra USA skjer vel typisk i 7-tiden. På mandag og tildels tirsdag vil man da ankomme midt i den verste tiden, da køen i sikkerhetskontrollen står ut på fortauet.. :)

Det kommer an på når man drar fra USA. Går flyet i 20-22 tiden, så ankommer man midt i beste formiddagssiestaen på Vestlandet. Da vil man gjerne ha veldig god tid til en eventuell viderforbindelse også ;)
 
Det kommer an på når man drar fra USA. Går flyet i 20-22 tiden, så ankommer man midt i beste formiddagssiestaen på Vestlandet. Da vil man gjerne ha veldig god tid til en eventuell viderforbindelse også ;)

Det er selvfølgelig helt korrekt, ja. :)
 
Det kommer an på når man drar fra USA. Går flyet i 20-22 tiden, så ankommer man midt i beste formiddagssiestaen på Vestlandet. Da vil man gjerne ha veldig god tid til en eventuell viderforbindelse også ;)

Men hvordan er utvalget av videreforbindelser da?
 
Hvordan er det når en pax har følgende routing: Utland-BGO-Innland? Feks JFK-BGO-SVG.
I det legger jeg om det er like problematisk, som mange sier det er, når det gjelder fortolling, sende bag på nytt og så ny security... gjøres det like "tungvint" på BGO som på OSL?

Avstand fra en hvilken som helst utlands-gate til baggasje: maks 2 minutter å gå.
Avstand fra baggasjebånd via toll til ny innsjekk: 50 meter.

Med mindre du havner i de mest ugudelige tidene med køer, en klar vinner for BGO.

-A
 
Av Norges 5mil innbyggere er det sikkert minst 2mil som har kortere veg til Flesland, eller der det blir hipp som happ om de bruker BGO eller OSL.

Rent fysisk kan nok det stemme. Problemet er at det hele er avhengig av infrastruktur, og der er OSL en klar vinner både på feed med fly og på bakketransport. Om en f.eks. reiser fra SVG kan man sannsynligvis oftere få kortere total reisetid via Oslo siden avgangene dit er hyppigere og flytiden bare er 15-20 min. lengre. Mange må dessuten innom OSL for å komme seg til BGO.

Når det er sagt tror jeg fortsatt det kan være et grunnlag for ei slik rute i sommersesongen om den legges ordentlig til rette tidsmessig for feed fra OSL/SVG/TRD.
 
Ubegripelig dersom DY tenker seriøst på dette før ev. Bergen er ferdig utbygget. Kapasiteten på flyplassen er sprengt, sikkerhetskontrollen håpløs (både i layout, kapasitet og personell), den indre infrastrukturen i terminalen er totalt nedslitt, kapasiteten på bagasjebånd (særlig ankomst utland) er altfor liten og mangelen på f. eks. sitteplasser er stor. I det hele tatt er Bergen blant de verste flyplassene av de jeg bruker ofte (er heldigvis sjelden på CDG), og jeg synes ikke at den kortere avstanden til USA veier opp for ulempene ved BGOs mangler.

Isolert sett hadde det vært artig med en IC-rute fra Bergen, men som passasjer hadde jeg styrt unna med mindre jeg BGO var mitt endelige bestemmelsessted. Nå er ikke retur til Oslo og derfor videre til en innenriksdestinasjon noe særlig mye bedre, men OSL er uansett en langt bedre flyplass å ha transfer på - rushtid eller ei - enn BGO.
 
Syns ikke man skal avfeie BGO pga. fasiliteter på flyplassen hvis det fins konkrete planer om utbygging. Denne ruta blir tross alt langt fram i tid om den kommer. DY venter fortsatt på maskiner, og før en eventuell rute fra BGO skal nok IC fra OSL og ARN testes grundig. Innen da kan situasjonen være en helt annen.
 
Rykte er vel ingen mangelvare i denne bransjen.
Det er noe som heter at det en vet , det vet ingen og det to vet , det vet alle.
Nå vil jeg tro at med det antall langdistanse maskiner DY har i anmars og det antall som selskapet ved Kjos har uttalt tenkt seg , så ligger det i kortene at flere lufthavner en de skandinaviske hovedsteder på sikt vil bli vurdert som interessante utgangspunkt for "longhaul" trafikk.
I denne forbindelse er det ikke overraskene at BGO nevnes på ryktebørsen.
Mange tenker høyt og det er ikke lang vei fra høyttenking til et rykte .
Og flere vil nok komme i tiden fremover.
Selskapets egne ansatte er ofte kilden til disse ryktene.
 
Bergen - New York/Asia nye Norwegian destinasjoner?

I hvert fall i følge dagens BT.

- Når vi starter direkteruten fra Bergen til New York, vil vi kanskje lokke til oss noen flere amerikanere. Men det er Asia, med sine vanvittig mange mennesker og økende velstand, som vil utgjøre brorparten av fremtidens turister i bergensregionen, sier Kjos.

Direkteruten fra Bergen til New York starter opp på forsommeren 2013. Men først i 2016 eller 2017 vil flyselskapet vurdere å innføre daglige avganger fra vestlandshovedstaden til den amerikanske verdensmetropolen.
http://www.bt.no/incoming/--Bare-Bergen-som-er-verdt-a-se-i-Norge-2752838.html
 
Re: Bergen - New York/Asia nye Norwegian destinasjoner?

Og etter det kommer Torp - Bangkok, og også trolig Rygge - Buenos Aires. Hmmm....
 
Re: Bergen - New York/Asia nye Norwegian destinasjoner?

Mr Spinn! Bra jobba i PR-maskineriet :-)
 
Re: Bergen - New York/Asia nye Norwegian destinasjoner?

Lyder ikke sandsynligt... men mærkeligere ting er set - der har været forsøgt Aalborg-Florida... Gik heller ikke så godt ;-)
 
Re: Bergen - New York/Asia nye Norwegian destinasjoner?

Har hørt at billettene kun skal koste 2000 kr også!!!
 
Re: Bergen - New York/Asia nye Norwegian destinasjoner?

Var ikke klar over at det fremdeles var agurktider? ;)
 
Back
Top