Rygge som OSLs tredje rullebane?

Isbamse

ScanFlyer Gold
Som medlem i det nest minste grønne partiet, har jeg sett forslag (særlig fra Østfold, selvsagt) om at man skal spare miljø og jordbruk ved å droppe en tredje rullebane på OSL, og i stedet bruke Rygge. Hittil har jeg tenkt at det er ineffektivt og vil gjøre OSL lite attraktiv, pga problemene med transfer mellom de to flyplassene.

Men: Når Follobanen er ferdig, og om vi forutsetter at IC-utbyggingen av Østfoldbanen gir tog til døra; er ideen så dum? IC-utbyggingen av Østfoldbanen kommer uansett, og det ville spare betydelige investeringer på OSL.

OSL vil selvsagt fortsatt være førstevalget for de som skal bytte fly underveis, men Rygge kunne bli en avlastningsflyplass for veksten i de store stamrutene innenriks og til utenlandske storbyer - særlig om man styrer markedet, ved å differensiere avgiftene, og sette tak på antall bevegelser på OSL.

I en verden hvor man sjelden kan få det ideelle - hvordan ser en sånn løsning ut fra bransjens side?
 
Som medlem i det nest minste grønne partiet, har jeg sett forslag (særlig fra Østfold, selvsagt) om at man skal spare miljø og jordbruk ved å droppe en tredje rullebane på OSL, og i stedet bruke Rygge. Hittil har jeg tenkt at det er ineffektivt og vil gjøre OSL lite attraktiv, pga problemene med transfer mellom de to flyplassene.

Men: Når Follobanen er ferdig, og om vi forutsetter at IC-utbyggingen av Østfoldbanen gir tog til døra; er ideen så dum? IC-utbyggingen av Østfoldbanen kommer uansett, og det ville spare betydelige investeringer på OSL.

OSL vil selvsagt fortsatt være førstevalget for de som skal bytte fly underveis, men Rygge kunne bli en avlastningsflyplass for veksten i de store stamrutene innenriks og til utenlandske storbyer - særlig om man styrer markedet, ved å differensiere avgiftene, og sette tak på antall bevegelser på OSL.

I en verden hvor man sjelden kan få det ideelle - hvordan ser en sånn løsning ut fra bransjens side?


Follo-banen og den fremtidige nye Oslo-tunnelen støtter egentlig et sterkere Gardermoen. Reisetiden til OSL med tog fra Østfold vil reduseres og frekvens vil nok gå opp.

Miljøeffekten av å kunne fly større fly fra Gardermoen er muligens større enn miljøkonsekvenser av å bygge en ekstra rullebane.
 
Men: Når Follobanen er ferdig, og om vi forutsetter at IC-utbyggingen av Østfoldbanen gir tog til døra; er ideen så dum? IC-utbyggingen av Østfoldbanen kommer uansett, og det ville spare betydelige investeringer på OSL.

Utfordringen er at skal Rygge få "tog til døra" er de nødt til å flytte døren. Eller bruke flerfoldige milliarder på å flytte eksisterende toglinje til riktig side av E18 i forhold til flyplassens beliggenhet.

Det er allerede dobbeltspor forbi Rygge og til Råde (Haug), så toglinjen bli værende. Selv om det er en ganske kort strekning, utbygd tidligere i god norsk "klatte litt her og der" tradisjon. Men med en gang toget ikke går helt frem til flyplassen så faller attraktiviteten betydelig.

Ja, man vil spare tid (og få bedre regularitet) nå Follobanen er ferdig til Ski i 2021, og når dobbeltsporet Sandbukta-Moss-Såstad står ferdig i 2024, og det således vil hjelpe, men det er først og fremst trafikken mellom Oslo og Østfold som er den store vinneren her.
 
Om de skulle brukt rygge til noe så måtte det vere å avlaste OSL ved å flytte charterflygninger til rygge. Eller som en lowcost flyplass som de har i bangkok DMK
 
(...) Eller bruke flerfoldige milliarder på å flytte eksisterende toglinje til riktig side av E18 i forhold til flyplassens beliggenhet.

Mindre vesentlig, men det er E6 som stryker forbi hallen på RYG.

