• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ryanair smider blinde af fly

...jeg er ogsaa eniog med Superhai, selv var jeg med paa aa bygge opp Amadeus systemene for SR (Special Requests)....og det laa ingen grenser for BLND inne i systemet dengang. Ofte var det andre kriterier som begrenset antallet blinde, da et meget hoeyt antall brukte foererhund, og det finnes en grense for hvor mange foererhunder som kan vaere ombord (og foerer hund for blinde/doeve hadde prioritet over Astma/Allergikere som kan be om at et fly ikke har dyr ombord). Rent evakuerings messig ville jeg vaere langt mere bekymret for en gjeng med fulle nordmenn/svensker enn et fullt med blinde......som LN-MOW sier blinde er ikke bevegelseshemmede! (og en behoever ikke aa snakke hoeyere og tydeligere til dem - som 75% automatisk gjoer!!)
 
En BLND er vel definert som en PRM og skal ha en ABA under embarkation/disambarkation _and_ evacuation.

Så kommer der ;

When 4* or more PRM are carried , PRM number 4 and up shall always be escorted by an ABA.

*Q400:3
*F50:2

.

Amen.
 
...mener at BLND ikke er definert som PRM, hvis det var tilfelle ville vi ha lagt inn sperrer i systemene, noe vi ikke gjorde. Derimot burde det vaere PRM paa TRDR og spesilet paa FTRDRMB
 
Well, de er det i den manualen jeg sitter å leser.....

Å ha 10BLND uten ABA under en evac , nei takk.
 
Originally posted by P.A. VIKING
Well, de er det i den manualen jeg sitter å leser.....

Å ha 10BLND uten ABA under en evac , nei takk.
Men ti overvægtige der har svært ved at komme ud af en nødudgang er ok?
 
Originally posted by jens
Originally posted by P.A. VIKING
Well, de er det i den manualen jeg sitter å leser.....

Å ha 10BLND uten ABA under en evac , nei takk.
Men ti overvægtige der har svært ved at komme ud af en nødudgang er ok?


Har jeg ikke noe forhold til , har ikke noe mot hverken overvektige , eller BLND , eller rødhårete.

Det var BLND som var tema
 
Så fint at dere er så flinke med TBF-er da gutter :naughty: Jeg kan også mange som dere ikke kan. Jeg kan andre forkortelser også, f.eks. GUGVF og GULAG. Det er også på utenlandsk.
 
Originally posted by P.A. VIKING
En BLND er vel definert som en PRM og skal ha en ABA under embarkation/disambarkation _and_ evacuation.

Så kommer der ;

When 4* or more PRM are carried , PRM number 4 and up shall always be escorted by an ABA.

*Q400:3
*F50:2

.

Amen.
Jeg ville si ja takk uten betenkligheter....igjen de er ikke bevegelseshemmende, og vil klare seg fint uten assistanse, og hvis kabinen er moerkelagt eller fyllt med roeyk vil de klare seg langt bedre enn resten av passajerene

PS SAS operer med 2 betegnelser for BLND. Hvis den blinde klarer seg uten assistanste er det informasjons element, derimot hvis den blinde er avhengig av assistanse er det Request Element og det er det siste som foerer begrensninger. Den foerste gruppen er kun till informasjon - no action will ever be needed
 
Originally posted by LN-KOG
Så fint at dere er så flinke med TBF-er da gutter :naughty: Jeg kan også mange som dere ikke kan. Jeg kan andre forkortelser også, f.eks. GUGVF og GULAG. Det er også på utenlandsk.
Maa innroemme at jeg lagde et par...TRDR er Troender og FTRDRMB er Full Troender Med Bart:p
 
Originally posted by The Ticketor


Ikke for at jeg beskylder EB for å være så veldig opptatt av å være PC... ;)


Tror nog inte EB vill vara helt som mig :p


Back to topic
 
Originally posted by P.A. VIKING
Kan ikke se at Flight Operations OM-A skiller på BLND

Hello , any active CDR out there !
Jeg fikk akkurat en email tilbake fra en tidligere kollega som jobber med Grupper, deriblant de norske Olympia deltagerne, alle troppene, og det er et hoeyt antall blinde som reiser i den forbindelse, og det er ingen begrensing. Igjen de tallene du refererer til er Blinde med Assistanse....
 
