Ryanair til OSL

Efter den nye passager afgift i Norge, havde jeg troet , at de trak sig helt ud af Norge i protest....Det gør de så ikke, hvilket jo så må betyde at afgiften ikke var det store problem for Ryanair...Så hvorfor lukke Rygge ?
Hilsen Ole

Pga det er forskjell på inntektsgrunnlag mellom de to flyplassene. Betalingsviljen fra Rygge er annerledes enn betalingsviljen fra Gardermoen. Dette sa de også på pressekonferansen når de la ned på Rygge.

Helt logisk sånn sett.
 
Efter den nye passager afgift i Norge, havde jeg troet , at de trak sig helt ud af Norge i protest....Det gør de så ikke, hvilket jo så må betyde at afgiften ikke var det store problem for Ryanair...Så hvorfor lukke Rygge ?
Hilsen Ole

Som det har blitt skrevet noen ganger her: Ryanair trakk seg ikke ut av Rygge eller Norge. De la ned basen på Rygge, å legge ned lufthavnen var RSL sin beslutning. Om ikke Rygge hadde blitt nedlagt hadde de fortsatt å fly dit fra andre baser, som de gjør på Torp og OSL i dag. Dette mente RSL ikke ville generere nok inntekter til å drive lufthavnen videre regningssvarende.

At flyseteavgiften er begrunnelsen for å legge ned base kan dog synes noe underlig. De ville egentlig legge ned allerede om våren, men ble overtalt til å fortsette til 1. november. Flyene gikk for fulle hus helt frem til 1. november, så noe passasjertap ga avgiften ikke.

Men det er riktig som det blir sagt her, at lavprisselskapene, også Ryanair peiler seg mer inn mot hovedflyplassene og vekk fra de sekundære. Det kan ha vært medvirkende til beslutningen om å legge ned basen på Rygge.
 
Last edited:
Ryanair suser rett inn på 4 plass på OSL i November målt i pax på internasjonal trafikk, skyver KLM ned på 5 plass, kun LH som er større av de utelandske selskapene på OSL nå.

November 2017
1. DY 404 316
2. SK 347 838
3. LH 41 631
4. FR 34 204
5. KL 31 658
 
Er det ikke tre daglige avganger, morgen ettermiddag og kveld ?? Har selv booket dagstur ut morgen og hjem 2000 ,????
 
Med 30 dager i November, 4 daglige avganger, så blir det er belegg på 75%. Mer hvis de har hatt lavere frekvens noen dager

Rettelse, ser ut som jeg bommet på antall flighter. I følge punktlighetsstatistikken til OSL hadde Ryanair 108 avganger og 108 ankomster i november. Det gir et snitt på 158,35 passasjerer per flight, og dermed en fyllingsgrad på 83,8%.

Det tyder på at det er noen dager de ikke flyr alle 4 flightene sine, da de kun har hatt 1 kansellering i november, og dermed fløyet 3,6 rundturer hver dag i gjennomsnitt
 
Ryanair har flydd 3 daglig avganger til London, dog har de i en periode dratt ned til kun 2 på tirsdager og onsdager - noe de fortsetter med ut januar. Det ryktes at fyllingsgraden til London var på rett over 80% i november.
 

Men samtidig så ser det ikke som de tar så mye trafikk fra de andre på London, selv om de selvsagt reduserer yielden.

CAA har nylig lagt ut tall for januar og er litt interresant, selv om STN-OSL av en eller annen grunn mangler, så ser man følgene:

LGW-OSL: 30.230 +6,2%
LHR-OSL: 50.776 +2,8%

LGW er jo 100% Norwegian, mens på LHR så hevder i hvertfall SAS at de har hatt en økning på Oslo-London, og stemmer det tyder det på at BA er den som har dårlig passasjerutvikling av de 4 aktørene på Oslo-London?
http://www.aftenposten.no/okonomi/R...rekke-giganter-pa-OSL-616024b.html#xtor=RSS-3
På London har SAS faktisk opplevd en passasjervekst etter at Ryanair kom inn på Gardermoen, sier Johansen
 
Last edited:
Men samtidig så ser det ikke som de tar så mye trafikk fra de andre på London, selv om de selvsagt reduserer yielden.

CAA har nylig lagt ut tall for januar og er litt interresant, selv om STN-OSL av en eller annen grunn mangler, så ser man følgene:

LGW-OSL: 30.230 +6,2%
LHR-OSL: 50.776 +2,8%

LGW er jo 100% Norwegian, mens på LHR så hevder i hvertfall SAS at de har hatt en økning på Oslo-London, og stemmer det tyder det på at BA er den som har dårlig passasjerutvikling av de 4 aktørene på Oslo-London?
http://www.aftenposten.no/okonomi/R...rekke-giganter-pa-OSL-616024b.html#xtor=RSS-3

BA er ned 15% fra OSL i Jan 17, 22 179 pax 2017 mot 26 159 pax 2016

Når det gjelder totalt London så er det økning på 37% Jan 17, 107 218 pax 2017 mot 78 276 pax 2016.

FR hadde totalt 33970 pax Jan 2017, hvor mye som er London og Vilnius vet jeg ikke.
 
En gang sa jeg til meg selv, aldri Ryanair. Trekker den tilbake å sier "mål for sommeren 2017 = fly innom STD, LHR og LGW :)" LHR er bestilt med BA, så da blir det vell LGW med Norwegian og STD med Ryanair. Pris, utvalg og kvalitet for mat å drikke på OSL-STD?
 
BA er ned 15% fra OSL i Jan 17, 22 179 pax 2017 mot 26 159 pax 2016

Når det gjelder totalt London så er det økning på 37% Jan 17, 107 218 pax 2017 mot 78 276 pax 2016.

FR hadde totalt 33970 pax Jan 2017, hvor mye som er London og Vilnius vet jeg ikke.

Da er det relativt kurrant å regne seg bakover, og Ryanair hadde da 26.212 passasjerer på OSL. Dette er omtrent 1000 flere passasjerer enn hva de oppnådde på Rygge i Januar 2016

SAS til sammenlignet hadde da 28.597, en økning på ca 23% har jeg regnet riktig, og er interessant nok de da som øker mest mellom Oslo og London
 
BA er ned 15% fra OSL i Jan 17, 22 179 pax 2017 mot 26 159 pax 2016

Når det gjelder totalt London så er det økning på 37% Jan 17, 107 218 pax 2017 mot 78 276 pax 2016.

FR hadde totalt 33970 pax Jan 2017, hvor mye som er London og Vilnius vet jeg ikke.

Gjetter noen av grunnen til at BA treffes hardest er LON basert pax som bor nært STN. Vi har et PR av dem på vårt London kontor. Noen kan være transfer pax også, lavt pund burde det spille positivt inn, men SK/DY vekst på long haul må komme fra noe sted.
 
Har Ryanair endret på ruteprogrammet sitt på OSL, ved at flighter fra Vilnius nå ikke fortsetter til London, men går rett tilbake til Vilnius? Og alle STN flightene opereres ut fra STN basen?
 
Har Ryanair endret på ruteprogrammet sitt på OSL, ved at flighter fra Vilnius nå ikke fortsetter til London, men går rett tilbake til Vilnius? Og alle STN flightene opereres ut fra STN basen?
Ja har vært sånn de siste 2 vintrene nå.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Back
Top