Ryanairs spesialavtaler

Ryanair sutrer og legger ned ruter? Sa ikke de at SAS,var statsubsidiert.?

Quote:
http://www.boarding.no/art.asp?id=45046

"Årsaken er krangel med regionalmyndighetene i den spanske provinsen Katalonia. Ryanair hevder at de regionale myndighetene ikke har godkjent en avtale som ble inngått i desember 2010. Årsaken skal være faren for konflikt med EU`s regler om statstøtte.

Ifølge avtalen skulle Ryanair operere 64*ruter til og*fra Girona, som ligger nord for Barcelona.*Nå svarer*selskapet med å kutte 18 av disse."

Nok en rute som forsvinner fra TRF ser jeg. Hvilke Ryanairruter sitter de nå igjen med?

Har ikke Katalanske myndigheter først og fremst interesser at Spanair gjør det bra, og de således har insentiver til å stikke kjepper i hjulene for Ryanair? Selv om når Ryanair ikke klarer å få rutene til å gå rundt uten støtte, så er det jo deres problem

Ryan ligger i harde forhandlinger med dublin også..
Vet ikke hva Ryan har for planer om flere flyplasser ikke går med på Ryan forhandlinger eller at EU setter stop

Fra http://www.travelnews.no/no/Fly1/Ryanair-krangler-pa-hjemmebane/

Det irske lavprisselskapet Ryanair og flyplassen i Dublin har avbrutt forhandlingene fordi Ryanair krever 40 millioner euro mer i rabatter enn det flyplassen er villig til å gi.

Dublin Airport Authority tilbyr Ryanair ifølge Atwonline mer enn 60 millioner euro, tilsvarende 466 millioner kroner, i rabatter på flyplassavgifter for å stimulere trafikken til sine tre irske flyplasser. Men Ryanair krever mer enn 100 millioner euro, tilsvarende 776 millioner kroner i rabatt, uten å gi noen garanti om økt trafikk.

Ryanair ville også ha mer enn ti millioner euro i rabatter for eksisterende passasjerer til Dublin flyplass.

Last edited:
Nya Wermlandstidningen skriver litt om dette ifm. at Ryanair åpner en rute Karlstad - Barcelona til våren:

Förtäckt subvention

Avtalet misstänks strida mot EU:s direktiv om statsstöd. Möjligen en parallell till det som hände när Nyköpings kommun betalade Ryanair 55 miljoner för att de etablerade sig på Skvasta för drygt tio år sedan. Kommunens reklam på Ryanairs plan betraktades som en förtäckt subvention och fälldes i svensk domstol, men friades senare av EU-kommissionen.
Nu var tanken var att Ryanair skulle utöka trafiken på Girona till 64 destinationer. Istället blir det indragningar, vilket förutom Kristianstad också drabbar Västerås och Torp utanför Oslo, samt leder till neddragningar i Göteborg och på Skavsta.

http://nwt.se/karlstad/article854728.ece

..

Det som forbauser meg er at ikke de landene hvor Ryanair har base, krever feks at arbeidstagerene skal skatte dit. Det vi ser nå er sannheten om et flyselskap, som i stor stil, krever spesial avtaler med store rabatter, har ansatte som ikke skatter til landet basene er i, og dermed får i pose og sekk. Det meste av hva Ryanair generer av penger går ut av landet. Dette er uansett ikke lik konkuranse ifht andre flyselskaper. De eneste som kan ta tak i dette er landene som Ryanair operer i. Konkuranse på like vilkår sier politikere i Norge, jommen sa jeg smør...

Det som forbauser meg er at ikke de landene hvor Ryanair har base, krever feks at arbeidstagerene skal skatte dit. Det vi ser nå er sannheten om et flyselskap, som i stor stil, krever spesial avtaler med store rabatter, har ansatte som ikke skatter til landet basene er i, og dermed får i pose og sekk. Det meste av hva Ryanair generer av penger går ut av landet. Dette er uansett ikke lik konkuranse ifht andre flyselskaper. De eneste som kan ta tak i dette er landene som Ryanair operer i. Konkuranse på like vilkår sier politikere i Norge, jommen sa jeg smør...

