Ryanair truer dansk kommune med søksmål

Re: Ryanair truer dansk kommune med søksmål

Jeg vet ikke mer enn deg om kommunens vedtak, men jeg "belyser flere sider av saken". At Ryanair har en omstridt holdning til sine egne arbeidere og kollektive avtaler er udiskutabelt, og det er voksent gjort av en kommune å sette et eksempel for hvem de ikke kan akseptere som samarbeidspartnere. Nøyaktig hva de har begrunnet sin avgjørelse med er veldig løst beskrevet og kan ha blitt forenklet av journalisten/redaksjonen i flere omganger.

Om Oslo Kommune bestemmer seg for å levere ut anbud på bilvask til alle bilvaskerier i Oslo, så vil det ikke være omstridt om alle 199,- vaskeriene blir utelatt fra anbudet på grunn av uetisk forretningsdrift.

I mine øyne vil det være uetisk å ikke forholde seg til relativt enkle menneskerettigheter - fagforeninger og kollektivavtaler er én av disse.

Som sagt, hvis begrunnelsen til kommunen hadde vært noe i retning av det du skriver her så er saken en annen.

Begrunnelsen til kommunen er kun kjent gjennom avisen, og derfor blir det gjetting fra begge sider frem til vedtaket blir offentliggjort.

Jeg skjønner deg dithen da at vi er enige i at det er uetisk og forkastelig å ikke forholde seg til menneskerettighetene, også får vi diskutere avisens ordlyd uavhengig av dette

Begrunnelsen til kommunen er kun kjent gjennom avisen, og derfor blir det gjetting fra begge sider frem til vedtaket blir offentliggjort.

Jeg skjønner deg dithen da at vi er enige i at det er uetisk og forkastelig å ikke forholde seg til menneskerettighetene, også får vi diskutere avisens ordlyd uavhengig av dette

Ja, jeg mener at det er helt på sin plass å kreve at leverandører til det offentlige overholder fundamentale menneskerettigheter.

Ja, jeg mener at det er helt på sin plass å kreve at leverandører til det offentlige overholder fundamentale menneskerettigheter.

Forsvaret har som krav at deres leverandører ikke benytter seg av barnearbeid også på avtaler som faller inn under KSU, så det er det rom for.

Flere og flere af kommunerne i omegnen af København planlægger samme tiltag som
Albertslund kommune allerede har taget...
Skulle FR finde på at trække dem i retten, ja så tror jeg, at retssystemet vil afvise sagerne, idet jeg stadig tror, at for at et køb af billetter skal ud i offentlig licitation, så skal købet op over en hvis grænse..f.ex 10 millioner. FR flyver så også til steder fra CPH, som givet ikke har den store interesse for diverse kommuner. Men det er jo egentlig et typisk Ryanair tiltag...de tror selv de har retten på deres side...men det har de ikke i denne sag...Synes faktisk at de norske og svenske kommuner skulle gøre det samme
Hilsen Ole

Synes faktisk at de norske og svenske kommuner skulle gøre det samme

Jeg synes kommunene skal sette klare regler for hvem de skal handle med, uavhengig av hvilke tjenester det er og hva selskapet heter. Man kan ikke bare si at "vi handler ikke av selskaper som selger for under 199 kroner" eller "vi handler ikke med et selskap fra XYZ". Det er en grunn til at man har fått regler for offentlige anskaffelser, og at man ikke alltid kan bestemme detaljene ut fra "hva noen synes er riktig".

Men som nevnt lenger opp så er det tynt med detaljer i beslutningen. Så lenge Ryanair er et EU-selskap og driver lovlig i EU så burde det være veldig høy terskel til for å bannlyse dem.

Hvordan er det med kommunen - flyr de med SAS som har offshoret all IT-drift til et indisk selskap, der de fleste som jobber med SAS tjenester mest sannsynlig ikke har dansk overenkomst eller lønninge?

Men det er jo egentlig et typisk Ryanair tiltag...de tror selv de har retten på deres side...men det har de ikke i denne sag...

Interessant. Gitt at svært lite detaljer om beslutningen er kjent, hva er begrunnelsen for din konklusjon?

I en (norsk) offentlig anbudskonkurranse er det ikke et problem å stille som minimumskrav at leverandørene skal forplikte seg til at deres ansatte, underleverandører og innleide arbeidstakere ikke har dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn det som følger av gjeldende landsomfattende tarrifavtale eller av det som ellers er normalt for vedkommende sted og yrke det sted ytelsen blir utført. All den tid anskaffelsesregelverket er mer eller mindre standardisert mellom Norge og EU tror jeg det er grei skuring av den danske kommunen å stille krav om dette.

For øvrig: samlet sett for en hel kommune, vil det ikke ta lang tid før man når terskelverdier som utløser behov for en anbudskonkurranse. Det er ikke engangsbeløpet til den ansatte det gjelder, det er samlet kjøp over tid. (I Danmark tror jeg terskelverdieg for tiden er 1,5MDKK)

At det offentlige skal sørge for at fellesskapets ressurser utnyttes på best mulig måte kan nok flertallet være enige om, men vi bør ikke glemme at det offentlige, som samlet sett er den desidert største kjøperen av varer og tjenester, bør bruke sin innkjøpsmakt til å påvirke markedet i en retning av at det er andre forhold en pris som også er viktig.

