SpeedbirdConcordeSST
ScanFlyer Blue
Re: Rygge fortsetter å vokse
Rygge er i en vanskelig situasjon og dette lover ikke veldig godt for fremtiden.
Når det gjelder Norwegian så kan man vel neppe si at de har "sviktet" flyplassen. Norwegian gjør løpende markedsvurderinger på rent forretningsmessig grunnlag og rutene til Rygge har ikke gått så bra som man hadde håpet.
Det er ofte en vond spiral. Når en flyplass har forholdsvis få destinasjoner og få operatører så er den ikke attraktiv for nyetableringer. I tillegg er den veldig sårbar for endringer fra de selskapene som bruker flyplassen.
Det Rygge trenger er flest mulig selskaper som flyr derfra slik at bortfallet av en eller et par selskaper ikke får for store konsekvenser. Ideelt sett er det mye bedre med 30 selskaper som flyr dit en gang om dagen enn et selskap som flyr 30 ganger om dagen.
Det er ikke nødvendigvis enkelt med den litt spesielle situasjonen flyplassen er i med blant annet et tak på antall flybevegelser som er begrunnet både i militære operasjoner og i forhold til beboelse rundt flyplassen m.m.
Det blir ikke helt riktig å sammenligne en liten flyplass med en stor, men eksempelet taler for seg selv:
Heathrow betjener i dag mer enn 180 destinasjoner i 90 land med 98 flyselskaper som flyr til flyplassen. Da er man ikke så sårbar om et selskap trekker seg ut selv om det har mange flyvninger til flyplassen. Heathrow har tre store flyselskaper som bruker flyplassen som base (British Airways, BMI og Virgin). Da er man ikke så sårbare (nå har selvfølgelig også Heathrow den fordelen at den er en meget attraktiv flyplass der det er kamp om å få ledige slots).
Det er ikke enkelt med den litt spesielle situasjonen Rygge befinner seg i med blant annet et tak på antall flybevegelser som er begrunnet både i militære operasjoner og i forhold til beboelse rundt flyplassen m.m.
Rygge er i en vanskelig situasjon og dette lover ikke veldig godt for fremtiden.
Når det gjelder Norwegian så kan man vel neppe si at de har "sviktet" flyplassen. Norwegian gjør løpende markedsvurderinger på rent forretningsmessig grunnlag og rutene til Rygge har ikke gått så bra som man hadde håpet.
Det er ofte en vond spiral. Når en flyplass har forholdsvis få destinasjoner og få operatører så er den ikke attraktiv for nyetableringer. I tillegg er den veldig sårbar for endringer fra de selskapene som bruker flyplassen.
Det Rygge trenger er flest mulig selskaper som flyr derfra slik at bortfallet av en eller et par selskaper ikke får for store konsekvenser. Ideelt sett er det mye bedre med 30 selskaper som flyr dit en gang om dagen enn et selskap som flyr 30 ganger om dagen.
Det er ikke nødvendigvis enkelt med den litt spesielle situasjonen flyplassen er i med blant annet et tak på antall flybevegelser som er begrunnet både i militære operasjoner og i forhold til beboelse rundt flyplassen m.m.
Det blir ikke helt riktig å sammenligne en liten flyplass med en stor, men eksempelet taler for seg selv:
Heathrow betjener i dag mer enn 180 destinasjoner i 90 land med 98 flyselskaper som flyr til flyplassen. Da er man ikke så sårbar om et selskap trekker seg ut selv om det har mange flyvninger til flyplassen. Heathrow har tre store flyselskaper som bruker flyplassen som base (British Airways, BMI og Virgin). Da er man ikke så sårbare (nå har selvfølgelig også Heathrow den fordelen at den er en meget attraktiv flyplass der det er kamp om å få ledige slots).
Det er ikke enkelt med den litt spesielle situasjonen Rygge befinner seg i med blant annet et tak på antall flybevegelser som er begrunnet både i militære operasjoner og i forhold til beboelse rundt flyplassen m.m.
Last edited: