Ryanair taper penger

Ikke så rart at tidene vi er inne i også går ut over Ryanair, men totalt sett vil jeg tro at de kommer til å tjene på dette: jobbreisende vil i større grad velge rimeligere alternativer, og folk som i utgangspunktet har god økonomi vil nå heller legge ferien til Italia enn til USA.
 
Men så er det det at Ryanair har satset så mye på UK, og UK blir kanskje det neste Island. Ble riktig overrasket av å se puber som hadde plakater utenfor som fortalte 30, 40 og 50% rabatt på normalprisene for noen uker siden. Når selv pubinstitusjonen går dårlig så det stå dårlig til med britene!
 
Men så er det det at Ryanair har satset så mye på UK, og UK blir kanskje det neste Island. Ble riktig overrasket av å se puber som hadde plakater utenfor som fortalte 30, 40 og 50% rabatt på normalprisene for noen uker siden. Når selv pubinstitusjonen går dårlig så det stå dårlig til med britene!

Ja, når legges det ned 40 pub'er i uka der borte leste jeg sist uke!

Ryanair har jo mange hub'er rundt i Europa også, så kanskje de burde tone opp ruter som ikke går innom UK og motsatt?

BF:cool2
 
Men så er det det at Ryanair har satset så mye på UK, og UK blir kanskje det neste Island. Ble riktig overrasket av å se puber som hadde plakater utenfor som fortalte 30, 40 og 50% rabatt på normalprisene for noen uker siden. Når selv pubinstitusjonen går dårlig så det stå dårlig til med britene!

Nå beveger man seg litt utenfor sporet, men den britiske pub industrien har vært i kraftig nedgang de siste 10 årene og tusenvis av puber har stengt. Finanskrisen har bare gjort det ennå verre og aksellerert denne prosessen.:(

Vel, jeg skal ihvertfall gjøre en innsats til helgen for hjelpe den:cheers:

Men UK er definitivt blant de europeiske landene som er hardest rammet av finanskrisen og samtidig så ligger de foran de fleste andre i løypa da de begynte å merke nedgangen tidligere enn de fleste. Jeg tror at flere flyselskaper i både UK og Irland kommer til å få det svært tøft i 2009
 
Når det gjelder puber, så har Someone helt rett - disse har forsvunnet i proporsjonalt likt tempo som norske gårder de siste 20-30 årene... Veldig mange puber og utesteder i UK kjører halv pris og liknende rabattordniner i januar generelt, så jeg vet ikke hvor spesielt dette egentlig er, KGL. Men etter å ha bodd det siste halvåret i Leeds, er det liten tvil om at Storbritannia rammes svært hardt. Det gikk vel ikke en dag uten at jeg hørte om selskaper som permitterte, husker spesielt da Honda permitterte alle ansatte for fire måneder og da byggingen av et gigantisk kjøpe- og opplevelsessenter ble stoppet på ubestemt tid. Lange køer utenfor arbeidskontoret og debatter om "dependency" var en del av hverdagen. Storbritannia har mye ufaglært arbeidskraft og industri som er svært konjunkturutsatt.

Men for å snevre bildet litt inn, så rapporterer vel easyJet om positive resultater og økt etterspørsel? Leste i alle fall om det i FT for ikke så lenge siden.
 
Last edited:
Det er tøffe tider, og det skulle bare mangle at ikke Ryanair også merket det. Selv om mer eller mindre hele verden er rammet av Krisen, er det noen markeder i Europa som har det værre enn andre, og to av disse er nettopp Ryanairs hjemmemarkeder UK og Irland. I tillegg er Ryanair tungt inne i Spania, som også sliter tungt! Mye av veksten Ryanair har hatt de siste årene mellom UK og Øst-Europa vil også forsvinne, ettersom gjestearbeiderne forsvinner fra flyene.

Det er svært vanskelig å spå om hva som skjer, men jeg ikke helt sikker på KOGs argument om at jobbreisende bytter til billigere flyselskaper og ferie-reisene flytter fra USA til Italia. Jeg tror vi vil se en migrering fra Business Class til Economy, også på long-haul. Det som også synes å bli ganske tydelig, og der bl.a. Ryanair vil kjenne det, er at folks ferievaner vil endres. Mens det de siste årene har vært en enorm vekst i kort-ferier, der folk gjerne har hatt 5 eller flere storbyweekends i året, ser det nå ut til at kortferiene blir kuttet, mens langferien blir beholdt. Bl.a. ser de store turoperatørene nettopp dette mønsteret, de mister passasjerer på de nye storbypakkene de har satset på den siste tiden, men beholder kundene på 14-dagers turene til Syden.
 
Jeg tror det er ikke utenkelig at noen av de lo-co's vil presse enda sterkere inn i Business ruter som er bread-&-butter til noen av de legacy. Denne trenden ser man hos AirBerlin, dette vil skje hos EasyJet hvor deler av deres sommerprogrammet er ikke slupped. Om Ryanair kan ta samme veien er en annen spörsmal, det er ikke til deres fordel a bruke flyplasser som Girona og Charleroi.

Mens man skal ikke glemme at disse selskaper har lavere kostnader og denne krisen, sa hard som dette er for noen selskaper, er en sjansen for andre som har mulighet a tilpasse seg til forandred marked rask.
 
Ja, det er selskapene som har vært flinke til å hedge som får svi nå .. trøsten får være at de i det store og hele har tjent på det og at dette 'går over'.
 
I morgen har Ryanair invitert til pressekonferanse på Torp, om "situasjonen på det norske markedet".

Nye ruter? Reduksjoner? ... ?
 
Det er svært vanskelig å spå om hva som skjer, men jeg ikke helt sikker på KOGs argument om at jobbreisende bytter til billigere flyselskaper og ferie-reisene flytter fra USA til Italia.

Ha'kke sagt et ord, jeg. Lese det som står eller kjøpe briller :drunk:
 
Ja, det er selskapene som har vært flinke til å hedge som får svi nå .. trøsten får være at de i det store og hele har tjent på det og at dette 'går over'.

Og de som ikke har vaert flinke til aa hedge tidligere faar svi enda mer. UA bl.a. som hedga noe borti gamperaevva og tapte mer enn en halv milliard --- dollar
 
Egentlig bare nok en trist melding om hvordan krisen påvirker oss alle...
 


Selv om Ryanair fortsatt har store ekspansjonsplaner, er det jo en kjent sak at selskapets fabrikknye fly ikke rekker å få så altfor mange år på baken før de videreselges - med bedre marginer som følge av de betydelige rabatter man oppnår på innkjøpspris når man bestiller noen-og-hundre fly i slengen...
Eksempelvis finnes en hel del av de tidligste Ryanair-738'erne allerede i Brasil (VARIG/GOL) og flere skal dit, samt noen i Øst-Europa.

Blir jo forøvrig spennende å se hvilken kurs Ryanair tar etter O'Leary har spasert ut døren.
 
Selv om Ryanair fortsatt har store ekspansjonsplaner, er det jo en kjent sak at selskapets fabrikknye fly ikke rekker å få så altfor mange år på baken før de videreselges - med bedre marginer som følge av de betydelige rabatter man oppnår på innkjøpspris når man bestiller noen-og-hundre fly i slengen...

Kjøpe med stor rabatt, selge uten rabatt så kanskje de ikke taper noe særlig på flyene?
 
Back
Top