Last edited:

At det offentlige skal sørge for at fellesskapets ressurser utnyttes på best mulig måte kan nok flertallet være enige om

Og det gjelder på helheten og ikke bare på ett, enkelt område som det økonomiske faktisk er.

I en (norsk) offentlig anbudskonkurranse er det ikke et problem å stille som minimumskrav at leverandørene skal forplikte seg til at deres ansatte, underleverandører og innleide arbeidstakere ikke har dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn det som følger av gjeldende landsomfattende tarrifavtale eller av det som ellers er normalt for vedkommende sted og yrke det sted ytelsen blir utført. All den tid anskaffelsesregelverket er mer eller mindre standardisert mellom Norge og EU tror jeg det er grei skuring av den danske kommunen å stille krav om dette.

Ja, det er nok ikke spesielt problematisk å stille minimumskrav til leverandører (bl.a. for å hindre sosial dumping), men inntil det kommer noe mer informasjon om akkurat denne saken så ser det vel ut til at kommunen krever dansk avtale for de leverandørene man skal kjøpe fra. Hvis det er riktig, så betviler jeg at dette er uproblematisk.

For luftfarten så har man vel heller ikke klart å enes om noen tariffavtale som kan legges til grunn (ser man på Danmark så vil jeg tro at vilkårene er forskjellig i de ulike selskapene som opererer i Danmark med "danske" vilkår).

Det er vel også litt spesielt å gjøre ett vedtak om hvem man IKKE skal bruke.?
Vanlig er vel å gjøre vedtak om hvem man SKAL bruke...

Skal man bruke den praksisen i alle kommuner så blir det vel ganske mange vedtak
som må fattes rundt omkring..

Sitat VG Nyhetsdøgnet nå kl 22:50 i kveld:

"Nekter ansatte å fly med Ryanair
Københavns overborgermester, Frank Jensen (Socialdemokraterne), nekter kommunens ansatte å fly med Ryanair i jobbsammenheng, melder NTB. I en såkalt bok-single på forlaget Berlingske beskriver Jensen Ryanairs lønns- og arbeidsvilkår som «noe svineri».

– Sosial dumping er noe svineri som vi slår hardt ned på her i København. Vi stiller krav til alle som vil levere noe til kommunen om at de tilbyr sine ansatte skikkelige lønns- og arbeidsforhold. Derfor har vi allerede et forbud mot å fly med Ryanair, skriver Jensen."

Bedre link hos db.no: http://m.db.no/2015/05/16/nyheter/arbeidsliv/luftfart/39214171/?www=1

Last edited by a moderator:

Sitat VG Nyhetsdøgnet nå kl 22:50 i kveld:

Bedre link hos db.no: http://m.db.no/2015/05/16/nyheter/arbeidsliv/luftfart/39214171/?www=1

Dette må jo være årets blooper!

København kommune er jo med i Copenhagen Connected. København kommune har altså vært med å finansiere Ryanair sine nye ruter fra CPH.

Dette blir jo litt i samme gate som da Danske Politikere fryste ut Bahrain politisk, samtidig som Copehagen Connected gjemmom departementet finansierte oppstarten av Gulf Air.....

København kommune er jo med i Copenhagen Connected. København kommune har altså vært med å finansiere Ryanair sine nye ruter fra CPH.
Høyrehånda vet ikke hva den venstre gjør?! Det er vel sånn (symbol)politikk er :drunk:

Dette blir jo litt i samme gate som da Danske Politikere fryste ut Bahrain politisk, samtidig som Copehagen Connected gjemmom departementet finansierte oppstarten av Gulf Air.....

Danske foreninger har presset på for å ordne opp i forholdene for de CPH baserte Ryanair crewene, så det er vel ikke helt så enkelt som du tegner et bilde av. Jeg ser på de forskjellige kommunenes standpunkt som politisk pressmiddel for å få Ryanair til å følge enkle fundamentale arbeiderrettigheter, noe som sånn sett ikke har noen øvrig relevans til etableringen av base og støtte gjennom Copenhagen Connected. Ryanair må gjerne operere, men ikke med undergraving av arbeidersosiale normer og et notorisk problematisk forhold til ansatteorganisasjoner.

Danske foreninger har presset på for å ordne opp i forholdene for de CPH baserte Ryanair crewene, så det er vel ikke helt så enkelt som du tegner et bilde av. Jeg ser på de forskjellige kommunenes standpunkt som politisk pressmiddel for å få Ryanair til å følge enkle fundamentale arbeiderrettigheter, noe som sånn sett ikke har noen øvrig relevans til etableringen av base og støtte gjennom Copenhagen Connected. Ryanair må gjerne operere, men ikke med undergraving av arbeidersosiale normer og et notorisk problematisk forhold til ansatteorganisasjoner.

