Rygge Air Show 2009

Men en ting til: er det ingen passasjerfly som er med i år?
En 738 var listet som bekreftet tidligere, men den er fjernet den også :-(

Oppvisning fra en A-10 står øverst på ønskelisten/drømmelisten min. Har vært et av mine favorittfly helt siden jeg var et barn.

Jeg må si jeg at jeg er ganske skuffa over årets program, ikke noe særlig å rope hurra for, ihvertfall ikke sammenlignet med programmet som var i 2007. Og nå har C-17 blitt fjernet også... Ja, da har vi igjen Patrouille Suisse, Aerostars og den belgiske F-16... Det blir en kort dag.

Jeg må si jeg at jeg er ganske skuffa over årets program, ikke noe særlig å rope hurra for, ihvertfall ikke sammenlignet med programmet som var i 2007. Og nå har C-17 blitt fjernet også... Ja, da har vi igjen Patrouille Suisse, Aerostars og den belgiske F-16... Det blir en kort dag.
Programmet i 07 var bra. Hadde satt av hele helgen i år også, men vurderer nå om det er verdt pengene og reiseveien.

En 738 var listet som bekreftet tidligere, men den er fjernet den også :-(

Oppvisning fra en A-10 står øverst på ønskelisten/drømmelisten min. Har vært et av mine favorittfly helt siden jeg var et barn.

Litt dumt at de står på bekrefet når de blir borte senere. Noen som kan si hva som har skjedd?

Nja, sånt kan jo alltids skje, å vise frem maskiner på airshows er naturlig nok ikke høyeste prioritet for hverken militære eller flyselskaper, så om maskinen trengs et annet sted den helga så blir selvfølgelig det prioritert. Det som derimot kanskje ikke var helt det store fra arrangørene sin side var å legge showet til den samme helga som MAKS i Moskva, de fleste display teams vil naturlig nok velge å vise seg frem på MAKS fremfor RAS.

Jeg kan vel ikke akkurat si at prisen på 300 kr per dag (seriøst, 300 kr per dag? Det er på linje med show som RIAT osv., som er uendelig mye større enn RAS) forsvares av programmet slik det fremstår i dag. Hvis det ikke dukker opp noe mer spennende så tenker jeg at jeg skal finne meg et fint sted å stå utenfor flyplassen.

På den annen side er jeg glad at noen i det hele tatt forsøker å dra i gang et større flystevne. Men prisen i år er veldig drøy. Dersom jeg drar i år blir det ihvertfall ikke for mer enn en dag.

Husker det var små forskjeller på programmet i 2007, kan ikke finne noe program noe sted.... Noen som har tilgang på dette eller har noen formening om hvilken dag som evt er best (og hvorfor)

Søster & co + modern og undertegnede skal nok bare til Rygge en av dagene... m.a.o. jeg lurer også på hvilken dag som er "best" ?!? Jagerfly i ymse varianter er nok det vi er mest opptatt av + at jeg gjerne vil ha med meg Patrouille Suisse...

Husker det var små forskjeller på programmet i 2007, kan ikke finne noe program noe sted.... Noen som har tilgang på dette eller har noen formening om hvilken dag som evt er best (og hvorfor)
Dette hadde jeg gledet meg til, men slik programmet fremstår nå gidder jeg ikke bruke tid på å reise ned til Rygge, selv om avtanden ikke er avskrekkende. Og så prisen da! Skjønner jo at de må dekke utgiftene, men dette er vel drøyt for et stevne der flere og flere av de største attraksjonene forsvinner fra deltakerlisten. Det blir vel heller et spørsmål, foffen, om hvilken dag som er minst dårlig........