Mener du man da skulle laget egne Ryanair-regler da? Når det ikke er slike krav til andre selskaper, kan man jo ikke kreve det av FR? At det meste Ryanair genererer av penger går ut av landet, er sikkert riktig, men akkurat det er jo svært vanlig for selskaper i de fleset bransjer som opererer i mange land. At pengene måtte bli i et land, høres rimelig kommunistisk ut...;)

Jeg er også noe usikker på hva du mener med lik konkurranse. At flyplasser (ofte mindre perifere lufthavner) som ellers ikke ville hatt særlig trafikk, tilbyr selskapet gode betingelser, ser jeg på som helt naturlig. Så fremt de holder seg innenfor EU-regelverket om subsidiering, forbud mot ulovlig statsstøtte, osv. Og for å være ærlig; jeg har mistanke om at det er en del som holder kontroll på om FR gjør det...:rolleyes:

Blir spennende å se hva som skjer ihht saken i Marsaille, og de andre
Flyplassene som ser ut til å følge etter. I hvertfall mtp Ryans stadig pressing på pris.
Ellers er jeg enig at regelverket skal være likt for alle.

Blir nesten litt spennende å se hvor FR egentlig har tenkt å fly hen til slutt sånn som dette når brer om seg. Å skulle kutte så mye på f.eks. Girona er ganske dramatisk, og når man i tillegg opplever såpass tøff motstand som de gjør om dagen og annonserer at de skal slutte å fly overalt hvor de ikke får viljen sin, så ender dette med ett av to scenarioer,

1) Ryanair marginaliserer seg selv, og blir et relativt sett lite selskap.
2) De må gjøre full retrett og fremstå som noen kjempeklovner som bare har det i kjeften.

Hadde vært fint om Ryanair hadde begynt å bygge sine egne flyplasser. Så kunne de jo sett om de kunne flydd helt gratis på dem!!

BF:cool2

Tipper på at FR bliver store............i Rusland ....
Fint at diverse lufthavne efterhånden har gennemskuet FR, og at selskabet ikke mere kan stille store krav...
MoL er meget mundlam i øjeblikket og fint med mig at flere har fundet ud af at
"FR isnt Gods gift to every airport"
Hilsen
Ole

Blir nesten litt spennende å se hvor FR egentlig har tenkt å fly hen til slutt sånn som dette når brer om seg. Å skulle kutte så mye på f.eks. Girona er ganske dramatisk, og når man i tillegg opplever såpass tøff motstand som de gjør om dagen og annonserer at de skal slutte å fly overalt hvor de ikke får viljen sin, så ender dette med ett av to scenarioer,

1) Ryanair marginaliserer seg selv, og blir et relativt sett lite selskap.
2) De må gjøre full retrett og fremstå som noen kjempeklovner som bare har det i kjeften.

...eller 3) Flyplassene innser at de taper svære volumer og inntekter fra parfyme-/taxfreesalg når FR pakker sammen, og dermed kryper til korset og gir FR en god pris.

FR kan vel ikke forlange å få statsstøtte eller komplett urimelige avtaler, men å kunne forhandle seg til en god pris på flyplasser som ikke har livets rett uten denne typen trafikk skal man ikke se bort fra. Jeg vil vel tro at endel av disse sekundærflyplassene ikke hadde sett ut som de gjør i dag hadde det ikke vært for FRs generering av trafikk. Kanskje disse flyplassene begynner de å bli litt for tøffe for sitt eget beste...? Det bør man muligens tenke på før man snakker om at FR ikke er "God's gift to every airport", for det kan godt tenkes at FR er nettopp det for en lang rekke av disse flyplassene.

Last edited:
Det sier seg vel for guds skyld selv at også flyplassene må tjene noe for å kunne drive. Det er jo også det som har vært problemet for flere, nemlig det at FR har krevd så store rabatter etc slik at det har vært umulig å tjene.
Nå er det flere og flere steder som ser at kassa er tom, og Ryanair får ikke viljen sin.

Det sier seg vel for guds skyld selv at også flyplassene må tjene noe for å kunne drive. Det er jo også det som har vært problemet for flere, nemlig det at FR har krevd så store rabatter etc slik at det har vært umulig å tjene.
Nå er det flere og flere steder som ser at kassa er tom, og Ryanair får ikke viljen sin.

