Spørsmålet er vel om folk har de samme oppfatningene av hva som er moralsk forkastelig, hva som bare er urimelige vilkår, og hva som er greit nok. Når det kan synes som om noen nesten setter likhetstegn mellom umenneskelige arbeidsvilkår og FR, så er jeg iallefall nokså sikker på at jeg ikke har den samme oppfatning av umenneskelige vilkår som en del andre i debatten.
At mange av praksisene til FR kan synes både uheldige og tildels også litt vel dårlige sammenliknet med normen i bransjen kan mange sikkert enes om, så er jeg likevel litt usikker på om dette skal defineres som moralsk forkastelig. Men dette er akkurat den samme diskusjonen som vi har hatt i et utall tråder om sosial dumping.
Jeg er ikke spesielt tilhenger av ekstreme utsagn, uansett hvilken veg de går. Vedr FR og uverdig vilkår så kommer det helt sikkert an på hvor de opererer, og, som du er inne på, øynene som ser.
Det jeg imidlertid reagerer på er en argumentasjonsform som litt for ofte sier "de følger lovene og de er ikke dømt for noe, så da er det helt greit."
Da stikker man hodet i sanden og bryr seg ikke nevneverdig.
Ser ingen problemer med at man har egne krav og preferanser til hvem man bør velge, men man bør være nogenlunde informert og konsekvent og ikke bare kaste seg på det kampanjejournalister slår opp.
Såvidt jeg kan se betaler Ryanair over det dobbelte av Irsk minstelønn til de som har ansettelsesforhold til dem i Irland. Er prinsippet at man skal boikotte alle som har ansatte som tjener under 3 ganger minstelønn? For trailere, cruiseskip og andre flyselskaper som flyr fra Norge kan jeg garantere at det er mange som ligger under 3 ganger minstelønn, men disse har kampanjejournalistene ikke brydd seg om å skrive om.
Igjen, hva er konsekvent? Er man diskvalifisert fra å kritisere Ryanair om man har en iPhone? Er man tilsvarende diskvalifisert fra å kritisere Apple, H&M e.l fordi man har fløyet Ryanair?
Videre er det også interessant, som tidligere nevnt, om de kritikkverdige forholdene er noe som forsøkes rettes opp i eller ikke.
Jeg for min del jobber i bransjen så jeg bygger overhodet ingenting av min kritikk på "det kampanjejournalister slår opp".
Vedr. minstelønn. Som jeg var litt inne på over så er det av interesse å se hvor det foregår.
Jeg mener det er helt uinteressant om Ryanair betaler 3 ganger minstelønn i Irland om de etablerer fast base og operasjon i Norge der det evt skulle vise seg at de ikke følger norske normer og regler.
I siste avsnitt blir det en del sausing av ulike momenter synes jeg.
For å ta noe så er det forskjell på om man har en etablert drift
i og ut av Norge eller om man opererer fra utlandet og hit og tilbake.
Jeg er også enig i at det generelt har vært for lite fokus på disse problemene, men at man her, på et luftfartsforum, ikke skal kunne diskutere bransjeutfordringene fordi de andre bransjene ikke har fått tilstrekkelig fokus blir urimelig.