Allerede i dag er det en hel del som benytter seg av tog mellom Gardermoen og Østfold-byene. Jeg har inntrykk av at flere gjør det enn tidligere, og i ymse medier kan man for tiden se en kampanje fra NOR-WAY som fremmer poenget med transfer uten bytte av transportmiddel og tilhørende ventetid (les: Oslo S). Man kommer seg imidlertid raskere til Gardermoen med toget i mange tilfeller, det kan også være vesentlig rimeligere enn Flybussen.
 
OSL ble bygget nettopp fordi en delt løsning er helt håpløst for transferpax, noe som vi tidligere hadde med FBU og GEN. Kan se for meg at charterpax fra TOS blir veldig fornøyd dersom de må drasse med seg bagasjen og en flokk med barn på toget og bruke den tiden det tar fra OSL til RYG med tilhørende risiko for forsinkelser, bagasjerot, værproblematikk osv.

Det er allerede nok utfordringer med Domestic Transfer så dette blir jo bare et helt håpløst forslag som kun politikere kan finne på å foreslå.

Dette minner meg veldig om hvordan norsk samferdselspolitikk har vært inntil regjeringsskiftet og den nåværende regjeringen; ingen helhetlig og langsiktig strategi som er til det beste for de reisende men litt "stykkevis og delt her og der" i et desperat forsøk på å tilfredsstille litt overalt.
 
Glem tog. Det å måtte ta buss til stasjonen på Rygge, toget til Oslo S og så nytt tog til Gardermoen er nok noe bare de aller mest entusiastiske gjør én gang. Toget vil uansett ikke kunne kjøres direkte fra Østfold til Gardermoen. Selv etter at Follobanen er ferdig må toget snu på Oslo S eller så må man bytte tog. Begge deler er krøkkete, og vil være et problem helt til det bygges et forbindelsesspor fra Follobanen til Romeriksporten.
 
Dette er som å lese diskusjonene FBU/GEN for 30-40 år siden ... Deja vu all over again. Funket ikke da, funker ikke i dag. Oslo er ikke London. MOW out.
 
En delt løsning er svært uheldig/uønsket sett fra handlingsselskapenes side. Det å ha infrastruktur fordelt på to/flere steder på "samme" lufthavn fordrer ikke effektivitet og god økonomi. Siden transfermulighetene blir svært begrensede/tungvinte mener jeg at RYG kun egner seg som selvstendig lufthavn, og da særlig for lavprissegmentet og punkt til punkt trafikk. Og evt til bruk for isolert frakt grunnet nærheten til motorvei, jernbane og havn.

Espen
 
På toppen av det hele snakkes det og om at forsvaret (som eier flyplassen) skal øke sin aktivitet på Rygge (flytting av C-130 til Rygge, flere Bell 412, samt utstasjonerte amerikanske jagerfly). Jeg tviler sterkt på at de vil være særlig entusiastiske til en større mengde sivil aktivitet der da.
 
Siden transfermulighetene blir svært begrensede/tungvinte mener jeg at RYG kun egner seg som selvstendig lufthavn, og da særlig for lavprissegmentet og punkt til punkt trafikk.

Og ettersom hverken Ryanair, Norwegian eller charterselskapene klarte å få nok volum på Rygge, så er det fristende å spørre om hvilket lavprissegment du tenker på?

Og evt til bruk for isolert frakt grunnet nærheten til motorvei, jernbane og havn.

Er det mulig å tenke seg at Rygge kan være en attraktiv fraktflyplass? Frakt vil jo også lide under at videreforbindelser er fra Gardermoen, men på den annen side så er det mye logistikk i Follo.

Kan det være et potensiale for å flytte GA-trafikken fra Gardermoen til Rygge?

Uansett, legger du sammen de rene frakterne på Gardermoen med GA/VIP, så er det fortsatt ikke noen tredje rullebane. Kanskje en halv high speed-exit.
 
Jeg tenkte ikke på annet enn at dette segmentet burde ha størst mulighet til å klare seg ut av RYG som selvstendig lufthavn. Men du har helt rett i at de som så langt har forsøkt ikke har lyktes spesielt godt.