Du tenker at det ikke er en aldri så liten inkonsekvens at man på den ene siden gir støtte/subsidier for at FR skal etablere seg på CPH gjennom kommunens deltakelse i Copenhagen Connected, men på den andre siden sier at man ikke vil fly med dem fordi de ikke har dansk avtale/ikke følger opp fundamentale arbeiderrettigheter? Man bruker altså kommunens midler (indirekte gjennom Copenhagen Connected) på å tiltrekke seg et selskap som de ikke mener at man bør fly med.

Dette høres ut som symbolpolitikk til indremedisinsk bruk, spør du meg. De må hjertens gjerne gjøre dette, men man bør kanskje være noe mer konsekvent om man mener noe med dette. Jeg tror vel heller ikke at dette har all verdens effekt på Ryanair, for de tenker nok på presedensen det kan skape om man innfører lokale avtaler i forhold til hvor basene er lokalisert.

Last edited:

TOS, det er allerede lokale avtaler; problemet er bare at de ikke er forhandlet om. De er definerte av Ryanair, og ikke av et samarbeid mellom ansatte og bedrift. Lønningene i øst-europa er tildels betydelig lavere enn i vest-europa, så Ryanair har variasjon mellom basene. Det de ikke ønsker er noen som helst form for innblanding fra de ansatte.

Synes det er meget smart av kommunene (underforstått at de bestemmer over alt Copenhagen Connected foretar seg) å få Ryanair til sin egen hage for å prøve å bearbeide dem "innenfra" kontra å bare skulle mene noe om dem uten å reelt ha noen grunn til å gjøre det "utenfra".

Problemet her bunner hver eneste gang ut i at Ryanair nekter å opptre med normal skikk og bruk/følge enkle etablerte deklarasjoner og praksiser

TOS, det er allerede lokale avtaler; problemet er bare at de ikke er forhandlet om. De er definerte av Ryanair, og ikke av et samarbeid mellom ansatte og bedrift. Lønningene i øst-europa er tildels betydelig lavere enn i vest-europa, så Ryanair har variasjon mellom basene. Det de ikke ønsker er noen som helst form for innblanding fra de ansatte.

Synes det er meget smart av kommunene (underforstått at de bestemmer over alt Copenhagen Connected foretar seg) å få Ryanair til sin egen hage for å prøve å bearbeide dem "innenfra" kontra å bare skulle mene noe om dem uten å reelt ha noen grunn til å gjøre det "utenfra".

Problemet her bunner hver eneste gang ut i at Ryanair nekter å opptre med normal skikk og bruk/følge enkle etablerte deklarasjoner og praksiser

Så du mener for fult alvor at København kommune bevisst gjennom Copenhagen Connected har fått inn Ryanair for å kunne påvirke deres personal politikk?

Selv om det ikke skrives stort om arbeidet bak Ryanair sin etablering i CPH, så er der godt kjent at flyplassen har jobbet hardt og lenge for å få etableringen.
Det er ikke slik at CPH motvillig har tatt imot FR etter at de banket på.
Det er blitt avsatt betydelige ressurser for å sikre at FR nå ekspanderer fra CPH.

København kommune har null troverdighet når de gjennom Copenhagen Connected har lagt forutsetningen for Ryanair sin etablering.
Selskaper de selv refererer til og ønsker å beskytte, er ironisk nå de som indirekte finansierer oppstarten til FR. Et scenario spesielt SAS har sagt seg svært lite tilfreds med.
Takket være nettopp København Kommune med fler, må SAS nå konkurrere med Ryanair til London. En rute SAS betaler fulle avgifter til CPH for å betjene og med egne ansatte.
Samtidig betaler FR en brøkdel i avgifter for å fly til London, utelukkende med kontrakts ansatte.

Jeg tror heller København Kommune burde revurdere sin støtte og involvering i Copenhagen Connected om de ikke kan påvirke hvilke selskaper som det jobbes mot.

Det er noe som heter at man ikke skal drite og ete på samme sted......

Last edited:

Jeg tror ikke vi er uenige i om at matpakka bør nytes i et annet rom en der den er ment å komme ut igjen... Den beskjeden bør trolig også overbringes dine venner i Copenhagen Connected. Hvis du leser den forrige posten min en gang til må jeg få påpeke at du trolig leser den med feil fortegn; "(underforstått at de bestemmer over alt Copenhagen Connected foretar seg)" legger jeg at København Kommune neppe har særlig stor innflytelse over konkrete utfall i denne prosjektgruppens arbeide utover at de skal tiltrekke seg mest mulig interesse fra flyselskaper (les: uten hensyn til detaljkunnskap om hvert enkelt selskap). Forøvrig en ærlig sak om de velger å være åpne om det - dog kanskje en i overkant kommersiell vinkling for et interessefellesskap som muligens kun forsvarer sine oppnådde resultater gjennom økt passasjertrafikk 1:1, uavhengig av etiske retningslinjer og moralske standarder hos sine samarbeidspartnere eller beilere om du vil. Om Copenhagen Connected har hatt som uttalt mål om å få FR til København er det i mine ører ikke mindre enn oppsiktsvekkende om de har kjennskap til businessmodellen til OLeary.

Back