Ryanair starter Rygge-Budapest og lukker igjen

Boeing_fan

ScanFlyer Gold
I forbindelse med at Malev gikk konkurs, oppretter Ryanair base i BUD (som nevnt i en annen tråd). De starter også ny rute RYG-BUD, fra 18. februar - om bare drøye to uker!
 
Re: Ryanair starter Rygge-Budapest

I forbindelse med at Malev gikk konkurs, oppretter Ryanair base i BUD (som nevnt i en annen tråd). De starter også ny rute RYG-BUD, fra 18. februar - om bare drøye to uker!

Knallbra med flere alternativer til byen som mange mener er Europas flotteste!
 
Re: Ryanair starter Rygge-Budapest

Den vet jeg at det er endel som har etterspurt, så tviler ikke på at den vil gå bra.
 
Re: Ryanair starter Rygge-Budapest

Men jeg stusser over rutetidene.

Sjekka en vilkårlig uke i april, så kan være endringer andre uker.

Avg. BUD 16.25, ank. RYG 18.05 -2-4-6-
Avg. RYG 18.30, ank BUD 20.10 -2-4-6-

Flytid på 1 time og 40 minutter, er ikke det litt lite egentlig?
 
Re: Ryanair starter Rygge-Budapest

Elendige avreisetidspunkt, helt ubrukelig for en langhelg - men det er jo typisk Ryanair.
Flott for de som kan reise midt i uka - men det er litt vanskelig å bare ta seg fri da.

Blir nok å bruke DY om jeg skal til Budapest igjen med tanke på avreisetidspunkt, må si det frister veldig å se byen igjen!
 
Re: Ryanair starter Rygge-Budapest

Jeg tror vi kan være to om å undre oss over de tidene. Hvis man tar utgangspunkt i rutetiden/hastigheten til Ryanair fra Rygge til Manchester, skulle Rygge til Budapest ta 2:35.
 
Re: Ryanair starter Rygge-Budapest

DY bruker 2:20 til BUD fra OSL, så her har nok FR bomma litt kan det se ut som.
 
Re: Ryanair starter Rygge-Budapest

Husker jeg ikke alvorlig galt, brukte Norwegian 2.20 fra Rygge til Budapest når de fløy ruten i 2008. Så får håpe det blir en endring her, eller så blir det ikke noe fanfare på denne ruten.
 
Re: Ryanair starter Rygge-Budapest

http://www.ryanair.com/en/news/ryan...-at-budapest-as-hochtief-fails-to-lower-costs

Og der var det slutt på BUD-RYG, sammen med en hel andre ruter fra BUD da basen reduseres fra 5 til 3 fly......og selvsagt er det flyplassens "skyld" :rolleyes:
Ryanairs satsing på Budapest har vært en suksess både for Budapest og Ryanair. Når flyplassen øker prisene er det naturlig at Ryanair heller flyr til andre destinasjoner som er mere sultne på trafikk.

Har allerede vært i Budapest så jeg er spent på hvilke nye destinasjoner Ryanair kommer med. :)
 
Re: Ryanair starter Rygge-Budapest -> Lukker igjen

Med 115 fly parkert, tror jeg den 'sulten' er overdrevet...
 
Re: Ryanair starter Rygge-Budapest

Ryanairs satsing på Budapest har vært en suksess både for Budapest og Ryanair. Når flyplassen øker prisene er det naturlig at Ryanair heller flyr til andre destinasjoner som er mere sultne på trafikk.

Har allerede vært i Budapest så jeg er spent på hvilke nye destinasjoner Ryanair kommer med. :)

Hvordan vet du at satsingen har vært en suksess? Det er neppe lurt å ta det Ryanair kommer med for god fisk.
 
Re: Ryanair starter Rygge-Budapest

Ryanairs satsing på Budapest har vært en suksess både for Budapest og Ryanair. Når flyplassen øker prisene er det naturlig at Ryanair heller flyr til andre destinasjoner som er mere sultne på trafikk.

Har allerede vært i Budapest så jeg er spent på hvilke nye destinasjoner Ryanair kommer med. :)

Selv gennem Ryanairs propaganda kan jeg ikke læse at BUD har øget priserne. Jeg læser til gengæld at de har afvist at sænke dem - og det er det MoL er fornærmet over!
 
Re: Ryanair starter Rygge-Budapest -> Lukker igjen

Belegget har utvilsomt vært bra i BUD, men det blir litt som i Spania; Belegget på rutene i Barcelona og Allicante er også veldig bra, men med en så stor avgiftsøke som AENA la og legger opp til, så markeres det ved å trekke ut fly og redusere aktiviteten på de nevnte flyplassene. Det merkes på lokale jobber på og ved flyplassen først og fremst. Akkurat det samme gjelder for Ungarn.

