• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ryanair smider blinde af fly

...jeg er enig i Bengts tanker om det individuelle ansvaret, og slik jeg ser det er vel reaksjonene i fra SAS tidligere Cabin og dagens stoettespillere paa linje med Ryanairs cabin ansatte: Dette gaar ikke an! Mens Ryanairs Reservasjons og bakke ansatte forholdt seg til sakens fakta og lot passasjerene bestille, sjekke inn og gaa ombord i flyet. Og dette er kanskje ikke tilfeldig, etter aa ha jobbet 10 aar paa en flyplass, har jeg observert tusenvis av kunder, og allt fra distre via de med forferdelig flyskrekk (2 godt kjente norske musikere kommer friskt til minne) til alle grader av utfordringer vi som mennekser moeter. Inntil denne diskusjonen har jeg aldri oppfattet blinde og svaksynte som noen som trenger spesiell behandling, ei heller har de forventet dette. At en blind mann/dame som startet dagen med aa gaa til den lokale Jernbane stasjonen, gikk ombord paa riktig tog til Oslo, kjoepte billett til flytoget og tok flytoget til OSL, sjekket inn billett og bagasje paa automat (i hvertfall den SAS automaten jeg brukte paa OSL hadde en stemme som fint ville ha hjulpet meg igjennom processen om jeg var blind), tatt ut penger fra minibanken, gaatt igjennom security og funnet riktig Gate, og gaatt ombord, funnet korrekt sete, allt helt uten hjelp - plutselg skal behandles spesiellt fordi han/hun naa befinner seg i et fly! nei det skjoenner jeg ikke.

En ting jeg tidlig laerte, var at de av oss med andre utfordringer, virkelig oensker aa bli behandlet "normalt", de vil selv gi til kjenne om de trenger hjelp....jeg tror baade EB og jeg husker godt en av Norges kvinnelige deltagere i de Olympiske Lekene, till tross for at hun kun hadde en finger paa en liten del av armen, ut over det hadde hun ingen ben, foetter, ingen armer, ikke hender.....hun reiste alene til Olympiaden...EB hadde henne som gjest paa Park Royal, jeg sjekket henne inn dagen etterpaa....og hennes livsglede og humoer...gjorde saa sterkt inntrykk paa oss begge at vi husker henne den dag i dag....

Jeg er heller ikke imponert over "nytenkingen" til enkelte LCC som gaar ut paa at de med ekstra behov skal betale ekstra....

Takk Finn Erik... Husker den norske jenta meget godt...var vel på svømmelaget i Paralympics. Dette har heller ikke noe med å være "PC"...bare fornuft!!! Men de fleste som har problemer med f.eks blinde er vel de som står rundt og ser på...:naughty:

Dette har ingenting med politisk korrekthet, heller ikke sunn fornuft. Anstendighet er et ord som kommer til meg. Menneskeverd er et annet.

Har disse menneskene et annet menneskeverd enn oss andre? Det er vel bare det jeg lurer på.

Originally posted by dc-8-63
Originally posted by LN-KOG
Så fint at dere er så flinke med TBF-er da gutter :naughty: Jeg kan også mange som dere ikke kan. Jeg kan andre forkortelser også, f.eks. GUGVF og GULAG. Det er også på utenlandsk.
Maa innroemme at jeg lagde et par...TRDR er Troender og FTRDRMB er Full Troender Med Bart:p

OK, så en BLND trenger ikke ABA, men hvis vedkommende i tillegg til å være BLND også er FTRDRMB, så burde man kreve ABA? Eller kvalifiserer betegnelsen FTRDRMB automatisk for GULAG?:p

Originally posted by EB
Takk Finn Erik... Husker den norske jenta meget godt...var vel på svømmelaget i Paralympics. Dette har heller ikke noe med å være "PC"...bare fornuft!!! Men de fleste som har problemer med f.eks blinde er vel de som står rundt og ser på...:naughty:
Det enda jag menade med PC var användandet av ordet funktionshinder i stället för handikapp, inget annat. :)

Back