Søster & co + modern og undertegnede skal nok bare til Rygge en av dagene... m.a.o. jeg lurer også på hvilken dag som er "best" ?!? Jagerfly i ymse varianter er nok det vi er mest opptatt av + at jeg gjerne vil ha med meg Patrouille Suisse...

vil anta at programmet blir det samme begge dager, dog i litt annen rekkefølge på søndagen enn lørdagen pga støy før kirketid (eller noe slikt) :)

vil anta at programmet blir det samme begge dager, dog i litt annen rekkefølge på søndagen enn lørdagen pga støy før kirketid (eller noe slikt) :)
I 2007 var det endel forskjeller i programmet lørdag og søndag, så jeg ville ikke ta det for gitt at programmet er likt begge dager i år heller.
Det ville ikke skade om arrangementskommiteen la ut mer informasjon ang. dette på nettsidene.

Patrouille Suisse flyr nok begge dagene. Hvis det er jagerfly som interesserer deg mest (i såfall så er vi i samme båt), så er det jo ikke helt det store programmet uansett, og det eneste som er av moderne jagerfly er vel den belgiske F-16 og den flyr nok begge dagene. Det samme gjør nok warbirdene, Hunter, Spitfire, Vampire og Tunnan.

Det belgiske F-16 displayet blir nok bra, men med tanke på hvor mange gode solo displays det finnes rundt om i Europa nå, så er jeg ganske skuffa over at det var det eneste de klarte å få tak i. Frankrike har et helt fantastisk Rafale-display, og også et Alphajet-display, Sverige, Ungarn og Kroatia har alle Gripen-displays, Sveits, Spania og Finland har F-18-displays, Polen har ihvertfall MiG-29 (om de har andre også er jeg ikke sikker på), Storbritannia og Tyskland, Spania, og Italia har Typhoon-displays (ja, jeg er klar over at RAF sjelden flyr displays utenfor Storbritannia), og Nederland har fortsatt sitt flotte F-16-display. Så jeg syns det var skuffende at alt de klarte å få tak i var ett eneste F-16-display, selv om det er et knakende godt display.

Hi,
sorry to bother you with questions, but I haven´t been in Rygge again ... ;)

I am thinking to go on Friday from outside and maybe also on Saturday. Main goal is to catch of course as many as possible from your Norwegian AB412!

For Friday, I think they are 2 options:
1. On the field at the SE-corner of the airport or
2. On P10 or P11 parkhouse, with the light behind you

For Saturday, the best option is the parkhouse. It costs a little bit fewer then the show and you have better light of course.

Rygge.jpg

My question now: Will the parkhouses be open on Friday on Saturday? If yes, is it possible to spend there the day or will you be send away from the police/security?

And about the field, I suppose the best think is to find a good and regular parking place in the village or is it possible to drive above the bridge and park your car on the eastside of the highway?

I hope, the wind will be in favor of us, because I don´t see any good place on the NW-side to stand from outside ...

By the way, and completely off topic :D, I remember you of the open days in Greece in November. A great opportunity to catch some nice and rare aircraft. If you have any questions, don´t hesitate to ask!!!

Mirage 2000; contact me by PM and Ill help you out, I live right next to Rygge, and know all the possible spotting locations :)

Blir publikumsområdet på Rygge Air Show 2009 på den militære delen som sist gang?

I så fall blir det for oss som liker å ta bilder av fly, store problemer med motlys slik som sist gang... Da vil jeg heller anbefale å stå på vollen på motsatt side av E6! Der er det gratis + at det er "med-sol" noe som gir mye bedre bilder... MEN ikke parker langs veiskuldra på E6! Det er livsfarlig - og Politiet kommer og tar deg! Men du må nok ha en 300 mm objekt eller større for avstanden til oppvisningene kan bli relativt lang.

Avstanden til flyene som flyr display burde jo strengt tatt være mindre der enn hvis man står på den militære delen av flyplassen.

Jeg har tenkt til å stå der jeg også, men ikke helt sikker på hvordan jeg kommer meg opp der. Var bortom og titta i stad, men da var vollen inngjerdet på den siden som ikke peker mot E6, får satse på at det ikke er sånn hele veien.

