Ryanair utkonkurrert av Renfe

Kanskje, men jeg stiller meg tvilende til å bruke enorme summer på å (kanskje) få gevinster på sikt. Uansett hvordan man snur og vender på det kommer man ikke utenom at gevinster langt frem i tid er usikre greier og jo lenger frem i tid gevinstene skal komme, jo mer usikkert. OG disse gevinstene vil være langt langt langt frem i tid.

Og angående pengebruk; dersom vi skal bygge høyhastighetstog i Norge vil det i praksis si å tømme oljefondet. Det må vi innse. Og jeg kan tenke tusen bedre måter å bruke oljefondet på enn å bygge slike tog. Og det føler jeg meg berettiget til å si på et flyforum...;)

De økonomiske gevinstene du snakker om er nok mer på sikt, ja, men miljømessige gevinster vil man se fort.

60 mrd. for å bygge Oslo-Trondheim var vel et anslag fra et av konsulentselskapene. Det er ikke hele oljefondet. Langt derifra.

Hva man vil bruke penger på er jo subjektivt. Selv håper jeg løsningen - lyntog eller ei - er basert på nøye vurderinger som har både miljø, byggekostnader, driftskostnader og effektivitet som grunnlag. Flyene vil nok uansett fortsette å fly på strekiningene pga. transfer, noe som også påpekes i en post over. Så til slutt blir kanskje alle fornøyde, både togforkjempere og flyspottere ;)

De økonomiske gevinstene du snakker om er nok mer på sikt, ja, men miljømessige gevinster vil man se fort.

60 mrd. for å bygge Oslo-Trondheim var vel et anslag fra et av konsulentselskapene. Det er ikke hele oljefondet. Langt derifra.

Hva man vil bruke penger på er jo subjektivt. Selv håper jeg løsningen - lyntog eller ei - er basert på nøye vurderinger som har både miljø, byggekostnader, driftskostnader og effektivitet som grunnlag. Flyene vil nok uansett fortsette å fly på strekiningene pga. transfer, noe som også påpekes i en post over. Så til slutt blir kanskje alle fornøyde, både togforkjempere og flyspottere ;)

Hvilke miljømessige gevinster vil man se fort??

60 milliarder kroner for høyhastighetstog Oslo-Trondheim er en vits. Gang minimum med fire. Sannsynligvis er tigangeren et bedre tips.:cry:

Hvilke miljømessige gevinster vil man se fort??

60 milliarder kroner for høyhastighetstog Oslo-Trondheim er en vits. Gang minimum med fire. Sannsynligvis er tigangeren et bedre tips.:cry:

Utslippsreduksjon. Men ja - kostnadene er nok typisk nok laaaangt over anslaget. :wow:

Back