Det finnes en grense for hvor mye flyselskapene aksepterer, og det er vel etterhvert allment kjent at terskelen til Ryanair er lavere enn de fleste andre selskap. Nå er det vel heller ikke akkurat mangel på fly på andre RYR baser som er årsaken til at de trekker 2 fly i BUD - med rutereduksjon på ca 30% gjennom vinteren, skal det ikke stå på verken fly eller crew hvis de ville ekspandere på andre baser (iallefall frem til april :)

Jeg vet ikke om det er noen interesse for å forstå markedsmekanismen flyplassen i BUD legger opp til, men jeg kan jo gjøre et forsøk på å forenkle det litt: La oss si vi tar utgangspunkt i f.eks. 20 baserte fly og ca 2100 bevegelser i uka under Malev epoken. La oss deretter si at dette tallet gikk ned til 15 baserte fly og 1500 bevegelser i uka, mens flyplassen fortsetter å benytte det samme inntektsbudsjettet som når Malev var en stor kunde. Kostnadene blir dermed fordelt over færre basefly og færre bevegelser = høyere kostnad pr fly og pr pax.

Slik Ryanair ser det skal verken Ryanair eller kundene straffes for å opprettholde/benytte tilbudet i kjølvannet av fly-kollapsen i Ungarn. Slik situasjonen utvikler seg med mindre trafikk for flyplassen må de snart øke kostnadene ytterligere for å kompensere for mindre Ryanair trafikk. Dette går utover Ryanair også, men det er nok en kalkulert risikode har regnet på. Hvis flyplassen etter denne manøveren fortsatt ikke revurderer sin avgiftssetting, ser jeg ikke bort fra at Ryanair trekker seg helt ut med basefly - omvendt proporsjonale avgifter er en dårlig ide uansett om man vil holde på lowcost operatører evt. tiltrekke seg kriserammede majors.

Jeg vet ikke om Ferihegy finansierer andre og mindre lønnsomme flyplasser i Ungarn, men det er vel ikke usannsynlig at økt trafikk også innebærer økt inntjening på mat og andre forretninger slik som på andre flyplasser...
 
Re: Ryanair starter Rygge-Budapest

Selv gennem Ryanairs propaganda kan jeg ikke læse at BUD har øget priserne. Jeg læser til gengæld at de har afvist at sænke dem - og det er det MoL er fornærmet over!

"...Ryanair, Europe’s only ultra-low cost airline, today (22 Nov) announced 40% cuts at its Budapest base with the closure of 10 routes and loss of over 280 weekly flights from 10 Jan 2013 after the Hochtief-run airport increased charges..."

Hvorvidt du vil tro på "propagandaen" er en annen sak, men det forandrer nok neppe beslutningen om å kutte i BUD. Innen våren vil nok disse to flyene ha fått en ny base uansett ;)
 
Re: Ryanair starter Rygge-Budapest

Selv gennem Ryanairs propaganda kan jeg ikke læse at BUD har øget priserne. Jeg læser til gengæld at de har afvist at sænke dem - og det er det MoL er fornærmet over!

Hvor i all verden har du det fra at han er 'fornærmet' ?
 
Re: Ryanair starter Rygge-Budapest

"...Ryanair, Europe’s only ultra-low cost airline, today (22 Nov) announced 40% cuts at its Budapest base with the closure of 10 routes and loss of over 280 weekly flights from 10 Jan 2013 after the Hochtief-run airport increased charges..."
Sorry, jeg må have læst lidt hurtigt...
 
Jeg vet ikke om det er noen interesse for å forstå markedsmekanismen flyplassen i BUD legger opp til, men jeg kan jo gjøre et forsøk på å forenkle det litt: La oss si vi tar utgangspunkt i f.eks. 20 baserte fly og ca 2100 bevegelser i uka under Malev epoken. La oss deretter si at dette tallet gikk ned til 15 baserte fly og 1500 bevegelser i uka, mens flyplassen fortsetter å benytte det samme inntektsbudsjettet som når Malev var en stor kunde. Kostnadene blir dermed fordelt over færre basefly og færre bevegelser = høyere kostnad pr fly og pr pax.

Slik Ryanair ser det skal verken Ryanair eller kundene straffes for å opprettholde/benytte tilbudet i kjølvannet av fly-kollapsen i Ungarn. Slik situasjonen utvikler seg med mindre trafikk for flyplassen må de snart øke kostnadene ytterligere for å kompensere for mindre Ryanair trafikk. Dette går utover Ryanair også, men det er nok en kalkulert risikode har regnet på. Hvis flyplassen etter denne manøveren fortsatt ikke revurderer sin avgiftssetting, ser jeg ikke bort fra at Ryanair trekker seg helt ut med basefly - omvendt proporsjonale avgifter er en dårlig ide uansett om man vil holde på lowcost operatører evt. tiltrekke seg kriserammede majors.
Bra og konstruktivt innlegg. Stemmer nok at de desperat prøver å opprettholde tilbudet etter Malev kollapsen, men noen strukturelle endringer opplever jeg at de alikevel har gjort siden den gang. LCC terminalen (Terminal 1) er stengt ned og all trafikk er samlokalisert på Terminal 2, for å redusere utgifter. De er vel nå desperate for å få denne løsningen finansiert gjennom operatørene.
 
Re: Ryanair starter Rygge-Budapest

Ryanairs satsing på Budapest har vært en suksess både for Budapest og Ryanair.

Nja, tror den "suksessen" kanskje ikke har vært helt reell

Ser man på artikkelen til anna.aero som Toffen linker til så slet ihvertfall de tyske rutene med lav kabinfaktor, og langt under Ryanair sitt snitt på 84%. Er er ikke sikkert det bare var dem som gikk dårlig
 
Back
Top