On special flights .....eg. sport teams..... an exemption regarding the max. total number of PRM may be obtained by SFO...

Men generelt ER det begrensinger ...
 
Originally posted by P.A. VIKING
On special flights .....eg. sport teams..... an exemption regarding the max. total number of PRM may be obtained by SFO...

Men generelt ER det begrensinger ...
Helt enig det er begrensninger paa Blinde som maa ha assistanse....min tidligere kollega refererte til baade vanlige ruteflygninger og spesial charter. En annen tidlieger kollega la akkurat inn 12 BLND uten assistanse paa en avgang i fremtiden.....ingen begrensning, derimot naar han forsoekte 6 BLND med assistanse ble de Unable To Confirm med engang.....

Blinde som ikke trenger assistanse er ikke bevegelses hemmede.
 
Originally posted by P.A. VIKING
Kan ikke se at Flight Operations OM-A skiller på BLND
Hello , any active CDR out there !
Sorry, only ex-CDR but anyway: De nya, ändrade bestämmelserna har ju (förmodligen) gjorts så luddiga att det blir en tolkningsfråga. Jag håller nog fullständigt med dig (ditt tidigare inlägg) om att jag skulle inte ta på mitt ansvar att flyga med en full kabin med blinda. Den sista raden i "definitions" säger "or any other cause of disability". Vad tycker din fru ?
 
Utdrag fra SPM (Station Passenger Manual) for SK:

Håper det blir lesbart. :) Det som er viktigst i denne sammenhengen er tabellen nederst

Acceptance and Refusal
Refusal of carriage is a serious action and a PRM shall be refused only where he/she cannot be safely carried or cannot physically be accommodated.

The legal aspects involved with a refusal of passage are to find in SAS Conditions of Carriage for Passenger and Baggage.

In conformity with the EU/AEA Airline Passenger Service Commitment carriers shall accept the declaration by a PRM that he/she is self-sufficient and capable of taking care of all his/her physical needs independently on board. However, if it cannot be satisfactorily established that the safety requirements are fulfilled, carriage must be rejected. In this case the customer is entitled to a clear and explicit explanation of the reasons for refusal.

For flights to/from U.S. destinations:

In accordance with the U.S. Air Carrier Access Act (ACAA), an individual who has been refused transportation based on disability should obtain a written explanation within 10 calendar days. The notice must include the basis for refusal, including, where applicable, the reasonable and specific basis for SAS opinion that transporting the person would effect the safety of the flight.

Such a letter to the concerned customer should be channelled via your nearest SK-office.

Unescorted PRM
Based on the fact that some PRM may need assistance from the cabin crew in case of an evacuation, the number of unescorted PRM of certain categories are limited onboard.

A PRM in categories MEDA or WCHC does not require escort by an ABA provided that:

· the PRM is self-sufficient onboard, i.e. capable of taking care of his needs during flight,

· there is minimum cabin crew onboard,

· there are not more than 3 unescorted PRM in these categories onboard,

· the total number of unescorted PRM in these categories + UMNR does not exceed 8 on domestic or Scandinavian flights (incl. Finland) and 4 on international flights.

When 4 or more PRM in these categories are carried, PRM number 4 and up shall always be escorted by an ABA.

Exceptions: On Q400 2 unescorted PRM are allowed and on F50 1 unescorted PRM is allowed in these categories.

Exceptions: On Q400 3 or more and F50 2 or more shall always be escorted by an ABA.