Rygge la listen veldig høyt med det første stevnet og det er synd at de tilsynelatende har slitt med å skaffe attraksjoner. Når stevneprogrammet er litt tynt i utgangspunktet for oss blaserte merkes det godt når noen av de mest spennende innslagene ryker. Jeg tenker da mest på DC-6 - at et operativt militærfly når som helst kan få et oppdrag sier seg selv. C-17 eller ikke: Jeg synes ærlig talt at 300 kroner er for mye, og når en vanlig familie fort må ut med kr. 900 er man plutselig ute og konkurrerer med Tusenfryd (inkludert en masse 20-kronersaktiviteter).

Men det er nå fremdeles såpass mye som trekker at det blir en tur nedover, i alle fall når barna ikke skal være med. Klart man må på stevne. :)

Teknisk ukeblad om C- 17 (uhyre kort):

Nedtur for flyshow

Må finne erstatter for det norske gigantflyet.

http://www.tu.no/motor/article218928.ece

Jeg synes man skal være forsiktig med å kritisere dette flystevnet. Jeg kjenner de fleste av de sentrale i arrangementet, og de har lagt ned et enormt arbeid, det aller meste på fritiden, for å få til et flystevne. Ingen av dem tjener noe personlig på billettintektene. At noen av deltagerne trekker seg er beklagelig, men jeg synes forsatt alt arbeidet som er lagt ned bør hedres ved at man kommer på stevnet og gleder seg over hva som tross alt blir et bra program. At fotografer står utenfor gjerdet på vestsiden for å unngå motlys er OK, men diskusjoner om hvor man skal finne den beste "gratishaugen" synes jeg ikke høre hjemme på dette forumet. Å sammenlikne billettprisen med RIAT er lite relevant, de har helt andre forutsetninger enn vi har her. Når du legger til kostnadene ved å komme seg til RIAT, skulle jeg anta RAS kommer godt ut uansett. Jeg synes det er prisverdig at noen kaster seg ut i den formidable oppgaven med å arrangere RAS 2009, så la oss alle være positive og glede oss til fint flystevne!

My 2 cents....

- Thore

Det er vel ingen som benekter at det er lagt ned mye frivillig arbeid i å få til dette, problemet er som tidligere nevnt prisen. Når man legger seg på et så høyt prisnivå så syns jeg helt ærlig at programmet bør gjenspeile dette, i 2007 kostet det vel 250kr å komme inn om jeg ikke husker helt feil, det var helt kurant rett og slett fordi programmet forsvarte denne prisen, det var flere insteressant innslag i lufta (Typhoon, Gripen, PC-7, Nederlandsk, Belgisk og Dansk F-16 for å nevne noen) og static parken var også mer interessant. Tingen er ikke at 300kr er altfor mye penger å bruke på et airshow, det er et helt kurant beløp hvis programmet forsvarer det, noe det i dette tilfellet ikke gjør.

Tenk deg f.eks om det var snakk om en annen type arrangement, la oss si en konsert og la oss si at f.eks ACDC skulle spille i Oslo for første gang på ørten år, da hadde folk gladlig betalt 400-500kr for en billett, hadde det derimot vært garasjebandet til naboen så hadde de kanskje ikke vært fullt så glade for å betale 400-500kr... På samme måte så hadde mange gladlig betalt 300kr for å komme inn på RAS hvis programmet var godt, men nå som det er snakk om to display teams som senest var i Norge i 2007 (Aerostars var dog her senest forrige helg) og ett enkelt solo display så er fort 300kr litt mye å kreve...

Enig med at 300 kr er litt drøyt med tanke på hvor mye dårligere det ser ut til å bli i år i forhold til 2007.

Når man ser på hva de har å tilby i år så er det ikke så forferdelig mye bedre enn Kjeller på sitt beste, og det er gratis.

For meg så ser det ut som om de har tatt seg vann over hodet, alt for lite tid og dårlig planlegging siden det kræsjer med større show andre steder, noe som antageligvis har satt en stopper for en del deltagelse.

Om jeg tar meg bryet med å dra i år vet jeg ikke enda. Det meste som fristet er fjernet fra programmet.

Jeg var selv i Bodø og Rygge 07 og hadde håpet på noe tilsvarende! Jeg skal iallefall ditt så får vi se hvor bra det blir!

Back