Det vet vi vel lite om; eller, jeg aner iallefall ikke hva som er den finansielle situasjonen på disse flyplassene, men om noen kan vise til tall som underbygger det faktum at rabatten til FR er så stor at de driver med tap så er saken grei. Jeg er ikke sikker på at så er tilfellet (men det er bare spekulasjoner). Om flyplassene gir store rabatter til FR så tjener de lite på den siden av businessen, men det er vel ikke utenkelig at de henter inn en del penger på andre aspekter ved flyplassdriften.

Jeg tror de fleste nå synes nok er nok når det gjelder Ryanair! Nok en rute forsvinner fra Torp.
Jeg tror Torp om noen måneder vil sitte igjen med 0 ruter med Ryanair. Det er egentlig trist da jeg selv har brukt dem mye. Sjefen sjøl, M.Leary vil hevne seg på Torp og la alt gå over Rygge. Det er et ordtak som sier at den som ler sist ler best. Jeg tror mr. Fjeld på Torp kommer til å le sist og best. (ift Tandberg på Rygge)

Hvis vi skal lidt på dette fra FR`s side, hvad kan det så komme til at betyde...Tja deres indtjening vil droppe, med det resultat at crew kan blive arbejdsløse...at opbygge nye basere vil de ikke have råd til at fortsætte med, og deres flyflåde skal reduceres.
De kan blive nødt til at at reducere deres flyflåde og måske bytte registerland fra Irland til f.ex et andet europæiske land. Her ar jeg tænkt lidt på de problemer FR har med Dublin.
FR vil ikke ophøre med at eksistere, men måske flytte mange af deres aktiveteter til den østlige del af Europa..
Er der så nogen der vil tage arven op på de ruter hvor FR stopper. Fra Skandinavien ville det vel være naturligt at DY tager over. ET problem kunne være at FR for det meste flyver fra og til sekundære lufthavne. For ex. AAR-GRO...Her tro jeg nok ikke at DY ville tage over..Det kunne så et at de andre store LCC gøre. F.ex WizzAir eller Air Berlin.
For FR`vedkommende tror jeg ikke at deres problemer mindskes, tværtimod. Man kan vel sige, at deres grådighed er ved at give bagslag.
Hilsen
Ole

Er det noen som vet hvordan "utredingen" fra Norske skattemyndigheter rundt omstendighetene rundt de ansatte på Rygge basen sine skattemessige forhold gå ?

Jeg tror de fleste nå synes nok er nok når det gjelder Ryanair! Nok en rute forsvinner fra Torp.
Jeg tror Torp om noen måneder vil sitte igjen med 0 ruter med Ryanair. Det er egentlig trist da jeg selv har brukt dem mye. Sjefen sjøl, M.Leary vil hevne seg på Torp og la alt gå over Rygge. Det er et ordtak som sier at den som ler sist ler best. Jeg tror mr. Fjeld på Torp kommer til å le sist og best. (ift Tandberg på Rygge)

Hevne seg på Torp? Hvofor ordlegge seg slik? Det er vanlig praksis både for bedrifter og private at man inngår avtaler, og etter en tid undersøker andre alternativer for å se hva man kan få hos andre, og til hvilken pris.

Hvis din faste bensinstasjon en dag solgte bensin til 13 kroner literen, og det var en annen stasjon rett over gata som solgte den for 11, skal jeg love deg du hadde gått rett i kassa på din faste stasjon, uten å måtte stå i kø. Sansynlig vis ville du ikke gå inn i det hele tatt, men heller vært på andre siden av gaten sammen med alle de andre. Og det ville i så fall ikke vært for å hevne deg på din faste bensinstasjon, eller hva?

Avtaler skal inngås. Men de skal ikke vare evig. De skal reforhandles. Og en kjøper har en fordømt plikt å ikke være evig trofast mot en leverandør. Men man skal heller ikke bytte hvert år. Nå har Ryanair vært på Torp i mange mange år, en ny tilbyder har kommet på banen, og de har forhandlet og kommet frem til en avtale som er bedre for Ryanair enn avtalen Torp kunne tilby. For Rygge har vel valget være mellom å være en flyplass hvor få eller ingen reiste til eller fra, eller å være en travel flyplass, selv om prisen for siste valget var lav. Flyselskapene har ikke akkurat stått i kø for å fly på Rygge, så det er ikke rart om de legger seg lavt i pris. Hva ville vært alternativet?

Back