Escorted PRM
A PRM shall always be escorted when belonging to one of the following categories:

· BLND/DEAF (blind and deaf)

· STCR

· WCHC (if not self-sufficient, or if unescorted travel has not been authorized)

· MEDA (if not self-sufficient, or if unescorted travel has not been authorized)

Maximum number of PRM (unescorted + escorted)
The maximum total number of PRM onboard (unescorted + escorted) is as follows:

Aircraft type
Maximum number of PRM
Number of ABA required

F50
6
5

Q400
10
8

737-600
12
9

737-700
18
15

737-800
20
17

MD-80/90
20
17

A321
20
17

A330/340
20
17




Example: If 12 PRM are booked on a 737-600, the first 3 not requiring escort can travel without an ABA and 9 must travel with an ABA.

Note: On special flights (e.g. carrying sport teams, special schools etc.) an exemption regarding the maximum total number of PRM may be obtained by Scandinavian Flight Operations, STOOF. However, the number of PRM must never exceed the number of ABA.

--------------------------------------------------------------------------------

Summery In the table below a summary of the different passenger codes used to identify PRM, if the number of unescorted passengers in this category is limited onboard and whether or not an ABA is required.



Passenger code
Number of limiting onboard if unescorted
ABA required

WCHR
No
No

WCHS
No
No

WCHC
Yes
See above

BLND
No
No

DEAF
No
No

BLND/DEAF
Not applicable
Yes

MEDA
Yes
See above

STCR
Not applicable
Yes
 
Min egen erfaring med BLND er tilbake i fra 1989-1990 naar vi bygget opp "OS - Other Service" og "SR - Special Request" systemene i Amadeus, og paa den tiden var det ikke noen begrensninger paa BLND uten assistanse. Dagens lille test tyder paa at det fremdeles er slik. Som LN-MOW understreker ogsaa setter ei FAA en slik begrensning, og med det potensielle for soeksmaal her borte i USA, ville de ha en begresning om det var noedvendig......Som Evakuerings Dummy, SAS Learing Center holdt til i samme bygning som SAS Flight Academy paa Lysaker, var jeg jevnlig med paa Evakueringer i simulatoren, og min erfaring var at de absultte flertalle av treningene hadde en roekfyllt kabin, en situasjon hvor Blinde faktisk har en fordel over oss seende......
 
Originally posted by dc-8-63
Som LN-MOW understreker ogsaa setter ei FAA en slik begrensning, og med det potensielle for soeksmaal her borte i USA, ville de ha en begresning om det var noedvendig.....

Paradoksalt nok er det kanskje det som er hovedaarsaken. Handicappede har veldig sterke rettigheter her borte, og har veldig sterke interesseorganisasjoner. Derfor kjoerer de paa hardt for aa kunne fungere mest mulig normalt, og FAA setter bare ned foten naar det virkelig har med sikkerhet aa gjoere ..
Flyselskapene faar ogsaa store boeter hvis de ikke legger ting til rette for handicappede.
F.eks. saa er alle passasjerfly med over 100 seter paakrevet aa kunne laste en sammenslaatt rullestol i kabinen. Og Gud naade det flyselskapet som ikke passer paa WCHR-pax'en sin ... hvis ikke de blir fulgt opp minst hvert 15. minutt naar de er paa bakken, stiller man seg aapen for boetelegging ...
 
Kan bara instämma i det några tidigare har sagt. Jag är själv far till en måttligt rörelsehindrad dotter som behöver assistans. Jag har inget problem med att hennes resor måste anmälas i förväg då hon kan behöva hjälp ut från flyget.
Alla handikapp(för den som känner ett behov av att vara PC heter det numera funktionshinder) är dock inte likadana. En del kräver assistans vid utrymning, t ex rörelsehinder, medan den som är blind mycket väl kan klara sig själv vid evakuering.
Jag tror själv att det är dags att gå tillbaks till det individuella ansvaret:
1. Om jag behöver hjälp måste jag anmäla det till flygbolaget i förväg
2. Klarar jag mig själv så behöver jag inte anmäla det
3. Vid olika uppfattning om 2 avgör domstol
4. Efter ett par år har vi praxis inom EU/EES.
I det här fallet tror jag att personalen på Ryanairflyget har överreagerat.
 
Back
Top