Den frakten som kommer på trailer inn til OSL kan likeså godt kjøres til RYG. Den er ikke avhengig av "transfer" på OSL. Dette er vel trolig stort sett sjømat. Mulig det kommer inn såpass mye sjømat via innenriksfly (i buken) til OSL at RYG ikke er noe alternativ for dette heller. Jeg har ingen tro på RYG som OSL's tredje rullebane, jeg bare forsøkte å resonnere hvilken trafikk som kunne tenkes å fungere fra en selvstendig lufthavn på RYG.

Espen
 
At mesteparten av sjømaten må kjøres gjennom Oslo, er kanskje ikke så gunstig.

Igjen - vi hadde tidligere splitt charter/rute og hvis man kan utvide den forviste kategorien til charter og point-to-point selskaper, han man sikkert volum nok til å kunne drive RYG lønnsomt.
Men da er man historieløs og man har rotet seg tilbake til det man ville unngå med å bygge ny hovedflyplass ....
 
Jeg tenkte ikke på annet enn at dette segmentet burde ha størst mulighet til å klare seg ut av RYG som selvstendig lufthavn. Men du har helt rett i at de som så langt har forsøkt ikke har lyktes spesielt godt.

Den frakten som kommer på trailer inn til OSL kan likeså godt kjøres til RYG. Den er ikke avhengig av "transfer" på OSL. Dette er vel trolig stort sett sjømat. Mulig det kommer inn såpass mye sjømat via innenriksfly (i buken) til OSL at RYG ikke er noe alternativ for dette heller. Jeg har ingen tro på RYG som OSL's tredje rullebane, jeg bare forsøkte å resonnere hvilken trafikk som kunne tenkes å fungere fra en selvstendig lufthavn på RYG.

Espen

mye av frakten som kommer inn på trailer inn til OSL havner i buken på rutefly til Dubai,Bangkok,USA osv
 
Jepp, med det noe uklare uttrykket "isolert" frakt mente jeg frakt som ikke går i buken på paxfly ut fra OSL.

Jeg er for øvrig enig med dere andre og har verken tro på eller ønsker en ny delt løsning.

Espen
 
Takk for innspillene! Vi kan vel konkludere med at Rygge kun ville ha en misjon som "avlastningsflyplass" for tunge ruter, frakt og charter som ikke trenger connection på OSL - pluss litt ultralavprisselskaper - og at dette neppe gir grunnlag for en selvstendig flyplass?
 
Ikke bødvendigvis. Er volumet stort nok, kan de sikkert tjene penger. Men den eneste måten de kan oppnå et slikt volum er om OSL til de grader blir så overbelastet at det ikke er noe annet alternativ for operatørene.
Eventuelt om myndighetene tvangsflytter trafikk - men der tror jeg de vil få slite ...
 
I den samme debatten har jeg sett påstander om at flyene på OSL i snitt kun har ca 100 passasjerer per fly, og at det vil være mulig å doble antallet flybevegelser på OSL, uten å bygge noen tredje rullebane. True? I så fall er jo diskusjonen om en tredje rullebane meningsløs, fordi den løser et problem som ikke finnes...?
 
I den samme debatten har jeg sett påstander om at flyene på OSL i snitt kun har ca 100 passasjerer per fly, og at det vil være mulig å doble antallet flybevegelser på OSL, uten å bygge noen tredje rullebane. True? I så fall er jo diskusjonen om en tredje rullebane meningsløs, fordi den løser et problem som ikke finnes...?

Nja, ikke nødvendigvis, men handler litt om fremtiden også. Og det er tidspunkter hvor kapasiteten ikke har mye å gå på.

Uansett, i denne fasen så handler det ikke om å bygge en ny rullebane eller ikke, men å sørge for at det eventuelt om 10-15 (eller enda lenger frem i tid) faktisk er plass til det og ikke noen andre har bygget lager og rekkehus der innen det
 
I den samme debatten har jeg sett påstander om at flyene på OSL i snitt kun har ca 100 passasjerer per fly, og at det vil være mulig å doble antallet flybevegelser på OSL, uten å bygge noen tredje rullebane. True? I så fall er jo diskusjonen om en tredje rullebane meningsløs, fordi den løser et problem som ikke finnes...?

Da må man pålegge flyselskapene å bruke større fly og redusere frekvensene. Er ikke sikker på at det går så vel hjem i en bransje hvor marginene allerede er syltynne. Teoretikervås.
 
Back
Top