Det er tøffe tider, og det skulle bare mangle at ikke Ryanair også merket det. Selv om mer eller mindre hele verden er rammet av Krisen, er det noen markeder i Europa som har det værre enn andre, og to av disse er nettopp Ryanairs hjemmemarkeder UK og Irland. I tillegg er Ryanair tungt inne i Spania, som også sliter tungt! Mye av veksten Ryanair har hatt de siste årene mellom UK og Øst-Europa vil også forsvinne, ettersom gjestearbeiderne forsvinner fra flyene.
Det er svært vanskelig å spå om hva som skjer, men jeg ikke helt sikker på KOGs argument om at jobbreisende bytter til billigere flyselskaper og ferie-reisene flytter fra USA til Italia. Jeg tror vi vil se en migrering fra Business Class til Economy, også på long-haul. Det som også synes å bli ganske tydelig, og der bl.a. Ryanair vil kjenne det, er at folks ferievaner vil endres. Mens det de siste årene har vært en enorm vekst i kort-ferier, der folk gjerne har hatt 5 eller flere storbyweekends i året, ser det nå ut til at kortferiene blir kuttet, mens langferien blir beholdt. Bl.a. ser de store turoperatørene nettopp dette mønsteret, de mister passasjerer på de nye storbypakkene de har satset på den siste tiden, men beholder kundene på 14-dagers turene til Syden.